ارزیابی ابوترابی فرد از انتخابات هیات رییسه مجلس

به گزارش افکارنیوز، حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی فرد که نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را بر عهده دارد به سوالات خبرنگاران ایرنا پیرامون روابط دولت و مجلس و انتخابات اخیر هیات رییسه مجلس پاسخ داد.

وی تعامل قوای مجریه و مقننه را مطلوب ارزیابی کرد و در عین حال گفت که با نقطه مطلوب فاصله داریم.

نماینده مردم تهران در مجلس همچنین انتخابات هیات رییسه مجلس را فارغ از گرایش ها و نظرات سیاسی دانست و تاکید کرد که نمایندگان بر اساس واقعیت های شخصیتی افراد و مبانی فکری اخلاقی و رفتاری آنها هیات رییسه جدید مجلس را انتخاب کردند.

ابوترابی فرد، ماه خرداد را دارای نقش و جایگاه تعیین کننده در تاریخ انقلاب اسلامی می داند که از ۱۴ خرداد ماه ۴۲ آغاز شد و در آخرین مناسبت به حماسه سیاسی مردم ایران در ۲۴ خرداد ۹۲ ختم شد.

وی بر این باور است که حضرت امام خمینی(ع) با تفکری مبتنی بر مبانی دینی حرکت سیاسی و انقلابی حرکت خود را آغاز کرد و حتی ارتحال ایشان در خرداد ماه ۱۳۶۸ نیز رویش جدیدی در انقلاب اسلامی بود.

حضور باشکوه و عزت آفرین ملت بزرگ ایران در تشییع پیکر پاک حضرت امام(ره) نمایش ماندگاری از حضور ملت در آرمان های امام و تجدید عهد با اهداف متعالی آن پیشوای نستوه است و از این منظر شاهد رویش و تولد جدید انقلاب بودیم.

ابوترابی فرد انتخاب رهبر معظم انقلاب به عنوان خلف صالح امام راحل را سرآغاز فصل نوینی در تاریخ انقلاب اسلامی دانست که اراده ملت را در قالب تدبیر خبرگان ملت به نمایش گذاشت.

مشروح مصاحبه ابوترابی فرد به شرح زیر است:


در آستانه سالگرد ۲۴ خرداد هستیم؛ حماسه سیاسی مردم در این روز را چگونه ارزیابی می کنید.


+ + ابوترابی فرد:۲۴ خرداد ماه ۹۲ از صفحات زیبای تاریخ انقلاب اسلامی است و حماسه سیاسی ملت ایران با مدیریت مبتنی بر دانش و ایمان رهبری معظم انقلاب اسلامی و مشارکت استثنایی ملت بزرگ ایران و مشارکت همراه با اخلاق و عقلانیت و بلوغ سیاس صفحه زیبایی در تاریخ سیاسی ایران ورق خورد.

ما در این انتخابات شاهد مشارکت بالای ۷۰ درصدی مردم در کنار صندوق های رای و برگزاری یکی از زیباترین انتخابات ریاست جمهوری بودیم که در نتیجه آن راه بری افزایش اقتدار ملی هموار شد و دولت آقای دکتر روحانی رییس جمهوری کار سخت خود را در این مقطع با این پشتوانه سنگین آغاز کرد و امیدوارم همیشه خرداد نماد رویدادهای عزتمندانه و افتخار آفرین برای ملت ایران باشد.



جنابعالی از مجلس هفتم تاکنون علاوه بر نایب رییسی مجلس، تسهیل کننده روابط قوای مجریه و مقننه بوده اید؛ با توجه به چالش هایی که مجلس نهم با دولت دهم پشت سر گذاشت، ارزیابی شما از تعامل دولت یازدهم با قوه مقننه چیست؟


+ + ابوترابی فرد:سطح همکاری و تعامل دولت یازدهم و مجلس نهم سطح خوب و قابل قبولی است اما با نقطه های مورد نظر من فاصله دارد و معتقدم که دولت یازدهم از ظرفیت بیشتری برای ارتقای این تعامل برخوردار است.

تجربه من در نهاد قانونگذاری و تعامل با دولت های مختلف از دولت دوران اصلاحات، دولت های نهم و دهم تا به امروز بیانگر این واقعیت است که اگر اراده جدی دولت بر افزایش تعامل و استفاده از مجلس به عنوان یک نیروی کارآمد و فکری برای رسیدن به تصمیمات باشد می تواند نقش این تعامل را به میزان قابل توجهی ارتقا بخشد.

