اصلاح‌طلبان انتخابات سال ۸۴ را به هاشمی باختند

به گزارش افکارنیوز، سخنگوی دولت اصلاحات اظهار داشت: یک مثال شخصی می‌زنم، مرحوم پدر همسر من در سی سال گذشته که من با این خانواده وصلت کردم در هر انتخاباتی از من مشورت می‌گرفتند و همواره به نظر من احترام می‌گذاشتند و آن را می‌پذیرفتند. در دور اول انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ از من مشورت خواستند و به دکتر معین هم رای دادند اما در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴ در رقابت دوگانه احمدی‌نژاد و هاشمی نه تنها از من مشورتی نخواستند، برعکس اصرار من برای رای دادن به آقای هاشمی را هم نادیده گرفتند و به احمدی‌نژاد رای دادند.

او می‌گوید: «اگر در دور دوم رقابت بین دکتر معین و احمدی‌نژاد شکل می‌گرفت یا دوگانه کروبی - احمدی‌نژاد بود حتما دکتر معین یا آقای کروبی پیروز می‌شدند.» وی در عین حال اشاره‌ای به علل ناکامی مشابه اصلاح‌طلبان در سال ۸۸ و سپس ۹۲(۳ برابر بودن آرای روحانی نسبت به عارف در نظرسنجی‌های اصلاح‌طلبان) نکرد.

عضو مرکزیت حزب منحله مشارکت درباره انتخابات سال ۹۲ نیز گفت: من گزینه اولم دکتر عارف بود، چون نسبت به او شناخت و از نزدیک با او همکاری داشتم، سلامت نفس و سلامت اطرافیانش برایم تایید شده بود اما هیچ وقت از نزدیک آقای روحانی را نشناختم و همکاری با او نداشتم و نمی‌دانستم برنامه‌شان چیست؟ ضمن اینکه آقای روحانی فراز و نشیب‌هایی در موضع‌گیری‌های انتخاباتی‌شان داشتند که نمی‌شد ایشان را در مرحله اول به دکتر عارف ترجیح داد.(منظورتان کدام مواضع آقای روحانی است؟) فعلا نمی‌خواهم به آنها بپردازم.

رمضان‌زاده خواستار برخورد تهاجمی‌تر دولتمردان و روحانی برای عقب‌نشینی مجلس شد و گفت: دولت نباید از استیضاح وزرا و طرح سؤال در مجلس بترسد، دولت در برابر هر استیضاح و سؤال باید نقطه تهاجمی داشته باشد، یعنی باید به صراحت دلایل استیضاح شدن وزرایش را شرح دهد، به نظر من آقای فرجی دانا بسیار خوب عمل کرد اما در روز استیضاح انتظار می‌رفت خیلی صریح‌تر و شفاف‌تر صحبت کند.
وی در عین حال در این مصاحبه گفته «محدودیتی که دارم خود سانسوری است» و در توضیح آن افزوده «تجربه در سال‌های جدید به آدم می‌دهد و اتفاقات جدیدی برای آدم می‌افتد. فکر می‌کنم به نسبت سال ۸۹ واقع‌بین‌تر شده‌ام.

در این مصاحبه خبرنگار همچنین پرسید: اخیرا آقای نجفی پیشنهاد داده‌اند که شورای متشکل از نمایندگان اصلاح‌طلبان از تمام شهرهای کشور تشکیل شود، در این شورا کاندیداهای اصلاح‌طلب برای انتخابات مجلس انتخاب و تایید شوند و در گام بعدی در فهرست اصلاح‌طلبان در شهرها و استان‌ها قرار گیرند، فکر می‌کنید این روند می‌تواند مفید باشد؟

رمضان‌زاده در پایان گفت: به نظرم مکانیسم‌های مصنوعی در انتخابات مجلس جواب نمی‌دهد، ضمن اینکه ما شورای هماهنگی جبهه اصلاحات را داریم، که به خوبی فعالیت می‌کند و ارتباطش را با بدنه احزاب به خوبی برقرار کرده است، به عقیده من ایجاد گروه‌های موازی باعثتضعیف این شورا می‌شود و کارایی نهادهای فعلی را از بین می‌برد.

وی درباره تشکیلات موسوم به ندا نیز گفت: من طرفدار تنوع و تکثر در جبهه اصلاحطلبان هستم، به نظر من هر کسی در هر جمعی که میتواند فعالیت کند باید برود و آن جمع را شکل دهد، نباید نگران این بود که جمعهای جدیدی درون جبهه اصلاحات شکل بگیرد. به غیر از صادق خرازی که من شناختی از او ندارم و سابقه روشنی در فعالیتهای سیاسی داخل کشور ندارد. بقیه اعضای آن از جوانان خوشفکر مشارکت هستند که ممکن است گلایههایی هم از بزرگان حزب مشارکت داشته باشند. به هر حال باید از اهتمام آنان به امر سیاست در دورانی که سیاست هزینهبردار است تقدیر کرد.