پیام استعفای معاونان جنجالی برای مجلس

به گزارش افکارنیوز، رای اعتماد گزینه جدید روحانی برای وزارت علوم سه شنبه این هفته در حالی برگزار می شود، که در یک سال گذشته وزارت علوم روزهای پر فراز و نشیبی را گذرانده است.

نامه معرفی فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در حالی روز سه شنبه حدود ساعت ۱۰:۳۰ اعلام وصول شد که از ابتدای صبح از سوی دولت به مجلس ارسال شده بود. اما گویا هیات رئیسه با توجه به فضای کلی مجلس بدنبال تغییر نظر دولت بود تا هر چه زودتر تکلیف این وزارت خانه کلیدی معلوم شود.

از دوشنبه شب رایزنی های بزرگان مجلس با دولت برای تغییر گزینه وزارت علوم آغاز شده بود و صبح سه شنبه نیز این ماموریت به ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس واگذار شد. وی با جهانگیری معاون اول رئیس جمهور تماس گرفت تا دولت گزینه پیشنهادی خود را قبل از اعلام وصول نامه دولت تغییر دهد. اما هیچ کدام از این تلاش ها نتوانست نظر دولت را تغییر دهد.

از سوی دیگر گویا دولت این بار تلاش گسترده ای را برای رای اعتماد دانش آغاز کرده است. تلاشی که برای نیلی احمد آبادی وزیر پیشین انجام نشد. البته شاید علت جدی شدن دولت پایان مهلت قانونی سرپرستی نجفی در وزارت علوم است و گویا این بار دولت گزینه اصلی خود را رو کرده است.

در اولین گام برای اعلام حمایت از دانش، دو معاون جنجالی وزیر علوم صبح امروز استعفا دادند. استعفایی که احتمالا بدون هماهنگی با مقامات عالی رتبه دولت صورت نگرفته است.

انتصاب این دو نفر و البته چند نفر دیگر از این دست، یکی از عواملی بود که درنهایت منجر به استیضاح فرجی دانا شد. سمنانیان و میلی منفرد دو معاون فرجی دانا وزیر پیشین علوم بودند که یکی از شروط نمایندگان برای پس گرفتن تقاضای استیضاح وزیر علوم برکناری آن ها بود اما علی رغم مستندات در مورد نقش این دو در فتنه ۸۸ و برخی سوابق سوء دیگر، فرجی دانا راضی به برکناری آن ها نشد.

بد قولی های فرجی دانا در عمل به تعهداتش نسبت به استیضاح کنندگان در روند حدود ۳ تا ۴ ماهه رایزنی ها، موجب شد نمایندگان وعده لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه استیضاح مبنی بر اینکه ظرف چند روز آینده برخی معاونان وزیر علوم برکنار خواهند شد، را نپذیرند.

بنابر این استعفای این دو معاون در ابتدای هفته رای اعتماد به دانش می تواند پیام های روشنی از سوی دولت برای نمایندگان داشته باشد. اگر چه به نظر می رسد این اقدام دیرهنگام است و اگر در زمان مناسبش صورت می گرفت اکنون این وزارت خانه کلیدی سامان پیدا کرده بود.

مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهور که در ماجرای بررسی صلاحیت نیلی بسیار منفعل به نظر می رسید، هم این بار با همه توان وارد کار شده است.

وی در گفتگو با مهر گفت: انشاءالله با جلساتی که توسط ما و دانش‌آشتیانی تنظیم شده و همچنین حضور در جلسات کمیسیون های تخصصی، فراکسیون ها و مجامع استانی بررسی های لازم در مورد وزیر جدید و برنامه هاش انجام و اگر شبهه ای در مورد وی وجود دارد، برطرف شود.

انصاری همچنین حساسیت نمایندگان را مدنظر قرار داده و گفت: ما برنامه‌ریزی گسترده ای کرده ایم که دانش به خوبی به نمایندگان معرفی شود، هیچگونه حاشیه ای پیرامون وزیر پیشنهادی علوم مطرح نیست و صلاحیت های عمومی و شرایط قانونی عمومی قبل از معرفی وزیر پیشنهادی توسط دولت و رئیس جمهور در نظر گرفته شده و استعلامات لازم انجام شده است. وزارت اطلاعات و دیگر نهادها وی را تایید کرده اند، بنابراین هیچ دلیلی نمی بینیم که وزیر پیشنهادی رأی نیاورد.

در همین رابطه یک نماینده حامی دولت در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر از جلسات گسترده و پراکنده دانش با طیف های مختلف سیاسی مجلس خبر داد.

عبدالکریم حسین زاده ادامه داد: در صورتی که وزیر پیشنهادی این سطح از مذاکرات و گفتمان را ادامه دهد امکان تغییر موضع نمایندگان وجود دارد.

وی تاکید کرد: دانش باید در رایزنی های با نمایندگان بر نقاط مشترک تاکید کند.

از فردا با آغاز جلسات علنی مجلس رسما ماراتن دانش برای حضور در وزارتخانه علوم آغاز می شود. صبح فردا دانش در جلسه شورای مرکزی فراکسیون رهروان حضور می یابد و بعد از ظهر نیز به جلسات کمیسیون های مجلس می رود.

رایزنی ها و موضع گیری های سیاسی دانش در مورد فتنه و جریانات تند اصلاح طلب در کمیسیون ها، فراکسیون ها و مجامع استانی در دو روز آینده نقش مهم و تعیین کننده ای در رای اعتماد نمایندگان وی خواهد داشت.

این بار رئیس جمهور بر خلاف هفته منتهی به رای اعتماد به نیلی، طی دو هفته گذشته موضع گیری تندی به مجلس نداشته و جو روابط میان دولت و مجلس نیز آرام است گویا رئیس جمهور نیز زمین را برای رای اعتماد به گزینه اصلی و نهایی خود آماده می کند که البته اظهاراتش در جلسه رای اعتماد هم می تواند سرنوشت ساز باشد.