به همین خاطر از دولتمردان و بویژه وزیران می خواهم که برای ارتباط و ارتقای سطح تعامل و گفت و گو با کمیسیون های تخصصی از همه ظرفیت خود استفاده کنند زیرا کمیسیون ها با همه توان آماده هستند که به کمک و یاری دولت بشتابند و از تمام ظرفیت تخصصی مجلس برای کمک به دولت در راستای تدوین نقشه راه در حوزه های مختلف بهره بگیرند.

به هر میزان دولت در این زمینه از استقبال بیشتری بهره ببرد با پاسخ مناسب تری در مجلس رو به رو خواهد شد؛ هرچند کار در مجلس خوب آغاز شده اما قطعا می تواند تا سطح بسیار بالا ارتقا پیدا کند.



در این راستا رویکرد منتقدان دولت در مجلس را چگونه ارزیابی می کنید؟


+ + ابوترابی فرد:برخی گفتارها و نقد ها را می توان به عنوان سخن مخالف تحلیل کرد هر چند این که نقد، نقد است؛ نگاه مجلس، نگاه کلان به مسایل کشور است؛ مجلس آماده همکاری و کمک برای ارتقای کارایی دولت است.

در رابطه با سوالات نمایندگان نیز باید گفت که بسیاری از نمایندگان پس از طرح سوالات در مجلس و از طریق گفت و گو و رایزنی با مسوولان به یک تصمیم واحد می رسند و این سوال با توضیحات و مباحثات از دستور کار خارج می شود.

بسیاری از سوالات به این خاطر است که موضوع در فضای کشور مطرح شود تا دیگران هم با دغدغه های مردم و حوزه های انتخابیه آشنا شوند.

حتی در برخی موارد وزرا از طرح سوال از سوی نمایندگان استقبال می کنند و تمایل دارند این مسایل که دغدغه های وزارتخانه مربوطه هم هست، مورد بحثقرار گیرد.

البته گاهی هم این نگاه مشترک وجود ندارد اما طرح سوال به ارتقای مردم سالاری و سطح دریافت های سیاسی و نگاه کارشناسی مردم کمک می کند.


مهمترین دستاورد استقرار دولت یازدهم را در چه می دانید؟


+ + ابوترابی فرد:برای این دولت آن هم در ماه های گذشته می توان نقاط موفق و برجسته ای را تعریف کرد اما شاید یکی از گام های نخست که تاثیر موثری در ارتقای کارآیی دولت داشت ترکیب دولت یازدهم است.

دولت یازدهم در یک تعامل و همکاری نزدیک و صمیمانه دولت و مجلس شکل گرفت و این دولت با ترکیب چهره هایی از جریان های سیاسی مدافع نظام جمهوری اسلامی تشکیل شد که شکل گیری دولتی با حضور چهره های سیاسی از جریان های متنوع سیاسی می تواند این امید را در کشور خلق کند که دولت اراده دارد تمام توان خود را برای تحقق اهداف نظام به کار بگیرد و نگاه های خرد و حاشیه ای سیاسی و جناحی و حزبی را در برابر نگاه کلان یعنی اهداف متعالی نظام، نادیده بگیرد.

از این رو شکل گیری چنین دولتی را از گام های موثر و ارزشمندی می دانم که با یک تعامل مطلوب بین دولت یازدهم و مجلس نهم شکل گرفت و تعداد قابل توجهی از وزیران پیشنهادی یک رای استثنایی در تاریخ شکل گیری دولت ها به دولت یازدهم دادند.

این آرای بالا حاکی از شاکله وزیرانی بود که به مجلس معرفی شدند و از مقبولیت بالا در میان نمایندگان مجلس شورای اسلامی برخوردار بودند.


در انتخابات هیات رییسه مجلس شاهد دو تغییر بودیم که در یک مورد یکی از منتقدان دولت به هیات رییسه راه یافت؛ علت این تغییر را در چه می دانید؟


+ + ابوترابی فرد:رویدادهایی که ما در کشور داریم در عرصه های سیاسی که در انتخابات ریاست جمهوری هم نمونه های آن را دیدیدم بیانگر این واقعیت است که این خطوط سیاسی که ما تعریف می کنیم بیانگر نگاه های واقعی نیست.

ما فراتر از این خطوط سیاسی بر اساس دریافت و شناخت و تعامل نزدیک تصمیم می گیریم و مجلس هم جبهه ای از همین حقیقت است.

