سقوط وزیر از بالای پلکان هئیت رئیسه

به گزارش افکارنیوز، جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۱۶ نماینده با تنها دستور کار امروز یعنی بررسی استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد.

در ابتدای جلسه پس از تلاوت آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن، نمایندگان به بررسی استیضاح وزیر علوم پرداختند. طرح استیضاح وزیر علوم تیرماه سال جاری با ۵۱ امضا تقدیم هیئت‌رئیسه شد، اما به دلیل پادرمیانی علی لاریجانی رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان و دادن مهلت یک ماهه به وزیر علوم، ‌ این طرح به تعویق افتاد تا بالاخره هفته گذشته جز اعلام وصول طرح استیضاح و به جریان افتادن آن، راه دیگری پیش پای بهارستان‌نشینان نماند.

استیضاح وزیر علوم در حالی آغاز شد که حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان برای سفر استانی به استان اردبیل رفته بود. به همین دلیل اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور، بیژن زنگنه وزیر نفت، عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری، حمید گودرزی وزیر ورزش و جوانان، هاشمی، صالحی، علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سلطانی‌فر، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی و حجت‌الاسلام مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور افرادی بودند که به همراه رضا فرجی‌دانا وزیر علوم تحقیقات و فناوری صبح امروز به منظور دفاع از وزیر علوم وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی شدند.

پس از اینکه علی لاریجانی رئیس مجلس خطاب به منشی هیئت رئیسه گفت دستور جلسه را بفرمایید، نمایندگان وارد تنها دستور کار امروز صحن شدند. در ابتدای جلسه موافقان طرح استیضاح وزیر علوم به بیان ادله خود پرداختند.

**زاکانی: اعتراض روحانی به شیوه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها / نامه مهم وزیر اطلاعات به سران قوا

علیرضا زاکانی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جلسه علنی امروز پارلمان در موافقت با استیضاح وزیر علوم اظهار داشت: یکی از سنت‌های الهی، امتحان و آزمون برای رشد انسان و افتراق بین راستگویان از دیگران است و اینکه خداوند بزرگ فرمود همه مورد ابتلا و آزمون قرار خواهند گرفت و به قول و ادعا بسنده نمی‌شود.

وی ادامه داد: امروز این مطلب شامل حال ما در مجلس و دوستان در دولت و همه مخاطبین و ناظرین این جلسه است، ما متأسفیم که در آستانه هفته دولت راهی جز استیضاح وزیر علوم نداشتیم تا با بیان ایرادات اساسی و بسیار مهم بخش حیاتی دولت جلوی آسیب‌پذیری انقلاب اسلامی و ایران عزیز، دانشگاه‌ها و مردم خوبمان را بگیریم. امروز فوریت اساسی در کشور، عرصه اقتصادی است و اولویت آن حوزه فرهنگی است و آموزش عالی کشور به‌عنوان پیشران بخش فرهنگ کشور تحول‌آفرین در حوزه اقتصاد و شکل‌دهنده اقتصاد دانش‌بنیان و اقتصاد مقاومتی مصون از تهدید بیگانگان و بدخواهان مردم شریف ایران اسلامی است.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: امروز برای رهایی از مشکلات اقتصادی باید کمر همت بست و از جمله موانع بالفعل و بالقوه راه عبور پیروزمندانه از جنگ اقتصادی با دشمن را فراهم کرد و از آسیب‌ها و رخنه‌های موجود و آینده فراروی انقلاب اسلامی کاست و از این منظر آموزش عالی کشور دارای ویژگی دوچندان و حساسیت بالاست.

زاکانی خطاب به نمایندگان و اعضای دولت اظهار داشت: امروز روز امتحان ما است برای اینکه معلوم شود تربیت ما اسلامی، انقلابی و سیاسی درست است یا تربیت جناحی، فرقه‌ای، باندی و گروهی داریم و رعایت حق و حال مردم را می‌کنیم و یا توجه به منافع جناح و حزب خود داریم. استیضاح‌کنندگان عمدتاً حامیان جدی آقای فرجی دانا، برای دریافت رأی اعتماد در مجلس در سال گذشته بودند و امروز برای اصلاح جهت‌گیری نادرست وزارت علوم راهی جز استیضاح نیافتند. سؤال‌های اساسی این است: چرا استیضاح، آیا راه دیگری برای اصلاح نبود؟ به‌راستی استیضاح کنندگان چه رفتاری با وزیر علوم داشتند و چه پاسخی دریافت کردند؟

وی در تشریح چرایی انتخاب استیضاح گفت: علت اساسی قانون شکنی، التهاب‌آفرینی، فعال کردن همه گسل‌های قومی، مذهبی، فرهنگی، سیاسی و گروه‌گرایی و باندبازی در دانشگاه‌ها، به‌جای توجه به تولید علم و انسان سازی در دانشگاه‌ها و اهتمام به ایجاد آرامش برای هرچه فعال کردن محیط‌های علمی است، برای نمونه به برخی از سرفصل‌ها اشاره می‌کنم و دوستان دیگر به‌تفصیل در مورد این موضوعات خواهند پرداخت.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: نکته اول به‌کارگیری برخی مسئولان وزارتخانه و دانشگاه‌ها بدون رعایت ماده ۷ آیین‌نامه اجرایی قانون حراست‌ها مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام برای استعلام و دریافت نظر وزارت اطلاعات از طریق حراست وزارتخانه و دانشگاه‌ها برای منصوب کردن در جایگاه‌های مدیریتی بود. ممکن است آقای وزیر با دریافت اخیر استعلام، خود را تابع قانون اعلام کند لذا باید سؤال کرد: چرا بعد از یک سال استعلام دریافت کردید و بدتر از آن اینکه چرا پس از پیگیری نمایندگان و طرح استیضاح به این وظیفه قانونی خود عمل کردید؟

زاکانی اضافه کرد: نکته دوم بازگشت عناصر بی‌صلاحیت به دانشگاه‌ها است، وزیر اطلاعات در دوره جناب روحانی و در همین دولت طی نامه رسمی به سران قوا به جذب برخی افراد دارای سوابق معلوم ارتباط با گروه‌های معاند و آشوبگر و … توسط وزارت علوم و دانشگاه‌های آزاد اسلامی اعتراض کرد(این نماینده تهران سند نامه وزیر اطلاعات سران قوا را به نمایندگان نشان داد).

وی افزود: البته در جلسه‌ای که در حضور ریاست مجلس در ۱۶ تیرماه تشکیل شد، وزیر علوم با فرافکنی گفت، دانشگاه آزاد اساساً پاسخگو به وزارتخانه نیست و حسابش جداست و رویه و مرام خود را ادامه می‌دهد. ما به‌عنوان نمایندگان مجلس با اسامی و افراد اعلامی وزارت اطلاعات کاری نداشتیم، بلکه اعتراض ما این بود که چرا وزارت علوم و دانشگاه آزاد بی‌توجه به ارسال نامه از سوی وزارت اطلاعات اقدام به جذب عناصر بی‌صلاحیت در دوره‌های تحصیلات تکمیلی کردند و اصرار ما تأکید بر قانون بود که این افراد حق ورود به دانشگاه‌ها را برابر مصوبات گذشته تا وقتی که وزارت اطلاعات دوباره اعلام کند و در تجدیدنظر خویش صلاحیت این افراد را تأیید کند، نداشتند و ندارند. منطق ما حکومت‌داری درست و باقاعده است، نه سلیقه‌ای و بی‌ضابطه اداره کردن کشور، در این خصوص وزیر علوم به نامه ۱۲۶ نفره اعلامی از سوی وزیر اطلاعات عمل نکرد و اخیراً به نامه‌ای که مجدداً برای ۲۸ نفر امسال زده شد عمل کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: مسائل دیگر ما اعتراض به این بود که در انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها و هیئت‌های جذب اساتید در دانشگاه‌ها نیز همین رفتار سلیقه‌ای و بی‌قانونی علی‌رغم اعتراض مکرر اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و حتی رئیس‌جمهور تکرار شد. طبق آیین‌نامه انتخاب رؤسای دانشگاه‌ها این انتخاب با معرفی وزیر علوم و انتخاب شورای عالی انقلاب فرهنگی است. وزیر محترم به‌بهانه نظرخواهی از اساتید و دانشگاهیان اقدام به اعزام هیئت‌های سه‌نفره به دانشگاه‌ها گرفت که در بسیاری از دانشگاه‌ها این هیئت‌ها منشأ التهاب‌آفرینی و درگیری شدند و با انتخاب بعضاً گزینشی افراد به‌بهانه نظرخواهی از اساتید هم آرامش دانشگاه‌ها را برهم زدند و هم شورای عالی انقلاب فرهنگی را تحت فشار قرار دادند در حالی که با اعتراض مکرر شورای عالی انقلاب فرهنگی و تأکید ریاست جمهوری در توقف رویه فوق، وزیر علوم با تعبیر صورت نظرخواهی بدون اینکه هیچ‌کس نظارت بر روند فعالیت وی داشته باشد اما به اسم اساتید و به کام گروه‌های خاص و آزمون پس‌داده افراطی گذشته تغییرات خودخواسته خویش را با فشار بر شورای عالی انقلاب فرهنگی دنبال کرد و یا در خصوص هیئت‌های جذب رویه‌ای مجزا از مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را به‌بهانه اظهار نظر گروه‌های تخصصی در دانشگاه‌ها دنبال کرد که مورد اعتراض شورا قرار گرفته است.

زاکانی خاطرنشان کرد: ما می‌گوییم نظرخواهی از اساتید و گروه‌ها مهم است اما شیوه وزیر علوم غلط است که منجر به اتهام‌آفرینی در دانشگاه‌ها و سرمایه‌سوزی خواهد شد. نکته بعدی اینکه چه‌کسی بر شیوه وزیر نظارت می‌کند تا به اسم اساتید دانشگاه‌ها به کام گروه‌های فرصت‌طلب نیفتیم و همچنین این رویه که به‌طور تلویحی و تصریحی خلاف مقررات است، تا وقتی توسط مصوبات قانونی تغییر نیافته، قابل انجام نیست، پس چرا آقای وزیر بر رویه‌های غیرقانونی و سلیقه‌ای خویش این‌گونه تاکید دارد؟ التهاب‌آفرینی و فعال کردن گسل‌های امنیتی، قومی، مذهبی و سیاسی در دانشگاه‌ها را نکته بعدی از دلایل دیگر معترضین به رویه وزیر علوم برشمرد و گفت: مجوز دادن به نشریات تجزیه‌طلب، الحادی، منحرف و فتنه‌گر از یک سو و از سوی دیگر فعال کردن تشکل‌هایی که تجربه انحرافات و آشوب‌گری آنها در اواخر دهه ۷۰ و دهه ۸۰ مشاهده شده از این دست هستند.

" نشریاتی که با پول هدایت و امکانات خارج از دانشگاه به‌نام دانشجویان از زیرمجموعه آقای فرجی دانا مجوز گرفتند و درخواست تجزیه ایران عزیز را دارند و دعوت به آشوب و التهاب در دانشگاه‌ها می‌کنند و یا بی‌اخلاقی را رواج می‌دهند؛ آیا این نشریات دانشجویی است که با این کیفیت چاپ شده و در آن مبانی دین مبین اسلام و تمامیت ارضی ایران و وحدت ایران عزیز زیر سؤال رفته و درخواست و تجزیه ایران مطرح می‌شود؟ البته بعد از اعتراض نمایندگان مجلس، آقای وزیر دستورالعمل محرمانه‌ای را برای جلوگیری از این مجوزها داد که محرمانه بودن این دستورالعمل مورد اعتراض نمایندگان قرار گرفت و آن را عملی و تکمله آن را ارسال کرد ولی نبود اراده اصلاح و رویه غلط حاکم بر آن وزارتخانه در این بخش به‌بهانه ضرورت آزادی در دانشگاه‌ها موجب این‌گونه رفتارهای ناصواب و مغایر با اصل اسلام و تمامیت ایران عزیز شده است ".

وی تأکید کرد: اینجا به‌صراحت می‌گوییم که پرچم آزادی‌خواهی و آزاداندیشی و اصرار بر سیاسی بودن دانشگاه‌ها به‌روایت تاریخ در دست رهبر معظم انقلاب است، در گذشته عده‌ای می‌خواستند با تهدید آزادی و تحکم به ما در زمان دانشجویی بودن ما دانشگاه‌ها را غیرسیاسی کنند که مقام معظم رهبری فرمودند خدا لعنت کند آن کسانی که می‌خواهد دانشگاه‌ها را غیرسیاسی کنند. ما به‌عنوان فرزندان انقلاب پیگیر آزادی و توسعه آن هستیم حتی در سخت‌ترین شرایط در فتنه سال ۸۸ به‌لطف الهی دانشگاه به دانشگاه می‌گشتیم و با برگزاری تریبون‌های آزاد مطالبه مناظره با مدعیان دروغین تقلب در انتخابات را می‌کردیم ولی هیچ‌کدام از آنها حاضر به مناظره در مقابل دانشجویان نبودند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان " ما طرفدار آزادی هستیم اما فرق آزادی را با سیاسی‌کاری، اغواگری و افراط‌گری می‌دانیم " به نکته بعدی اشاره کرد و اظهار داشت: بازگشت اساتید و عناصر مشکل‌دار از جمله دارای مشکلات اخلاقی به دانشگاه‌ها از اعتراضات استیضاح کنندگان بود، یادم هست دانشجویان و اساتید یکی از دانشگاه‌ها به بنده مراجعه کردند و با ارائه طومارهای متعدد، خودکشی ۳ نفر از دانشجویان به‌واسطه جنایت‌های یکی از به‌اصطلاح اساتید را بیان کردند.

زاکانی اضافه کرد: این استاد بی‌اخلاق از دانشگاه‌ها اخراج شده بود ولی در دوره آقای فرجی دانا به دانشگاه دعوت و دستور داده شد که برای وی کلاس گذاشته شود. با اعتراض و سؤال بنده، جناب آقای فرجی دانا دستور داد تا درس این به‌اصطلاح استاد لغو شود اما این فرد با حضور در دانشگاه و تهدید دانشجویان مسیر گذشته را ادامه می‌داد.

وی خاطرنشان کرد: بنده مجدداً اعتراض کردم که این اعتراض سبب شد از ورود این استاد به دانشگاه جلوگیری شود اما همچنان اتاق وی پابرجاست و این فرد از بیت‌المال ارتزاق می‌کند و این اعتراض ما بود ولی دغدغه وزارتخانه برای اصلاح دانشگاه‌ها چیست. از این قبیل تعدادی از به‌اصطلاح اساتید اخراجی برگشتند تا بلای جان فرزندان دانشجوی معصوم ما بشوند چون مثلاً ما متوجه نشدیم و اعتراض نکردیم در حال حاضر این افراد در دانشگاه‌ها حضور دارند که اسناد آن دست بنده است و این اسناد مربوط به همین افرادی است که به‌واسطه مسائل اخلاقی و سایر مسائل اخراج شدند، مجدداً به دانشگاه بازگشتند و چون فقط به آن فرد اعتراض کردیم، وی مجدداً اخراج شد و اشکال ما به همین رویه است که وزارت علوم دغدغه اصلاح در دانشگاه‌ها را ندارد.

زاکانی با بیان اینکه دلایل وزارت علوم آرای دیوان عدالت اداری است، گفت: اما با توجه به اشکالات شکلی دیوان عدالت اداری و اظهار برای ارجاع پرونده به هیئت‌های رسیدگی به تخلفات هم‌عرض و یا بررسی پرونده در هیئت جذب متأسفانه این افراد مجدداً با ابلاغ وزارت علوم بدون طی کردن نکات بیان‌شده توسط دیوان عدالت اداری به دانشگاه‌ها برگشتند.

وی اضافه کرد: اعتراض دیگر ما در به‌کارگیری عناصر آشوبگر و فتنه‌گر بود. وزیر علوم در جلسات مکرر اعلام کرد که هیچ فتنه‌گری را در دانشگاه‌ها به کار نگرفته‌ و از ما می‌خواست نام افراد را ببریم. صحبت نمایندگان مجلس این بود که همین سیاست‌ها را که در جلسات می‌گویید اعلام کنید. فتنه‌گر از نظر نمایندگان کسی بود که بعد از سخنرانی مقام معظم رهبری در ۲۹ خرداد سال ۸۸ در آشوبگری شرکت و یا دعوت به آشوبگری کرده باشد اما وزیر علوم از اعلام این سیاست خودداری کرد تا جایی که الآن در وزارتخانه و برخی دانشگاه‌ها افرادی مسئولیت مستقیم و غیرمستقیم گرفتند که از عناصر آشوبگر و فتنه‌گر هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس دغدغه دیگر نمایندگان را انسداد در تولید علم و کند شدن روند روبه‌رشد آموزش، پژوهش و توسعه پژوهش در دانش کشور اعلام کرد و اظهار داشت: این، مستقیماً بر آینده درخشان ایران عزیز و حرکت در مسیر تمدن اسلامی تأثیرگذار خواهد بود و امروز نیز پایه‌های اقتصاد مقاومتی را لرزاند و با ایجاد زمینه التهاب، رکود و قهقرای علمی را سبب خواهد شد. مخالفت ما با کارهای غیرقانونی، غیراخلاقی سبک و مجرمانه و سیاسی‌کاری‌هایی مثل بورس بود که بحمدالله بنده و دوستانم هیچ بهره‌ای از رویه قانونی بورس نداشتیم و نداریم، به‌نظرم بخش زیادی از وزرای محترم و معاونین ایشان و ریاست جمهوری از این مرجع قانونی بهره بردند که بهره‌ای مطلوب است لذا بورسیه شدن شیوه قانونی است و اشکال ما این بود که شورای عالی بورس در دوره گذشته با تمهیدات قانونی عده‌ای را بورسیه کرده است. اینها بورسیه هستند و وزارت علوم حق معلق کردن قریب به ۳۵۰۰ نفر از نخبگان کشور را ندارد و یا ایجاد تشویش برای آنها جایز نیست. بله، احتمال خلاف هست لذا باید کمیته‌ای را تشکیل دهند و با رسیدگی به تخلفات با تخلفات برخورد کنند که مجلس هم از آنها حمایت خواهد کرد اما معاونین و مسئولان وزارت علوم آبروی نخبگان کشور را بردند و حتی رسانه‌های وابسته با تبانی با برخی مسئولان وزارت علوم اسامی این عزیزان را رسانه‌ای کردند. در منطق آقایان آبروی مفسدان اقتصادی و قاچاقچیان باید محفوظ باشد اما آبروی نخبگان و فرهیختگان کشور ارزشی ندارد و ما با این رفتارهای خلاف قانون مخالفت داریم.

زاکانی اظهار داشت: آنچه برای ما دردآور است، مواجهه منطقی و قانونی با وزیر علوم از جانب نمایندگان مجلس است ولی لجاجت وزیر محترم، مشکلات را تشدید کرده است. آیا منصوب کردن وزیر پیشنهادی دولت، که با مخالفت نمایندگان مجلس مواجه شد و رأی اعتماد نگرفت به عنوان معاون آموزشی و یا مشاور عالی کردن فرد دیگری که مجلس مخالفت خویش را برای معرفی وی به‌عنوان وزیر علوم اعلام داشت، نشان از تدبیر برای امیدافزایی است و یا حکایت از لجبازی و بی‌تدبیری دارد؟

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مردم عزیز، رفتارهای مجلس کاملاً قانونی و خیرخواهانه بود. ما چگونه رفتار کردیم؟ از یک هفته بعد از رأی اعتماد تا شروع انتصابات فرجی دانا، حدادعادل و ابوترابی‌فرد با وی جلسه گذاشتند و اصلاح مسیر را درخواست کردند. نکات فوق‌الذکر و سایر نکات را در جلسات متعدد کمیسیون آموزش نمایندگان به وی تذکر دادند و قبل از سال به‌واسطه نامه وزارت اطلاعات از رویه غیرقانونی جذب عناصر بی‌صلاحیت در دانشگاه‌ها جلسه‌ای در دفتر ریاست محترم مجلس تشکیل شد و درخواست اصلاح رویه طی ۲ هفته توسط ریاست محترم مجلس شد که باز وزیر علوم این اصلاحات را انجام نداد.

" از وزیر علوم سؤال شد و مجلس به وی کارت زرد داد اما باز راه ناصواب وی اصلاح نشد. جلسات متعددی با حضور مشاور روحانی، وزیر علوم، معاون پارلمانی دولت و نمایندگان معترض به رویه غلط وزارت علوم در حضور ریاست محترم مجلس، رؤسای محترم کمیسیون‌ها، ریاست کمیسیون و نواب ریاست مجلس برگزار شد اما راه نادرست در کمال تحیر ادامه یافت. یک ماه فرصت داده شد، ولی کار امیدوارکننده‌ای انجام نگرفت لذا مجبور به استیضاح شدیم، اما رفتار دوستان ما در دولت و رسانه‌های همسو چه بود؟ "

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: با عمل نکردن به وعده‌ها لجبازی و بر رویه‌های غلط خود تأکید کردند و تهمت سیاسی بودن را به نمایندگان و مجلس زدند و تهدید به استمرار مسیر طی‌شده، انجام دادند و به‌اصطلاح با افشاگری غیراخلاقی و مجرمانه خود درباره بورسیه‌ها، خواستند مجلس و نمایندگان را تحت فشار قرار دهند. دنبال تطمیع نمایندگان بودند. بنده ۱۱ سال هست که در مجلس حضور دارم در هیچ استیضاحی به‌اندازه این استیضاح نمایندگان تحت فشار قرار نگرفته‌اند. معامله‌گری معنایش چیست؟ همه شروع به تماس گرفتن و زنگ زدن و وعده دادن کردند، چرا؟ مگر پاسخگویی و ایجاد زمینه روشن شدن اذهان عمومی نیاز به این مقدمات دارد؟ جوسازی، توهین و استهزا و مسخره کردن مردم و نمایندگان و مجلس را به استهزا گرفتند و نهایت امر، وزیر محترم ما را متهم به سهم‌خواهی کرد. بعداً دوستان خواهند گفت که در ماه مبارک رمضان وزیر علوم بیان داشت: اگر من هم دانشگاه، دانشکده و رشته می‌دادم، نمایندگان با من کاری نداشتند. اما بنده می‌گویم بنده و امثال بنده جز خیرخواهی از شما چه خواستیم و از شما خواهش می‌کنم پشت این تریبون بیان کنید.

وی در پایان گفت: نکته آخر و تأسف‌بارتر اینکه حمایت همه ضدانقلاب و رسانه‌های خارجی از وزیر محترم و اتهامات و تخریب روزافزون مجلس در این رسانه‌ها چیزی است که بسیار آزاردهنده است. جناب آقای وزیر، آیا نباید در راهی که طی کردید تأمل کنید که چطور دشمنان انقلاب را شاد کردید و دوستان انقلاب را نگران؟ باید از گذشته عبرت گرفت.

**غضنفرآبادی: فرجی‌دانا به‌جای اینکه مدیریت کند، مدیریت شد

حجت الاسلام موسی غضنفرآبادی، نماینده مردم بم در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جلسه علنی امروز پارلمان در موافقت با استیضاح وزیر علوم اظهار داشت: موضوعی که من مطرح می‌کنم تخلفات قانونی است؛ اهمیت و حساسیت دانشگاه‌ها و وزارت علوم بر کسی پوشیده نیست. دانشگاه‌ها محور همه پیشرفت‌ها هستند، یعنی اقتصاد، فرهنگ و اخلاق.

وی ادامه داد: اگر فضای دانشگاه‌ها فضای آرامش، علمی، تحقیق و اندیشیدن نباشد اقتصاد، اخلاق، فرهنگ، پیشرفت و سیاست نخواهیم داشت؛ من با توجه به این حساسیت دلایلی را برای استیضاح یافتم که طرح را امضا کردم. البته به‌دنبال این بودم که اگر اصلاح شود یا در بررسی‌هایم این دلایل را قابل اطمینان نیابم، امضای خود را پس بگیرم. اما امروز متأسفم که اعتمادم به وزیری که به او رأی دادم سلب شده است.

نماینده مردم بم در مجلس افزود: بنده به‌عنوان یک طلبه، حقوقدان و قاضی و با لحاظ دو سوگند، سوگند رعایت عدالت در قضاوت و سوگند به‌عنوان نماینده در دفاع از حقوق مردم که ادا کرده‌ام و بازهم تکرار می‌کنم والله، اظهاراتم از روی علم و آگاهی و مسئولیت شرعی و دینی است نه سیاسی، حزبی، جناحی و گروهی، آن‌گونه که به‌غلط فضای سنگین رسانه آن را القا کرده است.

حجت الاسلام غضنفرآبادی گفت: ذکر این نکته را لازم می‌دانم که آقای فرجی دانا را همان‌گونه که رئیس جمهور گفت انسانی متدین، محترم و دانشمند می‌دانم و باور عمیق قلبی دارم و وظیفه خود می‌دانم که دولت را در انجام وظایفش کمک و همراهی کنیم، اما با توجه به مطالبی که همکاران گفتند و با توجه به دلایل ارائه شده، نمی‌گویم شما نخواستید فضای دانشگاه‌ها، فضای آشفته سیاسی شود؛ اما می‌گویم شما نتوانستید مدیریت کنید که این مشکلات انبوه در دانشگاه‌ها اتفاق نیفتند و روز به روز بیشتر نشود.

وی خطاب به فرجی دانا تأکید کرد: آقای دکتر به‌جای اینکه مدیریت کنید، مدیریت شدید؛ دلیلش این است که می‌گویند با رفتن آقای وزیر تغییری در ادامه کار به وجود نخواهد آمد. دلایل اندک بنده شامل خلاف قانون عمل کردن در انتصابات می‌شود؛ شما در انتصابات مرتکب دو خطا شدید، اول اینکه بدون استعلام از نهادهای قانونی، انتصاب انجام دادید و دوم اینکه بعد از آنکه جواب استعلام آمد با لجبازی و ناتوانی در مدیریت دو نفر را که رد صلاحیت شده بودند و در فتنه حضور داشتند از مدیریت حذف نکردید. رد صلاحیت یکی از آنها در ۱۳ آبان ۹۲ اعلام شده و مدرک آن موجود است.

