واکنش به محدود کردن اختیارات اوباما در مذاکرات

به گزارش افکارنیوز، یک مقام ارشد دولت آمریکا سه‌شنبه شب به شدت از تلاش جمهوری‌خواهان کنگره این کشور برای محدود کردن اختیارات دولت در مذاکرات هسته‌ای با ایران، انتقاد کرد.

وی که خواسته نامش فاش نشود، به خبرنگار روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، گفته است که با تلاش‌هایی که برای «محدود کردن اختیارات رئیس‌جمهور در مذاکره با کشورهای خارجی» صورت می‌گیرد، «به شدت مخالف» است.

اخیرا سناتور جمهوری‌خواه «باب کراکر» متممی را به سنا برده بود که در صورت تصویب، دولت «باراک اوباما» را ملزم می‌کرد تا در مورد توافق نهایی با ایران، به کنگره گزارش دهد. همچنین کنگره حق داشت تا در مورد این توافق نظر داده و آن را نپذیرد.

همین متمم بود که باعثشد سناتور «باب منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنا تصویب لایحه همکاری‌های راهبردی آمریکا و اسرائیل را از دستور کار خارج کند. رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که هدف از این اقدام منندز، جلوگیری از قرار گرفتن دموکرات‌ها بر سر دو راهی حمایت از اسرائیل و هم‌حزبی‌هایشان در دولت صورت گرفته است.

مقام ارشد آمریکایی همچنین به هاآرتص گفته است: «نمی‌توانیم برای هر مذاکره‌ای که با کشورهای خارجی داریم، ۵۳۵(تعداد نمایندگان کنگره) مذاکره‌کننده داشته باشیم.»

وی همچنین هشدار داده است که سخت‌گیری‌های کنگره می‌تواند با پاسخ متقابل از طرف ایران مواجه شود و این موضوع باعثمطرح شدن مواضع حداکثری از سوی طرفین و به بن‌بست خوردن مذاکرات می‌شود.

در همین حال، پایگاه المانیتور به نقل از منابعی در آمریکا گزارش داده است که منندز موافقت کرده تا لایحه همکاریهای راهبردی با اسرائیل را مشروط بر حذف متمم مد نظر کراکر، بار دیگر به صحن سنا برده و به رأی بگذارد.