غرب همچنان مستاصل از ذکاوت ایران در حل مسئله هسته‌ای

محمود احمدی نژاد در نیویورک به سر میبرد. رسانههای بین المللی یک به یک مقابل رئیس جمهوری ایران مینشینند و پرسشهای خود را از وی مطرح میکنند. یک پرسش در تمامی نشستهای خبری یکسان است: پرونده هستهای ایران.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل " افکار "، دولت‌های غربی دست بردار پرونده هسته‌ای ایران نیستند. تحریم‌ها از قریب به دو ماه پیش کلید خورده است و با وجود اما و اگرها در خصوص کارآیی این تحریم‌ها، برخی منابع غربی از احتمال تشدید آن‌ها سخن می‌گویند. تحریم ایران در بخش نفت و صادرات آن، در زمره تهدید‌های جدید غرب و ایالات متحده است. ایران بخش اعظم درآمد خود را از تولید نفت به دست می‌آورد و در شرایطی که تحریم‌ها به این حوزه هم سرایت کند، بی‌شک تهران با مشکلات جدیدی روبه‌رو خواهد شد.

دیپلماسی ایرانی به نقل از رویترز ادامه داد: همزمان با برگزاری نشست مجمع عمومی ‌سازمان ملل در نیویورک، زمزمه‌هایی دال بر آغاز مذاکرات رسمی ‌میان ایران و گروه پنج به اضافه یک هم به گوش می‌رسد. پس از تصویب قطعنامه چهارم علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل، تهران از دور مصالحه و مذاکره با غرب خارج شد و اعلام کرد که تا پایان ماه اگوست با دولت‌های غربی درگیر در پرونده هسته‌ای خود وارد مذاکره نخواهد شد. اکنون با آغاز سپتامبر همگان انتظار پیش دستی ایران برای ارائه توضیحات به غرب را می‌کشند. نشست آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای باز هم با محوریت ایران برگزار شد. غربی‌ها از تمام توان خود برای اعمال فشار بر ایران استفاده می‌کنند. در این نشست باز هم از تهران خواسته شد به برنامه هسته‌ای خود پایان دهد و البته فرانسه با هشدار به ایران تهدید کرد که در صورتی که تهران برنامه هسته‌ای خود را متوقف نکند، باید بهای بیشتری پرداخت کرده و با تحریم در حوزه نفت روبه‌رو شود.

اروپایی‌ها که در وین دور هم جمع شده بودند با حضور در نشست آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای تاکید کردند که تهران باید به دغدغه‌های بین المللی در خصوص پرونده هسته‌ای خود پایان دهد. غربی‌ها همچنان ادعا می‌کنند که تهران به دنبال تسلیحات هسته‌ای است. در این میان دولت ایران در خصوص این پرونده دو دیدگاه متفاوت را دنبال می‌کند. در توافقنامه میان ایران – ترکیه، دو طرف با تبادل سوخت موافقت کردند. تهران همچنان اصرار دارد که غرب باید در این حوزه با ایران وارد مذاکره هر چه سریع‌تر شود. همزمان بحثغنی سازی اورانیوم همچنان بر قوت خود باقی ست. تهران اما با علم به نگرانی غرب از این مبحثاز هرگونه حرکت برای پایان دادن به این روند حذر می‌کند.

جوشان هومان از وزارتخانه اقتصاد و تکنولوژی آلمان در این خصوص می‌گوید: شش کشور حاضر بر سر میز مذاکره با ایران عزم خود را برای خارج کردن این پرونده از بن بست جزم کرده‌اند. ما بارها از ایران خواسته‌ایم که گفتگوهای سازنده‌ای را با ما آغاز کند. ایران پیش از این وعده بازگشت بر سر میز مذاکرات را داده بود و ما از این کشور انتظار داریم که همان‌گونه که حرف می‌زند عمل هم کند.

پس از این مقام آلمانی نوبت به نماینده فرانسه در آژانس رسید تا تاکید کند که تهران با این رفتار چاره‌ای برای غرب نخواهد گذاشت جز اعمال تحریم‌های نفس‌گیر و البته گسترده‌تر از تحریم‌های ماه ژوئن.

این مقام فرانسوی در ادامه افزود: ایران باید بداند که رفتارهایی که در قبال جامعه بین المللی اتخاذ می‌کند بسیار تا بسیار پرهزینه است. البته ما به این نتیجه رسیده‌ایم که راهکار مذاکره و مصالحه نیز در نهایت جواب می‌دهد. ما همچنان از ایران می‌خواهیم که از در مصالحه با ما درآید.

