ماراتن رأی اعتماد به آخر خط می رسد؟

سرویس سیاسیافکارنیوز- سرانجام فردا و پس از مدتها گمانه زنی رسانه ای، تکلیف یکی از سنگین ترین ماراتن های رای اعتماد مجلس به یک وزیر پیشنهادی در تاریخ ۳۵ ساله انقلاب اسلامی مشخص می شود و این ساختارشکنی که یک وزارتخانه مدت ها بلا تکلیف بوده و از بین وزیران معرفی شده به مجلس یک رجل سیاسی! نتوانسته رای اعتماد مجلسیان را بگیرد به فرجام خوش نزدیک خواهد شد، البته این بلاتکلیفی آنجا مورد نگرانی واقع می شد که در روزهای نزدیک به ۱۶ آذر می توانست فضای علمی و دانشجویی کشور را ملتهب کند.

آنچه این روزها از لابلای اخبار سیاسی رصد می شود رغبت نمایند گان مجلس به فرهادی وزیر پیشنهادی رئیس جمهور برای کرسی وزارت علوم می باشد که طیب خاطر آنان را فراهم آورده و اگر فردا برنامه های وی بدون حب و بغض حزبی و جناحی در صحن علنی مجلس مورد بررسی قرار گیرد، می تواند تنها کرسی خالی مانده در جلسات هیات دولت را دارای صاحب منصب نماید.

محمد فرهادی کیست؟

بی شک و با استناد به اظهارنظر این روزهای مسئولان سیاسی اعم از نمایندگان مجلس، مدیران وزارت خانه ها، کارشناسان سیاسی و حتی اصحاب رسانه در این مقطع محمد فرهادی مطمئن ترین گزینه ای است که می تواند با کمترین چالش از صحن علنی مجلس خارج و با دست پر به ساختمان وزارت علوم برود البته این گمانه زنی را می توان با نگاهی به سوابق اجرایی وی صادق دانست.

وزیر پیشنهادی وزارت علوم را نه می توان مصادره به مطلوب احزاب و جناح های خاص دانست و نه می شود از او به عنوان فردی بدون پیشینه ی سیاسی یاد کرد. وزیر فرهنگ و آموزش عالی در دوره ریاست جمهوری مقام معظم رهبری با کسب بالاترین رای نمایندگان(۲۱۷ رای) و همچنین تصدی پست وزارت بهداشت در دولت اصلاحات خاتمی(۲۱۶ رای) را می توان تائیدی بر این مقوله دانست که فرهادی علی رغم فشار های بسیار سیاسی، فرا جناحی عمل کرده است.

به نظر می رسد فرهادی از آن دست مدیرانی می باشد که رویکرد مدیریتی اش نگاهی ویژه به زیر ساخت های سخت افزاری و نرم افزاری در وزارت خانه های تحت امر خویش است همچنین با نگاهی به کارنامه ی وی به راحتی می توان ردپای تولید علم را در عملکرد وی مشاهده کرد آنجا که او با شناخت از نقطه ضعف های علمی و پژوهشی کشور، اولین دوره تحصیلات تکمیلی و دکترا در رشته فیزیک و شیمی در دانشگاه های شیراز و شریف را راه اندازی کرد.

همچنین تشکیل پنج حوزه وعرصه جدید تولید علم مورد نیاز کشور در بخش های کامپیوتر، بیوتکنولوژی، هوا فضا، پلیمر و زلزله نگاری، تأسیس دانشگاه پیام نور در کشور، تحول ساختاری و سلامت در وزارت بهداشت که طرح آن توسط وی در دولت اصلاحات پیشنهاد و تصویب شد، آغاز طرح نظام تحول تا وضعیت پزشکی در کشور که از زمان وزارت الصحه قاجار تا سال اجرای آن(که در زمان دولت اصلاحات بود)، سامان دهی نظام دارویی و اورژانسی و همچنین بورسیه کردن رشته هایی که کشور در آن نقص علمی داشت مثل اقتصاد بهداشت، مدیریت خدمات بهداشتی و پزشکی، باستان شناسی پزشکی و کامپیوتر در خدمات پزشکی از جمله اقدامات وی در تولید علم و بسط آن در کشور به شمار می رود.

وجیزه ی فوق تنها گوشه ای از عملکرد مدیریتی فرهادی است که شاید بی ارتباط با اخذ رای اعتماد فردای مجلس به وی و برنامه هایش نباشد اما قطعا در آینده آنچه وی را در لیست خدمتگزاران واقعی به مردم و نظام جمهوری اسلامی قرار خواهد داد عملکرد آتی وی در وزارتخانه علوم خواهد بود.

به احتمال بسیار فردا محمد فرهادی را باید جدیدترین وزیر دولت تدبیر و امید دانست و از این بابت جای بسی امیدواری است که کلیدی ترین وزارتخانه ی کشور در مدار خدمت قرار خواهد گرفت اما آنچه که شایان ذکر است تجربه اندوزی وزیر علوم از عملکردها و اشتباهات اسلاف خویش است.

نباید رای فردای مجلس به وزیر علوم را سند متقن و محکمی برای وی بدانیم که بخواهد آنگونه رفتار نماید که اسلافش در آن پست و صندلی انجام دادند بدون آنکه مورد بازخواست نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار گیرد زیرا مجلسیان نشان دادند هراسی از بازخواست مدیران ارشد نظام در صورت کج روی ندارند که این رفتار هم شامل حال وزیر جدید علوم در صورت خلف وعده از برنامه های او خواهد بود.