ظریف برای مشورت به تهران می‌رود

به گزارشافکارنیوز،امروز - جمعه - در چهارمین روز از رایزنی‌ها در وین درباره حصول توافق جامع هسته‌ای، هتل پله کوبورگ محل برگزاری مذاکرات باز هم شاهد رفت و آمدهای دیپلماتیک است و لوران فابیوس نیز وارد وین شد و لحظاتی پیش به هتل محل مذاکرات وارد شد.

وزیر خارجه فرانسه قبل از آنکه با ظریف، هاموند و نماینده آلمان در ۱ + ۵ در نشستی چهارجانبه به گفت‌وگو بپردازد، دیداری سه جانبه با کری و هاموند خواهد داشت.

به احتمال زیاد فابیوس نشستی دوجانبه نیز با ظریف دارد و بعدازظهر نیز به پاریس بازخواهد گشت.

جان کری نیز عصر دیروز - پنجشنبه - به وین آمد و یک راست به هتل محل اقامتش رفت و ساعت ۲۰:۳۰ به وقت وین با ظریف و کاترین اشتون رایزنی سه جانبه‌ای داشت که دو ساعت به طول انجامید و امروز نیز ساعت ۱۱ به وقت محلی با اشتون و ظریف برای دومین بار به گفت‌وگو نشسته که در زمان ارسال این گزارش این گفت‌وگوها در پشت درهای بسته در جریان است و قبل از این نشست، وزیر خارجه آمریکا با اشتون در حدود نیم ساعت گفت‌وگو کرد.

کری قرار است ساعت ۱۳ به وقت محلی با همتایان فرانسوی و انگلیسی خود نشست سه جانبه‌ای داشته باشد.

برخی از خبرنگاران در وین از بازگشت کری به پاریس خبر می‌دهند و اخباری نیز مطرح است که ظریف برای انجام مشورت یک روزه امشب به تهران می‌رود و بازمی‌گردد که تاکنون مقامات ایرانی این خبر را تأیید نکرده‌اند.

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان نیز که قرار بود عازم کنگو شود به دلیل حضور در مذاکرات هسته‌ای سفر خود را لغو کرده است و گفته‌ می‌شود فردا به وین می‌آید.

تا این لحظه خبری از حضور لاوروف و وزیر خارجه چین در وین در دست نیست و ریابکوف که دیروز برای شرکت در نشستی به مسکو رفت قرار است امروز به وین بازگردد.

وزرای خارجه ایران و گروه ۱ + ۵ به همراه کاترین اشتون مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا سوم آذر ماه سال گذشته(۱۳۹۲) در شهر ژنو به توافقی تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» در خصوص برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که این توافقنامه سی ام دی ماه وارد مرحله اجرا شد و بهمن ماه نیز مذاکرات جامع هسته‌ای برای دستیابی به یک توافق جامع آغاز شد که تاکنون شهر وین میزبان هفت دور این مذاکرات بوده و یک دور نیز در نیویورک و آخرین دور(نهمین دور) نیز ۲۰ آبان ماه در شهر مسقط پایتخت عمان برگزار شد.

با اینکه در وین پنج کار نگارش متن پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک جامع» آغاز شد و حتی گفته شد که ۶۰ تا ۶۵ درصد متن مورد نگارش قرار گرفته، ‌ولی محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران اعلام کرد که هنوز متن پرانتزها(جاهای خالی) زیادی دارد و اختلافات عمده کماکان به قوت خود باقی است.

هر چه به روزهای پایانی مذاکرات نزدیکتر میشویم بازار شایعات و تحلیلها داغتر شده، برخی رسانهها از تمدید مذاکرات خبر میدهند و عدهای از توافقی موقت، ولی هنوز هیچ اظهارنظر رسمی درباره تمدید مذاکرات بیان نشده و همانگونه که مقامات ایرانی بارها اعلام کرده بودند در صورتی که طرف مقابل دست از زیاده خواهی بردارد حصول توافق جامع هستهای تا سوم آذر ماه امکانپذیر است.