ایران در وین پیشنهادهای جدیدی را مطرح کرد

به گزارش افکارنیوز، روزنامه " لس آنجلس تایمز " در گزارشی به قلم " پاول ریشتر " در پایگاه اینترنتی خود نوشت؛ مذاکره‌کنندگان ایرانی در مذاکرات بین المللی درباره برنامه هسته ای این کشور در دیدارهای خصوصی با مقامات طرف های مقابل پیشنهاداتی ارائه کرده و اعلام کرده اند هدف از ارائه این پیشنهادات حل اختلاف نظر با قدرت های جهانی در حوزه مسائل اساسی درباره میزان توانایی غنی سازی اورانیوم ایران است.

روزنامه لس آنجلس تایمز نوشته است در حالی که ضرب الاجل بیستم ژوئیه برای دستیابی به توافق جامع درباره برنامه برنامه هسته ای ایران بسرعت نزدیک می‌شود جان کری و دو تن از دیپلمات های ارشد وی همچنان در اتریش حضور دارند و تلاش می کنند مسائل مورد اختلاف را با ایران درباره برنامه هسته ای آن رفع کنند. آنها گفته اند در برخی از حوزه ها پیشرفت هایی داشته اند اما درباره موضوع غنی سازی اورانیوم با بن بست مواجه شده اند. ایران خواهان آن است توانایی خود را در بخش غنی سازی اورانیوم تا مقیاس صنعتی توسعه و افزایش دهد اما قدرت های جهانی تاکید می کنند ایران باید توانایی غنی سازی خود را کاهش دهد.

براساس این گزارش، یکی از پیشنهادات جدید ایران که روز دوشنبه برای اولین بار در روزنامه وال استریت ژورنال مطرح شد این است که بر اساس آن به ایران اجازه داده می شود نه هزار و چهارصد سانتریفیوژ آن در مدت زمانی که توافقنامه اعتبار دارد فعال باشند و به غنی سازی ادامه دهند. این طرح شبیه همان طرحی است که وزیر امور خارجه ایران در سال دو هزار و پنج آن را مطرح کرد. اما قدرت های جهانی در آن شرایط اعلام کردند که این طرح ناکارآمد است.

روزنامه لس آنجلس تایمز در پایان نوشته است ایران که بدنبال رفع تحریم های اقتصادی است، تاکید می کند طرح های آن برای توسعه فعالیت های هسته ای کاملا مسالمت آمیز هستند . اما آمریکا و قدرت های جهانی معتقدند ایران بدنبال دستیابی به توانایی تولید تسلیحات اتمی است .