نقش کلیدی ایران را در مبارزه با داعش نباید فراموش کرد

به گزارش افکارنیوز، در برنامه گفتگوی ویژه خبری(۱۶ دی ماه ۹۳) حجت الاسلام و المسلمین " سیدعمار حکیم "، رئیس مجلس اعلای‌اسلامی عراق به بررسی ریشه‌های شکل‌گیری فکری، سیاسی و عقیدتی جریان نوین تکفیری در میان امت اسلامی همچنین نقش علمای شیعه و سنی در افشای دسیسه‌های فتنه‌‌افکنان پرداخت.

مجری برنامه در ابتدا توضیحاتی را بدین شرح بیان کرد که خاندان حکیم در عراق یکی از خاندان بسیار مشهور هستند که پیش از پیروزی انقلاب و بعد از آن و هم در زمان شکل‌گیری دولت جدید نقش‌آفرین بودند، همچنین اولین شهید بعد از سقوط صدام، شهید محمدباقر حکیم و پدر حضرتعالی که جزء سیاستمداران برجسته عراق، بودند و الان شما مسئولیت را برعهده دارید. دو نکته بسیار مهم است که ما شاهد آن هستیم که عراق طی یک دهه گذشته توانست اشغالگری را پایان بخشد و دوم این که توانست بر تروریسم پیروز شود، چه اتفاقی افتاد که در حقیقت عراق توانست از این بحران تا حدود بسیار زیادی خارج شود؟

حجت الاسلام و المسلمین حکیم در پاسخ به سوال اول مجری گفت: اولاً عراق کشوری دیپلماتیک در جهان و در خاورمیانه است، در آغاز اشغال توسط آمریکایی‌ها و برخی از هم‌پیمانان آمریکا شروع شد، اما سرعت انتقال از اشغال به سیادت و حاکمیت و این که مسئولیت‌پذیری مسئولین عراقی و همچنین بیرون رفتن و اخراج اشغالگران از عراق بود.

*آمریکا در ۸۰ کشور جهان حضور دارد / هرجا که جای پایی پیدا کرده از آن جا بیرون نرفته است


وی ادامه داد: همه می‌دانیم که آمریکایی‌ها در ۸۰ کشور جهان حضور دارند و هر جایی که اشغال کرده‌اند و یا جای پایی پیدا کرده‌اند، هرگز از آن جا بیرون نرفته‌اند، اما عراق اولین کشوری بود که در تاریخ آمریکا که پس از اشغال، حاکمیت به دست مردم می‌افتد و این‌ها بیرون می‌روند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تصریح کرد: بله، واقعاً چه اتفاقی افتاد و عراقی‌ها چه کردند که این اشغالگران را بیرون کردند، همان طور که گفتم ۸۰ کشور نتوانستند آمریکا را بیرون کنند، کشورهای مهمی همچون ژاپن، آلمان و خیلی از کشورهای صنعتی هنوز دچار اشغال هستند، شاید اسلام، ملی‌گرایی و اهمیت به آموزه‌های اهل بیت، درس امام حسین(ع) که به همه مسلمانان مخصوصاً به ملت عراق داده است از این عوامل مهم باشد.

*حضور مردم ایران در اربعین حسینی بسیار مشهود بود


وی گفت: همچنین همایش اخیر اربعین امام حسین(ع) کاملاً نمایان بود، حضور مردم ایران بسیار مشهود بود، این ارتباط با مکتب امام حسین(ع) و جوش و شعور و شور حسینی خیلی مهم است، عاملی است که می‌تواند امت اسلامی را سرزنده نگه دارد و در برابر همه مشکلات همیشه مقاوم کند.

حجت الاسلام و المسلمین حکیم تصریح کرد: همه ما می‌دانیم که چه کسانی پشت افراطی‌ها و ناهنجاری‌ها هستند، منطق ما هم کاملاً معلوم است، آدم‌های بی‌منطق و بی‌عقل همیشه آماده بی‌احترامی و از بین بردن آراء دیگران هستند که اسلام این را قبول ندارد.

وی اضافه کرد: خداوند در قرآن فرموده است که ما امتی میانه‌رو هستیم، حتی در سیاست اسلامی؛ لذا افراط‌گرایان خود ضعیف هستند که این ضعف منطق‌شان، ضعف طرح و برنامه‌هایشان را می‌رساند و همچنین ضعف حامیان و پدرخوانده‌های آنان و کسانی که به عنوان یک ابزار و سلاح برای آشوب سیاسی یعنی تغییر چهره منطقه و فشار بر محور اعتدال و عقلانیت استفاده می‌کند.