در حقیقت نمایندگان مجلس در عین حالی که به مسایل سیاسی و جناحی توجه می کنند اما یک نگاه کلان به واقعیت های شخصیتی افراد و مبانی فکری اخلاقی و رفتاری آنها نیز توجه دارند و بر اساس این رویکرد کلان تصمیم می گیرند.


با توجه به این که رهبر معظم انقلاب اسلامی سال ۹۳ را سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی نامگذاری کرده اند و در دیدار اخیری هم که با نمایندگان مجلس داشتند بر اقتصاد مقاومتی تاکید فرمودند، مجلس در این زمینه چه برنامه ای را برای اجرایی کردن این اقتصاد در دستور کار دارد؟


+ + ابوترابی فرد:برای تحقق و اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی در مجلس شورای اسلامی باید چند کار موازی با هم شکل بگیرد که خوشبختانه در دیدار اخیر نمایندگان مجلس با رهبر معظم انقلاب اسلامی، رهبری نظام به آن محورها به صورت شفاف اشاره فرمودند.

یکی از حوزه های مهم برنامه توسعه پنج ساله کشور که باید در ماه های آینده بستر شکل گیری و تصویب آن در سال آینده در مجلس فراهم شود، برنامه ششم توسعه است که نقش بسیار مهمی در نحوه هدف گذاری ما ایفا می کند.

امیدوارم در تدوین برنامه ششم شاهد تعامل حداکثری واقعی دو نهاد اجرایی و قانون گذاری باشیم و با ارتباط نزدیک کمیسیون های تخصصی با معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی با بررسی دقیق اسناد پشتیبان برنامه ششم توسعه به یک نقشه راه واحد برسیم و تمام توجه خود را در سیاست ها به شکل گیری اقتصاد مقاومتی معطوف کنیم.

البته باید نگاه ما به مقوله اقتصاد مقاومتی باید یک نگاه میان مدت و دراز مدت باشد و با یک سیاست گذاری کلان به فکر آینده باشیم زیرا نگاه روزمره گاهی کاملا در تقابل با نگاه کلان نگر است.

اگر بخواهید به مسایل روزمره هم آن طور که انتظارات است پاسخ دهید، مطمئن باشید که از اهداف کلان باز خواهید ماند؛ امیدوارم در برنامه ششم به نقشه راهی برسیم که اهداف کلان و تعریف شده برای اقتصاد مقاومتی قربانی نگاه های مقطعی و روزمره و پاسخ به انتظارات کوتاه مدت نشود.

راهکار دوم؛ بودجه های سالانه کشور است که در حقیقت یک نقشه برای تحقق یک پنجم از برنامه های سالانه است.

اگر درست حرکت کنیم، ممکن است در طول یکسال بیشتر از یک گام پنج ساله را برداریم و جلو برویم، این کار هم با همکاری مجلس و دولت انجام می شود و امیدم بر این است که بودجه سال ۱۳۹۴ با این نگاه تدوین و به مجلس ارایه شود.

کار سومی که مجلس باید در حوزه اقتصاد مقاومتی سامان دهد، پالایش قوانین است، ما قوانینی داریم که کاملا در نقطه مقابل اقتصاد مقاومتی قرار دارد که باید با پالایش صحیح این قوانین، راه را برای تسهیل فضای کسب و کار هموار کنیم.

یکی از مشکلات فضای کسب و کار، قوانین انباشته شده ای است که راه را برای حرکت پرشتاب فراروی اقتصاد کشور مسدود کرده و گاهی این راه را با چالش های جدی روبرو کرده است.

خوشبختانه در بعضی حوزه ها از جمله امور مالیاتی کارهای خوبی برای تنقیح قوانین شده است و باید در حوزه های دیگر از جمله قوانین بانکی نیز کار پالایش قوانین صورت گیرد.

برای رسیدن به اهداف اقتصاد مقاومتی در کنار تدوین برنامه توسعه، بودجه سالانه و تنقیح قوانین، کمیسیون های تخصصی مجلس و وزیران نیز باید نشست های منظمی برگزار کنند که این کار در حال انجام است که این گونه مباحثات می تواند دیدگاه ها را به یکدیگر نزدیک و مسیر حرکت را هموار کند.


