نهادهای بین‌المللی دچار یک رخوت شده‌اند

به گزارش افکارنیوز، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی امروز چهارشنبه دوم مهر ماه در مراسم گرامیداشت آغاز سال تحصیلی دانشجویان دانشگاه عالی دفاع ملی با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به مراکز پژوهشی به امر مهم دفاع مقدس اظهار داشت: برخی سؤالات در این مورد در حد رسانه‌ها مانند فتح خرمشهر و نحوه اتمام جنگ مطرح می‌شود که گاهی نیز با برداشت‌های سلیقه‌ای عجین می‌شود که ضروری است با مستندات پاسخ گفته شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در آینده مسابقه‌ای برای پیشرفت در منطقه خواهیم داشت که نمی‌تواند متکی به نفت باشد، افزود: اتکا به انرژی نمی‌تواند ساختار مناسبی برای اقتصاد ایران بسازد و نباید آینده خود را وصل به انرژی کنیم.

لاریجانی با اشاره به اینکه آسیب اصلی داخلی ما در حوزه اقتصاد است، گفت: این به شما دانشجویان دانشگاه عالی دفاع ملی که در بحث‌های استراتژیک کار خواهید کرد مربوط خواهد بود.

وی علت اصلی آسیب حوزه اقتصاد کشور را فقدان تربیت دقیق مدیران و پیوند خوردن آن با مسائل سیاسی برشمرد و گفت: رشد اقتصادی ایران طبق پیش‌بینی‌ها باید بین سال‌های ۸۴ تا ۹۱،۸ درصد می‌بود در حالی که این میزان در عمل ۶.۹ درصد بود و در سال ۹۱ نیز به منهای ۰.۵۸ درصد رسید که این یعنی سقوط آزاد، شاید بگوییم که تحریم‌ها در این خصوص موثر بوده است، اما قبلا سال‌هایی را نیز پشت سر گذاشته‌ایم که درآمد ما کمتر از میزان درآمدهای این بازه زمانی بوده است، اما چون اقتصادمان به نفت گره نخورده بود کمتر ضربه خورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی معضل دیگر اقتصاد کشور را کاهش بهره‌وری عوامل تولید دانست و گفت: در اکثر مناطق ایران معدن داریم اما دولت دست می‌گذارد روی معادن هیچ کاری انجام نمی‌دهد و نمی‌گذارد هم کس دیگری هم از معادن بهره‌برداری کند با اینکه اشتغال فراوان ایجاد می‌شود.

وی با ابراز تاسف از اجرا نشدن سیاست‌های اصل ۴۴ و در حقیقت اجرای نیمه دولتی آن تصریح کرد: رشد کشاورزی ما نزول داشته است و علت اصلی آن وابستگی به نفت است.

لاریجانی از اختصاص بخش اعظم بودجه واردات کشور به کالاهای مصرفی سخن گفت و با یادآوری اینکه میزان بیکاری در سال ۸۳،۱۰ درصد و در سال ۹۱ ۱۲.۲ درصد بوده است علت آن تربیت مدیران اقتصادی خواند و ادامه داد: در بخش نظامی نیز تقاضای بودجه بیشتر وجود دارد اما مشکلات این بخش با این ارقام بودجه حل نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد بودجه کشور صرف بودجه جاری می‌شود، تصریح کرد: اقتصاد ما جنس دولتی دارد و تا بودجه کشور از بخش جاری کاسته و به بخش سرمایه‌ای اضافه کند موتور اقتصاد راه نمی‌افتد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید به این نکته توجه کنیم که از بودجه جاری کاسته و بهره‌وری را افزایش دهیم به عنوان مثال ما اکنون ۲۷ درصد پرت آب داریم.

وی با تأکید بر ضرورت تغییر نوع اقتصاد کشور و استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی عنوان کرد: نفت باید تبدیل به بودجه سرمایه‌ای کشور شود نه بودجه جاری.