*حامیان تکفیر و خشونت افرادی افراطی، کوردل و کج‌فهمند که به دنبال منافع خود هستند


حجت الاسلام و المسلمین حکیم افزود: خودشان به خودشان توهین می‌کنند، چون این آتشی که خودشان درست کرده‌اند، دامن آن‌ها را خواهد گرفت، سنت خدواند هم بود، در قرآن خداوند هم آمده است. همچنین پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند " هر کس که چاه کند، ته چاه است " لذا این حامیان تکفیر و خشونت پشت سر این‌ها افرادی افراطی‌گر، کوردل و کج‌فهم افتاده‌اند که به دنبال منافعی بودند.

وی ادامه داد: آن‌ها به عنوان هدف اول‌شان تضعیف محور اعتدال در منطقه جنگ‌افروزی و فتنه‌انگیزی مذهبی و نژادی بودند و مطمئن باشید که سست‌ترین خانه، ‌ خانه‌ عنکبوت است و آن‌ها هم در خطرند، با همین خطر هم دست و پنجه نرم می‌کنند.

*داعش در سوریه و عراق از ۸۰ کشور عضو گرفته است


رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تصریح کرد: مثلاً وقتی از داعش در سوریه و عراق صحبت می‌کنیم این‌ها از ۸۰ کشور عضو گرفتند، آموزش می‌بینند و تکنیک‌های مختلفی را برای ساختن بمب‌های آدم‌کش و ساختن خودروهای بمب‌گذاری شده، عملیات انتحاری و یا غیره یاد می‌گیرند.

وی ادامه داد: اگر این‌ها به کشور خودشان بازگردند، چه اتفاقی می‌افتد؟ مطمئن باشید که همان خرابکاری‌ها و همان بمب‌ها را در همان جا به کار می‌برند و مطمئن باشید که آن کشورها هم نمی‌توانند آن‌ها را به راحتی مهار کنند، لذا این کشورهایی که دست‌شان آغشته به خون بی‌گناهان شده است، این‌ها دچار چالش هستند.

*نسل‌کشی تابعین اهل بیت، شعار داعش در عراق بود / هدف داعش فقط به خاطر جنگ‌افروزی مذهبی نیست


حجت الاسلام و المسلمین حکیم یادآور شد: داعش در ابتدا چه گفت، یک خلافت موهوم و توهمی برای خودش انتخاب کرد، سرزمین حجاز و کویت در نقشه خودش قرار داده که این یک خطر همه‌گیر و فراگیر است، در عراق هم شعارش نسل‌کشی هر کسی که تابع آموزه‌های اهل بیت و نزدیک به آنان است، بود.

وی اضافه کرد: البته ما دیدیم که مسیحی‌ها، ایزدی‌ها و حتی عشایر غیور سنی مثل ابونمر و هرکسی که با آنان مخالفت کرد، درافتادند؛ لذا معنی این‌ها چیست؟ این‌ها هدف‌شان فقط به خاطر جنگ‌افروزی مذهبی نیست.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق خاطرنشان کرد: خدا را شکر الان هدف‌شان برعکس شده، الان در هر هدفی که دنبالش بودند باعثوحدت، همدلی و یکپارچگی همه جریان‌ها و مذاهب شده است.

حجت الاسلام و المسلمین حکیم گفت: ما در ابتدا گفتیم تروریست چون مردم را می‌کشتند. متأسفانه برخی رسانه‌ها به این‌ها می‌گفتند انقلابی، مخالفان سیاسی یا حتی اعتدال‌گرایان. خیلی عجیب واژگانی را به کار می‌بردند، حتی در سوریه همین بازی را این‌ها انجام دادند.

وی افزود: وقتی تعریف تروریست یک تعریف مشخص نیست و منابع آن هم مشخص نیست همین اتفاق می‌افتد، این‌ها احمق، نادان و کودن هستند، کاری کردند که همه علیه این افراد کوردل متحد شوند، شیعیان، اهل تسنن، کردها، عرب‌ها، ترکمنان مسلمان، مسیحیان و ایزدی‌های عراقی و حتی فرقه صائبین عراق متحد شدند و الان دشمنان تروریست‌های داعشی تکفیری بعثی هستند که این بسیار برای عراق، منطقه و جهان مهم است.

