حجاب بستر ساز مشارکت اجتماعی زنان

به گزارشافکارنیوز،حجت‌الاسلام سیدرضا تقوی رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه طی سخنان پیش از خطبه‌های امروز نمازجمعه تهران با اشاره به فرارسیدن روز ۲۱ تیرماه روز عفاف و حجاب گفت: اسلام عزیز به عنوان یک مکتب برای زندگی انسان‌ها آمده است و اینگونه نیست که از یک موضوع بسیار مهم و سازنده همچون عفاف و حجاب صرف‌نظر کرده باشد.

وی افزود: در قرآن کریم آیات متعددی وجود دارد و اسلام بر اساس برنامه‌، مرزهایی را مشخص می‌کند و مسائلی را به عنوان حلال و حرام تعیین کرده است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ادامه داد: یکی از مهمترین مسائل که اصول شرعی کاملا مشخصی نیز دارد، عفاف و حجاب است البته بحثلباس علاوه بر مسائل شرعی، دارای ابعاد فرهنگی نیز است.

تقوی گفت: لباس به لحاظ دینی و انقلابی مورد توجه برخی از صاحب‌نظران قرار گرفته است. اسلام از همان ابتدا بر مسئله حجاب تأکید کرده است و هیچ کدام از علمای اسلام نیستند که مسئله حجاب و اینکه زن و مرد باید در رابطه با یکدیگر مقرراتی را رعایت کنند رد کرده باشد.

وی افزود: ضرورت رعایت حجاب در جامعه چند چیز است اولین آن بالا بردن مشارکت‌های اجتماعی است و به این وسیله امکان حضور زنان در جامعه ممکن می‌شود.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ادامه داد: مورد بعدی سالم‌سازی محیط جامعه است چرا که بی‌بند و باری‌ها و فسادها در جامعه محصول بی‌حجابی است.

تقوی گفت: متولیان امور جامعه موظفند تا جلوی بی‌بند و باری و فساد را بگیرند.

وی افزود: یکی دیگر از مهمترین مسائل مرتبط با حجاب، تحکیم و سلامت خانواده است. اگر خانواده سلامت بماند جامعه نیز سالم خواهد بود.

تقوی گفت: کارکرد دیگر حجاب بحثسیاسی و فرهنگی آن است چرا که ما امروز شاهدیم روسری یک زن مسلمان ارکان یک کشور غربی را چگونه به لرزه درمی‌آورد و فرانس ‌فانون نیز در کتاب خود در مورد بحثانقلاب الجزایر نقش حجاب زنان را مورد توجه قرار داده است.

وی افزود: از جمله مهمترین دلایل بدحجابی، ضعف ایمان، فخرفروشی، جلب توجه دیگران و هوسرانی است. ما امروز شاهد هستیم که در جامعه ما بدحجابی محصول تهاجم فرهنگی است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه ادامه داد: ‌ البته در بحثمبارزه با بی‌حجابی نیز یک نظر روشن و کامل وجود ندارد برخی معتقدند که باید کار فرهنگی کرد برخی می‌گویند با پلیس باید برخورد کرد برخی هم می‌گویند که ما نمی‌توانیم در مقابل موج جهانی شدن که در دنیا به راه افتاده است کاری کنیم.

تقوی گفت: با نظرات مختلف نمی‌توان هیچ کاری را انجام داد بلکه باید تمام نظرات یکی شود.

وی با تأکید بر حمایت از برخورد پلیس با بدحجابیها گفت: البته ما معتقد نیستیم که تمام قضیه باید از طریق برخورد پلیس و حضور در کف جامعه حل شود بلکه باید با ایجاد یک نظام تربیتی، از آن حراست کرد.