به گزارش افکار، علياصغر شعردوست سفير جمهوري اسلامي ايران در دوشنبه در گفتوگو با فارس، از سفر محمود احمدينژاد رئيس جمهور كشورمان به تاجيكستان در نيمه اول شهريور ماه خبر داد و گفت: آقاي احمدينژاد در سفر دو روزه به دوشنبه ضمن ديدار با امامعلي رحمان همتاي تاجيك خود در مراسم بهره برداري از توربين اول سد و نيروگاه برق آبي سنگ توده ۲ شركت خواهد كرد.

وی همچنین گفت که در این سفر موضوع خط انتقال برق تاجیکستان از مسیر افغانستان به ایران نهایی خواهد شد و درباره تبادل انرژی بین سه کشور بحثو تبادل‌نظر صورت می‌گیرد.

شعردوست خاطرنشان کرد: اسناد مربوط به ترانزیت کالا و راه‌های حمل و نقل زمینی اعم از جاده و ریل نیز در این سفر به امضا خواهد رسید.

قدرت این توربین ۱۲۰ مگاوات است و به گفته شعردوست توربین دوم نیز تا پایان سال شمسی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
سد سنگ توده ۲ سدی خاکی با هسته مرکزی بوده و طول تاج آن ۳۸۵ متر و حجم کل مخزن آن ۵/۶۶ میلیون متر مکعب است.

عملیات احداثسد و نیروگاه ۲۲۰ مگاواتی سنگ توده ۲ در بهمن ماه ۱۳۸۵ توسط یک شرکت ایرانی که در تاجیکستان شرکت مشترک سنگاب را تاسیس کرده است، بر روی رودخانه وخش در استان ختلان تاجیکستان آغاز شد. ارزش قرارداد ساخت این سد و نیروگاه ۲۲۰ میلیون دلار بوده که سهم تاجیکستان ۴۰ میلیون دلار است.
جمهوری اسلامی ایران ۱۸۰ میلیون دلار در این پروژه سرمایه گذاری کرده که قرار است به صورت وام درازمدت از سوی دوشنبه بازپرداخت شود.

سفر احمدی‌نژاد به دوشنبه در آستانه بیستمین سالگرد استقلال تاجیکستان بسیار مورد توجه مردمان تاجیک است و با توجه به کمبود انرژی در این کشور و خاموش‌های طولانی در سالجاری، افتتاح توربین اول سد و نیروگاه برق آبی سنگ توده از اهمیت بالایی برخوردار است.

* امضای سند نهایی سد و نیروگاه «عینی»

سفیر ایران در تاجیکستان با اشاره به امضای سند مقدماتی احداثسد و نیروگاه «عینی» توسط وزرای نیروی دو کشور گفت که قرار است سند نهایی این سد و نیروگاه در سفر احمدی‌نژاد به دوشنبه امضا شود.
شرکت فرآب قرار است اجرای این پروژه را برعهده بگیرد.

تفاهم نامه ساخت اين سد و نيروگاه كه قرار است بر روي رود زرافشان در ۲۰۰ كيلومتري شمال دوشنبه پايتخت تاجيكستان ساخته شود، در چهارم ژانويه ۲۰۱۰ (۴ دي ۱۳۸۸) بين شركت فرآب، شركت برق تاجيك و وزارت انرژي تاجيكستان منعقد شد.