هدف مذاکرات ایران و آمریکا از زبان مقامات آمریکایی

به گزارش افکارنیوز، مقامات ارشد آمریکایی در رابطه به نشست دوجانبه این کشور و ایران در ژنو تأکید دارند که " برگزاری این نشست جایگزینی برای مذاکرات هسته‌ای وین بین ۱ + ۵ و ایران نبوده و هدف آن تنها به پیش‌بردن این گفتگوهای متوقف شده است. "

پیشتر واشنگتن اعلام کرده بود که گفتگوهای آینده با ایران را فرصت مناسبی برای پیشرفت در پرونده هسته‌ای می‌داند.

در همین حال، منابع خبری به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود اعلام کردند: " یک دیپلماسی بسیار فعال و جسورانه برای آزمودن اینکه آیا راه حل دیپلماتیک برای برنامه هسته‌ای ایران قابل حصول است یا نه، نیاز است. آمریکا آن نوع واقع‌بینی که ما نیاز داریم آن را در مذاکرات از طرف ایرانی ببینیم، را ندیده است. این گفتگوها در مقطع زمانی مهمی از مذاکرات صورت می‌گیرد. "

این مقام آمریکایی افزود: با توجه به سابقه برنز و سولیوان در مذاکره با ایران در طول گفتگوهای برنامه اقدام مشترک(توافق موقت ژنو)، الحاق آنها به تیم مذاکره کننده برای این گفتگوها طبیعی است. همانطور که قبلا گفته‌ایم بخش‌هایی که الان درباره آنها در مذاکرات توافق جامع گفتگو می‌شود، جزیی از برنامه اقدام مشترک هستند.

مذاکرات دوجانبه هیئت‌های ایران و آمریکا قرار است دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری در ژنو برگزار شود و واشنگتن به منظور دستیابی به راه‌حلی موفق درباره پرونده هسته‌ای ایران در حال گردهم آوری دیپلمات‌های کلیدی خود است که در مذاکرات محرمانه با ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور نیز حضور داشتند، و آنها را به منظور پیشرفت در دستیابی به توافق نهایی جامع با ایران به ژنو می‌فرستد.

در همین رابطه وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که معاونان جان کری به‌همراه یک مقام ارشد از کاخ سفید با مقامات ایرانی این هفته در ژنو دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: ویلیام برنز، وندی شرمن، معاونان وزیر خارجه آمریکا به‌همراه جیک سولیوان، مقام ارشد کاخ سفید این هفته با مقامات ایرانی در ژنو دیدار خواهند کرد.

مایکل مان سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد که هلگا اشمیت معاون اشتون در نشست دوجانبه هیئت‌های ایران و آمریکا در ژنو شرکت می‌کند.

دور پنجم مذاکرات هسته‌ای بین ایران و کشورهای ۱ + ۵ برای رسیدن به توافق جامع در روزهای ۲۶ تا ۳۰ خرداد در وین برگزار خواهد شد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این مذاکرات را هدایت می‌کنند. وزیر امور خارجه کشورمان امروز گفت: برای گفت‌وگوهای جدی آماده هستیم چرا که مذاکرات دشوار است.

دور قبلی مذاکرات در وین به‌دلیل وجود برخی اختلافات درباره تدوین پیش‌نویس توافق نهایی بدون نتیجه پایان یافت.

در این فاصله آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش فصلی خود درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران تأیید کرد جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در توافق ژنو عمل کرده است و همچنین با آژانس برای برطرف شدن مسائل توافق‌شده همکاری لازم را داشته است. به‌گفته تحلیلگران گزارش آژانس تأثیر مثبتی بر روند مذاکرات هسته‌ای خواهد داشت.