روحانی: تبدیل ایران به ۱۰ کشور اول جهان شعار نیست

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران شامگاه امروز(چهارشنبه) به وقت محلی در فضایی صمیمی در جمع ایرانیان مقیم چین سخن می‌گفت، دیدار با ایرانیان را در خارج از کشور موجب رفع خستگی برای مسئولان و روحیه‌بخش توصیف کرد و گفت: این افتخار ماست که دارای ملتی با فرهنگ غنی، دین عظیم و راهبران و الگوهایی همچون امام علی(ع) هستیم و حضور در جمع ایرانیان فرصتی مغتنم است.

وی سابقه روابط دو ملت ایران و چین را بیش از حدود هزار سال عنوان کرد و گفت: امروز در برخی از نقاط این کشور نشانه‌هایی از زبان فارسی و فرهنگ غنی ایرانیان دیده می‌شود و این نشان می‌دهد که ملت ایران بیش از هزار سال پیش با فرهنگ و بیان خود دارای نفوذ و تأثیرگذار بوده‌ است.

* می‌توانیم شرایط نوینی را برای کشور بوجود بیاوریم


روحانی با بیان اینکه شاید همین جاده ابریشم بوده که فرهنگ اسلام و ایران را به این سرزمین آورده است. این موضوع را نشان از بزرگی ملت ایران دانست و گفت: البته در مقاطعی ظلم‌هایی به ناروا به ملت ایران شده اما می‌توانیم این ظلم‌ها را جبران کرده و شرایط نوینی را برای کشور بوجود بیاوریم.

رییس‌جمهوری با اشاره به طرح پیشنهاد مقابله با خشونت و افراطی‌گری از سوی جمهوری اسلامی ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خاطر نشان کرد: عده‌ای در ابتدا مخالف این پیشنهاد بودند و عنوان می‌کردند که در دنیای کنونی هیچ کشوری زیر بار قبول این پیشنهاد نخواهد رفت، اما دیدیم انتخابات ایران و صدای این ملت در این انتخابات، آوایی رسا در جهان

بوده است.

* تصویب پیشنهاد مقابله با خشونت و افراطی‌گری، نشانه رسایی فرهنگ ملت ایران است

وی افزود: ملت ایران در انتخابات ۲۴ خرداد سال ۹۲ چنان با قدرت پرچم اعتدال را به اهتزاز درآورد که موجب شد پیشنهاد ایران در سازمان ملل به اتفاق آراء به تصویب برسد و به دنبال آن امروز در اجلاس سران سیکا مقرر شد تا کشورهای عضو برای اجرایی شدن این طرح تمام توان خود را بکار گیرند و این نشانه رسایی صدا و فرهنگ ملت ایران است.

رییس‌جمهوری اظهار داشت: حضور ایرانیان در اقصی نقاط جهان برای ما حائز اهمیت است، چرا که این ایرانیان هستند که فرهنگ ایران عزیز را به جهان منتقل می‌کنند.

* برای شکوفایی ایران اسلامی، راهی جز تلاش و کوشش نداریم


روحانی با اشاره به اینکه مردم چین برای رسیدن به پیشرفت، همگی کار و کوشش و تلاش دارند، گفت: ما نیز باید برای شکوفایی و پیشرفت کشور تلاش و کوشش کنیم و راهی جز این نداریم.

وی ایران را کشوری بسیار با عظمت و دارای ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فراوان برشمرد و افزود: بنده در نشست با فعالان تجاری در حاشیه اجلاس داووس در سوئیس اعلام کردم که ایران حدود ۳۰ سال آینده جزو ده کشور اول جهان خواهد بود و این شعار نبوده و ما می‌‌توانیم با استفاده از ظرفیت‌های خود، در آینده گذشته‌مان را جبران کنیم.

روحانی خاطر نشان کرد: امید ما به جوانان تحصیل‌کرده و کارآفرینان و همچنین سرمایه گذاران ایران خارج از کشور است و امیدوارم همه در مسیر پیشرفت کشور دست به دست هم دهیم.

* امید به دست ملت و جوانان ایران خلق می‌شود


رییس‌جمهوری گفت: تدبیر متعلق به اندیشمندان، متخصصان و نخبگان ایرانی بوده و امید هم به دست ملت ایران و جوانان این مرز و بوم خلق می‌شود.