*افراطی‌گرایی و خشونت موجب وحدت همه مسلمانان شده است


رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تصریح کرد: در سوریه تکرار شد و همین اعتلاف ضدداعش که به راه انداختند، ما می‌دانیم که کشورهای بزرگ و مهمی هستند که متأسفانه به این هم‌پیمانان پیوسته‌اند، کاری نداریم که به دنبال چه هستند، اما خدا را شکر، همه الان یک دشمن را نشانه می‌گیرند و خشونت و افراطی‌گری که گام بسیار مهم است.

وی با اشاره به هفته وحدت خاطرنشان کرد: ما در آستانه هفته وحدت هستیم که امام خمینی(ره) آن را بنیان‌گذاری کرده، باید به خاطر بیاوریم این افراطی‌گری و خشونت باعثوحدت همه مسلمانان شده و خیلی خوب است. فتواهای علمای دین شیعه و سنی همه یک دیدگاه را گرفتند و از وحدت جانب‌داری کرده‌اند.

*نقش موثر آیت‌الله سیستانی در برهم زدن نقشه‌های آمریکا در عراق


مجری با اشاره به اینکه امریکا زمانی که عراق را به اشغال خود درآورد تصمیم داشت تا پل برنر و دیگران را به عنوان حاکم نظامی عراق انتخاب کند تا مانند مک آرتو که در ژاپن قانون اساسی را نوشت در عراق نیز چنین امری اتفاق بیافتد اما دیدیم که مرجعیت عراق با شعار هر عراقی یک رأی این سحر را باطل کرد و همچنین در مرحله حمله داعشی‌ها و تکفیری‌ها نیز که با نیت تکه تکه کردن عراق وارد شده بودند مجددا مرجعیت موضوع جهاد را مطرح کرد، حال این سوال مطرح می‌شود که جایگاه مرجعیت در نظام سیاسی عراق کجاست؟ زیرا تاکنون مرجعیت را بیشتر در مسائل دینی مشاهده می‌کردیم و نظام سازی را در عراق کمتر شاهد بودیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین حکیم در پاسخ به این سوال اظهار داشت: مرجعیت دینی ریشه تاریخی در عراق دارد و همه می‌دانند که حوزه نجف اشرف هزار سال پیش بدست شیخ طوسی بزرگ تأسیس شد و این مرجعیت ادامه یافته و ریشه‌دارتر شده است و نقش بسیار مهمی را در پیچ‌های خطرناک تاریخ ایفا می‌کند و منجر شده محور اعتدال شکل بگیرد زیرا مسلمانان مقلد از مرجع هستند و البته مرجع دارای شرایطی است که می‌تواند به پیروان خود عقلانیت و اعتدال را هدیه دهد اگرچه هر شخصی که بگوید من مرجع هستم درست نیست زیرا مرجعیت شرایطی دارد.

وی در ادامه افزود: لذا این کاری که پیروان اهل بیت و مقلدان دینی مراجع یک امتیازات و ویژگی‌هایی دارند که بسیاری از مذاهب اسلامی ندارند و بسیاری برروی این موضوع که چگونه شیعیان این همه منضبط هستند و خیلی خوب از مرجع خود تقلید می‌کنند کار انجام می‌دهند و این مواضع فقط جنبه فقهی و دینی ندارد بلکه منفعت‌العموم است و حتی در بسیاری از کشورهایی که ولی فقیه حکومت نمی‌کند و یا حکومت اسلامی ندارد نیز مراجع نقش بسزایی ایفا می‌کند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: عراق مرکز مرجعیت جهان شیعه و همچنین وجود حوزه نجف و نقش آیت‌الله سیستانی که خدا حفظشان کند بسیار پررنگ است و پس از سقوط نظام صدام و متلاشی شدن نهادهای امنیتی متأسفانه برخی افراد می‌خواستند انتقام‌جویی کنند که مشاهده کردیم با فتوای آیت‌الله سیستانی مبنی بر اینکه همه باید به یک مرجع قضایی رجوع کنند جلوی برادرکشی‌ها را گرفت.

حجت‌الاسلام حکیم تأکید کرد: زمانی که داعشی‌ها می‌خواستند فتنه‌انگیزی کنند و میان اهل تسنن و شیعه را خراب کنند و بعد از شهادت شهید محراب آیت‌الله محمدباقر حکیم مشاهده کردیم که کشتارها پس از دیگری به طور سلسله‌وار در بازارها، مساجد و گذرگاه‌ها ادامه پیدا کرد و این فتنه هرروز شعله‌ورتر می‌شد که برای بار دیگر ورود آیت‌الله سیستانی جلوی این فتنه را گرفت و ایشان گفتند که اهل تسنن برادران ما نیستند بلکه خود ما هستند و ما باید از یکدیگر دفاع کنیم و این یک تکلیف شرعی است.

