با ماندن چند هزار سانتریفیوژ در ایران موافقیم

به گزارش افکارنیوز، «ژرارد آرود» سفیر فرانسه در آمریکا می‌گوید که احتمال تمدید مجدد مهلت مذاکرات ایران و ۱ + ۵ وجود دارد و فرانسه آماده است که با ماندن چند هزار سانتریفیوژ در ایران موافقت کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، این دیپلمات فرانسوی که در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۹ به عنوان نماینده پاریس در ۱ + ۵ به وزارت خارجه فرانسه خدمت می‌کرده، در خصوص نحوه تعامل ایرانیان با مذاکرات هسته‌ای گفته که «ایرانیان واقعاً در حال مذاکره هستند ولی مشکل این است که آیا آنها آماده پرداخت هزینه لازم برای توافق هستند یا خیر.»

آرود در ادامه گفته که «ما آماده پذیرفتن(ادامه عملکرد) چند هزار سانتریفیوژ به عنوان یک راه‌حل آبرومندانه برای ایران هستیم تا ایران نشان داده باشد که غنی‌سازی را معلق نکرده است».

این مقام فرانسوی با اشاره به اصرار ایرانی‌ها برای نگاه داشتن ۱۹ هزار سانتریفیوژ می‌گوید که اگر ایرانی‌ها این موضع خود را تغییر ندهند، رسیدن به توافق تا ۲۴۵ نوامبر(۳ آذر) مشکل خواهد شد.

وی در پایان اینطور نتیجه‌گیری می‌کند که «سناریوی مطلوب» تمدید موافقت‌نامه موقت برای ۳ تا ۶ ماه دیگر و ادامه اعمال تحریم‌ها در این برهه زمانی است.

به گفته دیپلماتهای غربی، اصرار لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه بر موضع کشورش در خصوص راکتور آب سنگین اراک، عامل به توافق نرسیدن ایران و ۱+۵ در مذاکرات مشهور ۱۰ ماه پیش یعنی مذاکرات منتهی به توافق ژنو بود.