در انتخابات روز گذشته دبیرکل جدید فائو نامزد ایران در رقابت با نامزدهای اسپانیا، برزیل، اتریش، اندونزی و عراق تنها توانست ۲ رای از مجموع ۱۸۰ رای را کسب کند.

به گزارش فارس به نقل از نشریه جاکارتا پست، نامزد اندونزی برای دبیرکلی سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی، فائو، علی رغم تلاشهای دیپلماتیک خود تنها توانست ۱۲ رای از مجموع ۱۸۰ رای اعضای این سازمان را کسب کند.

ایندرویونو سوسیلو در انتخابات روز گذشته در شهر رم برای انتخاب دبیرکل جدید فائو تنها موفق به کسب ۱۲ رای شد.

خوزه گرازیانو داسیلوا از برزیل ۷۷ رای و نیگوئل آنخل موراتینوس از اسپانیا ۷۲ رای کسب کردند. به این ترتیب نامزد برزیلی احراز این پست رسما به عنوان رییس جدید فائو انتخاب شد.

گرازیانو پیش تر نماینده فائو در امور آمریکای لاتین و دریای کاراییب بوده است. گرازیانو در مرحله دوم رای گیری نیز توانست ۹۲ رای از مجموع ۱۸۰ رای را کسب کند و نامزد اسپانیایی نیز ۸۸ رای را کسب کرده است.

گرازیانو قرار است جانشین ژاک دیوف شود که از سال ۱۹۹۳ میلادی تا کنون دبیرکلی فائو را بر عهده داشته است.

بر اساس این گزارش اندونزی طی ماههای اخیر تلاش دیپلماتیک زیادی را برای جلب حمایت کشورهای آسیایی و آفریقایی آغاز کرده بود. وزیر رفاه اجتماعی اندونزی در واکنش به شکست نامزد این کشور در انتخابات فائو تاکید کرد ما امیدوار بودیم که کشورهای آفریقایی از نامزد ما حمایت کنند ولی نمی دانم چرا آنها از ما حمایت نکردند.

بر اساس این گزارش نامزد اتریش برای احراز پست دبیرکلی سازمان فائو در این رای گیری تنها ۱۰ رای، نامزد عراق تنها ۶ رای و نامزد ایران نیز تنها دو رای به دست آورده است. نامزد ایران محمدسعید نوری نائینی استاد اقتصاد کشاورزی دانشگاه شهید بهشتی بود که هم اکنون ریاست شورای سیاست‎گذاری فائو را به‎عهده دارد.

رسانه های گروهی پیش از این از رقابت اصلی بین گرازیانو و موراتینوس خبر داده بودند . موراتینوس تا سال ۲۰۱۰ وزیر خارجه اسپانیا بوده است .