۴۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار با تصویب هیئت دولت در اختیار نهاد ریاست جمهوری برای خرید یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ قرار گرفته است.

به گزارش مهر، هیئت دولت در نیمه دوم سال ۱۳۸۹ مصوبه‌ای را تصویب کرده که هیچگاه اعلام عمومی نشده است؛ مصوبه ای که نشان می دهد نهاد ریاست جمهوری قصد دارد به صورت مستقیم هواپیمای اختصاصی ایرباس خریداری کند.

در مصوبه دولت آمده است: " مبلغ چهارصد و پنجاه و هفت میلیارد(۰۰۰ر۰۰۰ر۰۰۰ر۴۵۷) ریال از محل منابع موضوع ماده(۱۲) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور و جزء(ب) بند(۹) قانون بودجه سال ۱۳۸۹ کل کشور به منظور تامین قیمت تمام شده یک فروند هواپیمای ایرباس ۳۲۰ در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار می گیرد تا برابر قوانین و مقررات مربوط هزینه شود. "

اینکه چرا بودجه‌ای مستقیم در اختیار نهاد ریاست جمهوری برای خرید هواپیما قرار گرفته، جای تامل و ابهام دارد و ضروری است دولتمران پاسخ شفافی در این باره بدهند. آیا نهاد ریاست جمهوری تخصصی در خرید هواپیما دارد یا باید ردپای جریان انحرافی را در این باره پیدا کرد.


احمدی نژاد هواپیمای لوکس سوار نمی‌شود

آذرماه سال ۸۴ بود که پس از فراز و نشیبهای فراوان، فرانسه هواپیمای تشریفاتی دولت را به ایران تحویل داد. هواپیمای جمهوری اسلامی ایران نیز روز شنبه ۵ آذرماه همین سال، این هواپیما را به سخنگوی وقت دولت و رئیس دفتر وقت رئیس جمهور - غلامحسین الهام - تحویل داد. این هواپیمای تشریفاتی از نوع ایرباس ۳۲۱ و متعلق به سال ۲۰۰۲ میلادی و دارای امکاناتی همچون سالن کنفرانس و وجود ارتباطات اینترنتی است.

سخنگوی دولت در مراسم تحویل این هواپیمای تشریفاتی به خبرنگاران گفته بود که آقای احمدی نژاد باتوجه به شعارهای خود، بعید می‌دانم از این هواپیما استفاده کند.

البته الهام بعدها در یادداشتی با عنوان اینکه " داشتیم شاه می‌شدیم… " در روزنامه جمهوری نوشت: " در سال ۱۳۸۰ شورای اقتصادی خرید هواپیمای ایرباس را برای استفاده اختصاصی دولت با استفاده از فاینانس داخلی تصویب کرد. بعدا در بودجه‌های سالانه، پول هواپیما از کیسه ملت پرداخت شد و در سال ۱۳۸۲ پس از خرید هواپیما قرارداد تبدیل آن به هواپیمای اختصاصی با هزینه ای نزدیک به ۲۰ میلیون دلار یعنی نزدیک ۲۰ میلیارد تومان با شرکت " سوژرما " منعقد شد. با این هزینه، امکان ارتباط ماهواره ای اتاق ویژه رئیس جمهور با سرویس ویژه در آن تدارک دیدند، اتاق جلسات وزرا، که جز تحمیل هزینه بر بیت المال و ایجاد رفاه، ارزشی ندارد. "


وی در این یادداشت آورده بود: " حداکثر ۶ ساعت پرواز مستمر، آن قدر سخت نیست که نیاز به این همه تشریفات داشته باشد. پرواز بیش از آن هم نیازمند چنین تحمیلی نیست. از اینکه این هواپیما تحویل شد، برای دولت موفقیت است چون ثروت کشور از حلقوم فروشنده قانون شکن بیرون کشیده شد. اما احمدی ‌نژاد هرگز از اختصاص آن به رئیس جمهور و دولت خرسند نشد.


اینجانب از طرف ایشان از همه خبرنگاران خواستم که هواپیما را ببینند. چنانکه شما گفته اید در اول انقلاب مردم علاقمند به تماشای تجملات «شاهنشاهی» بوده اند. با گزارش روند خرید و تحویل آن، با بیانی از شدت وضوح به صورت پرسش انکاری گفته ام آیا احمدی‌نژاد از آن استفاده خواهد کرد! اگر چنین باشد، احمدی‌نژاد، احمدی‌نژاد دیگر نیست. این امر واضح است. "

سخنگوی دولت در این یادداشت خبر داده بود که رئیس جمهوری در همان روز به وزیر راه دستور داد تا برای فروش یا استفاده تجاری از آن در جهت نفع عمومی برنامه ریزی کند.

اگر این اظهارات رئیس اسبق دفتر رئیس جمهور را در کنار مصوبه دولت دهم مبنی بر اختصاص اعتبار ۴۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی برای خرید هواپیمای اختصاصی ایرباس بگذاریم، چه نتیجهای میتوان گرفت.