لاریجانی بدهکاران بانکی را مشکل دیگر اقتصاد کشور برشمرد و گفت: یک بخش از این مشکل ناشی از دغل‌کاری‌هاست، اما بخش دیگر نیز مربوط به ناتوانی بدهکاران به بازپرداخت بدهی خود برمی‌گردد، از این رو رفع شرایط رکودی کشور ما به همت بلند‌تری نیاز دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: اگر می‌خواهیم جلوی دشمن بایستیم باید نقاط ضعف را بشناسیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره تحولات جهانی گفت: تغییر در توزیع قدرت جهانی را شاهد هستیم، در شرایطی که جهان از وضعیت دوقطبی به تک‌قطبی روی آورد، امروز در حال عبور از آن بوده و یک شرایط چند قطبی به چند کاره نیز نیست، در حال شکل‌گیری است.

لاریجانی از شکل‌گیری قطب‌های متکثر در شرق سخن گفت و ادامه داد: به عنوان مثال کشور چین به ویژه از بعد اقتصادی، جمعیت و قابلیت‌های نظامی اکنون ظهور کرده و قابل صرف‌نظر کردن نیست.

وی با تأکید بر اینکه قدرت‌های نوظهور دیگری در حوزه‌های منطقه‌ای تأثیرگذار هستند، خاطرنشان کرد: اجتماع اینها یک قطب بزرگ ایجاد می‌کند و در کل شرایط دنیا در حال رفتن به سمت قطب‌های متکثر با وزن‌های مختلف اما تأثیرگذار است.

لاریجانی با اشاره به اینکه در گذشته بعضی قدرت‌ها مانند روسیه در عین نقش‌آفرینی مرعوب شرایط بین‌المللی بودند، اضافه کرد: قدرت‌هایی که حاضر نبودند خود را بروز دهند امروز با قدرت جدیدی ظهور پیدا کردند و گاه چالش کرده و پیش‌بینی این است که این گونه چالش‌ها در صحنه جهانی بیشتر شود.

وی از بیداری سیاسی مردم نه فقط در خاورمیانه بلکه در سطح جهانی سخن گفت و افزود: ‌در این زمینه‌ها رسانه‌ها نقش مهمی داشتند، ما امروز در اروپا، خاورمیانه و دیگر نقاط شاهد استقلال خواهی هستیم که اگر به آن توجه نشود می‌تواند نوعی پراکندگی جغرافیایی به وجود آورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هویت‌ها از سطح اتصالات قبلی خود در حال خارج شدن هستند، خاطرنشان کرد: مثلا در همسایگی ما شرایط از نظر تنوع قومی و مذهبی به نحوی است که حتی دیگر حاضر به کار مشارکتی در امر حکومت نیستند.

لاریجانی به تحقیر نهادهای بین‌المللی اشاره کرد و گفت: پس از جنگ جهانی دوم نهادهایی برای ثبات بین‌المللی شکل گرفت که هر چند عادلانه نبود اما کارکردهایی داشت، اما امروز همین نهادها از حیثیت افتاده‌اند، یعنی رفتارها خارج از چارچوب آنها شکل می‌گیرد، مانند ائتلافی که اخیرا خارج از چارچوب شورای امنیت برای حمله به عراق و سوریه تشکیل شد.

وی ادامه داد: ‌ این نهادها برای چه بوجود آمد؟ برای اینکه در حساس‌ترین موضوعات بنشینند و تصمیم‌ بگیرند، اما وقتی آنها را کنار می‌گذارند یعنی کارآمدی آنها زیر سؤال رفته است.

رئیس‌ مجلس شورای اسلامی به مصادیق اوکراین و عراق و نیز تحریم‌های ایران به عنوان نمونه‌هایی از ائتلاف‌های خارج از چارچوب شورای امنیت اشاره و تصریح کرد: نهادهای بین‌المللی دچار یک رخوت شده‌اند، بنابراین به جنگ‌ها دامن زده می‌شود.

لاریجانی با اشاره به سخنان دیروز رئیسجمهور آمریکا مبنی بر اینکه سویه توان برخورد را داعش را ندارد، از این رو ما برخورد میکنیم، خاطرنشان کرد: این جمله به این معناست که یک رابطه جدیدی در حال خلق شدن است، بگذریم که این بهانه است، چراکه شما (آمریکاییها) خود نگذاشتید که دولت سوریه با تروریستها برخورد و شما این گروهکها را همدل میکردید.