به گزارشافکارنیوز،این تحلیل القایی طی روزهای اخیر به طور رگباری از سوی رسانه‌های غربی و برخی رسانه‌های زنجیره‌ای داخلی تکرار شده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی با عنوان «داعش، ایران و آمریکا را متحد می‌کند» نوشت: مقامات آمریکا و ایران در حالی که مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای تهران را پیگیری می‌کنند خود را در برابر موضع مشترک در مقابل برخی از مسائل منطقه‌ای و درگیری‌های موجود در خاورمیانه می‌بینند.

صدای آمریکا نیز به نقل از رویتر همین موضوع را پیش کشید و مدعی شد خطر داعش می‌تواند به همکاری ایران با آمریکا بینجامد.

این خط القایی فریبکارانه در حالی است که آمریکا در کنار آل‌سعود و رژیم صهیونیستی در پشت صحنه جریان‌های تروریستی قرار دارند. به تصریح هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا، پیدایش طالبان در افغانستان که بسترساز زاد و ولد گروهک‌های مشابهی نظیر طالبان، داعش و… شد، مرهون سرمایه‌گذاری ویژه واشنگتن در افغانستان بود. در سوریه نیز تکثیر گروه‌های تروریستی بدون حمایت آن مثلثشوم امکانپذیر نبود. در حقیقت رژیم آمریکا و متحدانش به تروریسم به عنوان ابزار کاهش نفوذ ایران و قدرت متحدان آن در منطقه نگاه می‌کنند.

از سوی دیگر آمریکا بهانه نفوذ و حضور ضعیف خود در عراق را در ترویج تروریسم و ایجاد بی‌ثباتی علیه دولت عراق می‌بینند حال آنکه دولت عراق متحد نزدیک جمهوری اسلامی است. به همین اعتبار چند دور مذاکره ایران و آمریکا در طول سال‌های گذشته برای کمک به ثبات در عراق و مقابله با تروریسم به عهدشکنی از سوی آمریکا و بن‌بست انجامید. آمریکایی‌ها در دولت اصلاحات نیز با وجود استفاده از کمک‌های قابل توجه آن دولت به اشغال افغانستان، ایران را محور شرارت معرفی کردند. در عین حال سرویس جاسوسی آمریکا به همراه استخبارات سعودی، موساد و ام‌آی‌سیکس انگلیس از حامیان گروهک‌های تروریستی ضد ایرانی نظیر ریگی، منافقین، کومله، دموکرات، پژاک و… هستند.