نماینده مردم بم در مجلس با بیان اینکه براساس قانون کسی نمی‌تواند بیش از شش ماه سرپرست باشد، اما تعدادی از سرپرستان منصوب توسط شما بیش از شش ماه هنوز سرپرست باقی مانده‌اند، گفت: بی‌اعتنایی دیگر شما به قانون این است که در سال ۹۲، تعداد ۱۴۷ نفر از پذیرفته شدگان کارشناسی ارشد را که رد صلاحیت شده‌بودند ثبت نام کردید و در دوره دکتری ۲۳ نفر از افراد رد صلاحیت شده را ثبت نام کردید. از شما نقل شده است که این افراد در زمان سرپرستی آقای دکتر توفیقی ثبت‌نام شده‌اند، سؤال من همین‌جا است: اولاً نسبت شما با آقای توفیقی چیست؟ آیا شما در اعتراض به رفتار او برخوردی با وی داشته‌اید؟

حجت الاسلام غضنفرآبادی ادامه داد: ثانیاً چرا در ۹ ماه فرصت علی‌رغم اظهار نظر صریح نهادهای اطلاعاتی نسبت به اخراج این افراد اقدام نکردید؟ ملت ایران بدانند رد صلاحیت شده‌ها دارای سوابقی از قبیل هواداری از گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب، گروه‌های چپ مارکسیستی، اهانت به مقدسات و مدعیان دروغین هستند؛ هجمه رسانه‌ای علیه نمایندگان در دفاع از شما را این قبیل آمارها به‌خوبی نشان می‌دهد.

وی در توضیح دلایل خود برای امضای طرح استیضاح گفت: سومین دلیل من ورود عناصر فتنه به دانشگاه‌ها است؛ چرا شما اجازه دادید که یکی از سران فتنه در دانشگاه‌ها حضور پیدا کند. اگر مصوبه شورای عالی امنیت ملی در ممنوع التصویری وی نبود، امروز فیلم آن را نمایش می‌دادیم. نمایندگان دلیل دفاع این فرد را از آقای وزیر علوم بدانند.

نماینده مردم بم در مجلس خطاب به وزیر علوم گفت: بازی دموکراسی هدایت شده را به‌قول خودتان با اعزام هیئت‌های آن‌چنانی در دانشگاه‌ها انجام دادید که دوستان پیرامون آن توضیح خواهند داد، اما سؤال من این است که چرا شورای عالی انقلاب فرهنگی را از حق قانونی‌اش در رأی دادن به رؤسای دانشگاه‌ها محروم کردید و آنها را در مقابل دانشگاهیان قرار دادید که اگر رأی به فرد فاقد صلاحیت بدهند، خلاف اعتقادشان عمل کرده‌اید و اگر رأی ندهند، شما فرصت فراهم کردید تا شورای عالی انقلاب فرهنگی مشروعیتش بین دانشگاهیان مخدوش شود.

حجت الاسلام غضنفرآبادی اظهار داشت: آقای وزیر؛ شما سرپرستانی را معرفی کردید که ظرفیت رأی آوردن نداشتند. برای نمونه یکی از کسانی را که در فتنه نقش فعال داشت و به همین دلیل شورای عالی انقلاب فرهنگی به او رأی نداد با لجاجت حفظ کردید، مگر همان زمان جناب آقای رئیس جمهور به شما نگفت که دو تای دیگر را نمی‌خواهد معرفی کنید؟ چرا آنها را تغییر ندادید؟ علی‌رغم اینکه آقای رئیس جمهور به شما گفت اما به آن صحبت اعتنایی نکردید.

وی ادامه داد: یادتان هست که آقای حداد عادل به شما گفت ما با آقای هاشمی وزیر بهداشت و درمان جدیداً آشنا شده‌ایم، ولی شما را از قدیم می‌شناسیم. چطور است هرکه را آقای هاشمی معرفی می‌کند، رأی می‌آورد ولی وقتی شما معرفی می‌کنید رأی نمی‌آورد؛ لازم می‌دانم از تدبیرهای وزیر بهداشت تشکر کنم و از آقای ظریف و سایر اعضای هیئت دولت نیز قدردانی می‌کنم.

نماینده مردم بم در مجلس خطاب به وزیر علوم گفت: چقدر آقای دکتر لاریجانی رئیس مجلس تلاش کرد که کار به اینجا کشیده نشود؟ آقای دکتر؛ امروز بیکاری خانواده‌ها را دچار افسردگی کرده است؛ آن‌وقت ارزش دارد که دانشگاه‌ها باشگاه سیاسی یا بازارچه سیاسی شوند؟ آقای دکتر حداد عادل در جریان رأی اعتماد آن‌قدر از شما و خانواده شما تعریف کردند که ما شیفته شما شدیم و به شما رأی دادیم.

حجت الاسلام غضنفرآبادی ادامه داد: شما قول دادید که آرامش را در دانشگاه‌ها حفظ کنید ولی آیا این کار را کردید؟ آقای وزیر، چکار کردید که وزیر ضدانقلاب خارج‌نشین دولت اصلاحات از شما دفاع کند و یکی از سران فتنه از شما دفاع کند، سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی و آن کوفت و زهرماری‌ها از شما دفاع کنند؟

وی تأکید کرد: مشکل اساسی یک عده از سیاسیون این بوده و هست که مرزهای سیاسی خود را با ساختارشکنان و ضدانقلابیون داخلی و خارجی و خائن به انقلاب مشخص نکردند. ما نگرانی آنها را از استیضاح و تلاش برای باقی ماندن شما درک کردیم، اما شما چرا اعلام برائت نکردید؟ چرا در مقابل این حمایت‌ها هیچ واکنشی از خود نشان ندادید؟ آقای وزیر، شما وزیر این نظامید، چرا واکنش نشان ندادید؟ همین یک مورد برای عدم صلاحیت شما کافی است. شما فردای قیامت باید در مقابل بیش از ۲۰۰ هزار شهید و آه و اشک مادران و همسران و فرزندان شهدا، امام(ره) و خدای سبحان پاسخگو باشید.

نماینده مردم بم در مجلس اظهار داشت: آنجا که این امکانات دولت و فضاسازی‌های رسانه‌ای نیست که به داد شما برسد و شما را کمک کند. آنجا ابزارهای تهدید و تطمیع وجود ندارد که به کمک شما بیاید؛ آقای وزیر؛ آیا شما فتنه را درک کردید، فتنه‌ای که داشت ریشه نظام را می‌زد؟ اگر درک کردید چرا با به‌کارگیری افراد فتنه‌گر با نظام بازی کردید؟ آقای وزیر؛ شما چشم تیزبین، قدرت و وظیفه شناسی مجلس را باور نکردید.

حجت الاسلام غضنفرآبادی در پایان گفت: یقین بدانید این مجلس غیرت دینی و انقلابی دارد و در این مجلس هنوز یادگاران دوران دفاع مقدس، شهدا، جانبازان و آزادگان حضور دارند. هنوز ترنم صدای امام راحل گوش جان این مجلس را می‌نوازد که فرمودند نگذارید این انقلاب به دست نامحرمان برسد. آقای وزیر، شما مطمئن باشید و دیگران هم مطمئن باشند که از درون مجلس نهم، مجلس ششمی بیرون نخواهد آمد. شما اولین کسی بودید که چرخ‌های اعتدال دولت تدبیر و امید را از ریل خارج کردید و به‌مصلحت دنیا و آخرت‌تان نیست که در این سمت باقی بمانید.

**نقوی حسینی: فرجی‌دانا از مجرمان القای تقلب در انتخابات ۸۸ دفاع کرده

سیدحسین نقوی‌حسینی نماینده مردم ورامین و عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان که به بررسی طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص داشت، به عنوان موافق استیضاح وزیر علوم، گفت: چند سال از شروع کار مجلس نهم و همکاری این مجلس با دولت یازدهم می‌گذرد و اکنون مجلس و دولت نسبت به یکدیگر شناخت دارند و مواضع و دیدگاه‌های یکدیگر را می‌شناسند. روابط مجلس و دولت، روابط بسیار خوبی است و شاید بتوان ادعا کرد که یکی از همراه‌ترین مجالس با دولت‌ها مجلس نهم و دولت یازدهم است.

وی خاطرنشان کرد: در جلسه علنی یکشنبه هفته جاری، وزیر اقتصاد به مجلس آمد و لایحه‌ای را ارائه کرد که این لایحه بدون مخالف و با اکثریت آرا در مجلس تصویب شد. هفته گذشته نیز آقای نوبخت لایحه‌ای را به مجلس آورد که مجلس به آن هم رای قاطع داد. بنابراین نباید به این‌قدر در بوق روابط تیره روابط دولت و مجلس دمیده شود.

این نماینده مجلس با اشاره به تهدیدها و تهمت‌های اخیر نسبت به استیضاح‌کنندگان وزیر علوم، گفت: این همه تهدید، تهمت و توهین به استیضاح‌کنندگان برای چیست؟ و با چه هدفی صورت گرفته است؟ مگر استیضاح‌کنندگان چه می‌گویند و چه می‌خواهند؟ مگر استیضاح یک وظیفه قانونی نیست؟ مگر مردم به نمایندگان رای نداده‌اند که به تکلیف خود عمل کنند؟

نقوی‌حسینی با طرح سوالی خطاب به فرجی‌دانا تصریح کرد: آقای فرجی‌دانا چه کسی از شما رانت، دانشگاه و رشته خواست؟ چرا این مسائل مطرح می‌شود؟ این همه تهاجم برای چیست؟ مگر پشت پرده چه می‌گذرد؟ بنده هیچ‌گاه با شما جلسه‌ای نداشتم و هیچ مطالبه‌ای از جنابعالی نداشتم، پس چرا این‌قدر باید تهمت زده شود و به استیضاح‌کنندگان توهین شود؟

وی خطاب به نمایندگان مجلس ادامه داد: همکاران محترم ما همه اصول‌گرا هستیم و باید از اصول خود دفاع کنیم. اینکه انتخابات مجلس چه می‌شود و یا ما نماینده خواهیم شد یا نه و یا اینکه دولت بعدی چه می‌شود، چه اهمیتی دارد که برخی‌ها ما را تهدید کنند که اگر این وزیر برود ما بدتر از این می‌کنیم و این روند را ادامه خواهیم داد. ما نمایندگان مکلف به تکلیف هستیم و مکلف به نتیجه نیستیم. لذا امروز یک خطری در دانشگاه‌ها وجود دارد و دانشگاه‌ها دارند آبستن فتنه جدیدی می‌شوند بنابراین باید امروز به تکلیف خود عمل کنیم و توجهی به عواقب نداشته باشیم.

نماینده ورامین در مجلس افزود: برخی‌ها به ما مراجعه می‌کنند و می‌گویند اگر این استیضاح صورت بگیرد دولت با مجلس بد می‌شود، پروژه‌ها در حوزه‌های انتخابیه‌تان نیمه کاره می‌ماند و دولت دیگر به نامه‌ها جواب نمی‌دهد، اما مهم نیست. همه این بلاها سرمان بیاید، اما ما نباید از اصول کوتاه بیاییم و باید از انقلاب، اسلام، خون شهدا و حجابی که همسر فرجی‌دانا به آن متعهد هستند و خانم محجبه‌ای است دفاع کنیم چرا که امروز این ارزش‌ها زیر سوال است.

این عضو فراکسیون رهروان مجلس با اشاره به برگزاری همایشی در تیرماه امسال، یادآور شد: در هفدهم تیرماه امسال در یکی از دانشگاه‌ها همایشی برگزار شد و از هزار دانشجو برای حضور در این همایش دعوت می‌شود. در این همایش که در تیرماه همین امسال و نه قبل از انتخابات دکتر روحانی برگزار شده است، سخنران می‌گوید تا کی صدا و سیما یک‌طرفه حرف بزند؟ تا کی باید برای فرستادن نمایندگان واقعی به مجلس یا به مسند ریاست‌جمهوری یا مجلس خبرگان چشم‌مان به دهان جنتی باشد و چشم ایشان هم به دهان فرد دیگری باشد؟ پس از این سخنان دانشجویان حاضر در همایش برای سخنران کف می‌زنند و هورا می‌کشند.

نقوی‌حسینی تاکید کرد: مهم نیست که این سخنران چه گفته البته مهم است، اما مهمتر این است که وزیر علوم پس از این همایش به آن سخنران و برگزارکنندگان آن همایش چه گفت؟ دریغ از یک تذکر که به این افراد داده شود. در ادامه این همایش سخنران گفت که تمام پول مملکت را به سپاه، ‌ بسیج و اطلاعات می‌دهند و پس از آن جمعیت هورا می‌کشند اینها در دانشگاه‌های ما رخ می‌دهد اما جای سوال است که شما با این افراد چه کردید و چه عکس‌العملی نشان دادید؟

وی خطاب به وزیر علوم گفت: آقای فرجی‌دانا ما برای شخصیت شما احترام قائلیم، اما متاسفانه انجمن اسلامی یکی از دانشگاه‌های تهران در ماه مبارک رمضان امسال افطاری برگزار می‌کنند و نوری‌زاد میهمان ویژه مراسم افطاری این دانشگاه است. در این جلسه نوری‌زاد صحبتی کرده و خاطره‌ای تعریف می‌کند که بنده نمی‌توانم آنها را بیان کنم. البته این سخنان نوری‌زاد روی وبلاگش است و من هم متن این صحبت‌ها را به رئیس مجلس می‌دهم و از نمایندگان می‌خواهم که به رئیس مراجعه کنند.

نقوی‌حسینی ادامه داد: فرزندان ما برای این نظام پودر شدند، دست و پا دادند و خون دادند، اما این دانشگاه ما و انجمن اسلامی دانشگاه ما است، اما متاسفانه دریغ از یک تذکر؛ چه کسی به این انجمن اسلامی تذکر داد؟ چه کسی گفت که چرا در این مراسم نوری‌زاد را دعوت کردید؟

این عضو فراکسیون رهروان ولایت گفت: برادران من اینقدر نگویید که استیضاح سیاسی است؛ ‌ نگویید که یک گروه اقلیت دنبال این استیضاح است. آیا من گرایش اقلیت هستم؟ آیا من گرایش سیاسی دارم؟ آیا من با کسی دعوای سیاسی دارم؟ آیا آقای کوثری فردی سیاسی است؟ بنابراین این حرف‌ها را نزنید. امثال آقای کوثری برای این انقلاب دست و پا دادند لذا دعوای سیاسی با کسی ندارند.

وی افزود: در همین همایش به حاکمیت گفته می‌شود که شما نمی‌توانید درب دانشگاه‌ها و دهان مردم را ببندید چرا که دهان مردم را نمی‌شود بست و حضار هم هورا می‌کشند. طی یک سال گذشته بیش از ۴۰ تشکل دانشگاه‌ها تشکیل شده و من از نمایندگان می‌خواهم که این تشکل‌ها را بررسی کنند و ببینند که چه کسانی و با چه گرایشاتی به دانشگاه‌ها آمده‌اند و چه نشریاتی در دانشگاه‌ها چاپ می‌شود. همچنین از فرجی دانا می‌خواهم که چه وزیر ماند و چه نماند این نشریات را مطالعه کند و ببینند که در موضوع شهید، حجاب و زن مسلمان چه صحبت‌هایی در این نشریات زده می‌شود.

نقوی‌حسینی با گله‌مندی از بی‌تفاوتی فرجی‌دانا نسبت به اتفاقات رخ داده شده در دانشگاه‌ها گفت: آقای فرجی دانا ما از بی‌تفاوتی شما بسیار گلایه‌مندیم شما فردی مسلمان و نمازخوان هستید و اعتقادات دینی دارید پس چطور اینقدر نسبت به این مسائل بی‌تفاوت هستید؟ متاسفانه یک استاد دانشگاه در دوران وزارت جنابعالی با استفاده از سیستم مجازی دانشگاه برای بیش از ۴۰۰ عضو هیئت علمی نامه‌ها و تصاویری را ایمیل می‌کند که این تصاویر اهانت به همه ملت ایران، رزمندگان، شهدا، خانواده‌های شهدا، مراجع، روحانیت، مجلس و قوه قضائیه است.

نماینده مردم ورامین در مجلس افزود: این تصاویر با استفاده از سیستم مجازی دانشگاه برای تمامی اساتید ایمیل می‌شود و از طرف مجلس این موضوع به شما گفته می‌شود. آقای سلیمانی نماینده تهران با شما جلسه می‌گذارد و می‌گوید که این ایمیل توهین به امام، رهبری، ملت، انقلاب و نظام است پس چرا برخورد نمی‌کنید؟ اما باز شما برخورد نکردید. آقای سلیمانی این سوال را مطرح می‌کند اما می‌بیند که شما بی‌تفاوت هستید و پس از بی‌تفاوتی شما این طرح سوال به کمیسیون می‌آید و وقتی باز هم برخوردی نمی‌کنید آقای سلیمانی شما را تحت فشار می‌گذارد و می‌گوید این سوال به صحن علنی می‌آید در این زمان تازه شما کار را پیگیری می‌کنید.

وی ادامه داد: در این ایمیل که تصاویر آنها در اختیار رئیس مجلس قرار می‌دهم به رئیس جمهور و آقای روحانی نیز توهین شده است در حالیکه شما وزیر این دولت هستید و باید نسبت به آن متعهد باشید. در این تصاویر به انقلاب، اسلام، مرجعیت و نظام توهین می‌شود و آنها را زیر سوال می‌برند اما شما هیچ اقدامی انجام نمی‌دهید. بنابراین این بی‌تفاوتی‌ها ظلم به انقلاب است چرا که برای این انقلاب خون‌ها داده شده است و ملت ایثارگری کرده است و نباید بی‌تفاوت از کنار این مسائل گذشت.

نقوی‌حسینی با بیان اینکه بنده همه اسناد را در اختیار رئیس مجلس می‌گذارم و از نمایندگان می‌خواهم آنها را ملاحظه کنند، خطاب به فرجی دانا گفت: فردی معاون اداری مالی شما در یکی از دانشگاه‌ها است که جمله‌ای را می‌گوید و من عذرخواهی می‌کنم که نمی‌توانم این جمله را بگویم و آن را در اختیار آقای لاریجانی می‌گذارم. پس از بین این جمله از طرف معاون شما، این موضوع به شما گفته می‌شود که معاون شما این حرف را درباره نظام و رهبری زده است اما شما هیچ اقدامی نکردید و این فرد همچنان معاون دانشگاه است و به کار خود ادامه می‌دهد.

نماینده مردم ورامین در مجلس با اشاره به اعزام هیئت‌هایی از سوی وزیر علوم برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها گفت: آقای فرجی دانا شما هیئت‌هایی را انتخاب و برای مشورت و نظرسنجی از اساتید دانشگاه‌ها برای انتخاب روسا، به دانشگاه‌ها اعزام کردید که این کار در ظاهر بسیار قشنگ و دموکراتیک است اما ماهیت این هیئت چیست؟ عضو هیئت کیست؟ ‌ عضو این هیئت کسی است که ۳ سال به جرم معاند با نظام بودن، بازداشت بوده است و حالا این فرد به دانشگاه‌ها می‌رود تا برای ما رئیس انتخاب کند؟ عضو دیگر این هیئت روحانی به نام " ح - ت " و فرد معروفی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی صلاحیت وی را برای ریاست و سرپرستی دانشگاه رد کرده است اما با انتخاب شما این فرد عضو هیئتی شده است که روسای دانشگاه‌ها را انتخاب می‌کنند.

وی گفت: سوابق اعضای هیئت شما موجود است و من تمام این سوابق را به رئیس مجلس می‌دهم و همه نمایندگان می‌توانند آن را ملاحظه کنند. در ضمن این هیئت در دانشگاه‌ها چه کرده است؟ این هیئت یک بازداشتی فتنه ۸۸ را در یکی از دانشگاه‌ها می‌بیند و به او می‌گوید که ما برای سنجش رئیس دانشگاه به این دانشگاه می‌آییم و تو آنجا تدارک کار را ببین لذا همین بازداشتی فتنه ۸۸ در تمام جلسات این هیئت شرکت می‌کند و رئیس دانشگاه را انتخاب می‌کند و این هیئت هم این فرد را به شما معرفی می‌کند.

نقوی‌حسینی خطاب به فرجی‌دانا گفت: وقتی که دولت تدبیر و امید در انتخابات رای آورد، مجلس اعلام کرد که ما با همه توان از دولت دفاع می‌کنیم و پس از فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از دولت هم باز هم ما اعلام می‌کنیم که از دولت با تمام توان دفاع می‌کنیم. ما از آقای هاشمی وزیر بهداشت این دولت دفاع می‌کنیم. ما از آقای ظریف وزیر امور خارجه در چارچوب منافع نظام جمهوری اسلامی و خطوط قرمز دفاع می‌کنیم. ما از وزرای این دولت حمایت می‌کنیم اما وقتی که دولت رای آورد و آقای میلی منفرد به عنوان وزیر معرفی شد مجلس به وی رای اعتماد نداد و بعد هم صحبت از آقای توفیقی شد که باز هم مجلس با دولت صحبت کرد و وی به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی نشد اما این دو نفر مجددا در وزارت علوم توسط شما مسئولیت گرفتند.

وی خطاب به فرجی‌دانا تاکید کرد: دوستان و طرفداران جنابعالی با بنده تماس گرفتند و گفتند که فرجی دانا در انتصابات وزارت علوم نقش ندارد و آقای توفیقی برنامه‌ریزی می‌کند و همه کارها دست توفیقی است. دوستان شما به ما گفتند که فرجی دانا را از این وضعیت نجات دهید چرا که توفیقی همه کارهایش را به اسم فرجی دانا انجام می‌دهد. لذا از شما می‌پرسم که انتصاب میلی منفرد و توفیقی بر خلاف نظر مجلس و افکار عمومی در وزارت علوم چه پیامی دارد؟ بنابراین تنها همین موضوع برای استیضاح جنابعالی کافی است.

نماینده مردم ورامین در مجلس با اشاره به برخی انتصابات دیگر در دانشگاه‌های مختلف گفت: تنها همین انتصابات در وزارت علوم برای استیضاح فرجی دانا کافی است و من دیگر به افرادی مانند سمنانیان و خانیکی و افراد دیگر و همچنین دانشگاه بین‌المللی قزوین که شما طی ۴ماه ۱۲۰ نفر از اعضا و مسئولان آن دانشگاه را تغییر دادید، اشاره نمی‌کنم اما نکته این است که شما طی ۴ ماه، ۱۲۰ نفر را در یک دانشگاه تغییر دادید در حالیکه جای سوال است که در یک دانشگاه چقدر پست وجود دارد و یا بین این ۱۲۰ نفر یک هیئت علمی متعهد و متخصص و دانشگاهی وجود نداشت؟

نقوی‌حسینی در پایان سخنانش خطاب به نمایندگان گفت: همکاران عزیز امروز روز بزرگی است و تاکید می‌کنم که من هیچ گاه دنبال رانت‌خواری و رانت‌گیری نبوده و نیستم و هر کسی که به من امتیاری داده است رسما اعلام کند و قطعا با این سخنانی که امروز مطرح کردم دیگر هم به دنبال این مسائل نیستم و تنها اشاره می‌کنم که افرادی که القای تقلب کرده‌اند به گفته مقام معظم رهبری مجرم هستند و این مجرمان در وزارت علوم حضور دارند و فرجی دانا از آنها دفاع می‌کند.

**پخش فیلم سخنرانی توفیقی در حمایت از فتنه‌‌

سیدحسین نقوی‌حسینی در میان صحبت‌های خود فیلمی را در صحن علنی مجلس پخش کرد که در این فیلم تصاویری از حضور جعفر توفیقی و سرپرست فعلی دانشگاه شهید چمران اهواز در بین متحصنین و فتنه‌گران ۸۸ نشان داده می‌شوند.

در این فیلم دانشجویان نسبت به وضعیت دانشگاه‌های شهید چمران اهواز و اصفهان انتقاد کرده سرپرست کنونی دانشگاه را از حامیان فتنه می‌دانند و می‌گویند که در دانشگاه اصفهان تا ۶ ماه پس از فتنه ۸۸ با دستبند سبز در دانشگاه حضور می‌یافتند که وزیر هم در پاسخ به این دانشجویان می‌گوید: متأسفم که سیستم اطلاعاتی مملکت این‌قدر عقب مانده است!

**آصفری: منصوبان فرجی‌دانا در فتنه ۱۸ تیر و ۸۸ دست داشته‌اند

محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک و عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی که در موافقت با استیضاح رضا فرجی‌دانا در صحن علنی مجلس سخن می‌گفت، اظهار داشت: در سال‌های پس ازانقلاب به ویژه پس از جنگ تحمیلی و به خصوص در سال ۷۶ دشمنان سعی کردند دانشگاه را مقابل نظام قرار دهند به دلیل اینکه دانشجویان در زمان رژیم شاه مبارزات گسترده‌ای را داشته‌اند و دشمنان می‌خواستند در زمان کنونی نیز دانشجویان را به مبارزه با انقلاب بکشانند تا اهداف شوم خود را در کشور محقق کنند.

وی افزود: گفت: این مسائل سبب پدید آوردن بستر مناسبی برای تحقق اهداف دشمن شده است که دانشگاه را بهترین مکان برای ترویج تفکرات ضد دینی و به سخره گرفتن ارزش‌های انقلابی می‌داند.

آصفری با بیان اینکه بخشی از اتفاقات یک ساله گذشته دانشگاه را براساس مستندات ارائه می‌دهم گفت: توزیع شب‌نامه منافقان و همچنین شب‌نامه‌هایی در حمایت از آشوب‌گران و عاملان فتنه، انکار علنی معاد و باورهای دینی، زیر سوال بردن واقعه عظیم عاشورا، ممانعت از برگزاری مراسم ۱۳ آبان روز مبارزه با استکبار جهانی، جمع‌آوری بنرهای ضد آمریکایی در زمان شما که بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب و تمام ملت ایران آمریکا دشمن درجه یک انقلاب است و همچنین ترویج کتب ضد انقلاب و تلاش برای آشوب در دانشگاه‌ها از اتفاقات یک سال گذشته دانشگاه‌ها بوده است.

