یقینا رهبر معظم انقلاب اجازه نخواهند داد که این وضعیت ادامه پیدا کند

آتی نیوز: در ماه های اخیر آنچه که در رابطه کاری مجلس و دولت دیده میشود، اختلاف نظر همراه با مواردی لجبازی دو طرف بوده است. رهبر معظم انقلاب در روز های اخیر به مسئولین توصیه کردهاند که به پژواک این بگو مگوها در عرصه بین المللی نیز توجه داشته باشند. به راستی این کشمکش و دعوا چه سودی برای مردم دارد؟ اساسا چه افرادی در این بین به سود و منفعتی میرسند؟ انعکاس بیرونی این نزاع بین دولت و مجلس چه میتواند باشد؟ مگر نه این است که ما خود را الگویی برای دیگر کشورهای انقلابی منطقه و جهان میدانیم؟
برای یافتن پاسخ این سوال ها با یک سیاستمدار باسابقه به نام حمیدرضا ترقی؛ عضو شورای مرکزی حزب موئتلفه اسلامی و معاون بین الملل این حزب سیاسی به گفتگو نشستیم.

در ماه های اخیر بارها دیدیم که نمایندگان مجلس از قانون گریزی دولت و رئیس جمهور سخن می گویند. تا جایی که موضوع تخلف رئیس جمهور از قانون تبدیل به یک امر عادی شده است. به نظر شما با توجه به اینکه ایران انقلابی همواره خود را الگوی کشورهای انقلابی منطقه می داند، این کشمکش ها بین دولت و مجلس چه انعکاسی در بیرون خواهد داشت؟
اختلافاتی که در داخل کشور مطرح می شود و بگومگوهایی که میان مسئولین رد و بدل می‌شود، در روحیه همه انقلابیون و طرفداران جمهوری اسلامی در منطقه و جهان اثر منفی می‌گذارد و باعثنگرانی آنها می‌شود. حتی نگرانی آنها بیشتر از نگرانی مردم داخل کشور است. چرا که آنها ایران انقلابی را به عنوان الگویی برای انقلابشان برگزیده بودند. بنابراین زمانی که نقص و خللی در جایی از این انقلاب به وجود می‌آید، در عزم و انگیزه آنان نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت. مقام معظم رهبری هم به این موضوع اشاره کردند و فرمودند آنهایی که این بگو مگو ها را در کشور مطرح می‌کنند باید پژواک آن را در عرصه بین المللی مشاهده کنند و متوجه باشند که این اقدام تا چه اندازه باعثشادی دشمنان ما خواهد شد.

شما به عنوان یک سیاستمدار باسابقه آیا در ۳۲سال گذشته تا این اندازه تهمت زدن و کشمکش بین مسئولین را سراغ دارید؟
می‌توانم بگویم که تا این اندازه حمله به دولت و اصطکاک بین قوا را تقریبا در هیچ دوره ای شاهد نبودیم. در دوره ریاست جمهوری بنی صدر هم این وضعیت فقط برای چند مدت به طول انجامید. یعنی از ۱۴اسفند ۵۹ تا خرداد سال۶۰ که در نهایت منجر به عزل بنی صدر شد و در پی آن هم شاهد انفجار نخست وزیری و وقایعی دیگر بودیم. در واقع موضوع بنی صدر تا این اندازه کش پیدا نکرده بود. اما در شرایط کنونی متاسفانه حجم این نوع تیراندازی و پرتاب کردن تهمت و افترا و نقدهای بی انصافانه نسبت به یکدیگر حجم بالا و کم نظیری در سال های پس از انقلاب است.

قطعا این بگومگو و نزاع بین مسئولین به سود مردم نخواهد بود. اساسا چه کسی و یا کسانی در این بین منفعت سیاسی و یا اقتصادی خواهند برد؟
اصولا در این نوع قضایا جریان هایی که نانشان در بحران سازی در کشور است، و سودشان در رها شدن مدیریت کشور و یا شل شدن اجرای قوانین در کشور است، بیشترین منفعت را خواهند برد. در واقع به هر اندازه که دستگاه های نظارتی کشور در این بگو مگوها سست شوند و به هر اندازه که قانون گریزی به مساله ای عادی در جامعه تبدیل شود، بهره ی این اوضاع را کسانی می برند که از روش های غیر قانونی به دنبال منافع و منابع هستند. لذا سود اصلی در این موقعیت به جیب کسانی می رود که فقط از آب گل‌آلود می‌توانند ماهی بگیرند و در این شرایط می توانند منافع سیاسی و اقتصادی کسب کنند.

پیش بینی شما برای آینده چیست؟ آیا تا زمان پایان دوره دوم ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد؛ یعنی ۲سال دیگر این شرایط ادامه خواهد داشت؟
یقینا رهبر معظم انقلاب اجازه نخواهند داد که این وضعیت ادامه پیدا کند. چون ادامه آن به ضرر نظام و کشور تمام خواهد شد و روند توسعه کشور و کارایی دولت و نظام را مختل کرده و در پیگیری اهداف نظام اسلامی و تحقق جهاد اقتصادی و نیز رسیدن به برایند پیشرفت و عدالت در کشور مانع ایجاد می کند. بنابراین مقام معظم رهبری در شرایط کنونی با ارشادات و توصیه های همراه با تاکیدی که به مسئولان داشتند، در حال مهار و سوزن بانی این شرایط هستند تا کشور به سمت آرامش حرکت کند و از اتهام و افترا زدن و محکوم کردن بدون هیچ استناد قانونی جلوگیری شود. کسانی که شعله اختلافات را افزایش می دهند هم بدانند که برخلاف مصالح نظام حرکت می کنند. مقام معظم رهبری با جدیت در حال مدیریت این اوضاع هستند و اجازه نخواهند داد که این شرایط ادامه پیدا کند.

به نظر شما راه برون رفت از این شرایط چیست و دو طرف برای حل این بحران باید چه اقداماتی کنند؟
طبق قانون اساسی رسیدگی به این مسئله بر عهده رهبر معظم انقلاب است و ایشان هم هیئتی را برای رسیدگی به این موضوع تشکیل داده و گزارش آن را خواسته‌اند تا بررسی دقیق شود که علت عدم اجرای برخی از قوانین چه بوده است. بنابراین من فکر می کنم که این موضوع به جای رسانه ای شدن که باعثتشدید اختلاف در جامعه می‌شود، باید در همان کمیته ای که رهبری تعیین کردند، بررسی شده و مورد حل و فصل قرار گیرد. آنهایی که این مسئله را رسانه‌ای کردند اشتباه کردند. حتی آن دسته از نمایندگان مجلس که این موضوع را از تریبون مجلس رسما اعلام کردند هم دچار اشتباه شدند. چرا که در قانون اساسی برای این کار داور وجود دارد و کار خودش را انجام می‌دهد. بنابراین دلیلی برای هوچی گری در سطح جامعه وجود ندارد.