دیدار هیأت اسرائیلی با شرمن و برنز

به گزارش افکارنیوز، هیئت بلندپایه اسرائیلی که روز یکشنبه عازم واشنگتن شده، با «وندی شرمن» مدیر سیاسی و «ویلیام برنز» معاون وزارت خارجه آمریکا دیدار می‌کند.

خانم شرمن و آقای برنز مسئولیت مذاکرات هسته‌ای با ایران را بر عهده دارند. دور جدید و پایانی این مذاکرات روز یازدهم تیر ماه در شهر وین آغاز می‌شود و هیئت اسرائیلی با هدف بررسی مواضع آمریکا و «جلوگیری از توافق بد»، راهی این کشور شده است.

نمایندگان آمریکا در مذاکرات هسته‌ای عموما پیش و پس از هر دور از گفت‌وگوها با مقامات اسرائیلی دیدار کرده و آن‌ها را در جریان روند گفت‌وگوها قرار می‌دهند. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی پیشتر اعلام کرده است که توافقی که به ایران اجازه غنی‌سازی دهد، یک «توافق بد» است و اسرائیل با آن مخالفت می‌کند.

به نوشته «یدیعوت آحارونوت»، با وجود آنکه اسرائیل درخواست تشکیل جلسه با مقامات آمریکایی را بسیار دیر و روز سه‌شنبه ارائه کرده، اما کاخ سفید با این درخواست موافقت کرده و قرار است در روزهای آینده جلساتی برای بررسی روند مذاکرات برگزار شود.

«یوال اشتاینیتز» وزیر اطلاعات، «یوسی کوهن» مشاور امنیت داخلی، «جرمی ایساخاروف» معاون مدیر سیاسی وزارت خارجه، نماینده کمیسیون انرژی اتمی و نمایندگان موساد و دایره اطلاعات نظامی از جمله اعضای هیئت اعزای رژیم‌صهیونیستی به واشنگتن هستند.

به نوشته روزنامه «اسرائیل هیوم»، اشتاینیتز که نماینده مستقیم نتانیاهو برای پیگیری روند مذاکرات هسته‌ای، چند روز قبل با «سایمون گس» مذاکره‌کننده انگلیس دیدار و با «نیکولا دور یویر» نماینده جدید فرانسه در مذاکرات، تلفنی گفت‌وگو کرده است.

اشتاینیز روز شنبه با قدردانی از واشنگتن به دلیل رایزنی «فشرده» با اسرائیل در مورد مذاکرات هسته‌ای، گفته بود: «اسرائیل تأثیر مثبتی بر شکل‌گیری توافق دارد، اما موضع اسرائیل این است که نباید اجازه داد ایران یک کشور آستانه هسته‌ای بماند.»

بر اساس توافق موقتی که آذر ماه سال گذشته در شهر ژنو میان نمایندگان ایران و اعضای دائم شورای امنیت به علاوه آلمان به دست آمد، طرفین باید تا پایان ماه جاری به توافق جامع دست یابند. مهلت مذاکرات جامع برای یک دوره ۶ ماهه دیگر نیز قابل تمدید است.