نباید به هر قیمتی به توافق رسید

به گزارشافکارنیوز، محمد اسماعیلی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایطی که وزارت امور خارجه در حال مذاکره و تلاش برای حصول توافق است، بیان این جمله که " رسیدن به هر توافقی بهتر از عدم‌توافق است " بسیار بعید و عجیب است و جای تاسف دارد.

وی افزود: ما حاضر نیستیم به هر قیمتی توافق حاصل شود و توافق زمانی حاصل خواهد شد که حقوق ملت ایران به رسمیت شناخته شود لذا توافق باید دوطرفه باشد؛ بدین معنا که هر دو طرف احساس کنند که به نتیجه مطلوب دست یافته‌اند. ملت ایران، مسئولین نظام و هیچ فردی موافق نیستند که به هر قیمتی توافق صورت گیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر این‌ که باید در اظهارنظرها دقت لازم صورت گیرد، تصریح کرد: این‌گونه اظهارنظرها می‌تواند از سوی دشمنان مورد سوءاستفاده واقع شود و فشار مضاعفی را بر ما وارد کنند. اگر بنا بود که ما به هر قیمتی توافق کنیم، نیازی به چندین مذاکره و تحمل تحریم‌های گسترده نداشتیم. لذا این حرف به هیچ‌وجه درست نیست و هر کسی این حرف را زده باید حرف خود را پس بگیرد و از ملت ایران عذرخواهی کند.

اسماعیلی اظهار داشت: اعتقاد به این مساله که باید به هر قیمتی به توافق برسیم، مقاومت‌های ملت ایران را زیر سؤال می‌برد و چنین دیدگاهی اعتقادی به مقاومت در برابر فشارهای دشمنان ندارد. ما سال‌های متمادی مذاکره کرده‌ایم و زیر بار فشار تحریم‌ها ایستاده‌ایم و امروز نمی‌پذیریم که به هر قیمتی توافق صورت گیرد.

وی ادامه داد: افراد غیرمسئول بحث‌های بسیاری را در جامعه مطرح می‌کنند که نمی‌تواند ملاک واقع شود اما مسئولین باید حواس خود را جمع کنند. ممکن است در داخل کشور کسانی که شیفته غرب هستند و منافع ملی را به درستی درک نمی‌کنند حرف‌هایی را بزنند که اهمیتی ندارد و ملت هم برای چنین صحبت‌هایی، اهمیتی قائل نیست. مسئولین باید در اظهارنظرها و گفت‌وگوهای خود مراقب باشند که منافع ملی و حق و حقوق ملت ایران رعایت شده و پایمال نشود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: نباید به هر قیمتی به توافق رسید؛ نه ملت چنین اجازه‌ای را به مسئولین می‌دهد و نه مسئولین چنین اقدامی را انجام می‌دهند. توافق زمانی صورت می‌گیرد که حق و حقوق ملت ایران به طور کامل رعایت شده و به رسمیت شناخته شود.