* در دیدار رییس‌جمهوری روسیه تصمیمات و توافقات مهمی در خصوص مذاکرات با ۱ + ۵ داشتیم


روحانی با بیان اینکه امروز در حاشیه اجلاس سران سیکا در دیدار با رییس‌ جمهور روسیه تصمیمات و توافقات مهمی در خصوص مذاکرات ایران با ۱ + ۵ داشتیم، اظهار داشت: هر توافق و اقدامی که دولت در مسیر پیشرفت مذاکرات برمی‌دارد، متعلق به ملت ایران است و ما به عنوان خادمان مردم در این مسیر تلاش می‌کنیم و امیدواریم با تلاش مردم به روزهای بهتر و امیدبخش‌تر دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به توفیقات دولت در سیاست خارجی، ضمن تقدیر از تلاش‌ها و اقدامات وزیر امور خارجه و دیپلمات‌های ایرانی، گفت: امروز چهره ملت ایران به صورت واقعی به دنیا معرفی شده و جهان آن را مشاهده می‌کند و این تنها در سایه تلاش ملت و مسئولان دیپلماسی کشور است.

* اراده دولت برای بهره‌برداری از تمام منابع مشترک گازی و نفتی


روحانی با بیان اینکه در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله نفت و گاز و صنعت و معدن نیز حرکت‌های خوبی از سوی دولت َآغاز شده تصریح کرد: اراده و تصمیم ما این است که تمامی منابع مشترک گازی و نفتی کشور با همسایگان برای اینکه حق ملت ایران را استحصال کنیم مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

رییس‌ جمهور افزود: حق مسلم ملت ایران تنها در سانترفیوژها نبوده و بخشی از آن در همین منابع نفتی و گازی مشترک است که امروز بهره‌برداری کمی از آنها می‌شود و ان‌شاء الله از سوی دولت قدم‌های خوبی در این جهت برداشته خواهد شد.

وی با تأکید بر اینکه همه باید برای آبادانی و پیشرفت کشور باید دست به دست هم داده و کمک کنیم که به اهداف بلند ملت ایران دست یابیم، اظهار امیدواری کرد تا ایرانیان خارج از کشور، بویژه ایرانیان مقیم چین در کار، تحصیل و تجارت خوب موفق بوده و به واسطه تلاش آنها در آینده نه تنها کشورمان واردکننده محصولات نباشد، بلکه ایران و چین شرکای اقتصادی خوبی برای یکدیگر باشند.

پیش از سخنان رییس‌ جمهوری محمد نهاوندیان رییس دفتر رییس‌ جمهوری نیز در سخنانی با بیان اینکه تغییر نگاه‌ها به ملت ایران در جهان تجلی عزم ملت ایران است، گفت: سیاست دولت تدبیر و امید این است که رشد پایدار اقتصادی، تنها با حضور و مسئولیت‌پذیری بخش مردمی تحقق یافته و دولت تسهیل‌کننده شرایط در این زمینه خواهد بود.

رییس دفتر رییس‌ جمهوری با اشاره به ضرورت احیاء اخلاق در جامعه ایرانی، گفت: ‌ اگر همه ملت دست به دست هم دهند، می‌توانیم به جنگ آسیب‌های اجتماعی رفته و موفق باشیم.

* نهاوندیان: هر ایرانی می‌تواند به عنوان یک سفیر در دنیا عمل کند


نهاوندیان تعامل سازنده با جهان را یکی از شعارهای دولت عنوان کرد و گفت: امروز فرصت بی‌نظیری بوجود آمده که تصویر واقعی ایران اسلامی را به جهان نشان دهیم و در این راستا هر ایرانی می‌تواند، به عنوان یک سفیر در دنیا عمل کند.

رییس دفتر رییس‌ جمهوری افزود: این حائز اهمیت است که ایرانیان در هر نقطه از جهان خود را موظف به اصلاح تصویر ملت ایران دانسته و از فرصت‌های گوناگون در جهت گسترش فرهنگ و آیین ایرانی و اسلام مبتنی بر عقلانیت استفاده کنند.

در این دیدار همچنین صفری، سفیر ایران در چین و چند نفر از ایرانیان مقیم این کشور به بیان دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود پرداختند.

با بیان دستاوردهای دولت تدبیر و امید در حوزههای مختلف سیاسی و اقتصادی، بر عزم دولت برای استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای کشور در جهت توسعه و پیشرفت همه جانبه ایران عزیز تأکید کرد.