این نماینده مجلس افزود: از سال ۷۶ به بعد دشمنان خواستند با استفاده ابزاری از دانشجویان کسب قدرت کنند، شعار دفتر تحکیم وحدت در انتخابات مجلس نیز شعار براندازی بود که نتیجه آن فتنه ۷۸ شد و عواقب آن نیز تا سه سال بعد ادامه داد، البته بسیاری از دانشجویان ایستادند و قدرت‌طلبان نتوانستند دانشگاه را در مسیر شوم اهداف خود قرار دهند.

آصفری ادامه داد: سال ۸۸ نیز دوباره همان جریان سیاسی به سراغ دانشگاه‌ها رفت که فتنه ۸۸ به بار آمد. البته مردم در ۲۳ تیر سال ۷۸ و ۹ دی سال ۸۸ جواب فتنه را دادند.

وی با بیان اینکه همان اندازه که دشمن به دانشگاه چشم طمع دوخته است نظام به دانشگاه امید دارد اظهار داشت: نظام در حالی که دانشگاه و دانشجو را سیاسی، اجتماعی و صاحب بصیرت و تفکر می‌داند براین اصل نیز تاکید دارد که دانشگاه محیط علم، عالم و پیشرفت اقتصاد دانش‌بنیان باشد و درگیری‌های جناحی و مسائل سیاسی محیط علمی دانشگاه را آشفته نکند.

آصفری از بازگرداندن دانشجویان آشوب‌گر و مسئله‌دار که برخی از آنها حتی قاچاقچی مواد مخدر هستند به عنوان یکی از اقدامات وزیر علوم یاد کرد و افزود: علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات این افراد به دانشگاه‌ها بازگشتند که مدارک آن موجود و قابل ارائه است.

نماینده مردم اراک در مجلس به چاپ نشریاتی با نام نشریات دانشجویی در بیرون دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: شاهد چاپ نشریاتی با صفحات رنگی با عنوان نشریات دانشجویی بودیم که این موضوع نیز قابل توجه است. ما هنوز ماجرای نشریه سلام را فراموش نکرده‌ایم؛ وزیر علوم به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه با عزل و نصب‌ها بی‌توجهی کرد و در عزل و نصب‌های خود از کسانی استفاده کرد که در شأن دانشگاه و نظام نیستند. یکی از این انتصاب‌ها عضو یک هیأت علمی است که در ستاد میرحسین فعالیت داشته و سابقه دستگیری در سال ۷۸ و ۸۸ را دارد و در جریانات فتنه دست داشته است.

این نماینده مجلس گفت: آقای فرجی‌دانا با این بی‌در و پیکری در فضای دانشگاه نمی‌شود فضا را علمی کرد. آیا خبر دارید از سه مهر سال ۹۲ تا ۲۱ خرداد سال ۹۳ چه اتفاقاتی در دانشگاه‌ها رخ داد؟ که اگر تدبیر نیروهای دلسوز انقلاب نبود به حادثه کوی دانگشاه منجر می‌شد.

وی به برخی اقدامات غیرقانونی در وزارت علوم اشاره کرد و گفت: هزینه‌کرد پول بیت‌المال برای دستیابی به اهداف شخصی و سیاسی و کارهایی مانند این موضوع چه معنی دارد؟ آیا غیر از این است که بخواهند غائله‌ای مثل ۱۸ تیر جدیدی در دانشگاه‌‌ها رقم بزنند.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس تصریح کرد: آقای فرجی‌دانا نسبت به انتشار این نشریات عنوان می‌کنند که تمام آنها درهیأت نظارت و کمیته انضباطی مورد بررسی قرار می‌گیرد، این درحالی است که بعضی نشریات اصلاً مجوز نگرفته‌اند اما با پول بیت‌المال و امکانات دانشگاه مطالب التقاطی را چاپ می‌کنند.

وی با اشاره به اهانت‌هایی که نسبت به مراجع تقلید در دوره وزارت فرجی دانا از طرف دانشگاه‌هیان صورت گرفته، گفت: یکی از اساتید دانشگاه که منصوب آقای فرجی‌دانا نیز بود، هنگامی که آیت‌الله مکارم شیرازی دعوت وزیر علوم را برای حضور محضر ایشان نمی‌پذیرد، نامه‌ای سراسر توهین به این مرجع عالیقدر می‌نویسد.

آصفری ادامه داد: این استاد دانشگاه در این نامه خطاب به آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان می‌کند که ما دانشگاهیان با شما حوزویان در مسائل حوزوی و دانشگاهی اختلافات اساسی داریم و هیچ‌گاه این اختلافات برطرف نخواهد شد. این عضو هیئت‌علمی دانشگاه سخنان بسیار قابل توجه و عجیبی دارد و آشکارا در یکی از جمله‌های خود گفته است که ریش مال انسان نیست بلکه برای حیوان است. انتصاب این‌گونه افراد در وزارت علوم چه معنایی دارد؟

وی به زیر سوال بردن فرمایشات امام خمینی(ره) توسط معاونین و مسئولین وزارت علوم اشاره کرد و گفت: ‌ یکی از استادان خانم اظهاراتی دارد بسیار قابل توجه، وی در جایی گفته است که من یک انسان هستم وسیله تفریح نیستم عامل فساد مردان نیستم نه بهشت زیر پای من است نه جهنم می‌خواهم خودم به معراج بروم و نیاز نیست کسی افتخار به معراج رفتن را به من بدهد. درست بر عکس این فرمایش که بهشت زیر پای مادران است.

نماینده مردم اراک در مجلس به حمایت شبکه‌های ماهواره‌ای بیگانه از وزیر علوم اشاره کرد و گفت: چرا باید شبکه‌هایی که با ما دشمن هستند از وزیر علوم دفاع و حمایت کنند؟

آصفری اظهار داشت: رسانه های بیگانه علیه نظام شایعه‌افکنی و سیاه‌نمایی می‌کنند و حال افرادی فضای دانشگاه را به سمتی بردند تا عضو هیأت علمی و ریاست دانشگاه نیز اینگونه جوسازی‌های رسانه‌های بیگانه را دنبال می‌کند.

وی افزود: امروز صد نشریه دانشجویی غیرهمسو با نظام منتشر می‌شود که تعداد آن نیز در حال افزایش است و این نشریات برای جریان دانشجویی حاشیه درست خواهد کرد. این نشریات نه فقط در تهران بلکه در شیراز، اصفهان، مشهد و در اکثر دانشگاه‌ها وجود دارد. این استاد دانشگاه در این نامه عنوان می‌کند که شما(آیت الله مکارم شیرازی) از تشخیص مصلحت نظام ناتوانید و تشخیص شما نادرست است.

عضو کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس با بیان اینکه ترویج فرقه ضاله وهابیت و بهائیت در دانشگاه‌ها شکل گرفته است، گفت: ما می‌خواهیم نظر آقای فرجی دانا را نسبت به ترویج فرقه وهابیت و بهائیت در دانشگاه‌ها بدانیم.

وی با اشاره به آنچه که در یک سال گذشته در وزارت علوم رخ داده است، گفت: در این مدت سیاه‌نمایی علیه مجلس و صدا و سیما، تطهیر برخی چهره‌های سیاسی مسئله‌دار، کمرنگ کردن نقش استعمار در کودتای ۲۸ مرداد، زیر سؤال بردن پشتوانه نظری ولایت فقیه، تمجید از آقای منتظری، مخدوش دانستن نظریه ولایت فقیه و ده‌ها موارد دیگر در دانشگاه‌ها وجود دارد که امروزه در برخی از نشریات دانشگاهی، این موارد انتشار می‌یابد.

آصفری در ادامه تصریح کرد: می‌گویند ۱۶ آذر امسال بسیار آرام بوده است، فیلمی که از برگزاری مراسم ۱۶ آذر در یکی از دانشگاه‌ها پخش شده است نشان می‌دهد چگونه در آن جلسه از فتنه‌گران حمایت می‌شود، آیا این ۱۶ آذر آرامی است؟ نمی‌شود از این مسائل به سادگی گذشت.

نماینده مردم اراک در مجلس با اشاره به تعامل خوب مجلس با دولت، گفت: امروز مجلسی دارد وزیر علوم را استیضاح می‌کند که تعامل بالای خود را با دولت نشان داده است. در چه مجلسی بیشترین رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت داده شده است. حال اگر نمایندگان تصمیم به استیضاح گرفتند بنا به تکلیف بوده است.

**زارعی: عدد ۳هزار بورسیه غیرقانونی واقعیت ندارد

علی‌اصغر زارعی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر علوم اظهار داشت: در خصوص بحثاستیضاح مطالبی که نمایندگان مطرح کردند، باعثشد زمان محدودی برای من باقی بماند. من جزو کسانی هستم که در رأی اعتماد برای رأی آوردن آقای فرجی دانا تلاش کردم و خود او نیز شاهد این موضوع است.

وی ادامه داد: منتهی فرآیندی که پیش آمد و به‌واسطه آن بیش از شش ماه بالاخص در ۴ ماه گذشته حداقل بنده در شش جلسه حضور داشتم و در این جلسات از مجلس شورای اسلامی، رئیس مجلس و رؤسای فراکسیون‌ها حضور داشتند، بحثما مباحثدیگری بود ولی به‌یک‌باره صدیقی معاون دانشجویی وزارت علوم مصاحبه‌ای را مطرح کرد که سه هزار بورس غیرقانونی در دولت گذشته انجام گرفته است.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: کمیسیون آموزش درخواست کرد تا وزیر علوم در کمیسیون حضور یابد و توضیحاتی ارائه کند. اما آقای وزیر حضور نیافت ولی آقای صدیقی در کمیسیون حاضر شد و کمیسیون نیز مسئولان سابق امور دانشجویان را دعوت کرد و در همان جلسه مشخص شد که وقتی آقایان گزارش دادند که افرادی زیر معدل ۱۴ و ۱۶ بورسیه شده‌اند، همان مسئولین قبلی نیز اعلام کردند که شورای مرکزی بورس(شورایی که براساس قانون مجلس تشکیل می‌شود) در همه دولت‌های گذشته مصوباتی دارد که مصوبات آن باید مدنظر قرار گیرد.

زارعی گفت: در پی این ماجرا کمیسیون آموزش مجلس کمیته‌ای را تشکیل داد و دو جلسه در سازمان امور دانشجویان تشکیل شد و بنده نیز دو روز برخی از پرونده‌ها را از نزدیک مطالعه کردم. از اول هم معلوم بود که لیست‌هایی که تنظیم شده با عجله تنظیم شده است. در جلسه اول قرار شد که لیست‌ها کامل شود چرا که فقط نام و نام خانوادگی در آن درج شده بود و اطلاعاتی از بورسیه‌ها در آن وجود نداشت. مسئولان وزارت علوم پذیرفتند که این لیست را برای جلسه آینده به‌صورت کامل آماده کنند.

وی ادامه داد: در همان جلسه نیز مطرح شد: چرا شما گفتید فرزندان مسئولین و این خبر در سایت‌ها منتشر شد؟ آنها گفته‌اند: این کار را نکردیم، بلکه دستگاه‌های نظارتی این خبر را در سایت‌ها منتشر کردند. ما گفتیم: پرونده‌های این افراد را بیاورید تا ببینیم، ولی آنها استنکاف کردند. اما در جلسه دوم ابتدا پرونده‌های مسئولین آن هم تعداد محدودی را آوردند. زمانی که ما این پرونده‌ها را مشاهده کردیم در هیچ کدام موضوع خاصی نبود و دوستان نیز مدعی بودند: ما چنین ادعایی نکردیم، فقط در یکی از پرونده‌ها، فرزند یکی از رؤسای دانشگاه‌ها، یک سال سنش بالاتر بود و ما نیز در پرونده ملاحظه کردیم که آیا کارت پایان خدمت دارد یا ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه مسئولان وزارت علوم در جلسات بعدی لیست‌های ارائه شده را اصلاح کردند بر این اساس که مصوبه شورای مرکزی بورس که مسئولان قبلی مدعی بودند آنها را اعمال کرده‌اند، لیست‌ها را بازنگری کنند و به کمیسیون آموزش مجلس ارسال کنند؛ در مجموع مدیرکل امور بورس وزارت علوم نامه‌ای را خطاب به بنده به‌عنوان مسئول کمیته ارسال کرد، گفت: مصوبات کمیسیون قبلی که ما اعمال کردیم، نتیجه‌اش در خصوص معدل وضعیت تبدیل به خارج‌ها این‌گونه شده که از ۲۲ نفر سال ۸۶، چهار نفر شده است و از ۲۱۳ نفر به ۳۴ نفر تبدیل شده است.

زارعی یادآور شد: در مجموع تمام ادعای مسئولان وزارت علوم به ۱۹۰ نفر کاهش پیدا کرد که اگر مصوبات شورای مرکزی بورس اعمال شود کمتر از یک‌دهم تقلیل پیدا می‌کند؛ این نامه خطاب به من نوشته شد که کسانی که افزایش سن دارند ۵۰۰ نفر هستند.

وی اظهار داشت: در خصوص بورس خارج گفته شده که ۷۲۹ نفر بوده‌اند که اگر این ملاحظات را اعمال کنیم به ۴۳ نفر کاهش پیدا می‌کند و گفته شد که هزار و ۱۱ نفر مربی هستند که در این مباحثوجود ندارند؛ لذا به‌استناد اظهارات مسئولان عدد سه هزار نفر واقعیت ندارد ضمن اینکه ما معتقدیم هر کسی تخلف کرده است باید با وی برخورد شود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما در این خصوص ادعا داشتیم چرا فضا را خراب می‌کنید و چرا در سایت‌ها درج می‌کنید که بورسیه اقوام و آشنایان نمایندگان مشکل پیدا کرده و می‌خواهند از بورسیه‌ها به‌عنوان ابزار ضد استیضاح استفاده کنند.

زارعی در پایان سخنانش گفت: در خصوص بنده اعلام کردند که دو تن از برادران زارعی بورسیه هستند. من اعلام کردم که با هرکسی که تخلف کرده باید برخورد صورت گیرد؛ من سه برادر دارم که یکی از آنها در ابتدای انقلاب شهید شد و دو تن از برادرانم بازنشسته شدند و اصلاً دانشگاه نرفته‌اند. چرا باید چنین فضایی فراهم شود و چرا باید در خصوص برخی نمایندگان که قبل از دوره نمایندگی بورسیه داشته‌اند و وقتی وارد مجلس شدند بورس داشته‌اند و هم اکنون بورس خود را متوقف کرده‌اند، این فضاسازی‌ها انجام گیرد. این شیوه بداخلاقی و روش ما را به این نقطه رساند که باید بحثاستیضاح را پیگیری کنیم.

**پخش فیلم توهین محمد خاتمی به مخالفانش در مجلس

پس از آن موافقان استیضاح فیلم اظهارات محمد خاتمی را در دانشگاه تهران که به مناسبت گرامیداشت روز دانشجو بود، پخش کردند.

در این فیلم خاتمی با مخاطب قرار دادن کسانی که آنها را عامل حادثه ۱۸ تیر می‌داند، می‌گوید: " اینها زور دارند، پول دارند اما عقل ندارند، اینها بخش‌های کوچکی از جریانات سیاسی هستند که نباید اصولگرایان را با آنها یکی کنیم»

**جعفری: رتبه علمی کشور در ماه‌های اخیر تنزل یافته است

قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح فرجی دانا وزیر علوم در جلسه علنی امروز مجلس گفت: امروز همگان می‌دانیم که در یک امتحان بزرگ قرار داریم و برای آنچه می‌گوییم حتماً مسئولیت داریم، پس خوب است که از خدا بخواهیم که خوب بر زبانمان جاری شود، خوب بشنویم و خوب تصمیم بگیریم.

وی افزود: جناب آقای وزیر، دیروز فردی نزد بنده آمد و گفت: می‌خواهم به‌عنوان کادو برای شما کاری انجام دهم که در حوزه انتخابیه‌تان ماندگار شوید، و وقتی با وی صحبت کردم، او خودش را منصوب به شما می‌دانست و متوجه شدم که او مدرک دکترا دارد که بنده به او گفتم: به‌خاطر شما به آقای وزیر تسلیت می‌گویم، بنده آقای وزیر را از گذشته و دورادور می‌شناسم، او شخصیتی بالاتر از اینها دارد که امثال شما او را این‌طور خراب کنید.

جعفری در همین زمینه با بیان اینکه از این نمونه‌ها بسیار اتفاق افتاده است، افزود: آقای وزیر، اگر لازم دانستید با اسم و شماره تلفن به شما می‌گویم.

وی با تأکید بر " گروه‌هایی وعده‌هایی به استیضاح کنندگان می‌دهند که باعثنگرانی بیشتر ما شده است " گفت: ما دغدغه‌های علمی کشور را داریم. آیا از وضعیت دانشجویانی که به خارج از کشور اعزام می‌شوند و آژانس‌هایی که آنها را می‌برند و بلاهایی که پس از بازگشت به سرشان می‌آید و این بلاها بر سر ملت می‌آید، خبر دارید؟ آیا برنامه‌ای برای این‌همه پایان‌نامه‌ها، کپی‌پیست کردن‌ها و موارد این‌چنینی خبر دارید و برنامه‌ای برای آن انجام شده است؟

نماینده مردم بجنورد تصریح کرد: به ما پیام می‌دهند که مصلحت‌تان نیست در جلسه استیضاح حرف بزنید. مردم نماینده انتخاب کردند که تلاش کنند و به‌موقع، درست و به‌اندازه و با استفاده به‌جا از ابزار قانونی در راستای مصالح نظام و مردم حرف بزنند، آیا مردم ما را برای سکوت انتخاب کرده‌اند؟

جعفری در ادامه خطاب به فرجی‌دانا گفت: آقای وزیر، حضرت علی(ع) فرموده است: " علم اقتدار است، هر کس آن را به چنگ آورد غالب می‌شود و بازمانده از آن مقهور می‌ماند. " امروز ما نگران وضعیت علمی کشور هستیم. اقتدار علمی یک اقتدار درون‌زاست، بنابراین این پیشرفت باید ادامه پیدا کند.

وی در همین زمینه تصریح کرد: در این ۱۰ سال گذشته، حرکت علمی ما خوب بوده است و پیشرفت علمی و سرعت علمی بسیار خوب بوده است، اما این سرعت نباید کند شود. این یک هشدار است، نگذارید حرکت به‌سمت تحقیقات بیشتر و عمیق‌تر کند و یا متوقف شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه دانشگاه‌ها مرکز و منابع خیلی باارزشی برای کارهای تحقیقاتی هستند، افزود: حتماً باید از آنها استفاده شود. البته از آنها هم در مرحله تحقیقات و هم در مرحله ساخت باید از منابع آنها استفاده شود. زیرا این رفت و برگشت فکر و کار بین نیروهای مسلح و دانشگاه‌های کشور برکات زیادی دارد که باید از این برکات استفاده کرد.

جعفری اضافه کرد: اگر حرکت ما از دور افتاد، بازگرداندن این نهضت، حرکت و شتاب علمی مشکل‌تر خواهد بود. این دغدغه ماست. بنده معتقدم که به این حرکت علمی باید با همه توان نیرو رساند، مبادا وضعیتی پیش بیاوریم که این حرکت متوقف شود. این نکات بسیار مهم است که انتظار می‌رود به آنها توجه شود.

وی به ۳ مسئله اساسی اقتصاد، فرهنگ و پیشرفت علمی در کشور اشاره کرد و گفت: به ما می‌گویند که مردم مشکل معیشت دارند، فردی این‌گونه می‌گفت که رئیس جمهور امروز در جلسه استیضاح حضور نیافته که بگوید: ما مشغول کار هستیم و شما در مجلس جلوی کار ما را می‌گیرید. البته ان‌شاءالله که رئیس جمهور نیتش این نیست و با وعده قبلی رفته است.

نماینده مردم بجنورد در مجلس تأکید کرد: به ما می‌گویند که مردم معیشت می‌خواهند، شما به دانشگاه گیر داده‌اید؟ ما می‌گوییم وضعیت معیشت‌مان را که هنوز یک برنامه راهبردی برای آن ندیده‌ایم، لااقل دین، علم و فرهنگ‌مان را از ما نگیرید.

جعفری خطاب به وزیر علوم تصریح کرد: مقام معظم رهبری در حرم شریف رضوی فرمودند که فرهنگ از اقتصاد مهم‌تر است و فرهنگ مانند هوایی است که تنفس می‌کنیم. سؤال بنده این است: مگر رسالت دانشگاه چیست؟ روی مسئله اقتصاد کشور باید تکیه شود و البته روی پیشرفت علمی کشور نیز باید تکیه شود.

وی اضافه کرد: هدف از علم این است که نفع برساند و مردم باید از برکات آن استفاده کنند. آقای وزیر از ۴۸ طرح کلان که مدت زیادی و بیش از یک سال و نیم، گروه‌های مختلف از جمله شورای عالی عطف روی آن کار کرده‌اند و تصویب کرده‌اند، امروز فقط ۸ طرح در محور اجرا و حمایت قرار گرفته است که این یعنی کاهش پژوهش.

این نماینده مجلس در ادامه اظهار داشت: سهم نیم درصد تا ۲ درصد پژوهش دستگاه‌ها از سوی دولت در بودجه حذف شد و وزارت علوم تلاش پررنگی برای جلوگیری از این مسئله نکرد به‌طوری که همکار ما، اختیاری در کمیسیون می‌گفت که با وجود اینکه این موضوع در لایحه حذف شده بود، آن را در کمیسیون در نظر گرفتیم، اما به‌دلیل اینکه دفاع جانانه از آن نشد، نتیجه نگرفتیم.

جعفری در بخش دیگری از سخنانش ضمن انتقاد از " رتبه کشور ما براساس تولیدات علمی در ۱۰ سال گذشته پیشرفت خوبی داشته اما روند خوبی را نشان نمی‌دهد " گفت: این پیشرفت رشد خوب و شیب مناسبی داشته است اما امروز مانند فواره رو به نزول است که این هشدار به وزیر است.

وی در همین زمینه خطاب به فرجی‌دانا گفت: آقای وزیر، بنده نمی‌خواهم بگویم که همه اینها به‌مدت ۹ ماه وزارت شما مربوط است، انصاف چیز خوبی است، اما این یک هشدار است. این دغدغه را مقامات عالی نظام در حضور شما و در جمع دانشگاهیان فرموده‌اند.

این نماینده مجلس در ادامه به مقایسه تعداد مقالات علمی ایران با دیگر کشورها اشاره کرد و آن را نوعی هشدار دانست و گفت: آهنگ ما آهنگ مناسبی نیست. ما در به دست آوردن رتبه‌های علمی مشغول درجازدن هستیم، آیا این هشدار اشکالی دارد؟

جعفری ادامه داد: مقایسه رتبه ۴ دانشگاه برتر کشور نشان می‌دهد که دانشگاه تهران در سال ۹۲،۷۱۲ بوده اما در سال ۹۳ به ۷۷۵ تقلیل یافته که این نوعی عقب‌نشینی است. دانشگاه شریف در سال ۹۲ رتبه ۹۷۳ را داشته اما امروز به ۱۰۲۵ کاهش یافته و به همین ترتیب دانشگاه تربیت مدرس نیز در سال ۹۲ رتبه ۹۸۰ را داشته و در سال ۹۳ به ۱۲۰۶ کاهش یافته و به‌خلاف آن، دانشگاه علوم پزشکی تهران به‌دلیل آرامش حاکم در این دانشگاه در سال ۹۲ رتبه ۹۳۸ را داشته اما در سال ۹۳ به رتبه ۸۳۸ ارتقا یافته است.

وی در ادامه افزود: حداد عادل در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به رئیس جمهور گفت که دو وزیر دارید(وزرای علوم و بهداشت) که یکی هر کسی را که برای ریاست دانشگاه‌ها معرفی می‌کند با رأی قاطع همه آرا را کسب می‌کند اما وزیر دیگر شما هر کسی را که معرفی می‌کند یا می‌گویند معرفی نکنید و یا می‌گویند رأی نمی‌آورد.

این نماینده مجلس اضافه کرد: آقای وزیر، اطرافیانتان و دیگران شما را مشغول کرده‌اند. دوست و دشمن‌شناسی بسیار خوب است. بنده با عنوان یک طلبه برای شما در مجلس رأی جمع کردم، اما امروز بنده نگرانم.

جعفری با بیان " رئیس مجلس دغدغه‌هایی را در جلسه ۱۶ تیر امسال به شما مطرح کرده است " گفت: لاریجانی در این جلسه به شما گفت که استیضاح حق نمایندگان است. مسئله دانشجویان ستاره‌دار و بحثبورسیه‌ها و فضای حاکم بر وزارت علوم و رؤسایی که انتخاب کرده‌اید، ایجاد بحران در دانشگاه‌ها و بازگشت برخی از اساتید نامناسب معتدل بودن یک واژه کشدار است بعضی از سرپرستان را می‌شود تغییر داد.

وی در همین زمینه گفت: در این جلسه رئیس مجلس گفت که جلسه ۱۶ تیر برای تفاهم است و به‌معنای سدگذاری برای استیضاح نیست و در آخر جلسه بعد از صحبت‌های شما، رئیس مجلس همچنین گفت که بدبینی بد است، اما زور زدن برای توجیه همه چیز هم خوب نیست. در ساری و جاری کردن دغدغه‌ها باید اقدام کرد، بعضی افراد که موضع تند دارند اگر کنار شما نباشند چه می‌شود، افراد خاص را کنار بگذارید. در مورد بورسیه‌ها اصل بر صحت است مگر آنکه خلافش ثابت شود. رفتار خطی در این سطوح واگرایی ایجاد می‌کند.

نماینده مردم بجنورد در مجلس افزود: رئیس مجلس در این جلسه به وزیر گفت که آقای فرجی دانا مصاحبه انجام دهد و جایگاه سازمان‌های تصمیم‌گیر مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی را رسمیت ببخشد.

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: آقای وزیر، ما دوست شما هستیم. خیلی‌ها خواستند شما را به حاشیه مشغول کنند و این حاشیه‌ها آن شد که نباید می‌شد، ان‌شاءالله که سلامت باشید.

**لاریجانی: منظور زاکانی معاونان رئیس‌جمهور بود نه خود رئیس‌جمهور


علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از پایان اظهارات موافقان استیضاح فرجی‌دانا طی توضیحی با اشاره به نطق زاکانی، تصریح کرد: آقای زاکانی در سخنان خود گفتند که به نظر می‌رسد وزرا، معاونین و رئیس‌جمهور از بورس بهره‌مند بودند؛ آقای انصاری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور طی نامه‌ای اعلام کردند که این مسئله خلاف است و رئیس‌جمهور از بورس استفاده نکرده‌اند.

