خبر آژانس از توافق جدید خود با ایران

به گزارش افکارنیوز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گام مهمی به سوی پیشبرد تحقیقات و بازرسی‌های خود در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد، ایران اطلاعات مربوط به اتهامات مطرح شده در خصوص انفجارهای مهیب را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار می‌دهد.

بر اساس این گزارش، این مساله بخشی از گزارش منتشر شده از سوی آژانس در سال ۲۰۱۱ میلادی بوده که آژانس در آن ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح‌های اتمی متهم کرده است. ایران هرگونه تلاش برای دستیابی به هر نوع سلاح هسته‌ای را تکذیب کرده است.

پیش از این منابع دیپلماتیک مدعی شده بودند گفت‌وگو درباره چاشنی‌های هسته‌ای محور اصلی گفت‌وگوهای ایران و آژانس را تشکیل خواهد داد. رسانه‌های بین‌المللی از جمله رویترز چند هفته پیش از قول منابعی خبر داده بودند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تهران پیرامون این چاشنی‌ها که علاوه بر استفاده‌های نظامی دارای مقاصد صلح‌آمیز هستند، توضیحاتی خواسته است.

تهران پیش از این متعهد شده بود بر اساس توافق قبلی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفت گام اعتمادساز درباره برنامه هسته‌ای خود انجام دهد.

مذاکرات بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بخشی از تلاش‌های تهران برای اعتمادسازی درباره برنامه هسته‌ای خود و رفع اتهامات کشورهای غربی ازاین برنامه است. کشورهای غربی می‌گویند ایران تلاشهای مخفیانه‌ای را برای دست‌یابی به اهداف نظامی در قالب برنامه هسته‌ای خود پیگیری می‌کند.

مذاکرات بین ایران و آژانس متفاوت از مذاکرات این کشور با کشورهای ۱ + ۵ است که به دنبال دستیابی به توافقی جامع برای رفع یک دهه تنش پیرامون این برنامه است. علی‌رغم این، این دو دسته از مذاکرات ارتباط تنگاتنگی هم با یکدیگر دارند.

مقامات غربی میگویند رفع نگرانیهای آژانس از جمله گامهای لازم برای حصول هر گونه توافقی بین ایران و ۶ کشور مذاکرهکننده است.