به گزارش افکارنیوز، روزنامه نیویورک تایمز در این زمینه نوشت: شادمانی و جشن پس از انتخابات روز چهارشنبه سوریه، بار دیگر سردرگمی سیاست‌های آمریکا در قبال سوریه و خاورمیانه را نشان داد. اسد روز چهارشنبه پیروزی قاطع خود را در میان حامیانش جشن گرفت.

برگزاری انتخابات در درجه اول نمایشی بود از تداوم کنترل اسد بر شهرهای مهم سوریه؛ همچنین وفاداری هوادارانش و شکست مخالفان و حامیان آنها. در مقابل اما، برای مقامات ایالات متحده چهارشنبه روز موفقیت‌آمیزی نبود، در دمشق، طرفداران اسد شادمانی می‌کردند و حتی در کشور همسایه، لبنان، جایی که جان ‌کری برای دیدار به آنجا رفته بود، آنها جشن گرفته بودند. اما این جشن و شادی، بار دیگر سرگردانی سیاست‌های آمریکا در سوریه و منطقه را به نمایش گذاشت.

نیویورک تایمز تاکید کرد: یک شب قبل از آن، رابرت فورد دیپلمات عالی‌رتبه ایالات متحده که تا همین اواخر به صورت نمادین سفیر آمریکا در امور سوریه و مجری اصلی سیاست‌های ایالات متحده در آنجا بود، در برنامه «ساعت خبر» شبکه پی‌بی‌اس گفت که به علت شکست سیاست‌های ایالات متحده در قبال سوریه و اینکه در برابر افکار عمومی او دیگر نمی‌توانسته از این سیاست‌ها دفاع کند، در ماه فوریه از مقام خود استعفا کرده است. وی اذعان کرد ایران جنگ سوریه را به جلو «می‌راند» مقامات آمریکایی از دو سال پیش سرنگونی اسد را پیش‌بینی می‌کردند.

این تحلیل با اشاره به عقب‌نشینی جان کری از مواضع قبلی خاطر نشان کرد: او در سخنان خود، این‌بار حامیان اسد را با لحنی متفاوت خطاب قرار داد. کری آنها را به خاطر به درازا کشیدن این جنگ «مشمئزکننده» ملامت کرد، ولی در عین حال افزود «من از آنها؛ از ایران، روسیه و حزب‌الله که همین جا در لبنان مستقر است، می‌خواهم که به تلاش‌های مشروع و قانونی برای پایان دادن به این جنگ بپیوندند.»

بعضی از تحلیلگران این را به معنی به رسمیت شناختن نقش تمام طرف‌های درگیر در مسیر پیدا کردن راه‌حلی برای پایان جنگ تفسیر کرده‌اند. پیش از این ایالات متحده از شرکت ایران در مذاکرات صلح سوریه جلوگیری کرده بود.

خبرنگاران موفق نشدند از آقای کری سوال کنند که آیا او هم مثل آقای فورد معتقد است که سیاست ایالات متحده در سوریه شکست خورده و اینکه علیرغم توصیه‌های وزارت خارجه، آیا ایالات متحده شانس مسلح کردن شورشیان غیر بنیادگرا را از دست داده است؟ ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه گفت آقای فورد در بیان نظرات شخصی خود به عنوان یک شهروند عادی آزاد است، البته او اذعان داشت که هیچ‌کس در وزارت خارجه از آنچه که در سوریه می‌گذرد، راضی نیست.

نیویورک تایمز می‌نویسد: در زمان آغاز اعتراضات در سال ۲۰۱۱ آقای فورد سفیر ایالات متحده در سوریه بود، وقتی که در همان ابتدای ناآرامی‌ها، در شهر مرکزی حماه برای معترضان سخن گفت و آنها را به قیام علیه حکومت آقای اسد تشویق کرد، نقش او به صورت جنجالی در اوضاع نابسامان سوریه برجسته شد. او برای همکاری گروه‌های مسلح با آمریکا تلاش می‌کرد.

در همین حال شورای روابط خارجی آمریکا در تحلیلی از قول مایکل یونگ تحلیلگر مسائل خاورمیانه نوشت: سیاستهای ایران در سوریه به ثمر نشست. بشار اسد در ۲ سال گذشته در موقعیت دفاع بود اما توانست با حمایت ایران و حزبالله و شیعیان عراق، قدرت خود را احیا کند و به حملات تقابلی به گروههای مسلح روی آورد. نگاه حزبالله به تحکیم و تقویت قدرت بشار اسد و تحکیم موقعیت حزبالله است. و البته که تمام این مسائل به نتیجه مشخصی خواهد رسید که افزایش قدرت ایران در منطقه است. استراتژی ایران پیچیده و چند لایه است.