وی افزود: البته در متن آقای زاکانی عنوان وزرا و معاونین آمده است اما زمانی که ما فیلم را بررسی کردیم آقای زاکانی گفتند که وزرا، معاونین و رئیس‌جمهور از بورس استفاده کردند و متن نطق با لسان ایشان تفاوت داشت. در هر صورت آقای رئیس‌جمهور از بورس استفاده نکرده‌اند و این مسئله اشتباهی بوده است که در بیان اتفاق افتاده است.

**لاریجانی ریاست ادامه جلسه استیضاح را به ابوترابی‌فرد سپرد

پس از به اتمام رسیدن فرصت قانونی برای موافقت با استیضاح وزیر علوم، نوبت به صحبت‌ها و بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات مخالفان استیضاح وزیر علوم رسید که در این لحظه علی لاریجانی ریاست جلسه را به حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس واگذار و جلسه علنی مجلس را ترک کرد. در ادامه جلسه نوبت به اظهارات موافق فرجی دانا رسید.

**جعفرزاده: موافقان استیضاح فرجی‌دانا افراد دلسوزی هستند

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی سخنانی در پارلمان، با اشاره به سخنان موافقان استیضاح وزیر علوم، گفت: دوستانی که به عنوان موافق استیضاح صحبت کردند همکاران بسیار دلسوزی هستند که دلشان برای نظام، انقلاب و اسلامی می‌سوزد و دغدغه‌‌هایی دارند که دغدغه همه نمایندگان مجلس است، حتی به جرات می‌توانم بگویم که این دغدغه‌ها جزو دغدغه‌های آقای فرجی‌دانا هم هست.

وی ادامه داد: هیچ‌کس نمی‌تواند منکر این دغدغه‌ها شود، اما اختلاف‌نظر بین مخالفان و موافقان استیضاح در شیوه عمل است، چرا که به نظر ما شیوه حل مشکلات در استیضاح نیست و راه‌های مختلفی وجود داشته که می‌توانستیم آنها را طی کنیم تا به استیضاح نرسیم، آن هم در شرایطی که افراطیون خارج از کشور و معاندان چه غوغاهایی به پا کردند.

این نماینده مجلس با طرح این سوال که چرا باید کسی را در فرآیند استیضاح از چرخه مدیریت خارج کنیم؟ گفت: ما در جریان رای اعتماد به آقای فرجی‌دانا وصف شخصیتی وی را از زبان همین دوستانی شنیدیم که امروز موافق استیضاح هستند؛ مگر خود شما دوستان نگفتید که آقای فرجی‌دانا از ولایت‌مداران و از متدینین هستند. ما به استناد حرف‌های شما به او رای اعتماد دادیم، بنابراین اکنون اگر نتیجه استیضاح خروج فرجی‌دانا از سیستم مدیریتی کشور باشد آیا افراطیون فراری، معاندان نظام و ضدانقلاب‌ها خوشحال نمی‌شوند؟ پس چرا باید آب به آسیاب این افراد بریزیم؟

جعفرزاده با اشاره به پخش فیلمی در مورد حضور جعفر توفیقی و سرپرست یکی از دانشگاه‌های کشور در جمع فتنه‌گران ۸۸، گفت: موافقان استیضاح فیلمی را نشان دادند که کاملا درست است، اما لازم است تا زمان ضبط این فیلم را هم بگویید. این فیلم پس از جریان کوی دانشگاه گرفته شده و در آن زمان از سوی مسئولان دانشگاه به آقای توفیقی گفته شد که به جمع متحصنین برود و آنها را آرام کند. حالا احتمال دارد که ایشان در بیان مطالب خطا هم کرده باشد.

وی ادامه داد: اگر آقای فرجی‌دانا امروز رای اعتماد مجدد از مجلس بگیرد باید بداند که این رای را از مجلس اصول‌گرا گرفته و نمایندگان اصولگرای مجلس نهم وی را ابقاء کرده‌اند، بنابراین کسی تلاش نکند تا این فضا را برای خود مصادره کند.

این نماینده مجلس با اشاره به خدمات گذشته وزیر علوم، گفت: آقای فرجی‌دانا از موسسان سپاه استان فارس بود و در دوران جنگ در جبهه‌ها حضور داشت و ما به چنین فرجی‌دانایی رای اعتماد دادیم و به رای خود استوار هستیم، اما اگر اکنون اشکالاتی وجود دارد که دارد و امروز هم مطرح شد، ما این رای را از آقای فرجی‌دانا می‌گیریم تا نسبت به برطرف شدن این اشکالات اقدام کند.

جعفرزاده با اشاره به بورسیه‌های دانشجویان دکتری، تصریح کرد: بحثبورسیه‌ها به عنوان داغ‌ترین بحث‌های استیضاح مطرح شد و ۳ هزار نفر در این کشور بورسیه شده‌اند و آقای فرجی‌دانا به حسب وظیفه قانونی خود گفته بود تا این بورسیه‌ها را با قوانین تطبیق و آنها را مورد بررسی قرار دهند که مشخص شد که ۷۰۰ نفر از این افراد بورسیه شده بدون هیچ قاعده و قانونی بورسیه شده‌اند و بورسیه این افراد تابع هیچ قانونی نبوده و در پرونده ۲۷۰ نفر از بورسیه‌شدگان حتی یک برگه هم وجود ندارد، بنابراین ما به موکلان خود باید چه پاسخی بدهیم؟

وی با بیان اینکه با این وضعیت نمایندگان مجلس هیچ پاسخی برای موکلان خود و جوانانی که خواستار بورسیه شدن هستند، ندارند، گفت: در روند انتصابات ایراداتی را به فرجی‌دانا گرفتند، اما اشکالی ندارد. روند انتصابات را به آقای فرجی‌دانا یا هر کس دیگری که در آینده وزیر شد، تفیض کنید و بعد هم از او پاسخ بخواهید، چرا که وقتی وزیر علوم نمی‌تواند در انتصابات اظهارنظر کند و مراکز دیگر و شورای دیگری باید پاسخ‌گو باشد، چرا تنها فرجی‌دانا باید پاسخ‌گوی انتصابات باشد؟

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: ما با انتخاب روسای دانشگاه‌ها برای محیط‌های دانشگاهی تصمیم می‌گیریم و نمی‌توان برای افراد تحصیل‌کرده انتصاباتی صرف عمل کرد و حالا جرم آقای فرجی‌دانا این است که از جامعه‌ای که می‌خواهد برای آن مدیر منصوب کند، مشورت گرفته بنابراین آیا نباید چنین وزیری را تشویق کرد؟ کسی که با متخلفان دکتری برخورد کرده امروز باید استیضاح شود یا به وی بگوییم از تو ممنونیم؟

جعفرزاده تصریح کرد: آقای فرجی‌دانا در انتصابات خود از جامعه دانشگاهی نظر گرفته و این نظر را به شورای عالی انقلاب فرهنگی برده است، چرا این‌قدر روی انتصابات بحثمی‌شود؟ ۶۴ درصد از کسانی که در این دوران از گردونه مدیریت دانشگاه خارج شده‌اند، پایان دوره ریاست خود را می‌گذراندند و ۸ درصد آنها هم استعفا داده‌اند و تنها ۲۸ درصد برکنار شده‌اند و البته حق هر دولتی است که تیم خود را در جایگاه‌های مدیریتی بگذارند.

وی با بیان اینکه افرادی که تغییر کرده‌اند به طور متوسط ۶۷ ماه سابقه ریاست دانشگاه داشته‌اند، گفت: در دولت نهم در دو ماه آغاز فعالیت خود ۲۰ نفر از روسای دانشگاه‌ها تغییر کردند و در این دولت تنها ۴ نفر تغییر کردند. در مورد نشریات دانشجویی و تشکل‌ها باید بگویم که مگر تنها فرجی‌دانا یا رئیس دانشگاه می‌تواند مجوز دهد؟ لذا باید به دنبال نهادها و افرادی که در صدور مجوز این نشریات دانشجویی دخیل بوده‌اند بازخواست کنیم.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه یک عده‌ می‌خواهند بین دولت یازدهم و مجلس شکاف بیاندازند، تصریح کرد: ما باید به پرونده موفق آقای فرجی‌دانا نگاه کنیم و ببینیم که از نتیجه این استیضاح چه کسانی خوشحال می‌شوند. بنابراین بنده معتقدم که این جلسه برای برطرف کردن اشکالات است و آقای فرجی‌دانا در صورت گرفتن رای اعتماد مجدد باید بداند که این رای را از مجلس اصول‌گرا گرفته و هیچ کسی نباید این نتیجه را به نفع خود بنویسد.

جعفرزاده در پایان گفت: ما نمایندگان مجلس به دلیل ارتباط زیاد با مردم باید پاسخ‌گوی نیازهای آنها باشیم تا پس از این جلسه استیضاح ما نمایندگان در جلسات بعدی به دنبال پرداختن به مطالبات اصلی مردم یعنی ایجاد اشتغال، رفع تورم، خروج از رکود و رفع بیکاری باشیم.

در ادامه فرجی دانا به پشت تریبون رفت و دفاعیات خود را مطرح کرد.

**فرجی دانا: اگر خطایی از من سر زده، اقرار و اصلاح‌ می‌کنم

رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که به واسطه پاسخ به موارد استیضاح به صحن علنی مجلس آمده بود، در ابتدای سخنان خود گفت: عرض سلام و احترام خدمت نمایندگان بزرگوار ملت بزرگ ایران، نمایندگانی که امام بزرگوار و مجلس حاوی نمایندگان را در رأس امور قرار داد و بر همه ما واجب است احترام مجلس را به نحو اتم و اکمل داشته باشیم.

وی گفت: حقیقت این است که بنده برای پاسخگویی به دغدغه عزیزانی که با خلوص نیت برای اصلاح امور دست به طرح استیضاح زدند، خدمت عزیزان هستم و فرصت مغتنمی است گزارشی از‌ آنچه که در وزارت علوم، تحقیقات وفناوری در این ۹ ماه تحت مسئولیت من انجام شده است و بعضا ممکن است نقاط ابهام و چالشی در اذهان عزیزان ایجاد کرده است عرضه کنم. با این امید که بتوانم نقاط تاریکی که در اذهان هست را روشن کنم و ازخدا خواسته‌ام آنچه که خیر است و عاقبت بخیری به دنبال می‌آورد را برزبان من جاری سازد.

وزیر علوم گفت: در آستانه هفته دولت هستیم و یاد شهیدان بزرگوار رجایی و باهنر را گرامی می‌داریم.

فرجی دانا در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه امروز مطلع شدیم دور جدید حملات به غزه مظلوم صورت گرفته است و جای تأسف دارد با شهدایی که غزه تقدیم اسلام کرده است، خون تازه‌ای در رگ‌های مقاومت جاری شده است گفت: از همه عزیزان می‌خواهم به منظور گرامی داشت یاد این عزیزان با ذکر صلوات و فاتحه‌ای روح این شهدا را قرین رحمت کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه جمعه آینده سالروز شهادت امام جعفر صادق موسس مکتب جعفری است گفت: امام جعفر صادق(ع) شخصیت بزرگی است که بر تارک علم جهانی می‌درخشد امام(ره) در وصیت نامه سیاسی و الهی خود می‌فرمایند ما مفتخریم که مذهب ما جعفری است و فقه ما که دریای بی‌پایان است از آثار اوست. ضمن عرض تسلیت و تعزیت به واسطه سالروز شهادت این امام بزرگوار کلام خود را در موضوع علم و فناوری با اثراتی که شاگردان این امام در طول تاریخ از خود برجای گذاشته‌اند آغاز می‌کنم.

وزیر علوم یادآور شد: حوزه نفوذ مکتب امام صادق(ع) فقط فقه نبوده است، علوم جدید فیزیک و شیمی از شاگردان مکتب این امام سرچشمه گرفته است و روشی که شاگردان ایشان پایه گذاری کرده‌اند درسالهای بعد یعنی در دوران هارون الرشید که مصادف با امامت فرزند امام جعفر صادق یعنی امام موسی کاظم بود سبب شکوفایی علم در جهان شده بود.

فرجی دانا افزود: این مسئله را از آن جهت عرض کردم که آنچه که برای علم و فناوری در زمانی انجام می‌شود حتما در آن زمان به بار می‌نشیند و در سالهای بعد بار می‌دهد و اگر خدای ناکرده اشتباه و یا خطایی در سیاست گذاری رخ دهد، بعضا چندین سال و حتی ۱۰ ها سال طول می‌کشد که آن آثار نمایان شود.

وی گفت: این مسئله را از این نظر عنوان می کنم که توجه دوستان را به یکی از موضوعات محوری استیضاح که کند شدن روند پیشرفت علمی کشور است، معطوف کنم.

وزیر علوم با نمایش گذاشتن اسلاید اول به بیان توضیحاتی پرداخت و افزود: براساس آمار سایت‌های اندیس‌کننده مقالات به جای اینکه سهم ما یک درصد که قاعدتا یک درصد جمعیت جهان را داریم باشد، در سال ۲۰۱۴ و در هشت ماه اول به یک و شش دهم درصد رسیده است.

وی گفت: این را می‌توان آنطور برداشت کرد که آنچه که ما در وزارت علوم طی ۹ ماه گذشته انجام داده‌ایم، چنین اثر شگرفی انجام داده است.

وزیر علوم افزود: عرض اول بنده خدمت نمایندگان این است که نگذارید سکه‌های قلب در این بازار به جای سکه‌های اصل رواج پیدا کند. درسال ۲۰۱۴ آنچه که در اندیس‌ها ظاهر می‌شود، قبل از آن در ۶ ماه قبل مقالات آن به چاپ رسیده است. این مقالات قریب یک سال تا دو سال فرآینده داوری را طی کرده است و بعضا این کار حاصل کاری است که ۴ سال قبل از آن انجام شده است یعنی ما درباره فرآیندی صحبت می‌کنیم که شش سال قبل آغاز شده است و نتیجه آن اکنون حاصل می‌شود.

فرجی دانا با اشاره به اینکه این مسئله به فرآیند تولید علم برمی‌گردد، گفت: می‌خواهم نتیجه بگیرم آنچه که بنده امروز با آن در صحنه آموزش عالی دست و پنجه نرم می‌کنم، نتیجه سیاست‌ها و عملکردهایی است که ۴ و ۶ سال قبل آغاز شده است.

وی ادامه داد: اگر رکودی می‌بینیم که اکنون دیده نمی‌شود، اما بنده خوف آن را دارم که چنین رکودی در صحنه علم و فناوری دیده شود و تمام سعی خود را انجام می‌دهم تا تمهیداتی را انجام دهیم تا چنین رکودی را شاهد نباشیم به واسطه سیاست‌ها و کارهایی است که سالهای قبل آغاز شده است.

وزیر علوم با اشاره به کسانی که این تولید علم را انجام می‌دهند گفت: دانشجویان تحصیلات تکمیلی دو سال و یا دو سال و نیم در دوره فوق لیسانس و چهار سال در دوره دکتری یعنی ورودی تحصیلات تکمیلی هفت سال زمان می برد و در نقطه‌ای است که باید چند سال استادیار و دانشیار باشد.

فرجی دانا گفت: براین اساس ما درباره یک فرآیند ۱۰ ساله صحبت می‌کنیم برای اینکه کسی که تولید علم را انجام می‌دهد به صحنه بیاید.

وی گفت: هرآنچه که الآن می‌بینیم باید به ۱۰ سال قبل برگردیم، به دولت نهم و دهم هم برنمی‌گردد، بلکه دولت هفتم و هشتم این سرمایه‌گذاری‌ها را کرده‌اند.

وزیر علوم در ادامه با اشاره به مثالی گفت: ما در سال ۶۵ و ۶۶ برای ادامه تحصیل به خارج از کشور به عنوان بورس شاگرد اول به خارج اعزام شدیم، پس از برگشت از ما و پس از ۱۰ سال از آغاز اعزام ما تازه توانستیم در حوزه علم و فناوری نقش آفرینی کنیم و آن همزمان با سالهای ۷۶ و ۷۸ بود. بنابراین نگاه کنیم چه می گیریم با این قضاوت‌ها و چه جهت‌گیری‌هایی را داریم تبلیغ می‌کنیم. جهت گیری علمی برای حوزه علم و فناوری کارساز است. نکند درگیر قضاوت‌های شتاب‌زده ناشی از برداشت‌های عامیانه شویم.

فرجی دانا در این بخش از سخنانش با اشاره به انتشار اسلاید دوم گفت: در این اسلاید استناداتی است که به مقالات ایرانی در سایت ISI چاپ شده است از سال ۲۰۰۰ که فقط به هر مقاله ایران زیر یک استناد می‌شده است، یعنی آن را حساب نمی‌کردند. اما از این جایگاه به جایگاهی رسیده‌ایم که به آن ۷ یا ۸ استناد می‌شود و این غرور آفرین است. ما باید به همه کسانی که در این مسیر گام برداشته‌اند ادای دین کردند به این آب و خاک قدرشان را بدانیم و آنها را تخطئه نکنیم زیرا این کار دارد به ثمر می‌نشیند.

وزیر علوم با اشاره به اینکه ارجاعات به مقالاتی که ۴ سال پیش منتشر شده است و دو سال استنادات آن زمان برده است، افزود: بنده این کار را نمی کنم که این را به پای خودم بگذارم، چون مدافع یک برخورد علمی با فضای تولید علم و فناوری هستم.

فرجی دانا با بیان اینکه آیا تمام فرایند زنجیره علم فقط چاپ مقاله است، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کاربری شدن تحقیق تاکید کردند و رئیس جمهور هم چندین بار تاکید کردند که نتایج علم و تحقیق باید به متن جامعه وارد شود.

وی با اشاره به اینکه اولین معیار تولید علم و شاخص تولید علم و فناوری تولید " پتنت " است، گفت: من آمار را اعلام نمی‌کنم، چون نمی خواهم دلسردی القا کنم. در سال ۸۶ منحنی پتنت به ۱۰ هزار رسیده این آمار افول کرده است و در سال گذشته به ۳ هزار کاهش یافت، بنابراین این چرخه معیوب است و ما وظیفه داریم حلقه پتنت را اولویت دهیم و نتیجه آن را تجاری سازی کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی گفت: ما فعالانه با آن برخورد کردیم. کتابچه آن را آقای هروی نشان داد که جامع ترین برنامه‌های مقاوم سازی را در اقتصاد دانش‌بنیان برنامه ریزی کردیم.

وی ادامه داد: قانون مترقی مربوط به شرکت‌های دانش‌بنیان از سال ۸۷ تا یک سال پیش خاک می‌خورد و ۵ سال معلق مانده بود بین اختلاف میان معاونت فناوری و وزارت علوم شده بود در این زمینه دو شرکت ثبت شده بود و ما برنامه داریم تعداد آنها را به ۲۰ هزار شرکت تا پایان برنامه پنجم توسعه برسانیم.

وزیر علوم با اشاره به اینکه ما اختلاف موجود را برداشتیم، گفت: اقای روحانی به من گفتند چه کردید؟ گفتم کاری نکردیم، اختلاف را برداشتیم، شیطان که از میان رفت، امروز اینجا هستم که ارتباط خود را تحکیم بخشیم و اگر خطایی هم از من سر زده است از نصایح نمایندگان استفاده کنم؛ اگر می‌گوییم اصولگرا و اصلاح‌طلب یک همچنین اصلاحی را در نظر داریم.

وی از تقویت نقش پارک‌های فناوری در دوران تصدی خود بر وزارت علوم خبر داد و گفت: در صحنه آموزش عالی سعی در ممانعت از توسعه غیرهدفمند که در دید مقام معظم رهبری بسیار مظلوم است داشتیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با نشان دادن اسلایدی گفت: در میان سال‌های ۸۴ تا ۹۲ تعداد موسسات آموزش عالی ما رشد جهشی داشتند و از ۹۵۰ به ۲۵۰۰ موسسه رسیدند.

وی با تقاضا از نمایندگان برای اعمال نگاهی دیگر به این آمار اظهار کرد: ۷۲ سال عمر آموزش عالی در کشور ۹۵۰ موسسه داشته و در ۸ سال به ۲۵۰۰ رسیده است، اما کاسه ما همان کاسه بوده است و همیشه ۲.۵ درصد بودجه آموزش عالی داشته‌ایم که نتیجه خود را بعدا نشان می‌دهد.

فرجی دانا در ادامه سخنان خود با بیان اینکه زمانی که نیستیم از خود دفاع کنیم، ما مورد قضاوت تاریخ قرار خواهیم گرفت، گفت: لذا باید مراقبت کنیم چه به تاریخ می‌سپاریم. من اینجا ایستاده‌ام که گام‌های اصولی خودمان را تشریح کنم و ببینم آیا همه مواردی که نمایندگان به عنوان نقاط ضعف گفتند، نقاط ضعف بوده است یا باید تبیین شود تا به تفاهمی برسیم و در این تفاهم انشاءالله شاهد تعامل بیشتر مجلس و دولت باشیم.

وی ادامه داد: آمار غیرانتفاعی‌ها ۷۱ مورد بوده است که به ۳۵۷ مورد افزایش یافته است. ما در این زمینه رشد عجیبی داریم. اینکه آیا این موضوع کیفیت داشته است بعدها عملکرد آن مشخص خواهد شد.

وزیر علوم گفت: تعداد دانشجویان تحصیلات تکمیلی و استادیار به بالای از ۷ نفر دانشجو برای یک استادیار به بالای ۱۷ نفر افزایش پیدا کرده است. تعداد دانشجوی دکترای ما به ازای هر عضو هیئت علمی از ۴ به ۷ رسیده است. آیا همه می‌توانند این کار را انجام بدهند و برسند؟ افراد استثنایی حتما داریم. این‌ها دغدغه‌هایی است که ما در مجموعه آموزش عالی به آن همت می‌کنیم تا راه درست را برویم.

فرجی دانا گفت: مجموعه دانشگاه‌های ما حدود ۱۳۰۰ میلیارد تومان به واسطه عدم تخصیص جاری در سال‌های ۹۰ و ۹۱ بدهی داشته و دارند. این اثر فوری‌تری بر چرخه تولید علم دارد، چون همه چیزهایی که در آزمایشگاه‌ها مصرف می‌شده و محقق از آن استفاده می‌کرده است به این ترتیب از روی میزش حذف می‌شود؛ روسای دانشگاه‌ها چه کسانی که مسئولیت را واگذار کردند و چه کسانی که مسئولیت پذیرفتند، در سختی بودند و بعضا در دفتر کار من اشک در چشمشان حلقه می‌زند که ما با این دیون چه کار کنیم؟

وی با بیان اینکه یک دانشگاه کوچک ما ۳۰ میلیارد تومان بدهی عجیب و غریب دارد، گفت: آقای نوبخت بداند ما در عرصه آموزش عالی آنچه به وی عرضه می‌کنیم، دغدغه‌هایی است که نمایندگان به ما عرضه می‌کنند. ما با همه مجامع استانی برای حمایت از آموزش عالی در استان‌های محروم و رشد کیفی دادن به آموزش عالی جلساتی داشته و سعی کردیم با هدف به سمت کیفی شدن حرکت کنیم، ولی دانشگاه‌های ما با موانع اینچنینی روبه‌رو هستند.

وزیر علوم با یادآوری شعار امسال اظهار داشت: اجازه می‌خواهم با توجه به اینکه امسال سال اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی از جانب رهبر معظم انقلاب لقب گرفته است، اولین بخش از پاسخ‌های خود به موارد استیضاح را درباره مسئله فرهنگ آغاز می‌کنم.

فرجی دانا تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب در اول مرداد امسال در جمع دانشجویان چنین توصیه می‌فرمایند که " در محیط دانشجویی رقابت گفتمانی چیز خوبی است در صورتی که با تحمل مخالف همراه باشد؛ از وجود مخالف نباید انسان تعجب کند و نباید خشمگین و بیمناک شود. هیچکدام از این سه حالت در قبال مخالف قابل قبول نیست. بنابراین محیط های دانشجویی با همین نشاطی که الحمدالله امروز دارند، ادامه کار خواهند داد. یک دیگر را تحمل کنند، با همدیگر حرف بزنند. "

وی گفت: اما آیا وضعیت نشاط در دانشگاه‌ها در ۹ ماه پیش، به هنگامی که بنده قبول مسئولیت کردم، اینگونه بوده است؟ من از باب اینکه دوستان بدانند من در فضای دانشگاه به عنوان معلم کوچک حضور داشتم، در چند سال گذشته در بحثتوجه به فضای سیاسی و فرهنگی چگونه بوده است؟ ۲ بیانیه از تشکلی که همه ما به عنوان تشکل اصولگرا در دانشگاه یعنی بسیج دانشجویی قبول داریم، می‌خوانم.

وزیر علوم ادامه داد: بیانیه اول در ۳۱ تیرماه ۸۸ در دانشگاه علامه طباطبایی داده و گفته شده " از اخراج غیرقانونی مسئول سابق بسیج دانشجویی یکی از دانشکده‌های دانشگاه، تا کار گذاشتن شنود در خوابگاه دانشجوی بسیجی، تا بازنشستگی غیرقانونی استاد سرشناس اخلاق و معارف اسلامی دانشگاه، تا تمرّد از اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر لغو حکم بازنشستگی غیرقانونی همان استاد، تا تمرّد از دستور صریح رئیس‌جمهوری وقت، تا به‌کارگیری متملّقان بدنام با سوابق سوء سیاسی و اخلاقی در مسند اجرایی برای از میدان به در بردن منتقدین توسط رئیس دانشگاه، تا غیر بسیجی خواندن بسیجیان منتقدان از سوی ایشان و اطرافیان ظاهرالصلاحشان، تا کارنامه پراشکال دانشگاه در حوزه پژوهش و تا کارنامه پراشکال‌تر در زمینه تهیه نقشه جامع علمی کشور در حوزه علوم اجتماع، تا از بین بردن اندک نشاطی که از دوره پیشین سر سالم برده بود در محیط دانشگاه از جمله تهدید، ارعاب، تطمیع و تهمت برای خاموش کردن هر انتقاد و تا انتقام‌گیری از هر منتقد " این مجموعه فضایی است که سال ۸۸ بسیج دانشجویی این دانشگاه از فضای حاکم بر دانشگاه ترسیم کرده است.