دو سال به انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی باقی مانده است اما اصولگرایان دیدارهای خود را با جامعتین آغاز کرده اند؛ آیا برای کلید زدن رایزنی های انتخاباتی زود نیست؟


+ + ابوترابی فرد:من هم معتقدم که ورود زود هنگام به مسایل انتخاباتی نه تنها دستاوردی ندارد بلکه می تواند فضای منفی هم خلق کند؛ به گمانم اصولگرایان با تجاربی که در گذشته داشتند در آینده با محوریت شخیصت های دینی و سیاسی برجسته مورد قبول مثل آیت الله مهدوی کنی به عنوان یک چهره فاخر و برجسته علمی و سیاسی با کارنامه درخشان مدیریتی با هماهنگی و تعامل نزدیکی برای انتخابات مجلس دهم قدم خواهند گذاشت.

البته به طور قطع مشارکت مردم در عرصه انتخابات و انتخاب چهره های عالم و کارآمد نقش موثری را در ارتقای کارایی مجلس و در تعامل منطقی مجلس و دولت و در نتیجه افزایش کارایی نظام خواهد داشت.


تصور می کنید که با وجود دلخوری آیت الله مهدوی کنی از اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری بخاطر نرسیدن اصولگرایان به وحدت، باز هم جامعتین محور فعالیت انتخابات اصولگرایان خواهد بود؟


+ + ابوترابی فرد:ارزیابی من هم همین است و جامعتین محوریت اصولگرایان را در انتخابات آتی مجلس خواهند داشت.

ما در کشور با نیروهای متراکم انقلابی رو به رو هستیم که دغدغه انقلاب اسلامی را دارند و به مصالح ملی و مصالح نظام فکر می کنند و مهمترین رسالت چهره های موثر سیاسی را این می دانند که با یک حرکت هماهنگ راه را برای حضور موثر نیروهای انقلاب در عرصه سیاست هموار کنند.

با این اوصاف به هر میزان که این نیروها حضور پررنگ تری داشته باشند قطعا ما دستاوردهای با ارزش تری را به دست می آوریم.

در عرصه انتخابات هم باید همه نیروهای دلسوز نظام تمام نگاه خود را به شناسایی صحیح و درست نیروهای انقلاب اسلامی که در جریان های گوناگون سیاسی حضور دارند، معطوف کنند و راه را برای حضور موثر نیروهای انقلاب در عرصه مدیریت سیاسی و اجرایی و در عرصه نهاد قانون گذاری هموار کنند که امیدوارم که تجارب گذشته راه را برای حرکت به سمت این نگاه هموار کند.

آقای باهنر جریان های سیاسی در کشور را به چهار گروه تقسیم و تاکید کرده که در هر دو گروه اصلاح طلب و اصولگرا، گروه های میانه رو و تندرو وجود دارد؛ وجود این تندروها را در ساختار سیاسی کشور چگونه ارزیابی می کنید؟


+ + ابوترابی فرد:هر حرکتی که در چارچوب اصول و ارزش های اخلاقی، مبانی علمی و مبانی دینی فاصله بگیرد دنیا و آخرت فرد و جامعه را آسیب می زند ما باید از تمام توان خود استفاده کنیم در چاچوب اصول و مبانی علمی، ارزش های اخلاقی و اسلامی قدم برداریم.

امروز جوامعی که با مبانی ارزشی اسلام ارتباطی ندارند، به سوی اخلاق گرایش جدی پیدا کرده اند و اخلاق مداری را رمز موفقیت خود می دانند و در مقالات متعددی دیدم که اساس پیشرفت را در جوامع امروز اخلاق مداری می دانند؛ به هر میزانی که اخلاق در عرصه مدیریت کشور حضور داشته باشد به همان میان شاهد افزایش کار آیی خواهیم بود.

در نظامی که هویت آن اسلامی و دینی است و پیامبر آن برای احیای مکارم اخلاقی مبعوثشده است، حرکت ها باید کاملا در چارچوب اصول، موازین ارزش های اخلاقی و اسلامی و اصول متقن علمی تعریف شود و امیدوارم که از همه ظرفیت خود برای حرکت در اصول متقن که مورد تایید عقل و شرع است، استفاده کنیم.


رویکرد خبری خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) را در دوره جدید چگونه ارزیابی می کنید؟


+ + ابوترابی فرد: در این مقطع از تاریخ انقلاب اسلامی، نگاه خبرگزاری جمهوری اسلامی، نگاهی مبتنی بر مبانی و اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی است؛ امیدوارم که نقشه راهی که مدیر عامل خبرگزاری ترسیم کرده اند مبنی بر توجه به مصالح ملی و منافع نظام با اقتدار در این رسانه نهادینه شود و ما شاهد یک تغییر در رفتار و نگرش مجموعه رسانه های کشور بخصوص خبرگزاری های کشور باشیم.