رجبی دوانی: ادبیات و روش علی مطهری از مواضع پدرش به دور است
گروه سیاسی -

محمد حسین رجبی دوانی، کارشناس تاریخ اسلام، در گفتگو باافکارنیوز، در مورد شناخت خوارج زمان گفتخوارج به کسانی اطلاق می شود که علیه حاکمیت دولت اسلامی دست به سلاح برده و براندازی پیشه کنند و با این تعبیر منافقینی که در ایران داشتیم را باید خوارج می نامیدیم که به غلط منافقین می گوییم.

وی ادامه داد: تا قبل از دست بردن به سلاح این افراد منافق بودند که بعد از دست برن به سلاح خوارج تلقی می شوند. در جریانات تکفیری پلید امروزه اگرچه عملکرد و سبک فکری مشابه با خوارج دارند چون هر برداشتی جز برداشت آنها از اسلام را باطل می دانند. نه تنها شیعه بلکه سنی ها را هم باطل می دانند و برای رسیدن به هدفشان دست به هر جنایتی می زنند. بنابراین خوارج حساب می شوند. اما چون علیه حاکمیت دولت اسلامی قیام نکردند و با خروج از علیه دولت اسلامی وفق نکند اما می توان آنها را خوارج زمان نامید.

به تاکید وی: خروج مستلزم براندازی است و براندازی مسلحانه بنابراین گروه منافقین را می توان خوارج دانست.

وی همچنین در زمینه تفاوت فکری علی مطهری با شهید استاد دکتر مرتضی مطهری نیز اینگونه بیان کرد: استاد مطهری مظهر کامل فردی که درد دین داشت و خود را وقف اسلام و ارزش های اسلامی کرده بود و در مقابل آنچه اسلام و ارزش های اسلامی را تهدید می کرد نهایت ادب و اخلاق و مروت را داشت. ای کاش فرزند ایشان می توانست به سیره پدر عمل کند. انشاء الله درد دین داشته باشد اما روشی که به خصوص ادبیاتی که به کار می برد و مواضعش با شناختی که من از استاد شهید داشتم و توفیق این را داشتم که سه بار در حضور ایشان باشم، کاملا به دور است. امیدوارم ایشان طوری عمل کند که شایسته نام شهید مطهری باشد.