وی در ادامه تصریح کرد: امریکایی‌ها می‌خواستند قانون اساسی و نمایندگان خود را بر مردم تحمیل کنند و دیدیم که آیت‌الله سیستانی فرمودند که مردم باید خود تصمیم بگیرند و حتی در آن زمان واشنگتن پست خبری بر همین مبنا منتشر کرد که در آن نوشته شده بود آیت‌الله سیستانی مخالف دموکراسی بوش است و دموکراسی بوش مخالف دموکراسی واقعی است که این سخن منجر به دستپاچگی آمریکایی‌ها شد و آنها تن به انتخابات دادند و این انتخابات به صورت شفاف برگزار شد.

*داعشی‌ها اعمال پلید اموی‌ها را بار دیگر در عراق تکرار کردند


رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق گفت: در بسیاری از پیچ‌های خطرناک مانند حمله داعش که بسیاری فکر می‌کردند ملت عراق تنها هستند و می‌توانند با پول‌هایی که می‌گیرند این کشور را مختل کنند شروع به سربریدن در این کشور همانند اموی‌ها کردند و همان‌طور که در روز عاشورا اولاد پیامبر را تشنه گذاشتند داعشی‌ها نیز همانند اموی‌ها جلوی سدهای آب و آب شرب را گرفتند و باز همانند اموی‌ها که سر اهل بیت را بریدند و زنان و کودکان را به اسیری بردند در عراق شروع به سر بریدن و به اسیری گرفتن زنان و کودکان از هر قوم و طایفه‌ای کردند لذا تاریخ دوباره در عراق تکرار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حکیم اظهار داشت: داعشی‌ها می‌خواستند در عراق وحشت به راه بیاندازند که بار دیگر فتوای آیت‌الله سیستانی مبنی بر جهاد دفاع و ضرورت حمایت جوانان از خود و ناموسشان و همچنین مقدسات اسلامی و مسیحی در این کشور دوباره نقش‌های آنان را نقش برآب کرد و هزاران هزار جوان شروع به ثبت نام کردند و حتی افراد سالخورده و زنان نیز خواستار ثبت نام و دفاع وشهادت بودند.

*نقش کلیدی جمهوری اسلامی ایران را در مبارزه با داعش نباید فراموش کرد


وی تأکید کرد: نباید فراموش کنیم نقش مهم و کلیدی جمهوری اسلامی ایران را در این مسئله و اینکه همیشه کاخ سفید می‌خواست این نقش را به حاشیه ببرد و سانسور کند و نمی‌خواست این نقش نمایان شود و کمک‌های بی‌دریغ و بی‌مثال جمهوری اسلامی ایران را و اینکه همیشه این برادران مسلمان ایرانی نسبت به ما کوتاهی نکردند چه به صورت مشاوره نظامی و چه کمک‌های اقتصادی در واقع با کرم بی‌حد و وصف خود به ما کمک کردند و در کنار برادران عراقی در برابر داعشی‌ها ایستادند تا این خشونت‌ها و ترس‌ها از بین رفت و اکنون درحال تمام شدن است.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تصریح کرد: اقدامات داعشی‌ها و اهداف آنها امروز نتیجه عکس داده زیرا بسیج مردمی مؤمن و با روحیه شهادت‌طلبی به میدان آمده و روز به روز بر داعشی‌ها پیش می‌روند وآنها را شکست می‌دهند از آمرلی تا جرف الصخر و تا مناطق دیگر و اکنون داعشی‌ها عقب‌نشینی می‌کنند وآنها قبلا با تفکر اینکه می‌توانند حکومت مرکزی در عراق را نابود کنند به پیش می‌آمدند اما امروز در تمامی شکست داعشی‌ها نقش مرجعیت و پیروی منظم مردم و کمک‌های جمهوری اسلامی در این برهه تاریخی کاملا مشخص است.

حجت‌الاسلام و المسلمین حکیم در ادامه افزود: اگرچه این جنگ فقط برای عراق نیست واکنون جهان با تروریسم و افراطی‌گری و خشونت مبارزه می‌کند و می‌جنگد و این ائتلاف موهوم ضدداعش در حال کارکردن است اما ما می‌دانیم که این‌ها در برخی نقاط به داعش کمک هم می‌کنند و با ظلم و جفا در حق ایران که نقش بسیار محوری در مبارزه با تروریسم دارد امروز دستشان رو شده است و دیگر می‌دانیم که آنها به دنبال فریبکاری و دروغ پراکنی در این مبارزه با داعش هستند.

