ضرورت همکاری ایران و اعراب

محمود احمدينژاد روز گذشته در ديدار با عمر موسي دبيركل اتحاديه عرب: حق ايران در استفاده صلحآميز از انرژي هستهاي و ضرورت همكاري و هماهنگي بيشتر ايران و جهان عرب را در مقابل سلطهگران مورد تأكيد قرار دادند.
به گزارش افکار به نقل از فارس، محمود احمدی‌نژاد ظهر امروز به وقت محلی در این دیدار که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، با تأکید بر اهتمام و جدیت جمهوری اسلامی ایران بر افزایش مناسبات با کشورهای اسلامی و منطقه‌ای گفت: ایران وحدت و یکپارچگی کشورهای اسلامی را به نفع دنیای اسلام و ملت‌های مسلمان می‌داند.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به آخرین تحولات فلسطین اشاره کرد و گفت: امروز این نگرانی وجود دارد که تشکیل دولت یهودی موجب آوارگی ۱.۵ میلیون نفر و جنگ جدیدی در منطقه باشد و گفت‌وگوها به بهانه‌ای برای آغاز جنگ و کشتار جدیدی تبدیل شود.
رئیس جمهور همچنین به موضوع عراق اشاره کرد و گفت: عراق شرایط بسیار دشواری را پشت‌سر گذاشته است و آمریکایی‌ها مواضع مناسبی را در خصوص این کشور نداشته‌اند اما امیدواریم در آینده نزدیک دولت عراق تشکیل شود و امنیت و یکپارچگی آن تثبیت شود.
احمدی‌نژاد در ادامه از مواضع اتحادیه عرب در حمایت از برنامه هسته‌ای ایران قدردانی کرد و گفت: مواضع هوشمندانه اتحادیه عرب برخاسته از نگاه اسلامی و عدالت‌جویانه این اتحادیه است.
رئیس‌جمهور افزود: بیانیه تهران چارچوب روشنی در راستای همکاری‌های هسته‌ای ایران به شمار می‌رود اما متأسفانه قدرت‌های زیاده‌خواه از این بیانیه به خوبی استفاده نکردند زیرا این بیانیه خارج از دایره کشورهای عضو و دارای حق وتو ایجاد شده است.
دکتر احمدی‌نژاد در ادامه با اشاره به بی‌تأثیر بودن تحریم‌ها علیه ملت ایران گفت: ملت ایران ۳۰ سال است که در تحریم آمریکا قرار دارد ولی با این حال هر روز بر ابعاد پیشرفت و اقتدار ایران افزوده می‌شود.
عمر موسی دبیر کل اتحادیه عرب نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران کشوری توانا و قدرتمند در منطقه خاورمیانه به‌شمار می‌رود، اظهار داشت: ایران کشوری برادر برای کشورهای منطقه و اسلامی محسوب می‌شود و اتحادیه عرب هم به دنبال آن است که بهترین روابط ایرانی – عربی را شکل دهد.
وی با بیان اینکه مناسب‌ترین سیاست میان جهان عرب و ایران برقراری گفتمان میان طرفین است تصریح کرد: گفت‌وگو موجب می‌شود نگرانی‌هایی که برخی به ما وارد می‌کنند، رد شود.
عمر موسی با اشاره به تلاش برای تشکیل دولت مستقل فلسطینی، اظهار داشت: بدون تردید هیچ‌گاه تسلیم دیدگاه رژیم صهیونیستی برای ایجاد دولت یهودی نخواهیم شد و البته خودشان نیز می‌دانند که دیگر شرایط به گذشته بازنخواهد گشت.
وي با اشاره به تحريم اخير غرب عليه ايران، گفت: غربيها بسيار اميدوار بودند كه از اين تحريمها بتوانند نتيجهاي بگيرند و ايران را در بنبست قرار دهند اما اين موضوع براي آنها نتيجه عكس داشته است.