به گزارش افکار به نقل از فارس: روزنامه الاخبار لبنان در مقاله‌ای واکنش " ریان کلیها " سخنگوی سفارت آمریکا در لبنان به اظهارات سید " حسن نصرالله " دبیرکل حزب‌الله لبنان را مضحک خوانده و تصریح کرد که وی یا اطلاعی از فعالیت‌های جاسوسی سی‌آی‌ای در لبنان ندارد یا اینکه خود یکی از مزدوران این سازمان است، در هر دو صورت وی مجبور است که سخنان نصرالله را درباره جاسوسی آمریکا در لبنان رد کند.

این رورنامه می‌افزاید که در محافل امنیتی لبنان این یقین وجود دارد که سیا فعالیت بسیار زیادی در داخل مرزهای لبنان دارد و نیروهای امنیتی لبنان معتقدند که این سازمان دهها جاسوس را در لبنان به کار گرفته است.

یکی از نیروهای امنیتی لبنان این موضوع را در قالب طنز مطرح کرده و می‌گوید که اگر قرار باشد تمام جاسوس‌های حاضر در لبنان بازداشت شوند، زندان‌های لبنان قدرت جا دادن به تمام جاسوس‌های غربی و بویژه آمریکایی در این کشور را ندارند.

بر اساس این گزارش تجربه نشان داده است که خطوط تلفنی و ارتباطاتی در لبنان به صورت کامل تحت نفوذ آمریکایی‌ها قرار دارد، سازمان سیا همچنین در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی نیز در لبنان فعالیت می‌کند، دستگاه‌های امنیتی لبنان معتقدند که دهها گروهک وابسته به سازمان جاسوسی آمریکا در لبنان وجود دارند که بدون ترس و نگرانی به مزدوری خود در این کشور ادامه می‌دهند. بسیاری از مجرمان بازداشت شده در لبنان نیز اقرار کرده‌اند که ارتباطاتی با آمریکایی‌ها داشته‌اند، به عنوان مثال در سال ۲۰۰۷ مدیر سیا در بیروت در میان مقامات لبنانی وساطت می‌کرد تا یکی از افراد بازداشت شده از گروه فتح‌الاسلام را که از گروه‌های تروریستی فعال در لبنان است، آزاد کنند، این در حالی بود که این فرد یکی از دانه درشت‌ترین افرادی بود که ارتش موفق به دستگیری وی شده بود.

نیروهای امنیتی لبنان معتقدند که نمایندگان سیا در این کشور با وقاحت هر چه تمامتر به کار خود ادامه می‌دهند، آنها از درخواست مستقیم اطلاعات از شخصیت‌های لبنانی بدون هیچ پوشش، واهمه ندارند، در جریان جنگ ۳۳ روزه مثلا آنها به دنبال این بودند که سطح ارتباط نیروهای امنیتی رسمی لبنان و فرماندهی حزب‌الله را به دست آورند، آنها این سوال را مطرح می‌کردند که ارتباطات آنها با هم در چه حدی و به چه شکلی است تا شاید بتوانند به این ترتیب به فرماندهان ارشد حزب‌الله دست یافته و آنها را ترور کنند.

این گزارش به فعالیت‌های سفارت آمریکا و سازمان سیا در لبنان در عضو گیری از مردم این کشور اشاره کرده و می‌افزاید که درخواست برای دریافت ویزا یکی از راههای جذب این افراد است، به عوان مثال در سال ۲۰۰۸ یک لبنانی درخواست ویزای آمریکا کرده بود، چند روز بعد با او تماس گرفته شد و از او درخواست شد به عوکر برود، در دیداری که بین او و فرد تماس گیرنده در عوکر انجام شد، به وی گفته شد که برخی اطلاعات در زمینه عماد مغنیه برای سفارت به دست آورد تا بعد از آن به هر چه که می‌خواهد دست یابد.

نیروهای امنیتی به این نکته اشاره می‌کنند که رصد تحرکات مقاومت اسلامی در لبنان یکی از مهم‌ترین اولویت‌های آمریکاست، آنها تا پیش از این در جمع‌آوری اطلاعات از این گروه بر مسایل استراتژیک تکیه می‌کردند و وارد جزئیات میدانی در مورد آنها نمی‌شدند.

مسایل مربوط به ارتباطات مقاومت با ایران، سوریه و مقاومت در فلسطین و عراق از دیگر اولویت‌های اطلاعاتی آمریکا در لبنان است، آنها به عنوان مثال سعی کردند میزان تاثیرگذاری مقاومت در درگیری‌های داخلی در ایران یا قیمت‌های جهانی نفت را دریابند.

آنچه که ذکر شد تنها شمه‌ای از اطلاعاتی بود که نیروهای امنیتی لبنان درباره جاسوسی آمریکا در این کشور می‌دانند، اما نکته مهم این است که تاکنون اقدامی برای مقابله با این فعالیت‌ها صورت نگرفته است، برخی از این نیروها که مخالف فعالیت‌های جاسوسی در لبنان هستند، قدرت سیاسی لازم را برای مقابله ندارند و برخی دیگر در این زمینه بی‌طرف شده و اقدامی انجام نمی‌دهند