فرجی دانا افزود: اجازه دهید متن انتشار یافته توسط بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در سال ۹۱ را بخوانم. بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در سال ۹۱ نیز در انتقاد به مدیریت دانشگاه می‌نویسد: " مشخصاً در دانشگاه تهران نگرشی مورد توجه مسئولان دانشگاه قرار گرفت که به بهانه حفظ آرامش عملاً فضا را برای هر گونه فعالیت سیاسی ناهموار می‌کند. مسئولان امر به جای برخورد با سیاسی فتنه‌گران تصمیم گرفتند صورت مسئله را پاک کرده و با اعمال محدودیت روزافزون دانشگاه را از لحاظ سیاسی به وضعی کرخت و ناهمگون رهنمون کنند. محدودیت‌های اعمال شده نظیر محدود کردن مهمانان برنامه‌ها به اعضای هیات علمی دانشگاه تهران، سخت‌گیری در اعطای مجوز به برنامه‌های سیاسی و بخشنامه مبنی بر ممنوعیت برنامه‌های سیاسی در کوی دانشگاه در ایام انتخابات مجلس نهم تنها بخشی از محدودیت‌های اعمال شده و نتایج مدیریت محافظه‌کارانه و غیرانقلابی دانشگاه است که دامنگیر همه تشکل‌های دانشجویی شده است. "

چرا وزیر قبلی را برای برگزاری برنامه مختلط در دانشگاه‌ها استیضاح نکردید؟

وی ادامه داد: در ادامه بیانیه آمده است " در مقابل، آنچه رخ می‌دهد، تسهیل برگزاری برنامه‌های مبتذل و سخیف توسط مسئولان دانشگاه را شاهدیم. برنامه‌هایی نظیر نمایش مختلط در برنامه آیین ورودی‌های سال ۹۰، تئاتر مبتذل " پابرهنه در پارک " در دانشکده ادبیات، برگزاری برنامه " شب چله " در دانشکده حقوق در ایام عزاداری سالار شهیدان، برنامه " رخدادهای بزرگداشت عید نوروز " در دانشکده علوم و برنامه مچ‌اندازی بین هواداران تیم‌های استقلال، پیروزی و تراکتور تنها بخشی از این برنامه‌هاست. "

وزیر علوم گفت: دوستان به بنده تذکر می‌دهند که برای برگزار شدن یک جلسه در دانشگاه تا پای استیضاح می‌آییم؛ آنچه اینجا گفته شده است آیا یک تذکر و سوال از نمایندگان دریافت کرده است؟ بنده میهمان جلسات کمیسیون هستم و همیشه بهره برده‌ام و بنده گفته‌ام که تعامل با مجلس برای من سازنده است. تاکنون ۹ بار به کمیسیون آمده‌ام و تقریباً سه‌شنبه‌ها به مجلس می‌آیم.

فرجی دانا ادامه داد: اما در مورد این تجمعات خاص، چیزهایی که نه من بر می‌تابم و شما بر می‌تابید. آیا وقتی تذکر داده شد، اصلاح نشد؟ آیا تذکر داده شده است؟ اینجانب در دوره تصدی خود بر وزارت علوم تلاش کردم به کمک انتصاب شخصیت رزمنده، جانباز و بهرمند از تحصیلات حوزوی و دانشگاهی و آشنا و پرسابقه در امر تشکل‌های دانشجویی به تدریج در جهت تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری گام بردارم.

وی گفت: کمک و مشارکت بی سابقه وزارت علوم در طرح راهیان نور که مورد ستایش سردار فضلی قرار گرفت و اقدامات اساسی در فعالیت‌های قرآنی این وزارتخانه که مورد استقبال جدی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها قرار گرفت، هماهنگی کامل میان نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در شورای نظارت بر تشکل‌ها و کمیته نظارت بر نشریات دانشجویی وجود داشته است. همچنین تأکید مداوم معاونت فرهنگی بر کرسی‌های آزاد اندیشی و نظریه پردازی بخش مهمی از این تلاش‌ها بوده است که متأسفانه در جابه جا شدن متن و حاشیه مورد غفلت نمایندگان استیضاح کننده قرار گرفته است.

۱۸ تشکل مجوز گرفته‌اند، نه ۴۰ تشکل / سیاه‌نمایی بیش از اندازه نکنید

وزیر علوم گفت: درباره آنچه امروز احیای تشکل‌های آشوب طلب گفته می‌شود، نماینده‌ای آمار داد که ۴۰ تشکل مجوز گرفتند، این آمار ۱۸ تشکل است که ۹ تشکل آن بسیج دانشجویی و جامعه هستند و مسیر قانونی که برای همه آنها طی شده است و ۱۸ تشکل در کل این دوره مجوز گرفته‌اند.

فرجی دانا افزود: فقط ۲۵ درصد اعضای هیئت ۳ نفره‌ای که مجوز می‌دهد، در دانشگاه‌های کشور تغییر کرده‌اند و ۷۵ درصد اعضای قبلی هستند. فقط ۵۸ درصد روسای دانشگاه‌ها تغییر کرده‌اند. ما دانشگاهی داریم که نماینده بنده در هیئت ۳ نفره تغییر کرده است ولی رئیس دانشگاه تغییر نکرده است. چگونه ادعا می‌شود که ما ساختاری داریم که می‌خواهد به تشکل های آشوب طلب مجوز بدهد؟ آیا می‌شود کسی با میزان تعلق من به انقلاب، چنین رویکردی داشته باشد؟ آیا این سیاه نمایی بیش از اندازه نیست؟

وی اظهار داشت: بر طبق آمار موجود ۲۵۰۰ دفتر بسیج و ۲۳۱ تشکل جامعه اسلامی و جنبش عدالت خواه و انجمن اسلامی داریم که در یک سال گذشته تنها ۱۸ تشکل از آنها جدید بوده است و به آنها اضافه شده است. آنها تخلفاتی نیز انجام داده اند. اسلایدی دارم که در آن حراست دانشگاه فضای حاکم بر دانشگاه در ۵ سال گذشته مقایسه شده است.

وزیر علوم تأکید کرد: درباره اعتراض‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها از سال ۸۸ تا پایان تیر امسال آمار می‌دهم، اگر در طول ۵ سال کل اینها را ۱۰۰ بگیریم که البته سال ۸۸ وضع ویژه‌ای بوده است، اعتراضات دانشجویی در نیمه اول ۹۲،۵ درصد بوده، نیمه دوم ۴ درصد و نیمه اول ۹۳، سه درصد شده است. آیا این روند افزایش داشته است؟ آیا نشان نمی‌دهد نشاطی که در دانشگاه‌ها است، دانشجویان را به سمت ساختارشکنی نمی‌برد؟ ما از فعالیت دانشجویی چه می‌خواهیم؟ دانشجو ممکن است اشتباه کند ولی اشتباه به خاطر ساختارشکنی نیست. او به مبانی نظام اعتقاد دارد، ولی در دوران جوانی است ممکن است اشتباه کند. ما با او برخورد جزمی می‌کنیم؛ اما نباید برخورد جزمی کرد. دانشجویی که در ۲۲ سالگی حکم سنگین انضباطی می‌گیرد، او می‌تواند ادامه حیات دهد؟

فرجی دانا در توضیح اسلاید بعدی گفت: اسلاید بعدی نسبت تحرکات تنش زای افراد و تشکل‌های افراطی از ۸۸ تا ۹۳ را نشان می‌دهد؛ در سال ۸۸،۴۳ درصد تحرکات بوده، در سال ۹۱،۱۸ درصد و در دولت یازدهم ۱۴ درصد بوده است. یعنی تحرکات تنش زا هم کم شده است. چرا ادعا می‌کنیم زیاد شده است؟ از این سیاه نمایی برای دولت و ملت چه حاصل می شود.

وی ادامه داد: نسبت تحرکات اعتراضی غیرقانونی بدون مجوز، در سال ۸۸،۳۴ درصد بوده، در کل ۹۲-۹۳ به ۲۰ درصد کاهش یافته است و این رقم در سال ۹۱،۲۶ درصد بوده است. این آمار نشان می‌دهد کمتر شده است. آقای رحمانی فضلی مصاحبه کرده و گفته شهادت می‌دهم که آرامترین فضا را در دانشگاه‌ها داریم. چرا می‌خواهید القا کنید دانشگاه‌ها مقابل نظام هستند؟ این چه سودی برای ما دارد؟

دانشگاه‌ها خطر نیستند

وزیر علوم تصریح کرد: نماینده‌ای گفت دانشگاه‌ها می‌توانند خطر باشند؛ هر چیزی بالقوه می‌تواند خطر باشد ولی دانشگاه‌ها پشتیبان و نقطه قوت نظام هستند. استادان دانشگاه پشتیبان نظام هستند، چرا القا کنیم که آنها ضد ما هستند و بعد فضای امنیتی ایجاد کنیم؟ در یکسال گذشته سالمترین فضا با بیشترین نشاط در دانشگاه‌ها حاکم بوده است.

فرجی دانا گفت: دوستان تجمعی را مثال می‌زنند و در کنارش فیلمی مربوط به سال ۸۸ پخش می‌شود. قبل از فرمایشات مقام معظم رهبری در حمله به کوی دانشگاه حمله‌ای صورت گرفت و رئیس دانشگاه اعلام تحصن کرده بود. دکتر توفیقی آنجا فرمایشی دارند. در جلسه‌ای که من بودم صحبت‌های من در فیلمی که پخش شد، ادامه دارد؛ چرا فیلم را قطع می‌کنید؟ ما از بی اخلاقی طرفی نمی‌بندیم. اساس دین ما بر اخلاق است. من به فردی گفتم که نمی‌دانم این افشا گری از کجا در مرام دینی ما آمد؟

وی ادامه داد: ابتدای انقلاب چپی‌های کمونیست افشاگری را به کشور ما آوردند. افشاگری در دین ما وجود دارد؟ ستارالعیوب بودن از صفات خدا نیست؟ چه کسی گفته افشاگری حلال است؟ آبروی کسی را بردن وقتی که مجال دفاع از خود ندارد، کجای دین ماست؟ این تذهبون؟ در دین ما ستارالعیوب بودن حسن است.

وزیر علوم با بیان اینکه حقیقتا نمی‌خواستم این آمار را بگویم، گفت: ما تجمعاتی را داشتیم و به مسئولان عالی‌رتبه نظام توهین می شود. متوسط حضور این افراد در تجمعات در سال ۱۰ مورد بوده است که در طول سال تحصیلی گذشته ۵ مورد شده است و ما می‌دانیم دانشگاه‌ها مورد هجوم قرار دارند ولی با گرفتن دست دانشجویانمان نباید اجازه رسوخ ضد انقلاب را به دانشگاه‌ها بدهیم. نه اینکه بگویم دانشگاه خطر است و به خاطر یک بی نماز در مسجد را ببندیم.

فرجی دانا گفت: ما در تعداد دفعاتی که مسئولان عالی رتبه نظام مورد توهین واقع شدند، تقلیل داشتیم. مگر می‌شود کسی آن را در دانشگاه تحمل کند؟ هیچ کس تحمل نمی‌کند، ولی وقتی رخ داد باید چاره جویی کنیم.

وی ضمن تشریح آماری در زمینه نشریات دانشجویی افزود: در زمینه نشریات دانشجویی آمار را ببینید. در سال تحصیلی گذشته که بنده بودم تشکل‌های منتسب به جریانات اصولگرا ۳۳ مورد بیانیه و اعتراض دانشجویی داشتند و تشکل‌های اصلاح طلب ۲۰ مورد اعتراض داشته‌اند، همچنین تشکل‌های قوم‌گرا ۷ مورد و بقیه ۴۰ مورد اعتراض داشتند. این نشان می‌دهد فضا برای دانشجویان اصولگرا در سیاست‌های این دولت بازتر است که بیایند از ما انتقاد کنند.

وزیر علوم اظهار داشت: کل نشریات دانشجویی فعال ۳ هزار و ۶۸۱ نشریه است و بسیج به ما می‌گوید یک سوم اینها متعلق به بسیج است و خدا را شکر فعال است. بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نشریه تخلف نداشته اند. قانون مطبوعات ما می‌گوید نشریات قبل از انتشار ممیزی نمی‌شوند. ما بیاییم نشریه‌ای که ۵۰ تا ۱۰۰ شماره فقط از آن منتشر و در هیئت رسیدگی با آن برخورد می‌شود را ملاک سیاه نمایی عرصه دانشگاه‌ها در نشریات دانشجویی قلمداد کنیم؟ فقط ۸۶ نشریه تخلف داشتند و با آن برخورد شده است. آیا می‌شود من در این باره دغدغه نداشته باشم؟ کسی واقعا این حرف را می‌خرد؟

میدان دادن فرجی دانا به نشریات تجزیه طلبانه اتهام بزرگی است

فرجی دانا گفت: حقیقتا برای بنده به عنوان وزیر علوم مایه تاسف و تاثر است که نتوانستم آن مایه از شناخت از خود را در نمایندگان ایجاد کنم تا تعلق خاطر به منافع ملی و مباحثدینی مورد خدشه و تردید آنان قرار نگیرد. میدان دادن فرجی دانا به نشریات تجزیه طلبانه اتهام بزرگی است و من که عمر خود را در جهت تقویت عقاید دینی و منافع ملی سپری کرده‌ام، بسیار تلخ است. به این فضای سیاه نما تن در ندهید. ما با همدلی جلو می رویم.

وی با بیان اینکه در صحنه علم و فناوری جهان رقابت شدیدی برقرار است، تأکید کرد: اگر همه ما جمع شده و به سرعت آنها بدویم تازه فاصله مان حفظ می‌شود لذا باید بیشتر با هم همراه و همدل باشیم و فعالیت کنیم. بنده مرتباً پاسخگوی شما هستم. در همین ۱۰ روز گذشته آیا همه فعالیت‌های ما تعطیل نشده است؟

وزیر علوم خاطرنشان کرد: استیضاح حق قانونی نمایندگان است اما چقدر می‌توانیم توقف‌های لوکوموتیو را متوقف کرده و بگوییم تندتر از بقیه می‌رویم و می‌رسیم. اینها شعار است و برای تحقق نیاز به فضا دارد. مهمترین فضا، فضای اتحاد و همدلی است. امام ره فرمودند وحدت کلمه رمز پیروزی است. لقلقه زبان ایشان نبود بلکه اعتقاد راسخ ایشان بود.

فرجی دانا اظهار داشت: وقتی میگوییم وحدت کلمه پای آن بایستیم. من از فرصتی که با درایت لاریجانی فراهم شد استفاده کرده و سعی خود را کردم و در کمیسیون‌ها گفتم که بنده با وجدان راحت اینجا هستم. چه بمانم و چه بروم میدانم از هیچ کوششی برای اینکه به عزیزان دغدغه دار پاسخ دهم، دریغ نکردم.

نمی‌توانم در دانشگاه ترکه به دست بگیرم

وی گفت: من برای جلوگیری از هرگونه اقدام غیرقانونی و توهین به مقدسات در دانشگاه ها بخشنامه دادم. برخی دغدغه دارند که من در دانشگاه‌ها ترکه بردارم و راه بیفتم و افراد را تنبیه کنم؟ آیا این امکان پذیر است؟ بنده باید حساسیت سیستم را بالا ببرم تا به آن پاسخ داده شود.

وزیر علوم درباره هیئت‌های سه نفره و تغییرات روسای دانشگاه‌ها گفت: در این زمینه اینگونه جلوه‌گر شد که ما برای اخلال در روند آموزشی و پژوهشی و آبرو بردن هیئت سه نفره اعزام کردیم. وزارت علوم چه طرفی می‌برد از اینکه دانشگاه شلوغ شود؟ مگر من پاسخگو نیستم؟ دولت تغییر کرده بود و تمامی دانشگاه‌ها(اعضای هیئت علمی) مطالبه حداکثری داشتند که باید رئیس عوض شود. گفتیم حرفتان را شنیدیم و هیئت‌هایی را با مراتب علمی بسیار بالا اعزام کردیم. ۵۰ درصد هیئت علمی استاد و ۳۲ درصد دانشیار و بقیه استادیار بودند.

فرجی دانا با نشان دادن اسلایدی ادامه داد: ۴۲ درصد آنها تجربه ریاست دانشگاه داشتند. ۲۲ درصد معاون دانشگاه و ۱۷.۵ درصد رئیس دانشکده و بقیه هم از مسئولیت های ستادی برخوردار بودند. یک ساختار نظارتی که در قانون پیش بینی شده است. دفترچه‌ای را در کمیسیون به نمایندگان نشان دادم که در آن گفته شده وقتی به دانشگاه رفتید اول با رئیس، معاونان، اساتید و رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و بعد تشکل‌ها ملاقات کنید.

وی ادامه داد: من پنهان نمی‌کنم چندین مورد از این عزیزان به خاطر کثرت مطالبات، کنترل از دستشان خارج شده است و در چند دانشگاه نمونه آن وجود دارد. من مطلع هستم و می دانید مطلعم. ۵۴ هیئت رفتند و اگر ۱۰ درصد از آنها خطای انسانی داشته باشند ۵ هیئت می‌شود. آیا این مورد قبول نیست که ما آرامشی را فراهم کنیم و تازه نمی‌دانیم اگر آن هیئت به انتخاب نمی‌رسید، آیا دانشگاه ملتهب نمی‌شد؟

وزیر علوم با اشاره به اینکه نماینده‌ای گفته که هیئتی اعلام کرده که برای فردی زمینه سازی کن، افزود: آقای باهنر از من پرسید این خبر را به شما چه کسی گفته است؟ این مکالمه کجا شنیده شده است؟

وی افزود: اینطور نیست که این هیئت‌ها برای تعویض رئیس رفته باشند. بنده ۵۴ هیئت و ۵۸ دانشگاه را بازرسی کردم. ما ۳۶ حکم رئیس دانشگاه زده‌ایم. هیئت‌ها گفته‌اند که روسا بمانند. آیا این رویه نبوده در ابتدای دولت‌ها که همه روسا را عوض می‌کردند؟ ما تنها دولتی هستیم که رسما اعلام کردیم که غیر از اقتضای دیگری که وجود داشته باشد، روسا تا پایان حکم‌شان می‌مانند، وگرنه ما به تاریخ حکم افراد پایبند هستیم.

فرجی دانا در ادامه اظهارداشت: حدود ۲۸ درصد از آنچه که انجام داده‌ایم، از ۵۸ درصد و در بین ۵۸ دانشگاه از بین ۱۰۱ دانشگاه بوده است. البته بنده مقایسه‌ای انجام دادم و گزارش آن به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده شده است. حداد عادل نیز در این جلسه حضور داشته و می‌داند که در زمان‌های مشابه با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

وی تصریح کرد: اگر ۱۰ ماه اول دولت روحانی را با دولت مشابه خودش یعنی دولت نهم مقایسه کنیم، می‌بینیم که ۴۴ رئیس دانشگاه از ۶۴ دانشگاه، یعنی ۶۸ درصد در آن زمان تغییر کرده بودند در صورتی که ما فقط ۵۸ رئیس دانشگاه از ۱۰۱ دانشگاه، یعنی ۵۸ درصد را تغییر داده‌ایم که این نشان می‌دهد که ما به فکر تغییر نیستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه اظهار داشت: یکی از نمایندگان پشت تریبون آمد و گفت که ۳ دانشگاه در حوزه مسئولیت بنده است که یکی از آنها را شما عوض کرده‌اید و ۲ نفر از آنها افراد اصولگرا هستند. چرا می‌گویید اصولگرایان در دانشگاه‌ها نیستند؟

فرجی‌دانا تاکید کرد: نمایندگان این موضوع را بهتر می‌دانند. هر کدام از نمایندگان به بنده می‌‌گویند که حوزه انتخابیه‌شان خوب است، اما از جاهای دیگر سخن می‌گویند که سوال بنده این است که این جاهای دیگر یعنی چه و اطلاع از کیست؟

وی اضافه کرد: یکی از نمایندگانی که استیضاح بنده را امضا کرده، وقتی بنده که در دانشگاه حوزه انتخابیه‌اش درگیری بود، فرد غیربومی را عوض کردم، به بنده گفت که شما آرامش را به شهر ما برگردانید. عزیزان مکرر این مطلب را می‌گویند. البته افراد معتدل و متدین این مطلب را می‌گویند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با طرح این سوال که مگر ما چه شیوه‌ای را برخلاف آنچه که شورای عالی انقلاب فرهنگی به ما گفته است، در پیش گرفته‌ایم، گفت: ما با کسانی که در آنجا حضور دارند مشورت می‌گیریم. مگر مشورت را باید از بی‌خبران گرفت؟ مگر می‌شود از کسی که نمی‌داند چه می‌گذرد و در اقلیت است مشورت گرفت.

فرجی‌دانا در ادامه افزود: این مشورت مخفی است و هیچ کس از نتیجه آن باخبر نیست. براساس ماده ۴ آئین‌نامه اجرایی مدیریت جامع دانشگاه‌ها آمده است که وزیر روسای دانشگاه‌ها را به شورای عالی معرفی کرده و این شورا نیز آنها را تایید می‌کند و ۶ ماه هم می‌تواند سرپرستی برای دانشگاه‌ها انجام شود.

وی اضافه کرد: ما در ذیل شورای انقلاب فرهنگی تمام حرکت‌هایمان را انجام می‌دهیم. در مورد درخواست اعضای هیئت علمی هم تعداد زیادی از اعضای هیئت علمی به بنده ایمیل فرستادند و هیچ کس نمی‌داند که چه کسانی برای دانشگاه‌ها کاندیدا بودند، بنابراین رای و نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی برای ما حجت است و ما در شورای سه نفره‌ای که بنده، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و مسئول بازرسی شورا حضور داریم سوابق افراد را بررسی کرده و آن فردی که به تایید می‌رسد به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شود. البته در برخی دانشگاه‌های مشهور نیز افرادی که برای ریاست انتخاب می‌شوند مستقیما به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌شوند. ما کجا در نفی شورای عالی انقلاب فرهنگی گام برداشتیم؟ چرا باید این کار را انجام دهیم؟

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه به بازبینی قانون هیئت‌های امنا نیز اشاره کرد و افزود: هیچ کار تقابلی با شورای عالی انقلاب فرهنگی نشده است و نمی‌شود و نخواهد شد. این قانون باید در صحن علنی شورا مطرح شده تا به صورت قانون درآمده و پویاتر عوض شده و به صورت آئین‌نامه باشد تا اختیار هیئت امنا بیشتر شود. این همکاری تبعیت و تعامل جزو مرام ما بوده است. فکر نمی‌کردم که برای صدور حکم دو مدیرکل نیاز به استعلام باشد.

فرجی‌دانا سخنان برخی نمایندگان مبنی بر اینکه گفته می‌شود حداد عادل در جلسه شورای انقلاب فرهنگی به رئیس جمهور گفته که همه روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی در این شورا تایید و روسای دانشگاه‌هایی که وزیر علوم معرفی می‌کند رد می‌شود، گفت: در ۹ ماه گذشته ۱۶ نفر حکم سرپرستی دانشگاه از بنده گرفتند و ۱۴ نفر نیز در آستانه گرفتن حکم سرپرستی هستند، فرآیند سرپرستی برای این انجام شده است که علاوه بر تغییر رئیس، آزمون مدیریت برای سرپرستان گذاشته شود. البته درخواست ریاست ۱۴ دانشگاه نیز به دلیل تعطیلات تابستان پشت در شورای عالی انقلاب فرهنگی مانده که اگر بنده در وزارت باقی بمانم روز سه‌شنبه مطرح می‌شود.

وی تاکید کرد: با کمال تاسف باید بگویم که فقط ۷ مورد از این موارد در دوره گذشته رئیس دانشگاه هستند. مواردی داشتیم که از ۷ تا ۹۰ ماه حکم سرپرستی داشتند، بنده این پرونده‌ها را در حال رسیدگی دارم تا به شورای عالی انقلاب فرهنگی بفرستم، فهرست این افراد را به هیئت رئیسه می‌دهم، آیا کسی به وزیری که اینگونه از ادامه رفتار خلاف قانون جلوگیری می‌کند سوال می‌پرسد؟ بنده سعی دارم به حکم قرآن در این باره عمل کنم. فرآیند حکم سرپرستی برای دانشگاه‌ها برای این بوده که قبل از اینکه رئیس حکم ریاست بگیرد محک بخورد.

فرجی‌دانا تاکید کرد: درباره انتصاب معاونان و ارتباط آنان با جریان فتنه یادآور می‌شوم که بنده ۷ معاون دارم که دو نفر از آنان از دوره قبل باقی مانده‌اند، ۲ نفر مقبولیت دارند و قبل از بنده حکم‌شان صادر شده است و بنده فقط حکم سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی که طلبه حضرت آقا است، ۲ معاون دیگر و ۲ مدیرکل را صادر کرده‌ام، بنده فکر نمی‌کردم که برای صدور حکم ۲ مدیرکل نیاز به استعلام باشد، البته بنده در نامه‌ای اعلام کردم اگر وزارت اطلاعات که مسئول تشخیص آن است هم‌اکنون به بنده اعلام کند که این افراد با جریان فتنه ارتباطی داشته‌اند، بنده همین الان آنها را عزل می‌کنم.

وی اضافه کرد: این مطلب به نامه تبدیل شد. بنده به برادر عزیزم، علوی وزیر اطلاعات در صحن دولت نامه‌ای دادم. در جهت رفع دغدغه استیضاح کنندگان گفتم که اجازه دهید برای اینکه دغدغه شما رفع شود، نامه دیگری به وزیر اطلاعات می‌نویسم که بنده این نامه را آوردم که متن آن این است که اگر در حوزه ستاد و یا هر کدام از دانشگاه‌ها موردی از انتصاب فردی به جریان فتنه است، به بنده اعلام کنید تا اقدام لازم صورت گیرد.

وزیر علوم در همین زمینه ادامه داد: عزیزان آمدند که آقایان زارعی، نبویان، جعفری و موسوی‌لارگانی در جلسه‌ای گفتند که قبول نیست و باید یک بار دیگر استعلام بگیرید، اما بنده را متهم می‌کنند که چرا بعد از یک سال استعلام گرفته‌اید. این توافقی بود که ما با شما انجام داده‌ایم. شما این توافق را با بنده انجام دادید.

