کارنامه سیاسی نجفی پر رنگتر از کارنامه علمی

به گزارش افکارنیوز، محمدعلی نجفی(متولد۲۳ دی ماه۱۳۳۰، تهران) سیاستمدار اصلاح طلب و مدرس دانشگاه است که امروز با حکم رئیس جمهور سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شد.

نجفی در حال حاضر دبیر ستاد هماهنگی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است و پیش از این در دولت یازدهم رئیس سابق سازمان میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود که از این سمت استعفا کرد.

نجفی یکی از سه وزیر پیشنهادی کابینه حسن روحانی بود که با وجودی که موافقت نیمی از مجلس را جلب کرده بود، با اختلاف یک رای از مجموع ۲۸۴ رای موفق به حضور در وزارت آموزش و پرورش نشد.

سوابق علمی و تحصیلی نجفی

اکنون فردی سرپرست بزرگترین و مهمترین مجموعه علمی کشور را عهده دار شده است که سبقه سیاسی اش از سبقه علمی اش پر رنگ تر است.

نجفی در دبستان و دبیرستان مدرک دیپلم ریاضی خود را از دبیرستان مروی(۱۳۳۷-۱۳۴۹) اخذ کرد. تحصیل در دانشگاه صنعتی شریف و اخذ مدرک لیسانس ریاضی(۱۳۴۹-۱۳۵۳) در کارنامه تحصیلی وی قرار دارد.

وی با استفاده از بورس تحصیلی فارغ التحصیلان ممتاز در دانشگاه M. I. T آمریکا تحصیل کرد. نجفی در دوره دکتری پیوسته ریاضی این دانشگاه تحصیل کرده است اما در سال ۱۳۵۷ در زمان انقلاب اسلامی به ایران بازگشت و نتوانست از رساله دکتری خود دفاع کند.

کسب رتبه اول امتحانات نهایی سال ششم دبستان های تهران(۱۳۴۳)، کسب رتبه دوم امتحانات نهایی سال ششم دبیرستان های ایران(۱۳۴۹)، کسب رتبه اول کنکور ورودی دانشگاه صنعتی شریف(۱۳۴۹)، کسب رتبه اول مسابقات ریاضی دانشجویان سراسر کشور(۱۳۵۳)، کسب رتبه اول در میان فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف(۱۳۵۳) و کسب نمره A + در تمام دروس در دانشگاه M. I. Tآمریکا از جمله کارنامه علمی نجفی به شمار می آیند.

وی بازنشسته دانشگاه صنعتی شریف با درجه مربی است.

با پیگیریهایی مشخص شد که نجفی از صبح شنبه رسما کار خود را در وزارت علوم و به جای فرجی دانا آغاز می کند.

فرجی دانا - وزیر سابق علوم نتوانست در جلسه استیضاح امروز چهارشنبه بار دیگر از نمایندگان رای موافق کسب کند. روحانی نیز با صدور حکمی، فرجی دانا را به عنوان مشاور علمی و فناوری خود منصوب کرد.