رسانه‌های غربی ادعا می‌کنند که باراک اوباما رئیس جمهوری ایالات متحده در سخنرانی خود در مجمع عمومی‌ سازمان ملل پرونده هسته‌ای ایران را در راس امور قرار خواهد داد. کاخ سفید در توضیح محورهای گفتگوی اوباما تصریح کرد که باراک اوباما در این سخنرانی باز هم بر درهای باز پیش روی ایران اشاره خواهد کرد. اوباما به ایرانی‌ها مژده خواهد داد که می‌توانند در صورت قرار گرفتن در مسیر میل و خواست بین المللی از موهبت رفتارهای بهتر واشنگتن برخوردار باشند.

ایران تاکنون بارها مخالفت خود را با متوقف کردن برنامه غنی سازی اورانیوم اعلام کرده است. این کشور تاکید می‌کند که دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‌ای حق این کشور است. آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای در تازه‌ترین گزارش خود از عدم همکاری ایران با ماموران آژانس به شدت انتقاد کرده است.

همزمان با سخنان مقام‌های اروپایی و ابراز تمایل برای از سرگیری مذاکرات، علی اکبر صالحی رئیس انرژی اتمی‌ ایران هم تصریح کرد که ایران برای از سرگیری گفتگوها آمادگی کامل دارد. این مقام ایرانی باز بر طرح تبادل سوخت تاکید کرد. با این همه معاون وزیر انرژی ایالات متحده موافقت ایران برای تبادل سوخت را کافی ندانسته و تاکید کرد که این پیشنهاد غرب متعلق به چندی پیش است و در حال حاضر نگرانی‌ها من باب پرونده هسته‌ای ایران با اجرایی شدن توافقنامه تبادل سوخت از میان نمی‌رود. غربی‌ها ایران را به غنی سازی بالای اورانیوم متهم می‌کنند و تصریح دارند که تهران به دنبال ذخیره اورانیوم برای تولید بمب است.

اکتبر گذشته بود که ایالات متحده، فرانسه، روسیه و آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای طرحی را ارائه کردند که بر اساس آن ایران باید ۷۰ درصد از اورانیوم تولیدی خود را در اختیار کشوری ثانی قرار می‌داد و در ازای آن سوخت مورد نیاز برای راکتورهای پزشکی را دریافت می‌‌کرد.

غرب در برابر ایران هم همان سیاست تنبیه و تشویق را پیش گرفته و تاکنون بارها همزمان به ایران برای تنگ‌تر شدن عرصه هشدار داد و گاه برای بهبود اوضاع نوید داده است. تهران اعلام کرده است که تنها در شرابطی بر سر میز مذاکره حاضر می‌شود که کشورهای مورد اطمینان دولت ایران هم به لیست اضافه شده باشند و البته دیگر اعضای جامعه بین المللی مانند اسرائیل هم به خلع سلاح هسته‌ای رو آورده و در خصوص ذخیره هسته‌ای خود توضیح دهند.

پی نوشت افکار:
در حالی که غرب و گروه ۵ + ۱ در خصوص پرونده هسته‌ای ایران بارها و بارها موضع‌گیری کرده‌اند و این پرونده را به سوی بن بست هدایت کرده‌اند، این تیم هسته‌ای و دیپلماسی ایران بود که با رهنمودها و تدابیر و ذکاوت مقام عظمای ولایت با یک حرکت هوشمندانه به نوعی بازی را عوض کرد و توپ را در زمین غرب به جریان انداخت تا این ایران باشد که با امضای بیانیه تهران ابتکار عمل را در دست گیرد و به جهان و افکار عمومی دنیا نشان دهد که غرب و در راس آن آن آمریکا در تلاش است تا با تهدید جلوه دادن برنامه هسته‌ای ایران منافع اقتصادی و سیاسی خود از جمله حمله به افغانستان و عراق و حضور مستمر و پر هزینه‌اش را در خاور میانه توجیه کند.

بعد از این جریان و امضاء بیانیه تهران بود که به نوعی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و گردانندگان پشت پرده آن اسیر هوش و تدبیر رهبر انقلاب شدند و نه دیگر می‌توانستند فرار به جلو کنند و نه کار دیگر! از این رو بود که به جهت سیطره‌شان بر شورای امنیت سازمان ملل یکی پس از دیگری بر تحریم‌های ایران افزودند و قطعنامه ننگین دیگری صادر کردند تا این بار مهری دیگر بر بی کفایت خود زده باشند.

حال پس از گذشت چند ماه و بی اثر بودن تحریم‌هایشان بار دیگر در آژانس شروع به فرافکنی و گزافه گویی کرده‌اند و باید بدانند که این بار نیز راهی به پیش نخواهند برد و تا مادامی که این نگرش مغرضانه خود را کنار نگذارند اسیر تدابیر ملت ایران و در راس آن رهبر انقلاب گرفتار خواهند بود.

تحلیل از محمد ابراهیم بهرامی
/ ب +