فرجی دانا تاکید کرد: شما برای این استعلام با بنده توافق کردید و گفتیم که استعلام می‌گیریم و ببینیم که اینها اهل فتنه هستند یا خیر، اما شما گفتید که مورد قبول نیست و باید اینها را در موقعیت شغلی خودشان استعلام بگیرید. یعنی اینکه آقای دکتر فلان در سمت معاونت آموزشی صلاحیت دارد یا خیر؟

وی در ادامه اظهار داشت: در روز شنبه پس از ماه مبارک رمضان جلسه‌ جمع‌بندی بود که در روز سه‌شنبه هفته گذشته استیضاح اعلام وصول شد که در این جلسه به دوستان گفتم که الحمدالله پاسخ استعلام‌ها نیز دارد می‌رسد و طوری شد که گویا بنده خبر ناخوشایندی دادم. آیا لذت می‌بریم از اینکه کسی صلاحیت نداشته باشد؟ بنده لذت نمی‌برم.

وزیر علوم در دفاع از میلی‌منفرد و جعفر توفیقی گفت: اینها دلسوزان نظام هستند و من آنها را می‌شناسم. آنها برای این انقلاب جانشان را فدا کردند. آنها پیرو رهبری و نظام هستند. بنده شهادت شرعی در این زمینه می‌دهم.

فرجی‌دانا با بیان اینکه استعلام‌های میلی‌منفرد و توفیقی به دستش رسیده است، گفت: بنده در همین جلسه جمع‌بندی به دوستان گفتم که استعلام‌ها رسیده است. البته نامه‌ای که به وزیر اطلاعات در مورد استعلام‌های میلی‌منفرد و توفیقی است را در اختیار دارم که به دلیل اینکه محرمانه است آن را در رئیس مجلس قرار می‌دهم. البته گفتم که شاید اگر این نامه را به دلیل اینکه محرمانه است بخوانم، شاید مشمول خواندن اسناد محرمانه شود و فردا بگویند که وزیر اسناد محرمانه را افشا کرده است.

وی با بیان اینکه پاسخ ۳ استعلام از وزارت اطلاعات آمده است، گفت: یکی از این استعلام‌ها در حال بررسی است و می‌دانید که استعلام‌ها فرآیند یک ماهه دارد و اگر استعلامی در دست بررسی قرار بگیرد یعنی اینکه قبول شده است. ما باید یک ماه صبر کنیم. زیرا توافقی یک ماهه کرده‌ایم که هنوز این توافق نگذشته و ۱۳ یا ۱۴ شهریور این توافق یک‌ماهه پایان می‌یابد.

وزیر علوم خطاب به نمایندگان گفت که عزیزان ما در دو طرف میز نیستیم، بلکه ما در یک طرف میز هستیم. این میزی است که ما علم و فناوری این کشور عزیز را بر روی آن قرار داده‌ایم که باید با هم به جلو ببریم.

فرجی دانا ضمن انتقاد از شایعاتی که در فضاهای دانشجویی مطرح شده است، گفت: این شایعات از کجا می‌آید و آنها را از کجا می‌گیرند؟ آیا غیر از این است که سیاسیون اینها را به دانشجویان می‌دهند؟ دانشجویان تا آن زمان از مباحثما مطلع نبودند.

وی در ادامه افزود: وقتی که هیچ کدام از روسای دانشگاه‌ها را در خوزستان عوض نکرده بودم، در سفری که رئیس جمهور به خوزستان داشت، او را همراهی می‌کردم که پس از پایان سفر و بازگشت به تهران، ۸۴ تشکل بسیج دانشجویی بیانیه‌ای ضد وزارت علوم صادر کردند که مدیران قبلی برمی‌گردند و عناصر فتنه در دانشگاه‌ها حضور دارند.

وزیر علوم در همین زمینه ادامه داد: بنده از این اقدامات تعجب کردم. بنده در دیداری که با زاکانی داشتم به او گفتم که اگر آنها مواردی دارند، بگویند تا بنده با آنها برخورد کرده و سریع آنها را عوض کنم.

فرجی دانا تاکید کرد: روسای دانشگاه‌هایی که از قبل مانده‌اند علیه ستاد وزارت توطئه می‌کنند و کارهایی که نمی‌توانستند قبلا بکنند را انجام می‌دهند.

جریانی می‌خواهد وزارت علوم را فشل کند

وی افزود: بنده به آقای زاکانی گفتم که اگر اینچنین نیست، جریانی در حال شکل‌گیری است. یک جریانی می‌خواهد وزارت علوم را فشل کند. اگر وزارت علوم فشل شود، لوکوموتیو این وزارت متوقف می‌شود. سوال بنده این است که چرا باید همه تشکل‌هایی که دغدغه نظام را دارند، به آنها القاء شود که وزارت علوم را جمعی فتنه‌گر می‌چرخانند؟ آیا اینچنین است؟

وزیر علوم و تحقیقات اضافه کرد: بنده همیشه در مسئولیت‌هایی که پذیرفته‌ام و همواره مشی زندگی‌ام نیز بوده این است که این انقلاب ساده و بدون هزینه به دست ما نرسیده است. مصلحت این انقلاب و نظام بر هر چیزی، بخشی و فردی مقدم است.

فرجی‌دانا در ادامه افزود: وقتی بنده چنین تفکری را دارم، از کسانی خواستم که بیایند اما می‌دانستم که نه تجربه کار ستادی را دارند و نه می‌شود لوکوموتیو علم را به دست فرد ناشی داد.

وی میلی‌منفرد و توفیقی را دارای حساسیت‌های زیادی برای نمایندگان و استیضاح کنندگان دانست و گفت: آنها عمرشان را صرف خدمت به نظام و پاسداری از ارزش‌ها و ارکان آن کرده‌اند. پایبندی آنها به ولایت فقیه و تلاششان برای سرافرازی اسلام و نشان دادن کارآمدی‌شان در حوزه علم و فناوری که حوزه تخصصی حساسی است، برای اینجانب اثبات شده است و بر این مهم گواهی می‌دهم.

وزیر علوم ادامه داد: بنده با اصرار وادار به پذیرش مسئولیت‌های ستادی دشوار کرده‌ام. امروز این عزیزان که پس از طی فرآیند استعلام‌شان مشخص شده که مشکل فتنه در کار نیست، اگر ببینند که بودنشان در این مناصب بهانه‌ای برای ایجاد التهاب و انشقاق بین دو رکن نظام، یعنی مجلس و دولت می‌شود، بدون شک در جهت ایجاد تفاهم و تعامل با مجلس حاضر به هرگونه گذشت و فداکاری خواهند بود.

فرجی دانا تصریح کرد: بنده در اینجا اختیار خودم را در تصمیم‌گیری برای این دو، سه مورد را به رئیس مجلس که از جنس دانشگاه است می‌دهم تا وی حکم باشد و صحبت‌هایش در این زمینه فصل‌الخطاب باشد. اگر بنده ماندم خدمت وی می‌آیم. هر آنچه وی بگوید انجام می‌دهیم.

وزیر علوم در ادامه به موضوع دانشجویان ستاره‌دار که مدتهاست بین استیضاح کنندگان محل بحثقرار گرفته اشاره کرد و گفت: عزیزان می‌دانند که دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کارشناسی ارشد و دکترا پس از شرکت در کنکور یک مرحله گزینش دارند و سال‌های سال است که این قانون مستقر است و مصوباتش به سال ۶۳ و ۶۴ برمی‌گردد و شورای عالی انقلاب فرهنگی آئین‌نامه آن را نوشته است.

فرجی‌دانا در ادامه افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه گزینش دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی و بالاتر، هیئت مرکزی گزینش دانشجو را مرجع صدور حکم قرار داده است. مطمئنا قانونگذار این اشراف را داشته که حق ادامه تحصیل در قانون اساسی ما و در مواد ۳ و ۳۰ برای همه آحاد ملت تصریح شده و کسی را نمی‌توان مگر به حکم قانون از این حق محروم کرد.

وی در ادامه تاکید کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مرجع صدور حکم برای گزینش دانشجو در وزرات علوم است. ترکیب این هیئت سال‌های سال است که عوض نشده است. البته پس از روی کار آمدن دولت جدید نیز این ترکیب حفظ شده و همان ترکیبی است که در سال‌های گذشته نیز بوده است. یکی از اعضای این هیئت ۲۲ سال است در این هیئت منشاء خیر و برکت است.

وزیر علوم با تاکید بر اینکه بنده افراد این هیئت را متدین و مومن می‌دانم و آنها را سالهای سال است که می‌شناسم، گفت: بنده با این وجود هیچ تغییری در این هیئت نداده‌ام زیرا دیدم که آنها متدینین هستند که آخرت‌شان را به دنیای دیگران نمی‌فروشند و آخرت‌شان برایشان مهم است.

فرجی‌دانا تصریح کرد: پس از استقرار دولت تعدادی درخواست به ستاد وزارت می‌رسد که این درخواست‌ها به ۳۸۹ درخواست می‌رسد. پس از اینکه بررسی شده و هیئت مرکزی گزینش براساس استعلامی که آمده، ۳ کلیدواژه مصوبه شورای انقلاب فرهنگی مدنظر قرار می‌گیرد که باید به آن توجه شود.

فرجی‌ دانا ادامه داد: همه مسیرها را برای رفع دغدغه نمایندگان و برای ایجاد اطمینان رفتیم که اطمینان حاصل شود هیچ کاری بر خلاف قانون انجام نمی‌شود. مر قانون ملاک عمل ماست و بر خلاف قانون رفتار نمی‌کنند. بنده رای اعتماد گرفتم که بر قانون پای بفشارم و کاری بر خلاف قانون نکنم. آیا شما می‌پذیرید که من خلاف قانون عمل کنم؟ قطعا نمی‌پذیرید و بنده می‌دانم که مشی مجلس این است که افرادی که بر اجرای قانون می‌کوشند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به پاسخ استعلام ۱۲۶ دانشجوی به اصطلاح ستاره‌دار گفت: امیدوارم موضوع دانشجویان ستاره‌دار و هیئت مرکزی گزینش یک بار برای همیشه از فضای رسانه‌ای خارج شود که برای آموزش عالی دغدغه ایجاد می‌کنند. بر اساس اصول قانون اساسی یک هیئت تمام تلاش خود را به کار می‌برد تا حقی از فردی ضایع نشود و رای این هیئت نافذ است و همه باید آن را اجرا کنیم. عزیزان سوال می‌کنند با توجه به اینکه ترکیب این هیئت عوض نشده چرا پیش از این رایی غیر از رای حاضر داده است؟ اما بنده نباید پاسخگوی اقدامات وزیر قبل باشم. من که وزیر نبودم، اما شما نماینده بودید و می‌توانستید بپرسید که چرا ۱۲۶ دانشجو دو سال از تحصیل محروم شدند.

تنها ابزار هیئت مرکزی گزینش استعلام از وزارت اطلاعات نیست

فرجی دانا با بیان اینکه این تصور مبنی بر اینکه تنها ابزار هیئت مرکزی گزینش استعلام از وزارت اطلاعات است، غلط است افزود: محققین هیئت مرکزی گزینش در ایامی که قرار بود نتیجه آزمون دکترا اعلام شود در دانشگاه‌های محل تحصیل مشغول جمع‌آوری اطلاعات هستند و در پرونده هر فرد یکی از موارد استعلام وزارت اطلاعات است و اگر قانونگذار می‌خواست استعلام فصل الخطاب باشد، دیگر نهادی به اسم هیئت مرکزی گزینش لازم نبود و سازمان سنجش مستقیما از وزارت اطلاعات استعلام می‌گرفت.

وزیر علوم با اشاره به شکایت تعدادی از نمایندگان از وی نسبت به بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به کمیسیون اصل ۹۰ گفت: بنده می‌دانم که نمایندگان جز تحقیق و تفحص به پرونده‌ها نمی‌توانند دسترسی داشته باشند اما بنده اجازه دادم که پرونده‌ها را ببینند و فکر می‌کردیم که با این اقدام مشکل حل می‌شود. در حالیکه برای دسترسی نمایندگان به پرونده‌ها باید تحقیق و تفحص در مجلس به تصویب برسد.

وی با بیان اینکه تاکید ما پافشاری بر قانون است گفت: اگر همه ما بر قانون پای بفشاریم آخرتی رستگار خواهیم داشت و ما نمی‌توانیم ابزارهای خارج از قانون به کار ببریم.

فرجی دانا با اشاره به یکی از نکات مطرح شده توسط نمایندگان مبنی بر ارسال ایمیلی از سوی یک فرد به ۴۰۰ نفر دیگر گفت: در حال حاضر محتوای این ایمیل را توزیع و فکر می‌کنند این ایمیل ضد انقلاب موضع وزارت علوم و فرجی داناست. در حالیکه چون هیئت بدوی در دانشگاه وجود نداشته، پرونده وی در هیئت بدوی وزارت علوم بررسی و این فرد اخراج شده است و ما به ضد انقلاب باج نمی‌دهیم و با کسی هم شوخی نداریم.

وزیر علوم با اشاره به اخراج یکی از اساتید دانشگاه امام خمینی گفت: فردی از مرجع بدوی و تجدیدنظر حکم گرفته و به بازخرید خدمات و در واقع اخراج از دانشگاه محکوم شده است اما این فرد به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و دیوان بر متوقف ماندن این حکم رای داده است. باز رئیس دانشگاه با توجه به اینکه حضور این فرد در دانشگاه را مصلحت نمی‌دانسته به وی گفته حقوقت را بگیر اما تا زمان صدور رای نهایی حق حضور در دانشگاه را نداری. بنده سوال می‌کنم آیا دفتر این فرد را در دانشگاه باید با خاک یکسان کرد؟

وی خاطر نشان کرد: از دو کمیسیون امنیت ملی و آموزش و تحقیقات برای بنده نامه آمد تا فهرست اساتید اخراجی را اعلام کنیم و بنده متوجه شدم که فضایی در حال ساخته شدن است. ما نیز به دانشگاه‌ها نامه نوشتیم که فهرست اساتیدی که اخراج شده و برگشتند اعلام کنید. جای تعجب دارد که دو کمیسیون به حرکت در آمدند که یک موضوع ضد امنیت ملی دارد رخ می‌دهد، اما این فهرست به تعداد انگشتان دو دست نرسید. افرادی هستند که با حکم قطعی دیوان عدالت اداری به دانشگاه‌ها بازگشتند و دانشگاه‌ها باید حکم دیوان را اجرا کنند.

فرجی دانا ادامه داد: پرونده بازگشت اساتید اخراجی آنقدر وسیع مطرح شده تا جایی که بنده در نماز جمعه حضور داشتم و خطیب محترم گفت اساتید اخراجی را به دانشگاه‌ها بر می‌گردانند. بنده توضیحات را بعدا خدمت خطیب محترم ارسال کردم.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: عده‌ای مشوه‌ کردن چهره وزارت علوم را تکلیف شرعی می‌بینند. چه سودی می‌برند؟ ما و مجلس محترم از این اوضاع سود نمی‌بریم. وحدت کلمه رمز پیروزی بوده و هیچ فردی از این اوضاع سود نمی‌برد. سراسر کشور که بنده می‌روم قبل از بنده فهرستی از مطالب در آن دانشگاه گفته شده. چرا اینقدر بر طبل اختلاف می‌کوبیم و به کجا می‌خواهیم برسیم؟ با اختلاف به جایی نمی‌رسیم. نباید در نیت خیر یکدیگر شک کنیم. هر فردی اشتباه دارد و بنده نیز اشتباهاتی انجام می‌دهم اما عزیزان هر وقت تذکر دهند، سر تسلیم فرود می‌آورم.

وی با بیان اینکه سیاه‌نمایی ما را به جایی نمی‌رساند گفت: فهرست اساتیدی که به کمیسیون امنیت ملی و آموزش و تحقیقات ارائه شده از تعداد انگلشتان دو دست فراتر نمی‌رود و هیئت‌های تجدید نظر تنها یک یا دو مورد حکم دادند که در مورد غیبت‌ها بوده است و در باقی موارد اساتید به رای قانونی دیوان عدالت اداری بازگشتند.

فرجی دانا اضافه کرد: ما نباید تضعیف رای قانونی قوه قضایی را بپذیریم، اما روسای دانشگاهی داشتیم که حکم انفصال به خاطر عدم اجرای حکم دیوان عدالت اداری دریافت کردند اما این موضوع برای بنده افتخار نیست که بگویم مقابل حکم دیوان عدالت اداری می‌ایستم. خیر، ما باید در مقابل قانون خاضع باشیم، چرا که قوه قضائیه یک قوه قانونی و با اختیارات قانونی است و وقتی حکم داده می‌شود پس از نهایی شدن باید اجرا شود و اگر رئیس دانشگاه این حکم را اجرا نکند، مجازات‌هایی همچون انفصال از خدمت به وی داده می‌شود.

**هروی: مستندات کشور حکایت از رشد علمی در ۹ ماه اخیر دارد

پس از دفاعیات فرجی دانا نوبت به دومین موافق وزیر علوم رسید.

جواد هروی نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در دفاع از رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و در مخالفت با استیضاح وی اظهار داشت: بنده در جایگاهی قرار دارم و به مستنداتی دست یافتم که در روز رای اعتماد به عنوان مخالف نگران بودم. دلواپس از اینکه کشتی توسعه علمی کشور به گل ننشیند و ناخدایان وامانده از کار خویش به هر خش و خاشاکی تمسک نورزند.

وی ادامه داد: دغدغه من آن بود که خاکریز مقدم توسعه کشور ناشیانه آلوده به وسوسه‌های جناحی نشود و سیاست‌زدگی بر اریکه آن جولان ندهند، لذا ۹ ماه پیش نمایندگان را به پرهیز فرا خواندند تا کام جوانان دانشجو به تلخ‌کامی‌های دریادلان بی‌تجربه گرفتار نشود.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: امروز جا دارد بدون تعلق جناحی و شغلی به دفاع از کارنامه کوتاه اما روشن وزارت علوم دولت تدبیر و امید بپردازم. در تمام ایام حضورم در مجلس شورای اسلامی با موضوعات آموزش عالی مانوس بودم و نقاط قوت و ضعف آن را لمس کردم و از نزدیک با وزیر و معاونان این وزارتخانه بارها و بارها به کرات جلسه و هم‌اندیشی داشتم و بر خلاف بسیاری از عزیزان و حتی رسانه‌ها که می‌گویند وزارت علوم در این مدت تعامل ضعیفی با مجلس و به خصوص کمیسیون داشته باید اذعان کنم که سنجیده‌ترین و محسوس‌ترین تعامل را در رفتار این وزارت تجربه کرده‌ام.

هروی در ادامه به نحوه توزیع اعتبارات سرانه دانشجویی اشاره کرد و گفت: جلسات عدیده‌ای در این موضوع با معاونین وزارتخانه داشتیم که نشان از عزم این وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی است. عزیزان استیضاح‌کنندگان سخن از ناعدالتی می‌گفتند، اما این ناعدالتی را در محک عمل باید دید. بنده به عنوان کارشناس اعلام می‌کنم این وزارتخانه در تحقق عدالت آموزشی و توزیع صحیح سرانه دانشجویی کارهای بسیار خوبی را انجام داده است.

وی خاطرنشان کرد: کمیسیون آموزش در سالهای گذشته تلاش‌های را برای توزیع عادلانه سرانه دانشجویی انجام داده، اما رشد منفی و مثبت افسارگسیخته دانشگاه‌های کشور را شاهد بودیم که بنده در کمیسیون تلفیق نیز این موضوع را برای عزیزان توضیح می‌دادم که توضیح اعتبارات دانشگاهی بر اساس یک رشد مثبت و منفی گاه بیش از صددرصد است. برخی دانشگاه‌ها متأسفانه سرانه دانشجویی بسیار بالا و بدون شاخصه می‌گیرند و بر همین اساس یکی از کاهای وزارت علوم در این مدت این بود که با رشد مثبت و منفی افسارگسیخته به شکل قانونمند برخورد کرد و لذا برخی دانشگاه‌ها که با رشد منفی روبرو بوده‌اند، وزارت علوم به شکل عادلانه رفتار کرد.

نماینده مردم قائنات با بیان اینکه این اقدام وزارت علوم در میان دولت‌های گذشته قابل تقدیر است، گفت: این دولت در همین مدت کوتاه توزیع عادلانه اعتبارات آموزش عالی را انجام داد و این مسائل شعار نیست و دوستان که می‌گویند شعار داده شده، اما از عدالت خبری نیست. در این دولت نسبت به این موضوع عادلانه رفتار شده و می‌رود که رویه مناسبی به خود گیرد.

هروی در ادامه خاطرنشان کرد: چه پیش و پس از انقلاب توسعه کمی آموزش عالی در کشور به صورت اصولی انجام نگرفته بود و بر همین اساس در کمیته آموزش عالی کمیسیون از وزیر و معاونین دعوت کردیم تا این موضوع را بررسی کنیم که به خوبی استقبال کردند و در حالی که برخی مخالفان می‌گویند تنها اقدامات سیاسی در وزارت علوم انجام شده است. بنده می‌پرسم پس این اقدامات عملی چیست؟ بنابراین جدیت وزارت علوم در تداوم جلسات قابل تقدیر است و معاونین وزیر حتی یک جلسه در جلسات ساماندهی توسعه کمی آموزش عالی پیدا نکردند که حکایت از برنامه دقیق وزارت علوم برای پیگیری برنامه‌های وزیر در آغاز است.

وی مأموریت اساسی وزارت علوم را توسعه حوزه‌های علمی به جای حوزه‌های نفتی برشمرد و گفت: مگر قرار نبود به صدور انقلاب بپردازیم و امروز خط مقدم ما حوزه‌های علمی است. پس بنابراین حوزه‌ آموزش عالی یک کار لوکس نیست و بر همین اساس وزارت علوم آستین‌ها را بالا زد و جای تقدیر است که در همین زمان اندک آستین ها را مردانه بالا زدند.

این نماینده مجلس در ادامه به برنامه‌ریزی برای کاهش فرار مغزها اشاره کرد و افزود: برنامه‌ریزی در راستای کاهش فرار مغزها، افزایش عدالت آموزشی و افزایش استانداردهای آموزشی در محیط‌های دانشگاهی دستور کار وزارت علوم در ماه‌های گذشته بوده و باید انصاف داشته باشیم که این اقدامات در وزارتخانه‌ای که مأموریت پیگیری این اقدامات را دارد به شدت پیگیری می‌شود و بر همین اساس وزارت علوم از نخستین روزهای دولت یازدهم معرکه پایان ناپذیر مهاجرت نخبگان را دنبال کرد و استانداردهای دانشجویی نیز به سمت یکپارچگی می‌رود.

هروی خاطرنشان کرد: وزارت علوم طی چند ماه گذشته به صورت شفاف هنگامی که بسیاری از وزارتخانه‌ها در بحثاقتصاد مقاومتی شعارگونه برخورد کردند، به صورت عملیاتی ورود کرد و برای اولین بار به شکل عملی شاهد ارتباط دانشگاه با محیط‌های صنعتی بودیم و تفاهم‌نامه همکاری با وزارت دفاع، صنعت، نفت، بهداشت، معاونت علمی و فناوری و پدافند غیرعامل نشان از عزم وزارت علوم برای توافق با دیگر دستگاه‌ها است که این مسائل در نوع خودش در سالهای اخیر بی‌نظیر است و یکی از نخستین وزارتخانه‌هایی که کمتر به چند ماه به تدوین برنامه‌های خود در راستای اقتصاد مقاومتی پرداخته وزارت علوم است و انتشارات وزارت علوم کتابی در همین راستا منتشر کرده که نشان از ارتباط به منویات مقام معظم رهبری و نظام دارد، پس چرا استیضاح‌کنندگان این اقدامات را نمی‌بینند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع بورسیه‌ها اشاره کرد و اظهار داشت: در سخن برخی استیضاح‌کنندگان وجود داشت که باید با هر تخلفی که وجود داشته برخورد شود و ما نیز همین اعتقاد را داریم. بنده جزو کمیسیون بررسی پرونده بورسیه‌های ۳ هزار نفری بودم. اصل قضیه بورسیه این بود که از حدود سال ۸۰ به بعد پدیده بورس برداشته شد برای اینکه داوطلبان بورس ۲ گروه نخبگان و مربیان بودند و امکان ورود افراد ضعیف وجود نداشت و امروز یک فیلتر اساسی به عنوان آزمون دوره دکتری وجود دارد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از سال ۸۵ دستورالعمل شورای بورس جایگزین آزمون اعزام شد. در تمام پرونده‌هایی که بررسی کردیم، فقط ۲ امضای وزرای وقت وجود دارد که اذعان کردند این اقدامی که انجام می‌شود خوب است. بنابراین در تمام دوران سالهای گذشته آنچه به عنوان بورسیه‌های تبدیل به داخل انجام گرفته عملا خارج از نگاه وزیر بوده و وزرا خبر نداشتند.

هروی اضافه کرد: از سال ۸۷ در دستور کار شورای بورس نکته‌ای اضافه می‌شود و آن این است که افرادی که خدمات برجسته فرهنگی دارند می‌توانند از بورس استفاده کنند. نکته قابل توجه این است که ۵۰ درصد بورسیه‌ها از رشته‌های علوم انسانی هستند. یک رویه دیگری نیز از سال ۸۷ بوجود آمد که معدل ۱۴ برای کارشناسی و ۱۶ را برای ارشد در نظر گرفتند که یک فرمول من‌درآوردی است و مشکل اساسی این بود که در کنار آزمون و سنجش رسمی کشور یک رانت غیرعلمی و بی‌ضابطه را گذاشتیم که بر اساس آن افرادی بدون قانون و ضابطه بورس می‌شدند. بنده سوال می‌کنم چطور ۳ هزار نفر بدون اینکه آزمون دهند بر سر کلاس دکتری نشسته‌اند. تا آن زمان فقط شاگرد اول‌ها از بورس استفاده می‌کردند بعد از آن بورسیه باعثشد که نورچشمی بوده و می‌توانست از بورسیه استفاده کند بورس می‌شد و نکته بدتر اینکه افرادی که دکتری می‌گرفتند، بلافاصله استخدام می‌شدند که قانونی نبود و این یک آغاز رانت ناعادلانه بوده که برای ورود به دکتری نیازی به آزمون و مصاحبه نیست.

