ایستگاه آخر حمایت اصلاح‌طلبان از عارف کجاست؟

به گزارشافکارنیوز، پس از اینکه ناطق‌نوری تاکید کرد که برای حضور در انتخابات مجلس تکلیف ندارد و خیال اصلاح‌طلبان را با گفتن این جمله که «من بنا ندارم در انتخابات مجلس شرکت کنم، شرکت هم نمی‌کنم؛ تشخیص هم می‌دهم تکلیف ندارم و مکلف نیستم» راحت کرد، رسانه‌های اصلاح‌طلب دوباره به سراغ عارف رفتند و بعد از مدت‌ها عارف را از بایکوت خبری خود خارج کردند.

این بازگشت جالب توجه به عارف طوری غیر واقعی بود که روزنامه اعتماد پس از تعریف و تمجید از محمد رضا عارف، از عملکرد وی در راه‌اندازی بنیاد امید ایرانیان که حدود ۸ ماه از راه‌اندازی آن می‌گذرد، ‌ تقدیر به عمل آورد.

این روزنامه در مطلبی با تیتر «پیام روشن عارف به اصلاح‌طلبان» و اختصاص دادن تیتر یک روزنامه به او سعی کردند به دلجویی از عارف بپردازد و به نوعی بی‌توجهی چندین ماهه به عارف را از دل او دربیاورند.

اصلاح‌طلبان حتی با تعریف کردن کارویژه برای عارف سعی دارند که او را در پازل مدنظر خود هدایت کنند، بر همین اساس این روزنامه اصلاح‌طلب روز گذشته در مطلب خود نوشت «عارف می‌تواند در کنار کادر سازی حلقه اتصال اصلاح‌طلبان با بخش‌های کمتر خوش‌بین نظام سیاسی باشد.»

در واقع صراحت ناطق بر نیامدن به کارزار انتخابات، اصلاح‌طلبان را به تکاپو انداخت تا حداقل، گزینه عارف را برای مجلس دهم از دست ندهند، هرچند که تغییر نظر شیخ در یک سال و نیم باقی مانده به مجلس دهم ممکن است همه چیز را تغییر دهد و دوباره اصلاح‌طلبان بخواهند دست عارف را خالی بگذارند.

*محجوب: کسی رقیب لاریجانی نیست

شاید بر همین اساس باشد که علیرضا محجوب دبیرکل خانه کارگر و نماینده اصلاح‌طلب تهران ناطق نوری را بهترین گزینه برای تحقق وحدت ملی عنوان می‌کند و می‌گوید: «فعلا کسی رقیب لاریجانی نیست.»

به اعتقاد برخی از تحلیلگران سیاسی یکی دیگر از مؤلفه‌هایی که به جز نیامدن ناطق باعثمانور اصلاح‌طلبان بر روی عارف شده است، زمزمه‌های تشکیل حزب توسط علی لاریجانی و حضور اصولگرایان در انتخابات مجلس با لیست واحد رئیس مجلس نهم است.

آنطور که یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب در گزارش تحلیلی خود نوشت، تلاش لاریجانی برای تشکیل حزب، ناظر به آرایش سیاسی برای انتخابات مجلس است؛ آنچه آنها به چتر اصولگرایی برای پوشش حداکثری اصولگرایان تحلیل کردند که می‌خواهد با جلوگیری از تشتت در جریان اصولگرایی، فرصت مانور را از اصلاح‌طلبان برای گرفتن کرسی‌های بهارستان بگیرد.

بنابراین به نظر می‌رسد خروج عارف از سانسور رسانه‌های اصلاح‌طلب ناظر به تاکید ناطق‌نوری به «نیامدن» و تحرکات اطرافیان لاریجانی برای «آمدن» در انتخابات مجلس دهم باشد؛ بنابراین این حمایت زیگزاگی اصلاح‌طلبان از عارف ممکن است با آمدن ناطق از حرکت بایستد.

*زیباکلام: عارف باید مصالح فردی را فدای مصالح بلند مدت دموکراسی‌خواهی کند


دقیقا بر همین اساس است که صادق زیباکلام نیز در پاسخ به این سوال که اگر عارف بخواهد مستقل از رهبری اصلاحات عمل کند و لیست جداگانه بدهد، ‌ چه سرنوشتی پیدا می‌کند، به روزنامه اعتماد گفته است: «آقای عارف و دوستان‌شان باید توجه کنند خیلی‌ جاها مجبوریم مصالح فردی را فدای مصالح بلند مدت دموکراسی‌خواهی کنیم.»

این در حالی است که عارف پیش از این با انتقاد از سازوکار کناره‌گیری خود از انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم گفته بود کناره‌گیری از رقابت‌های انتخاباتی از سوی خاتمی بر وی تحمیل شده است.

وی در این باره تاکید کرده بود «من با این ساز و کار موافق نبودم این را برای اولین بار است که طرح می‌کنم با جمع‌بندها موافق نبودم و فقط به خاطر قول و قرارهای اخلاقی با آقای خاتمی کناره‌گیری کردم.»

بنابراین با چنین موضعی از سوی عارف، به نظر میرسد وی بدون در نظر گرفتن چنین ملاحظاتی و در هرصورت - چه آمدن یا نیامدن شیخ راست- خود را برای سرلیستی انتخابات مجلس دهم آماده میکند.