مقام آمریکایی: لغو تحریم‌ها چندین سال طول می‌کشد

به گزارش افکارنیوز، «رابرت اینهورن» مشاور پیشین وزارت خارجه آمریکا، در مصاحبه دیروز(پنجشنبه) خود با شبکه «راشاتودی» تصریح کرد که ایالات متحده بنا ندارد همه تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.

راشاتودی با اشاره به عدم دستیابی به توافق جامع در دور اخیر مذاکرات ایران و شش کشور و تمدید دوباره مهلت گفتگو به ابهامات در خصوص دستیابی به توافق و نقش آمریکا و متحدانش در این باره پرداخته است و در این راستا با «رابرت اینهورن» مشاور پیشین وزارت امور خارجه آمریکا به گفتگو نشسته است.

در بخشی از این مصاحبه خبرنگار راشاتودی پرسید: «حتی اگر دیپلمات‌های آمریکایی متعهد شوند که تحریم‌ها(علیه ایران) را لغو می‌کنند آیا کنگره به آنها همچین اجازه‌ای خواهد داد؟»

آقای اینهورن در پاسخ گفت: «خب، ساز و کار لغو تحریم‌ها در توافقی که امید است بدست آید از این قرار است: ابتدا، تحریم‌های ایالات متحده " تعلیق " می‌شوند و سپس با اقدام کنگره لغو خواهند شد. تعلیق تحریم‌ها توسط شخص رییس جمهور، به تنهایی، قابل اجراست. وی(رییس جمهور) برای چشم‌پوشی از تحریم‌ها(تعلیق) مجوز اجرایی دارد. می‌تواند این‌کار را با مجوز خودش انجام دهد و برای انجامش نیازمند به اجازه کنگره نخواهد بود».

وی سپس در پاسخ به این سوال که «منظور شما این است که وی(رییس جمهور آمریکا) برای تعلیق " همه تحریم‌ها " می‌تواند اینگونه عمل کند؟»، پاسخ داد: «برای همه تحریم‌های ایالات متحده، همچین اختیاری دارد. برای یک برهه زمانی می‌تواند این کار را انجام دهد ولی برای لغو تحریم‌‌ها یا به عبارت دیگر برای لغو از قوانین موجود، نیازمند همکاری با کنگره آمریکا خواهد بود. از دید دولت، در گام نخست باید تحریم‌ها توسط مقام اجرایی به حالت تعلیق درآید.»

اینهورن افزود: «پس از آن، زمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی(IAEA) تایید کرد که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است، دولت خواست خود را به کنگره برده و می‌گوید: " آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران را سازگار(با تعهدات خواسته شده) یافته است؛ در حال حاضر، از شما می‌خواهیم که برای برداشته شدن همه تحریم‌ها رای‌گیری کنید. " که این احتمالا چندین سال بعد رخ خواهد داد.»

در ادامه مصاحبه اینهورن میگوید که بسیار محتمل است اتحادیه اروپا، تحریمهای خود علیه ایران را لغو کند ولی او در این خصوص که این لغو تحریمها به صورت گام به گام خواهد بود یا فوری، هیچ نظری ندارد.