وی ادامه داد: در بورسیه‌ها افرادی وجود دارند که معدل کارشناسی آنها زیر ۱۲ و افرادی وجود دارند که معدل کارشناسی آنها زیر ۱۴ است که یک پدیده غیرقانونی است.

این نماینده مجلس در ادامه به وضعیت پژوهش در چند ماه گذشته اشاره کرد و گفت: پایگاه استنادی جهان اسلام در نامه‌ای آورده که وضعیت علمی کشور رو به سامان است و توسعه علمی کشور از یک روند مطلوب برخوردار بوده است.

هروی اظهار داشت: برخلاف اظهارات برخی رسانه‌های مغرض که گفتند هیچ حرکت علمی صورت نگرفته اصلاً اینطور نیست و اظهارات رئیس پایگاه استنادی جهان اسلام خلاف این موضوع را می‌گوید و حمایت از طرح‌های ملی از ۲ میلیارد تومان در سال ۹۱ در حال حاضر به ۳۰ میلیارد تومان افزایش یافته و حمایت از شبکه‌های آزمایشگاه‌های ملی ۵۰۰ میلیون به ۲۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون افزایش یافته و حمایتها از مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری از ۳.۵ میلیارد به ۱۷ میلیارد تومان رسیده است و حمایت از مراکز تحقیقاتی نیز از ۲.۵ میلیارد تبدیل به ۱۱ میلیارد شده است. لذا تمام مستندات مراجع اصلی کشور حکایت از رشد ملی در همین ۹ ماه دارد و ما نمی‌توانیم آن را انکار کنیم و اینکه بخواهیم بر اساس مطالب چند روزنامه که اطلاعات و منابع ندارند اقدامی انجام دهیم ناصواب است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نیاییم تصمیمات پرهزینه بگیریم که وضعیت علمی را دچار تلاطم کند و باید مقداری با تأمل حرکت کنیم و کشور را به چالش بی‌خود نکشانیم که برخی گروه‌های افراطی چه در اصولگرایان و چه در اصلاح‌طلبان در این قضیه بسیار بهره می‌برند. بیایید با یک حرکت آرام، حرکتی انجام دهیم که خدا، مقام عظمای ولایت و مردم بپسندند.

**ابوترابی‌فرد: نامه رئیس کمیسیون آموزش درباره اظهارات یکی از مخالفان استیضاح فرجی‌دانا

پس از پایان سخنان نماینده قائنات، حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز مجلس با یادآوری دفاعیات جواد هروی از وزیر علوم، گفت: با توجه به صحبت‌های هروی مبنی بر اینکه در مورد بورسیه‌های سال ۸۵ و اینکه در این سال اشرافی بر آن وجود نداشته، زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نامه‌ای در این باره به بنده ارائه کرده است.

وی افزود: آقای زاهدی در این نامه عنوان کرده است که شورای بورس در زمان وزارت وی آئین‌نامه‌ای را تنظیم و ارائه کرده که او براساس این یادداشت این آئین‌نامه را در آن زمان تأیید کرده است. براساس گفته رئیس کمیسیون آموزش مجلس، در این آئین‌نامه آمده که براساس ذیل این آئین‌نامه عمل شود.

نایب رئیس مجلس خاطرنشان کرد: نکته دومی که در نامه زاهدی به آن اشاره شده این است که در زمان وزارت وی در مقطع کارشناسی ارشد معدل را ۱۶ در نظر گرفته‌اند.

**موافقت مجلس با ادامه برگزاری جلسه علنی بررسی استیضاح وزیر علوم

در ادامه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی طی سخنانی گفت: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس ما تنها باید ۴ ساعت نشست علنی داشته باشیم اما از آنجا که بحثاستیضاح به پایان نرسیده است، لذا برای ادامه جلسه علنی باید از نمایندگان رای‌گیری کنیم.

بهارستان‌نشینان با ۲۳۱ رای موافق، ۱۸ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر در صحن علنی با ادامه جلسه علنی صبح امروز مجلس برای بررسی طرح استیضاح وزیر علوم بدون تنفس موافقت کردند.

**لاریجانی: این حرف‌های مزخرف را پخش نکنید

در جریان استیضاح وزیر علوم و در ادامه اظهارات نوباوه، موافقان استیضاح رضا فرجی‌‌دانا فیلمی از حمایت رسانه‌های ضدانقلاب از وزیر علوم در صحن علنی مجلس پخش کردند.

در این فیلم، رسانه‌های ضدانقلاب با حمایت از فرجی‌دانا، استیضاح کنندگان را اقلیت مجلس که به‌گفته آنها در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری شکست خورده‌اند، می‌داند و به منتقدان فرجی‌دانا به‌شدت هجمه می‌کنند.

علی لاریجانی در حین پخش این فیلم، گفت: این تصاویر مزخرف را چرا پخش می‌کنید؟ اینها درباره کلّیت مجلس حرف بی‌ربط می‌زنند.

**نوباوه: وزیر علوم گفته نمایندگان رانت‌خوارند

بیژن نوباوه نماینده مردم تهران در مجلس و از استیضاح‌کنندگان وزیر علوم در صحن علنی مجلس پس از انتشار فیلمی از تبلیغ رسانه‌های خارجی در خصوص استیضاح فرجی‌دانا، گفت: این تبلیغات به صورت هماهنگ از سوی بعضی از رسانه‌های داخلی عنوان می‌شد و همین موضوع در خارج از کشور به آن پرداخته می‌شد و سپس به داخل کشور بر می‌گشت که ما آن را ردیابی کردیم.

وی افزود: ۲ هدف مهم این رسانه‌ها دنبال می‌کنند که اولین آن انحراف موضوع اصلی استیضاح از نگرانی عمیق نمایندگان مردم از انحراف وزارت علوم از مسیر اصلی انقلاب و تربیت نیروی انسانی مومن با موضوع بورسیه بود.

این نماینده مجلس دومین موضوع را نشان دادن ناکارآمدی وضعیت فعلی مجلس شورای اسلامی و نمایندگان محترم دانست و گفت: در این نوع تبلیغ تلاش شده روحیه کاسب‌کارانه نمایندگان با ارائه آمار غلط و سرتاسر دروغ به تصویر کشیده شود که سرتاسر دروغ و جو‌سازی رسانه‌ای بود.

نوباوه خطاب به وزیر علوم گفت: ‌ ما نگرانیم؛ مجلس شورای اسلامی و نمایندگان مردم نگرانند و بحث، بحثاستیضاح یک وزیر نیست مسئله فراتر از این حرف‌ها است. اشکالات در مدیریت برخی از وزارتخانه‌های ما وجود دارد، اما کسی اشاره خاصی به آن نمی‌کند و طبق روال عادی با آن برخورد می‌شود.

وی در واکنش به اظهارات لاریجانی مبنی بر اینکه فیلم پخش شده را مزخرف و بی‌ربط خواند، گفت: اینکه دوستان می‌گویند بعضی از این حرف‌ها مزخرف است فیلم را به این دلیل پخش می‌کنیم که بگوییم در جریان هماهنگی تبلیغاتی یک واکاوی رسانه‌ای صورت گرفته تا یک هماهنگی در داخل و خارج باشد تا یک مجلس را ناکارآمد نشان دهند.

نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: نگرانی به حق ملت و نمایندگان ملت به عنوان موضوعی که به چشم کاسب‌کارانه و رانت‌خوانه که وزیر به آن اشاره داشتند مطرح می‌کنند است که خوب بود سخن آقای وزیر بخش می‌شد که در آن جلسه به دانشجویان گفتند؛ اگر رانت‌هایی که نمایندگان می‌خواستند به آنها می‌دادند امروز دچار مشکلی نبودند آقای وزیر نگفتید؟

نوباوه با بیان اینکه ما می‌خواهیم بگوییم رسانه‌های بیگانه این مطالب را از کجا می‌آورند خطاب به وزیر علوم، گفت: آقای وزیر ما نگران وزارت علومی هستیم که باید مومن‌ترین نیروهای نظام را تربیت کند. امروز بسیاری از نیروهایی که در داخل نظام با پول نظام تربیت می‌شوند آیا در داخل ایران می‌مانند؟

وی به مطلبی از مجله نیوزنیک اشاره کرد و گفت: این مجلس می‌گوید که خبرهای جالب و تعجب‌برانگیزی از دانشگاه‌های ایران می‌آید و در واقع دانشگاه‌های ایران آن چنان قوی شده‌اند که با دانشگاهی به مانند کالیفورنیا، کمبریج و شین‌هوا در چین رقابت می‌کند و امروز کار به جایی رسیده که بهترین دانشجوها در دانشگاه صنعتی شریف متخصص می‌شوند کار یاد می‌گیرند، اما آبش به آسیاب کسی ریخته می‌شود که آن دانشگاه استنفورد است.

نماینده مردم تهران در مجلس مطرح کرد: چه جریانی در داخل است که بهترین دانشجویان ما به خارج از کشور می‌روند و بسیاری از جریان‌های سکولار در آن شکل می‌گیرد و دانشجویان به خارج مهارت می کنند. آقای فرجی‌دانا می‌گویند که رشد علمی دانشگاه خوب است مگر کسی آن را نفی کرده است. رشد علمی دانشگاه ما طی دهه گذشته مگر در دوره شما بوده است یا اینکه این رشد علمی وجود داشته است. موفقیت‌ها در سلول‌های بنیادی، نانوتکنوپولژی و فرستادن انسان به فضا مگر در زمان شما صورت گرفت؟

نوباوه ادامه داد: دانشگاهی که ما نیاز داریم باید تهرانی‌مقدم‌ها و احمدی‌روشن‌ها را بسازند. تمام نگرانی ما از آنجایی است که نگران اساس سیاست حاکم بر دانشگاه‌های کشور هستیم و نه مسئله استیضاح یک وزیر.

وی به موضوع تکریم شخصیت انسان‌ها اشاره کرد و افزود: حفظ آبروی انسان‌ها بسیار مهم است و آیا سایت‌هایی که در هفته گذشته از سوی جنابعالی آمار دروغ منتشر کردند تکریم است؟ شما حفظ کردید آبروی انسان‌ها؟ این همه نمایندگان مجلس را متهم کردید و کدامیک از آنها را اثبات کردید بعد اطلاعیه می‌دهید که ما نبودیم پس چه کسی بود.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه امروز صحبت از مظلومیت آقای فرجی‌دانا می‌کنند، اما باید صحبت مظلومیت نظام اسلامی را بکنند که ۳۵ سال هنوز سیاست اسلام و انقلاب اسلامی را که نتوانسته اعمال کنند، اظهار داشت: این مظلومیت مربوط به دانشگاه است نه آقای وزیر.

نوباوه به رواج انتشار نشریه‌های دانشجویی با رویکرد تخریب نظام اشاره کرد و افزود: امروز جریانی که در دانشگاه حاکم است آیا آقای وزیر بررسی کرده‌اند؟ این نشریه‌ای در چندین تیراژ رنگی تمام در بیرون دانشگاه منتشر می‌شود و به داخل دانشگاه می‌آید و این ۵۰ نشریه نیست و این ادبیات، ادبیات دانشجویی نیست.

وی خطاب به وزیر علوم گفت: ‌یکی از نشریات شما هنجارشکنانه به گونه‌ای رفتار می‌کند که هیچکس با او برخورد نمی‌کند. در دانشگاه فردوسی نشریه مکس اقدام به انتشار مطلبی با عنوان خط قرمزها با تیتر فاتحه سپاه را باید خواند می‌کنند ببنید کار به کجا رسیده است؟ در مقدمه این مطلب آمده است بر آنیم در این ستون طعم تند نقد را به هر نهاد با هر جایگاهی که دیگری از نقد مصون مانده است بچشانیم و پای بر خطوط قرمزی بگذاریم که بی‌دلیل دایره نقد را تنگ‌تر کرده است و در این شماره تیغ قلم‌مان به سمت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. آقای وزیر کومله اینگونه نمی‌نویسد.

این نماینده مجلس ادامه داد: آقای وزیر می‌گویید رودربایستی ندارید اما بررسی کنید و بگویید با کدام ضدانقلاب برخورد کرده‌اید؟ فرموده‌اید پنجاه و چند درصد از رؤسای دانشگاه‌ها را عوض کرده‌اید بفرمایید از این درصد چند درصد از آنها اهدافشان با نظام سازگاری داشته است. در یکی از همین دانشگاه‌های کشور و در شهر همدان ۸ نفر را تغییر داده‌اید که هم phd دارند و هم رزمنده‌اند برای چه اینها را عوض کرده‌اید؟

نوباوه به نامه وزارت اطلاعات اشاره و تصریح کرد: اگر نامه‌ای که شما عنوان می‌کنید درست است که هیچ اما وزارت اطلاعات در نامه ۹۲/۱۱ / ۶ درباره وزارت علوم می‌گوید که مقطع کارشناسی‌ارشد ۹۲ پس از شرکت در بیش از ۹۰۰ هزار نفر در آزمون داوطلبان در آزمون کارشناسی‌ارشد دانشگاه‌های دولتی این وزارتخانه‌ها عدم صلاحیت ۱۴۷ نفر از داوطلبین را اعلام می‌کند که از همه داوطلبین رد صلاحیت شده ثبت‌نام به عمل آمده است.

وی در پایان گفت: گزینش سازمان سنجش اعلام کرده تنها اسامی ۹۱ نفر به آنها اعلام شده و اگر این نامه وزارت اطلاعات با نامه شما تعارض دارد باید وزارت پاسخ دهد. این‌گونه نیست همه کسانی که شما استعلام کرده‌اید نظر وزارت اطلاعات را اعمال کرده‌اید بنابراین نگرانی ما به همین دلیل است.

**نادران: فتنه‌گران برای دانشگاه‌ها تصمیم می‌گیرند

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان که به بررسی طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اختصاص داشت، در موافقت با استیضاح وزیر علوم و با اشاره به برخی گفته‌ها مبنی بر عزل دو معاون وزیر علوم، گفت: اگر حق است که این دو معاون عزل شوند چرا شب استیضاح به دنبال عزل آنها افتاده است؟ بنابراین این سوال مطرح است که آیا ما استیضاح کنندگان سیاسی کاری می‌کنیم؟ اگر این دو معاون حق بود که بروند پس از اول باید می‌رفتند. امروز حل مسائل و مشکلات وزارت علوم با رفتن یا نرفتن این دو نفر علاج نمی‌شود.

وی خطاب به وزیر علوم گفت: آقای فرجی‌دانا ما هنوز هم شما را آدم متدینی می‌دانیم، اما مسئله و مشکل ما آن چیزی است که در طرح استیضاح نوشته‌ایم؛ شما مدیریت نمی‌کنید بلکه مدیریت می‌شوید و دیگران برای شما دولت در سایه تشکیل داده‌اند و دیگران به جای شما تصمیم می‌گیرند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: مسئله این است که فتنه‌گران و اخراجی‌ها هیئت تشکیل می‌دهند و برای دانشگاه‌ها تصمیم می‌گیرند و اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی این نظر را قبول کند، منفعل می‌شود و اگر این نظر را رد کرد، مشروعیت خود را در بین دانشجویان از دست می‌دهد. بنابراین اگر بنا بود یک اقدام قانونی مستند به شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام بدهید، از شورای مصوبه می‌گرفتید و آن کار را انجام می‌دادید.

نادران افزود: شما سرپرستی که از شورای عالی انقلاب فرهنگی رای نیاورده است، ابقا کردید و هنوز بنده خبر تعویض آن را ندارم. در مورد بقیه سرپرست‌ها هم همینگونه است. به عنوان مثال در مورد دانشگاه تهران که یک دانشگاه مادر با این سوابق و اثرگذاری در رتبه علمی کشور است، اکنون با سرپرست اداره می‌شود. یعنی در بین این همه دانشگاهی دانشگاه تهران یک مدیر لایق وجود نداشت که هم شورای عالی انقلاب فرهنگی بپذیرد و هم شما آن را معرفی کنید.

وی با اشاره به سخنان فرجی‌دانا که گفته بود مدت ریاست رئیس دانشگاه تهران بر این دانشگاه طولانی شده بود، گفت: به هر حال می‌توانستید آن رئیس دانشگاه را ۶ ماه دیگر نگه دارید تا در این مدت با سرپرست اداره نشود و در بین این همه دانشگاهی دانشگاه تهران یک نفر را هم که با شما هم نظر بود به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی می‌کردید.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: بهتر است دوستان ببینند که رسانه‌های بیگانه چه اخباری منشتر می‌کنند آیا آنها از استیضاح کنندگان دفاع می‌کنند یا آنها را متهم می‌کنند؟ آیا ما هستیم که آب به آسیاب آنها می‌ریزیم یا رفتار وزارت علوم و ستاد جنگی که در وزارت علوم تشکیل شده این کار را انجام می‌دهد. دعوای ما بر سر این است که هیچ مشکل دیگری نداریم.

نادران با اشاره به بازگشت برخی از اساتید دانشگاه اخراج شده به دانشگاه‌ها گفت: شما اخراجی‌ها را به دانشگاه برگرداندید و در مورد یکی از این اساتید که پس از ۶ ماه با طرح سوال و تذکر و پیگری نمایندگان مجلس تازه می‌فرمایید که حکم اخراج آن را زده‌اید در حالیکه بنده نامه پنجم تیرماه آقای بروجردی به شما را دارم که هنوز شما نسبت به آن اقدامی نکرده‌اید؛ ‌ این اخراجی‌ها مفاسد اخلاقی داشته‌اند و دختران دانشجو از دست آنها در امان نبودند و بسیاری از این دختران خودکشی کرده‌اند و حالا وزیر علوم ۱۳ نفر از اخراجی‌ها را در دانشگاه پیام نور برگرداندید آیا جوابی برای آن دارید؟

وی با اشاره به استعلام‌های صورت گرفته از وزارت اطلاعات گفت: شما نامه وزارت اطلاعات در مورد ورودی‌های سال ۹۲ که ۱۴۰ نفر از آنها در پذیرش کارشناسی ارشد و ۲۳ نفر در دوره دکترا را ثبت‌نام شدند چه کردید؟ آیا به آن استعلام‌ها بها دادید؟ در حالیکه وزارت اطلاعات نامه نوشته بود و رسما آنها را رد صلاحیت کرده بود و موارد رد صلاحیت آنها هم یا مفاسد اخلاقی و یا سوابق گروهکی و معاند بوده است.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه فرجی‌دانا که گفته بود در مورد معاونین خود استعلام گرفته، تصریح کرد: در مورد آقای سمنانیان از برج ۸ تا کنون که نظر صریح وزارت اطلاعات در مورد ایشان وجود دارد چه کردید؟ اینکه نمی‌شود دائم استعلام بگیرید و وقتی پاسخ استعلام منفی بود دوباره استعلام بگیرید و تلاش کنید تا یک استعلام مثبت در بیاید. آیا این کار مشکل را علاج می‌کند؟

نادران ادامه داد: آقای نبویان پیش بنده شهادت دادند که ۳۰ تا ۴۰ پرونده را دیده‌اند و عدله همه آنها روشن بود و حالا همه آنها به دانشگاه برگشته‌اند و حالا ما را متهم می‌کنند که در مورد دانشجویان ستاره‌دار صحبت می‌کنید در حالیکه ما درباره کسانی که صلاحیت‌های اخلاقی و سیاسی نداشتند و دانشگاه را به عنوان عقبه گروه‌های سیاسی معاند نظام تبدیل می‌کنند نگران هستید.

وی با اشاره به حادثه انقلاب فرهنگی در دانشگاه‌ها گفت: ماجراهای سال ۵۷ و ۵۸ که انقلاب فرهنگی رخ داد، یادمان نرفته است در آن دوران به دلیل اینکه دانشگاه محلی برای جذب جوانان دانشجو به منظور عضویت در گروه‌های سیاسی شده بود، دانشگاه‌ها تعطیل شده بودند و حالا دغدغه همه ما راجع به این موضوع است.

نماینده تهران در خصوص آمارهای اغتشاش دانشجویی در سال‌های مختلف، گفت: آمار اغتشاشات دانشجویی در سال ۸۸ از همه بیشتر بود و فتنه ۸۸ که در همان سال درست کردند و حالا سوال است که جریانات دانشجویی که آن حوادثرا درست کرد به کدام جریانات سیاسی بیرون از دانشگاه متصل بوده است که آن اغتشاشات را ایجاد کردند؟ بچه‌های بسیج که آن اغتشاشات را ایجاد نکردند لذا همه نگرانی‌ها این است که شما محیط دانشگاه را به یک باشگاه سیاسی با یک شبکه مدیریت پنهان توسط افرادی که یا به دلیل دهن‌کجی به مجلس و یا درگیری با مجلس یا تعلقات دیگر یا خط‌گیری از دیگران سر کار گذاشتید، تبدیل شود و اینها برای ما سال‌های ۸۸ دیگری بسازد لذا حق نداریم نگران باشیم؟

نادران با اشاره به سخنان جواد هروی نماینده مردم قائنات که در ابتدا مخالف رای اعتماد به وزیر علوم بود و در جلسه امروز استیضاح به عنوان مخالف اسیتضاح سخن گفت، تصریح کرد: آقای هروی گفتند که من در ابتدا مخالف وزیر بودم و حالا موافق شدم پس چرا اجازه نمی‌دهید کسانی که روزی موافق این وزیر بودند امروز به دلیل اینکه یم‌بینند این آقا وزارتخانه را اداره نمی‌کند و دیگران آن را اداره می‌کنند، حق دارند که مخالف این وزیر شوند.

وی با تاکید بر اینکه ما عقد اخوت با کسی نبسته‌ایم گفت: ما در همین مجلس، وزیر دولت همسو با مجلس را پس از دو ماه استیضاح کردیم و رای عدم اعتماد هم به آن دادیم لذا ما عهد اخوت با کسی نبسته‌ایم اما وزیر علوم در جلسه با دانشجویان، نمایندگان متقاضی استیضاح را متهم می‌کنید به اینکه آنها دنبال رانت هستند.

نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: آقای وزیر در آن جلسه می‌گوید که استیضاح کنندگان امروز رانت می‌خواهند و اگر من دانشکده و دانشگاه به آنها می‌دادم، امروز با استیضاح مواجه نمی‌شدم در حالیکه ما نمایندگان در راس امور هستیم برای اینکه از شما دانشکده یا دانشگاه بخواهیم و چون شما نداده‌اید، شما را استیضاح می‌کنیم؟ به والله من امروز نه برای خوش آمد حسن و نه برای خوش آمد حسین حرف نمی‌زنم بلکه از اتفاقات رخ داده، دلم به درد آمده است.

نادران اضافه کرد: یکشنبه قبل از تعطیلات مجلس جلسه‌ای گذاشتیم و موارد استیضاح را مشخص کردیم و به وزیر گفتیم که در این روند چند قدم بردارید و ما هم به او کمک می‌کنیم چرا که ما نمایندگان دغدغه داریم و نگرانیم جریانات انحرافی سیاسی و عقده‌دار از انقلاب در فتنه ۸۸ فرصتی پیدا کردند که امروز در پیوند با خارج برای محیط سیاسی دانشگاهی ما تعیین تکلیف کنند. بنابراین نگرانی و دغدغه ما این است.

وی با اشاره به صحبت‌های فرجی‌دانا که گفته بود " دانشگاه‌ها در حال حاضر آرام است "، تصریح کرد: اگر امروز دانشگاه آرام است برای این است که فتنه‌گران جولان می‌دهند و حزب‌اللهی‌ها خون دل می‌خورند و به خاطر نظام و مصلحت نظام سکوت کرده و تحمل می‌کنند. لذا همه درد ما برای همین است مگر وقتی که سرپرست دانشگاه امیرکبیر را معرفی کردید، شیشه‌هیا دانشگاه را نشکستند و اغتشاش نکردند؟ این اقدامات با هماهنگی چه کسانی بود؟ حداقل این موضوعات را سوال کنید و بدانید که چه کسانی اینها را مدیریت کرده‌اند.

نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به سخنان حجت‌الاسلام انصاری مبنی بر اینکه در صورت استیضاح وزیر علوم، وزیر بعدی نیز همسو با فرجی دانا است گفت: ما از این صحبت معاون پارلمانی رئیس جمهور نگرانی داشتیم که بعد هم ایشان تکذیب کرد و حالا خوشحالیم که تکذیب کرده‌اند و فهمیدیم که اگر این وزیر برود انشاءالله سیاست‌ها و خط و مشی‌ها اصلاح می‌شود بنابراین ما این کار را انجام می‌دهیم و دولت هم کمک کند تا دست در دست یکدیگر یک مسیر درست را طی بکنیم و یک وزیری بیاید تا به صورت درست وزارت علوم را مدیریت کند.

به گزارش تسنیم، نادران در خلال صحبت‌های خود فیلمی از صحبت‌های وزیر علوم در جمع دانشجویان می‌گفت " من می‌توانم همچنان به عنوان رانت به نمایندگان دانشگاه، دانشکده و رشوه بدهم و اینقدر با نمایندگان به چالش نرسم.

نادران پس از پخش این فیلم، گفت: آقای وزیر این نمایندگان اقلیت نیستند و طبق امضاهایی که کرده‌اند از فراکسیون‌های مختلف اصولگرای مجلس هستند و همه اینها دغدغه دارند و دغدغه آنها نه این دانشگاه‌ها است که شما فکر کرده‌اید و نه هیچ رانت دیگری بلکه نمایندگان می‌خواهند در راس امور بمانند و دغدغه‌های نظام برای چالش‌های ۷۸ و ۸۸ هرگز برای دانشگاه ایران تکرار نشود.

** آخرین دفاعیات فرجی دانا

رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در بخش پایانی دفاعیات خود از عملکرد ۹ ماهه‌اش اظهار داشت: از آقای نادران و نوباوه به واسطه ابراز صریح نظرات‌شان تقدیر می‌کنم و همچنان براین موضع که ما محتاج راهنمایی و ارشاد عزیزان هستیم تأکید می‌کنم. اما به نظر می‌رسد عدم اطلاع رسانی صحیح باعثبسیاری از سوءتفاهمات شده و امیدوارم در این فرصت باقیمانده بتوانم برخی از دغدغه‌های عزیزان را پاسخگو باشم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به گزارش دانشجویان بورسیه شده اظهار داشت: هدف از اعزام بورسیه‌ها برای دوستان مشخص است که هدف آن تأمین هیئت علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها است.

