نقش ژنرال سلیمانی در مذاکرات هسته‌ای

به گزارشافکارنیوز،پایگاه خبری - تحلیلی المانیتور در گزارشی تاکید کرد که نقش بارز فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه توانسته موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای را تقویت کند.

المانیتور در گزارش خود با اشاره به اینکه ژنرال سلیمانی شوالیه مبارزه با تروریسم است تاکید کرد که نقش وی در آموزش و هماهنگی ایجاد کردن در میان گروه‌های محلی عراقی در جنگ داعش غیر قابل چشم پوشی است.

این پایگاه خبری تحلیلی در ادامه با بیان اینکه ژنرال سلیمانی در فضای سیاسی ایران از دعواهای سیاسی دوری می‌کند و مورد احترام تمام جریانات سیاسی در کشور است، تصریح کرد که وی در فضای سیاسی به عنوان فرماندهی عملگرا شناخته می‌شود.

المانیتور با اشاره به گفت‌وگوهای فشرده هسته‌ای میان ایران و ۵ + ۱ در وین درباره مسئله هسته‌ای تاکید کرد که هرچند سلیمانی هیچگاه درباره مذاکرات صحبتی نکرده است اما نقش وی در منطقه از نگاه بسیاری برای دیپلمات‌های ایرانی در مذاکرات از جمله محمد جواد ظریف سودمند است.

این پایگاه خبری می‌افزاید: نقش ژنرال سلیمانی در جنگ داعش به طور نامحصوصی وی را به نیروی کمک کننده به ظریف بدل کرده است که اکنون در مذاکرات هسته‌ای در وین حضور دارد.

یک مقام اسبق ایرانی در همین زمینه به المانیتور گفته که نقش ژنرال سلیمانی در جنگ با سوریه و همچنین مبارزه با داعش در عراق باعثشده تا بسیاری از کشورها نقش ایران در به عقب راندن داعش را بپذیرند. درواقع پیروزی‌های ارتش عراق بر داعش با همکاری و کمک ژنرال سلیمانی حاصل شده است و او مرد در سایه مذاکرات است.

این مقام ایرانی در ادامه اظهار داشت که نقش سلیمانی در جنگ با داعش باعثشده تا آمریکا بپذیرد که تنها راه مبارزه با داعش همکاری با ایران و سپاه قدس است که این مسئله یکی از دلایل نامه باراک اوباما به رهبری عالی ایران و انعطاف مقابل تهران بوده است.

این پایگاه خبری در ادامه انتشار تصاویر ژنرال سلیمانی در نبرد با داعش را تقویت کننده موضع ایران در مذاکرات با آمریکا توصیف کرد و افزود: از نظر سلیمانی آمریکا کشوری غیرقابل اعتماد است و واشنگتن تنها به دنبال همکاری تاکتیکی با ایران است.

این یادداشت در ادامه میافزاید که سلیمانی امروز از نگاه بسیاری از جوانان ایرانی نمادی از میهن پرستی است و حالا به شکلی نامحسوس از محمد جواد ظریف در مذاکرات هستهای وین حمایت میکند.