به گزارش افکارنیوز، این روزنامه آمریکایی در تحلیلی خاطرنشان کرد: اختلافات منطقه‌ای میان ایران و عربستان فراوان است. در صحنه لبنان، ایران از حزب‌الله لبنان که در این کشور به پیکان ایران تبدیل شده حمایت می‌کند. عربستان‌سعودی اما روی خانواده حریری که جنبش ۱۴ مارس را رهبری می‌کند شرط‌بندی کرده است. در عراق، سقوط صدام حسین باعثبه قدرت رسیدن شیعیان همسو با ایران در بغداد شد.

عربستان تلاش کرد با ترغیب سنی‌ها به مقاومت، این قدرت شیعه را تضعیف سازد. دولت نوری‌المالکی سعودی‌ها را به تأمین مالی سازمان‌های تروریستی در این کشور متهم کرد و همین مسئله موجب سنگین شدن شدید فضای ارتباطی میان دو کشور شد. در سوریه نیز اختلاف میان ریاض و تهران به واقع ریشه‌ای بود.

هافینگتون‌پست ادامه می‌دهد: عربستان سعودی در نبرد دیپلماتیک خود علیه ایران تلاش کرد تا از حمایت آمریکا برخوردار شود و واشنگتن را به تأمین تسلیحات علیه حکومت آیت‌الله‌ها و به این بهانه که جامعه بین‌المللی باید سران ایرانی را از دستیابی به سلاح اتمی بازدارد، مجاب سازد. عربستان در تمامی این خطوط شکست خورده است. اوباما از پیروی از سعودی‌ها در این پرونده سر باز زده. تنش‌های بی‌سابقه‌ای میان واشنگتن و ریاض شکل گرفته، به طوری که بدتر از آن قابل تصور نبود.

این روزنامه نوشت: در این بازی شطرنج، به نظر میرسد که ایران برنده شده است. تهدید مداخله نظامی بینالمللی روز به روز کم رنگتر میشود. ایران از وضعیت سابق خود که در نزد جامعه بینالمللی منزوی بود خارج شده و نقش سیاسی مهمی در حل بحرانهایی مانندعراق یا سوریه ایفا میکند. عربستان سعودی که در گذشته مهره اصلی آمریکا در منطقه بود، اکنون شاهد سقوط موقعیت خود است و در صورت ادامه این استراتژی و حمایت از متحدانش روز به روز بیشتر فراموش خواهد شد. پادشاهی سعودی بندر بن سلطان را قربانی کرد.