وزیر علوم ادامه داد: قانون اعزام درسال ۶۴ مبنای کار است و آیین نامه‌هایی که شورای بورس در آن دوران مرجع آن بوده است، از سال ۸۵ مبانی کار به تدریج به سمتی حرکت می‌کند که در سال ۸۷ با بندی مواجه می‌شویم که افرادی با سوابق و خدمات برجسته در زمینه‌های ایثارگری، فرهنگی، آموزشی، پژوهشی و فناوری می توانند پس از تشکیل پرونده در اداره بورس دانشجویان خارج و تأیید برجسته بودن فعالیت آنها در کمیته‌های تخصصی اداره کل بورس می‌توانند با معدل حداقل ۱۴ در کارشناسی و ۱۶ در کارشناسی ارشد به فعالیت علمی بپردازند.

فرجی دانا یادآور شد: من گفتم در زمانی این شروط برای بورس خارج از کشور عنوان می‌شود که ما متوسط معدل کارشناسی کل کشورمان ۱۵.۵ و کارشناسی ارشد کل کشور ۱۷.۰۲ است. یعنی اگر می‌خواهیم کادرسازی کنیم در بین نخبگان باید چیزی را بالاتر از کف را در نظر می‌گرفتند به هرحال این‌چیزی بود که طبق مر قانون باید به آن پایبند می‌بودیم و آن را اجرا کنیم و به آن پایبند هستیم.

وی افزود: معرف ها باید روسای دانشگاه‌ها و معاون فرهنگی وزارت علوم، مدیرکل بورس و تشکل های دانشجویی بودند که فراوانی معرفی‌شدگان در سال ۹۱ و ۹۲،۲۷۹ نفر از دانشگاه‌ها، ۲۵۷ نفر از طرف معاون فرهنگی وزارت علوم و تشکل های دانشجویی ۱۱۷ بودند.

وزیر علوم گفت: آمار بورسیه‌هایی که انجام شده است، تبدیل بورس داخل به خارج بوده است. یعنی افرادی که ما فراخوان می دهیم برای بورس خارج و سپس آنها را تبدیل به بورس داخل می‌کنیم. ۱۶۳ نفر از آیین نامه‌ای که برای ایثارگران خود ستاد وزارت و دانشگاه‌ها بوده است اعلام می‌شود، یک هزار و ۸۰ نفر بورس مربیان و ۷۲۹ نفر بورس خارج بودند.

فرجی دانا با اشاره به اینکه آنچه که در این زمینه چالش بود بحثانتشار اسامی بود که در سایت‌های مجازی منتشر شد گفت: در همان لحظه که از این مسئله مطلع شدیم وزارت علوم این اسامی را تکذیب کرد و هیچ کس از وزارت چنین حقی را نداشته است. به هیچ وجه ما چنین کاری را نه تأیید می کنیم و نه تجویز می‌کنیم و انتشار این اسامی را از دیدمان غیررسمی و غیرقابل استناد اعلام کردیم که حیثیت افراد را به بازی گرفت و برخی از آن اسامی به هیچ وجه تطابقی با هیچ یک از پرونده ها نداشته است.

وی با اشاره به اینکه این فهرست‌ها از کجا آمده است یادآور شد: این مسئله به قبل برمی‌گردد. ظاهرا در فضای مجازی سرمنشأ آنها جاهایی اعلام شده است. از حراست خواستیم و به دوستان وزارت اطلاعات گفتیم و طرح شکایت کردیم علیه فردی که این اطلاعات را منتشر کرده است. این اقداماتی است که وظایف ما بوده است.

وزیر علوم ادامه داد: گرانترین بورسیه ما وقتی به خارج اعزام می‌شود بین ششصد تا یک میلیارد هزینه دارد که در این زمینه ۷۲۹ نفر اعزام شدند که ۷۳ نفر آنها معدل کارشناسی شان زیر ۱۴ و کارشناسی ارشد زیر ۱۶ دارند.

فرجی دانا با بیان اینکه باید به دلایل فرار مغزها توجه کرد، گفت: مهاجرت مغزها از جمله مسائلی هست که من هم نسبت به آن دغدغه دارم و در فضای نخبگانی بیشترین دلسردی از این حاصل می‌شود که ما بیاییم امتیازاتی را که باید به بهترین‌ها دهیم به کسانی دهیم که حق آنها نیست.

وی ادامه داد: طبق آیین نامه مربیانی که از آب و آتش درآمده بود، یعنی سه سال سابقه داشت و رسمی آزمایشی را در فرآیندی پشت سر می‌گذاشت که به آن بورس تعلق می‌گرفت که در اینجا به پیمانی‌ها نیز اضافه می‌شوند و ۶۱۷ نفر از اینها پیمانی‌هایی هستند که هیئت امنا باید آنها را تأیید می‌کردند و تأیید هیئت امنا را نداشتند.

وزیر علوم گفت: درباره معدل نیز ما مربیانی داریم که زیر ۱۲ بین ۱۲،۱۳ و ۱۴ هستند و ۲۵۵ نفر با معدل کارشناسی ارشد زیر ۱۶، سه نفر زیر ۱۴ بین ۱۴ و ۱۵ سی و نه نفر بین ۱۵ تا ۱۶،۲۱۳ نفر بودند و در زمان فراخوان ۲۵۲ نفر از آنها شرط سنی اعزام زیر ۴۰ سال را نداشتند.

فرجی دانا گفت: در تبدیل داخل نیز دوستان از آن به عنوان روشی برای صرفه جویی ارزی نام می‌برند، برای دانشجویان خارج باید بین ۶۰۰ تا یک میلیارد هزینه ارزی داد اما برای دانشجویان داخل هزینه ریالی ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان می‌دهیم که کار خوبی است. اما می‌آیند دوستان را برای بورس خارج ثبت نام می‌کنند و می‌گویند در خارج نشد برای ادامه تحصیل بروی، بعد بیا در داخل ادامه تحصیل بده. این فرد جزو اولویت های اعزام طبق نقشه جامع علمی کشور است و باید دید آیا این اولویت‌ها در این زمینه لحاظ شده است یا خیر.

رشته ادبیات فارسی را بورسیه خارج کرده‌اند!

وی ادامه داد: ۱۰۷۴ نفر از این ۱۸۶۰ نفر علوم انسانی بودند، ۲۷۲ نفر فنی و مهندسی و ۲۱۳ نفر علوم پایه، ۲۱۸ نفر کشاورزی، و ۱۱۰ نفر رشته‌های هنر که اگر به رشته ها نگاه کنیم می‌بینیم رشته‌هایی نیست که اصولا بتوانیم به خارج از کشور بفرستیم. رشته ادبیات زبان فارسی را باید اعزام به خارج داشته باشیم یا فقه و حدیثرا باید به خارج بفرستیم یا رشته‌هایی مانند تاریخ انقلاب اسلامی ایران، فقه و حدیث، مدرسی نهج البلاغه و این درحالی است که ظرفیت کشور ما در دکتری عمدتا رشته‌های علوم انسانی هستند.

وزیر علوم افزود: این افراد از سه مزیت برخورد می‌شوند هم به دوره دکتری وارد شدند و شهریه می دهند که شهریه‌شان را ما پرداخت می‌کنیم و دیگر اینکه جایابی می‌شوند و برای جایی جذب می‌شوند تا به آن حکم بورس داده شود.

فرجی دانا با اشاره به اینکه دوستان اعلام می‌کنند که وزارت علوم از این مسئله مطلع نبوده است گفت: این نامه درونی خود وزارتخانه است که در اختیار خود ماست و اخیرا از طرف کمیسیون آموزش عالی مجلس می‌دانسته که چنین مسئله‌ای هست و به آن اعتراض کرده است. درحالی که از طرف دیوان محاسبات و اعضای محترم شورا اعلام می‌شود که طبق قانون اعزام مصوب سال ۶۴ باید دانشجوی بورسیه با آزمون به خارج اعزام شود و شیوه انتخاب بورسیه‌ها درحال حاضر منطبق بر قانون نیست و اصطلاح بورسیه تبدیل به داخل حقیقت ندارد و راهکاری نیز برای آن پیشنهاد می‌شود که بیایند از آزمون دکتری نیمه متمرکز انجام شود که عملی نمی‌شود.

وی با اشاره به اظهارات وزیر علوم سابق افزود: ایشان نکته‌ای را اشاره می‌کند و می‌گویند تبدیل بورس داخل نه تنها تبعیض آمیز نیست، بلکه عدالت نیز دارد. افرادی که وفاداری خود را در برهه‌های حساس انقلاب نشان دادند، باید اولویت باشند. تفاوت براساس عملکرد افراد است. اگر تفاوتی قائل نشویم تبعیض و ظلم آشکار است.

وزیر علوم ادامه داد: این مطلب را وقتی در کمیسیون آموزش مطرح کردم یکی از دوستان که موافق استیضاح نیز هست مطلبی را گفت که من از آقای نصیری خواستم از ایشان تقدیر کنند. ایشان فرموده بودند ما بین بچه مسلمان‌ها معدل بالا نداریم که از عهده این بار بیاید، از شهید چمران نقل شده است تخصص یا تعهد و ایشان گفته است تقوا از تخصص بهتر است، اما متخصصی که متخصص نباشد، حتما تقوا ندارد. بنابراین تقوا و تخصص باید با هم باشد شما کاری را برعهده کسی می‌گذاریدو برای آن هزینه می‌کنید که از عهده آن برنمی‌آید.

فرجی دانا در ادامه با اشاره به اینکه آخرین آماری که اعلام می‌کنم آخرین آمار ماست و مر قانون است گفت: دوستان طوری جلوه می‌دهند که در این آمار هیچگونه تخلفی نیست. ۲۲۲ نفر باکارشناسی معدل زیر ۱۴،۲۹۹ نفر کارشناسی ارشد است که اگر ما فرمول‌های ارفاقی که دوستان می‌گویند بگذاریم، ۳۱۴ نفر فاقد حداقل معدل‌ها بودند.

گواهی‌هایی نیز که آنجا ثبت شده است هیچ وقت کنترل نشده است. یعنی ما پرونده‌هایی را داریم که باید معدل باشد که چک شود اما معدلی نبوده است.

وی افزود: از جمع یک هزار و ۸۸۳ نفر تبدیل به داخل ۶۰۰ نفر جایابی شدند. یعنی بقیه افراد شهریه‌شان پرداخت شده و وارد دانشگاه شدند و فرایند جایابی و جذب که از الزامات عضو هیئت علمی شدن است و شورای عالی انقلاب فرهنگ آن را به ما حکم کرده است را طی نکردند. یک هزار و ۳۰۰ نفر تقریبا در این موضع هستند که اگر ۷۰۳ نفر را از آن کنار بگذاریم جمعیت باقی‌مانده‌ای داریم که باید آن را انجام دهند.

وزیر علوم گفت: بنده در آذرماه اولین نامه را از دیوان محاسبات دریافت کردم. آقای رحمانی فضلی به من گفتند وقتی من رئیس دیوان محاسبات بودم خودم این مطلب را که غیرقانونی بود اعلام کردم و ۱۶ ماه قبل از استقرار دولت این کار اعلام شده بود که گزارش مقدماتی آن گزارش ۴ برگی است که فهرست‌های مختلف دارد که عدم تطابق بر مقررات را در همه موارد بورس در آنجا قید شده است که این یک نمونه گیری اولیه ای است که ما با مطالعه ۲۰۰ پرونده نمونه انجام داده‌ایم و بقیه آن را می‌آییم انجام دهیم. دیوان محاسبات می‌خواهد بداند آیا هزینه کرد بورس در محل خود انجام می‌شود یا خیر.

فرجی دانا با اشاره به دلایل ورود وزارت به این مسئله گفت: ورود وزارت علوم در این زمینه برای کیان آموزش عالی و حراست از نخبگان و کسانی که در مناطق محروم چشم به این مسائل دارند است و باید آن را مورد توجه قرار داد. ما باید به دیوان محاسبات و سایر نهادهای دیگر پاسخ داشته باشیم.

وی ادامه داد: برخی از تحرکات در فضای مجازی و تحرکات و ضرورت اینکه ما موارد قانونی را کاملا مستقر کنیم و به اقداماتی قانونی پاسخ قانونی دهیم.

امکانات علمی را به کسانی بدهیم که شایستگی‌اش را دارند

وزیر علوم در جمع بندی سخنانش گفت: باید بیاییم سه مرحله‌ای که رانت‌های علمی محسوب می‌شوند از قبیل امکان ادامه تحصیل، پرداخت شهریه و استخدام در دانشگاه را به کسانی دهیم که واقعا شایستگی دارند. ما نمی‌گوییم مقررات جدید. ممکن است همان مقررات قبلی را لحاظ کنیم و دغدغه های دوستان این بود که این مسئله برطرف شود. و اینکه از کجا این مسئله انجام شود. گروهی که مأمور شد از طرف کمیسیون که اکثر آنها دوستانی هستند که در استیضاح هستند گفتیم خود دوستان ببینند این مقررات باشد یا نباشد و در نهایت باید این را به عنوان یک مطالبه نخبگانی مطرح کنیم تا مغزها دلسرد نشوند و انها را به حق خودشان برسانیم.

فرجی دانا با اشاره به اینکه عدم توجه به این مسئله باعثرکود علمی در آینده می‌شود گفت: فردی که توانمندی ندارد اگر وارد این چرخه شود دانشگاه را دچار مشکل می‌کند. البته نگفتیم افراد فاقد شرایط که معدل مورد نظر را ندارند تحصیلاش قطع شود، بلکه گفته ایم این افراد تبدیل به هزینه شخصی شوند و تنها کسانی که اطلاعاتشان کذب است بورسیه‌شان قطع شود و کسانی که براساس مر قانون در مسیر قانونی بورس شدند، ادامه کار دهند که این جمع بندی از نظر ما عادلانه است و می‌تواند فضایی را محیا کند که انتخاب بهترین‌ها را داشته باشیم.

وی تأکید کرد: مسیر فراروی ما این است که انتخاب بهترین‌های علمی و اخلاقی را از طریق آزمون نیمه متمرکز از طریق سایت سازمان سنجش انجام دهیم. طبق نقشه جامع علمی کشور و در آیین نامه مربیان تجدید نظر کنیم و دوره‌های کوتاه مدت خارج از کشور را جایگزین دوره‌های بلند مدت کنیم و نخبگان را از خارج از کشور جذب بورسیه کنیم که انشاءالله برگشت آنها بهتر انجام شود و مهاجرت مغزها را معکوس کنیم.

وزیر علوم گفت: نکته‌ای که در بورسیه‌ها پس از بررسی دوستان انجام شد این است که ما کارگروهی داشته باشیم که رفع اختلاف کند. ما از عزیزان استیضاح کننده خواستیم در این کارگروه باشند و نظر دهند.

فرجی دانا در ادامه سخنان خود با اشاره به دغدغه‌های نوباوه اظهار داشت: نشریه دانشجویی که عنوان شد در مشهد منتشر شده است، با آن برخورد شد و جزو نشریات متخلفی بوده است که با آن برخورد شده است. آنچه که ما معتقد هستیم تمام چیزهایی است که در دانشگاه‌ها با مشورت اعضای هیئت علمی انجام شده است و سرپرست دانشگاه تعیین شده است و بعدا هم در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید می‌شود. مطمئنا افرادی که هم راستا و همسو با انقلاب هستند در این مسیر در مسئولیت رئیس دانشگاه گمارده می‌شوند و وزیر پاسخگوی عملکرد آنها خواهد بود.

دولت و وزارت علوم اپوزیسیون نظام نیستند

وی با اشاره به اینکه گفته می‌شود فلانی(بنده) لجبازی می‌کند گفت: بنده اصلا در این گونه مسائل لجبازی ندارم اصولا در مقوله علم و فناوری جایی برای لجبازی نیست. و جای کارشناسی است. و هرجا کار کارشناسی به آن برسد آن را به عنوان تصمیم خود مورد پافشاری قرار می‌دهیم.

وزیر علوم افزود: اینکه گفته شد ستاد جنگ در وزارت علوم برعلیه نظام تشکیل شده است، بازهم می‌گویم چطور می‌شود یک وزارتخانه در یک دولتی برعلیه نظامی که در آن قرار گرفته است کاری انجام دهد. آیا دولت می‌تواند اپوزیسیون نظام باشد. آیا اگر موردی رخ دهد به شکل مخفی رخ می‌دهد یا به شکل آشکار صورت می‌گیرد؟ یعنی ما خودمان با دست خودمان شلوغ می‌کنیم و کشور را دچار حاشیه می‌کنیم؟

فرجی دانا گفت: رهبری می‌گوید گفتمان علم و فناوری باید گفتمان قالب باشد و کار غیر از این نمی‌خواهیم انجام دهیم. من نمایندگان را متهم به رانت نکردم. صحبت از توسعه هدفمند آموزش عالی بود که در دوره سابقه چنین کارهایی شده است و نه به نماینده خاصی نظر داشتیم و نه می‌خواستیم آن را به عنوان رویه قالب بدانیم.

وی یادآور شد: در پیشگاه نمایندگان متواضعانه خواستار تعامل هستیم و می‌خواهیم با یک تعامل سازنده چرخ علم و فناوری کشور را بچرخانیم.

سیاسی کاری در وزارت علوم را تحمل نمی‌کنم

وزیر علوم گفت: مقام معظم رهبری عنوان می‌کنند که محیط دانشگاه نباید به باشگاه سیاسی تبدیل شود. این نصب العین ماست و فصل الخطاب و به هیچ وجه به غیر از این رخ نخواهد داد. در ستاد وزارت علوم هم کسی کار سیاسی انجام نمی‌دهد. هرکس بخواهد در ستاد وزارت علوم کار سیاسی انجام دهد بنده لحظه‌ای او را تحمل نمی‌کنم.

فرجی دانا یادآور شد: می‌گویند تو را اداره می‌کنند. می‌گویم روحیات من را نمی‌شناسید. من همه مشورت‌ها را می‌گیرم، اما تصمیم را خودم می‌گیرم. بنده آخرت خودم را نمی‌گذارم به دنیای دیگران داده شود. این تصمیمی است که می‌تواند آخرت بنده را تحت الشعاع قرار دهد. بنابراین دوستان این مسئله را با چه شاهد و بینیه‌ای اعلام می‌کنند. آیا دوستی من با توفیقی می‌شود بینه این مسئله؟ وی از کارشناسان اموزش عالی است و در بسیاری از موارد تسلط ایشان برای ما کارساز بوده است. از آقای نوباوه تشکر می‌کنم.

وی در پایان سخنانش با قرائت متنی خاطرنشان کرد: بنده با خدای خودم عهد کرده بودم در مسیر ادای مسئولیت از هیچ کوششی برای ارتقای جایگاه علمی و رشد اقتدار علمی فروگذار نکنم و اینک پس از ۹ ماه خدمت در سنگر وزارت علوم اعلام می‌کنم که اگر مجددا مورد اعتماد شما نمایندگان محترم ملت قرار گیرم، با خدای خود عهد خواهم بستم چون ماه‌های گذشته قانونمندی و قانونگرایی را در مدیریت آموزش عالی اصل قرار دهم. از مدیران متعهد و متخصص که دنبال منافع ملی هستند بهره گیرم و شایسته سالاری را انجام دهم، نهایت تلاش خود را برای رساندن دانشگاه و آموزش عالی کشور به شأن و جایگاه شایسته آن به کار گیرم، به شدت از رانت خواری علمی جلوگیری نموده و مانع شیوع فساد و تبعیض در دانشگاه‌ها ووزارت علوم شوم، حفظ و آرامش و ثبات لازم را برای تسعه علمی کشور و حرکت درخشان اساتید را سرلوحه کار خود قرار دهم و از هر کوششی برای توسعه و جهش علمی و تقویت نهضت نرم افزاری فروگذاری نکنم و رهنمودهای مقام معظم رهبری را که مهمترین حامی و مشوق حرکت های علمی کشور به ویژه رشد علمی در دانشگاه‌ها هست را در برنامه ریزی‌های خود و همکارانم مبنا قرار دهم و فعالیت دانشجویی تشکل‌ها و نهادهای دانشجویی را در چارچوب قانون و جهت گیری‌های آنها در چارچوب منافع ملی و مصالح نظام هدایت کنم.

فرجی دانا ادامه داد: از این پس حق و تصمیم با شماست. اگر رأی شما به ادامه کار من تعلق گرفت با قوت و قدرت بیشتری آن را ادامه می‌دهم و از همراهی و همکاری شما و حتی نقد شما نمایندگان مجلس بیشترین بهره را خواهم گرفت و اگر هم بنابر آن نباشد خانه اصلی من دانشگاه و آزمایشگاه و تحقیق است. همانگونه که به حسب وظیفه به سختی از کلاس دل کندم و به پشت میز وزارت رفتم، باز برحسب وظیفه به کلاس برمی‌گردم و آسوده خاطر از اینکه تا آنجا که می‌توانستم در دفاع از حق دانشگاه و دانشگاهیان انقلاب و نظام و تحقق منویات رهبری فرزانه انقلاب و دولت محترم کوتاهی نکردم و از خداوند می‌خواهم ما را به بصیرت شناخت تکالیف شجاعت انتخاب راه درست و پیمودن آن عطا فرماید. وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم / که در طریقت ماکافریست رنجیدن

**لاریجانی: با جابجایی چند نفر در وزارت علوم مشکل حل می‌شود

علی لاریجانی رئیس شورای اسلامی پس از پایان اظهارات وزیر علوم و پیش از رای‌گیری نسبت به استیضاح فرجی‌دانا طی سخنانی اظهار داشت: از همه نمایندگان استیضاح‌کننده و آقای فرجی‌دانا که خوب صحبت کردند و مطالب خود را در یک فضای آرامی مطرح کرد و دیگر اعضای هیئت دولت تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: شما مطالبی را به من فرستادید و گفتید فلانی نظر بدهد، من این مطالب را خواندم. وزارت اطلاعات غیر از یک نفر باقی افراد را تأئید کرده است لکن چون من را حکم قرار دادید به نکته‌ای که شما گفتید اشاره می‌کنم که در آن جلسه‌ای که موارد را جمع‌بندی کردیم به همه موارد پایبند باشید منجمله اگر چند نفر از برادران جابجا شوند در وزارت علوم سلمه‌ای به عالم وارد نمی‌شود و فضا آرام‌تر می‌شود.

اگر نظر بنده من را بخواهید نظرم این است که واقعا جابجایی این چند نفر مشکل حل می‌شود و فضا آرام می‌شود.

لاریجانی در هنگامی که اعضای هیئت دولت از صحن علنی خارج می‌شدند گفت: اقای جهانگیری به بنده پیغام داده است که به نظر شما احترام می گذاریم و به آن عمل می کنیم پس از آن حجت الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس از آقایان قادری، خانحمدی، محسنی‌ثانی، محجوب، پولادگر و غضنفرآبادی دعوت کرد تا پس از رای دادن در جایگاه هیئت رئیسه برای شمارش آرا حضور یابند.

**برگه‌های رای استیضاح وزیر علوم بین نمایندگان توزیع شد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از پایان دفاع وزیر علوم از عملکرد خود، دستور داد برگه‌های رای بین‌ نمایندگان توزیع شود.

**مجلس به وزیر علوم رأی " عدم اعتماد " داد / فرجی‌دانا عزل شد

در نهایت بهارستان‌نشینان پس از سخنان نمایندگان موافق و مخالف استیضاح، از فرجی‌دانا سلب اعتماد کردند.

بر این اساس رضا فرجی‌دانا از مجموع ۲۷۰ رای ماخوذه با ۱۴۵ رای موافق، ۱۱۰ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع نتوانست اعتماد دوباره وکلای ملت را برای صدارت بر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کسب کند.

**لاریجانی: امیدواریم فرجی‌دانا در جایگاه دیگری منشا برکات باشد

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از اعلام عدم رای اعتماد مجلس به رضا فرجی‌دانا، طی سخنانی اظهار داشت: برای آقای فرجی‌دانا آرزوی توفیق می کنیم و امیدواریم وی در جایگاه دیگری منشا برکات باشد.

وی برهمین اساس از دولت خواست هرچه سریعتر وزیر پیشنهادی خود را برای تصدی وزرات علوم به مجلس معرفی کند.

**لایحه تمدید قانون تاسیس مراکز آموزشی و پرورشی اعلام وصول شد

پیش از پایان جلسه علنی امروز پارلمان مهرداد بذرپاش عضو هیئت‌رئیسه مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی توسط هیئت‌رئیسه را اعلام کرد.

به گفته وی لایحه تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون تاسیس و اداره مراکز آموزشی و مراکز پرورشی غیردولتی و لایحه الحاق جمهوری اسلامی ایران به پروتکل پیشگیری از آلودگی دریایی ناشی از تخلیه پسماند اعلام وصول شد.

این عضو هیئت‌رئیسه با بیان این ۴ طرح از سوی همکاران به هیئت‌رئیسه ارائه شده که اعلام وصول می‌شود، گفت: طرح اصلاح موادی از قانون آئین دادرسی کیفری، طرح الحاق یک تبصره به قانون محل مطب پزشکان، طرح اصلاح ماده ۸۳ قانون شوراهای اسلامی شهر و روستا و تبصره‌های آن و طرح اصلاح تبصره یک ماده ۵ قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی این نوآوری‌ها و اختراعات اعلام وصول می‌شود.

ضرغام صادقی دیگر عضو هیئت‌رئیسه مجلس نیز اعلام کرد: تعدادی از نمایندگان طی نامه‌ای خطاب به ریاست محترم جمهوری تصریح در بررسی و پرداخت اعتبارات ناشی از زلزله اخیر شهرستان آبدانان و مورموری را خواستار شدند.

**پایان جلسه علنی مجلس / جلسه بعدی ۲ شهریور

علی لاریجانی رئیس مجلس زنگ پایان جلسه علنی را به صدا درآورد و اعلام کرد که جلسه بعدی روز یکشنبه هفته آینده ساعت ۸ صبح تشکیل خواهد شد.