*شعاردهندگان مبارزه با داعش باید در عمل حرف خود را اثبات کنند / جمهوری اسلامی ایران شعار مبارزه با تروریسم را در عمل ثابت کرده است


مجری گفت: ما شاهدیم در سه سال گذشته بویژه یک‌سال ونیم پیش برخی از کشورهای عربی به صورت همسو با ایالات متحده آمریکا و غرب و تروریست‌های تکفیری در عراق به صورت همسو عمل کردند و در ایجاد ناامنی نقش داشتند اما این ائتلافی که شکل گرفت حاکی از آن است که حتی در برخی نقاط خودشان به آنها سلاح نیز پرتاب می‌کردند اما بسیج عمومی عراق بسیاری از شهرها را آزاد کرد و حال شما به عنوان یکی از سیاستمداران موثر و با نفوذ در حاکمیت عراق آینده مبارزه با تروریسم را چگونه می‌بینید؟

وی در پاسخ به سوال تصریح کرد: یک ضرب‌المثلی وجود دارد مبنی بر اینکه کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من یعنی اینکه ما باید خودکفا باشیم زیرا این تنها گزینه پیروزی ماست و تاریخ ۳۵ ساله انقلاب اسلامی نمایانگر همین است زیرا جمهوری اسلامی با توجه به تمامی تحریم‌ها، جنگ‌ها و تمامی جفاها و ظلم‌هایی که شد به خودشان اعتماد کردند و بر خدا توکل کردند و حال می‌بینیم که چه دستاوردها و پیروزی‌هایی را رقم زده‌اند و ما نیز اعتقادمان همین است که باید همین راه را برویم.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق تأکید کرد: راه پیروزی بر تروریسم اول توکل به خدا و اعتماد به ظرفیت‌های داخلی است و کسانی که می‌‌خواهند ادعای مبارزه کنند اول باید این سخن را ثابت کنند زیرا فرق میان ادعاکنندگان و عمل کنندگان بسیار است زیرا ایران در سخنان خود بسیار جدی است و تمام قد علیه خشونت و افراطی‌گری عمل می‌کند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حکیم در ادامه افزود: اما می‌بینیم برخی از سیاستمداران با انجام مانورها، بازی‌ها و جنجال‌های سیاسی هرازگاهی شعار فریب می‌دهند و همانطور که شما اشاره کردید بسیاری از نقاط را این گروه ائتلاف ضدداعش نتوانست به آن وارد شود اما در برخی مناطق دیگر وارد شد و حتی به آنها سلاح نیز داد و برخی مناطق دیگر را بمباران کرد و برخی مناطق دیگر را آزاد گذاشت تا آنها به جولان خود ادامه دهند.

وی بیان داشت: ائتلاف ضدداعش برای خود اولویت و اهدافی دارد که همه آنها سیاسی کاری است و تنها به دنبال منافع شخصی خودشان هستند نه منافع مردم منطقه پس این ائتلاف جدی نبوده و نباید آن را جدی گرفت و ما نیز اعلام می‌کنیم که هر کسی که می‌خواهد با داعش مبارزه کند و به کمک بیاید باید در عمل ثابت کند.

*جمهوری اسلامی ایران اولین کشوری بود که دست اخوت به سوی عراق دراز کرد


مجری با بیان اینکه ما شاهدیم که در قانون اساسی بحثفدرالیسم به گونه‌ای در ساختار حکومت عراق تعریف شده گفت: اما گاهی اوقات به نظر می رسد دسیسه‌ها به جای فدرالیسم تلاش دارد تا یک حالت جدایی‌طلبی و تجزیه را دنبال کند حزب شما و به صورت مشخص نیروهای شما که در دولت و مجلس هستند برای مقابله با چنین دسیسه‌هایی چه تدابیری اندیشیده‌اند؟

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در پاسخ به این سوال بیان داشت: موضوع فدرال و فدرالی کردن و ایالتی کردن از نظام‌ها و سیستم‌های مورد اعتماد در بسیاری از کشورهاست که حتی در کشورهای پیشرفته نیز مورد استقبال است اما باید یک چارچوب و ضوابط مشخص داشته باشد و یک حکومت محلی و اداری داشته باشد نه اینکه چند دستگی و گروهی باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین حکیم گفت: اکنون شرایط حساس است مبارزه با داعش، بحران‌های داخلی، مشکلات اقتصادی و خدمات عمومی بسیاری وجود دارد و نمی‌توان این سیستم را اکنون در عراق پیاده کرد شاید این امر منجر به چنددستگی شود ما با خود موضوع و سیستم فدرالی کردن موافقیم و حتی در قانون اساسی هم آمده اما اکنون زمان مناسبی برای اجرای آن نیست زیرا زمینه آن آماده نیست.

