عضو خبرگان رهبری خواستار اصلاح قانون جرایم شد و گفت : مهمترین و بهترین كاری كه قوه قضائیه میتواند برای قضات انجام دهد، خلاصی آنان از بند حكم زندان است.

به گزارش رسا، آیت‌الله حائری شیرازی، عضو خبرگان رهبری، پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از کارآموزان قضا به بررسی حکم در قضاوت پرداخت و خواستار اصلاح قانون جرایم شد.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با بیان این‌که قاضی داور است و از کارت زرد و قرمز خود باید به جا استفاده کند، تصریح کرد: آبروی کشورها وابسته به داورانی است که حاضر نیستند خود را به هیچ قیمتی بفروشند.

وی که در سالن اجتماعات مجتمع آموزش قضات روحانی قوه قضاییه سخن می‌گفت، با اشاره به چک‌های برگشتی و مشکلاتی که بوجود می‌آورد اظهار داشت: برخی کسانی که بخاطر چک برگشتی در حبس به سر می‌برند، الگوی شرافت انسانی هستند و نباید زندانی شوند.

این عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که برخی گوهرند و نباید در بین افراد خلافکار قرار گیرند، افزود: زندان تأثیر بسیار منفی بر روی انسان‌های سالم دارد و هرگز نباید افراد سالم را در زندان‌ها حبس کرد.

وی حکم تند قاضی را رحم و زندان را بی‌رحمی خواند و با بیان این‌که خداوند متعال ارحم الراحمین است، گفت: قاضی که قلمش برای زندان راحت و برای شلاق سخت است، باید حکمش را عوض کند.

آیت‌الله حائری شیرازی در تبیین این موضوع، به حکم سارق اشاره کرد و با بیان این‌که موضع حکم در سرقت، اشدّ المعاقبین است، ابراز داشت: بشر با راه‌اندازی زندان اشتباه شیطانی بزرگی کرده است.

وی با بیان این‌که جریمه باید بازدارنده از جرم باشد به ارائه تعریفی از جاذبه جرم پرداخت و گفت: دافعه جریمه باید یازده برابر بالاتر از حد جاذبه جرم باشد؛ فردی که از خانواده‌ای دزدی می‌کند، حکمش جز قطع دست نیست و این امر از وقوع جرم‌های مشابه جلوگیری می‌کند.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر گفتیم اسرائیل باید از نقشه جغرافیا محو شود و با همه فشارها بر روی حرف خود پافشاری کردیم؛ همین‌گونه باید از احکام اسلامی دفاع کنیم و در بیان آن شجاعت به خرج دهیم.

وی با اشاره به اعلامیه حقوق بشر، اضافه کرد: در تمام مواردی که حقوق بشر بر ضد احکام اسلام موضع گرفته و گفته احکام اسلامی تند است، اشتباه کرده، چراکه مبانی اسلام در همه جا برحق است.

آیت‌الله حائری شیرازی از قضات خواست که خود را در بند خوشنامی قرار ندهند و هرگز از بدنامی نترسند؛ بلکه خوشنامی خود را پیش خداوند متعال حفظ کنند و با بیان این‌که کسی که برای خوشنامی از قضاوت دست برمی‌دارد به درد قضاوت نمی‌خورد، گفت: اول قضا بدنامی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که قاضی خوب باید مقداری بداخلاق شود، ابراز داشت: اگرچه در این جلسه برای درس اخلاق دعوت شده‌ام، اما پیشنهاد من به قضات بداخلاقی است یعنی در موضوع قضاوت با کسی مدارا نکنند.

این عضو خبرگان رهبری تصریح کرد: نخستین چیزی که باید برای قاضی تأمین شود، رهایی او از دست حکم زندان است؛ چراکه زندان ندامتگاه نیست، بلکه محل نشر پرونده‌های جرم و ادامه آن است.

وی با بیان این‌که جریمه حتماً باید بازدارنده باشد، اما زندان بازدارنده نیست، خواستار اصلاح قانون جرایم شد و گفت: مهم‌ترین و بهترین کاری که قوه قضائیه می‌تواند برای قضات انجام دهد، خلاصی آنان از بند حکم زندان است.

آیت‌الله حائری شیرازی حکم قاضی را نافذ دانست و با تأکید بر حفظ اقتدار و عزت قاضی افزود: قضات مجتهد، طناب احساس مسؤولیت خود را با فکر کردن، عاقبت دنیا و بی‌وفایی آن را در نظر گرفتن، زیاد کنند.

وی در پایان مدلسازی در جامعه را راه برون رفت از بسیاری مشكلات دانست و با اشاره به حجاب اسلامی گفت: مسلمانان از آنجایی ضربه میخورند كه اجانب منكرات را مد و معروفات را دموده كردهاند؛ از اینرو حجاب باید مد و بیحجابی باید دموده شود.