وی تصریح کرد: استقرار سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی از زمینه‌های ایجاد دولت فدرالی است که هنوز وجود ندارد و این گونه تصمیم گرفتن از روی ناراحتی و کینه‌توزی و شخصی‌سازی نمی‌شود به یک سیستم درست فدرالی رسید و شاید این امر باعثکاهش خدمات شهری و طبعات عمومی شود زیرا باید در تمامی مناطق تمامی خدمات یکسان باشد و این امر تا زمانی که عراق قوی و خودکفا شود و یک قدرت مرکزی داشته باشد امکان‌پذیر نیست.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق ادامه داد: حال اگر هم برخی ‌ها می‌خواهند همین تقسیم بندی‌ها را براساس مسائل مذهبی و قبیله‌ای انجام دهند نیز باز خطرناک است و نمی‌توان بدین وسیله به مردم خدمت کرد و مشکل‌ساز خواهد بود باید فدرال‌هایی باشد در وقت و شرایط مناسب تا یک ساختار اداری خوبی تشکیل شود.

مجری با اشاره به اینکه برخی کشورهای عربی بعد از دوره‌ای حاضر نبودند سفیر به عراق بفرستند گفت: اما امروز آنها تمایل دارند روابطشان را عادی کنند و حکومت و انتقال دولت عراق را علیَرغم اینکه بسیار دیر شده به رسمیت شناختند، شما چگونه از این موضوع استقبال می‌کنید؟

حجت‌الاسلام و المسلمین حکیم در پاسخ به این سوال اظهار داشت: به اعتقاد ما عراق یک جزیره نیست و جز یک منظومه منطقه‌ای و جهانی است و همه باید یک شرایط و اوضاع خوبی با عراق داشته باشند و روابط باید صمیمانه و دوستانه باشد ما دست اخوت و دوستی را دراز کردیم و این ایران بود که به عنوان اولین کشور دست خود را برای برادری و اخوت دراز کرد اما بسیاری از کشورها متأسفانه این روند را طی نکردند و محافظه کارانه ایستادند و سکوت کردند.

وی تأکید کرد: اکنون کشورهای سکوت کرده خواهان برقراری روابط هستند که ما از آن استقبال می‌کنیم زیرا این امر منجر به بازشدن روابط سیاسی می‌شود و دوست داریم روابط خوبی با کشورهای همسایه، منطقه و جهان براساس احترام متقابل و منافع مشترک ایجاد کنیم.

*مواضع زرین و درخشان جمهوری اسلامی ایران در قبال عراق برای ما بسیار ارزشمند است


حجت الاسلام و المسلمین حکیم در پاسخ به سوالی مبنی بر این که جمهوری اسلامی ایران و عراق به دلیل پیشینه‌های عقیدتی که دارند در مقاطع مختلف توانستند یک نمونه از همکاری دو کشور همسایه را به عرصه ظهور برسانند به گونه‌ای که در مراسم اربعین دیدیم. به اتفاق نظر توانست برای اولین بار بزرگ‌ترین اجتماع بشری رقم بخورد. علی‌رغم این که عراق با کمبودها و ناامنی مواجه بود، توانست خیلی خوب خود را نشان دهد، آینده این روابط را چگونه می‌بینید، اظهار داشت: بی‌شک روابط ایران اسلامی و عراق در حد روابط دو کشور همسایه نیست، بلکه روابط راهبردی، تاریخی، فرهنگی و با توجه به مرز بسیار طولانی که نزدیک به ۵۰ کیلومتر مربع مرز مشترک است، روابط گسترده‌ای داریم.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با بیان این که در برخی موارد دیده شده است که نیمی از عشایر در سمت مرز عراق و نیمی دیگر از عشایر در سمت مرز ایران هستند، گفت: این نشان از آن دارد که بین دو کشور ایران و عراق یک تداخل فرهنگی، دینی و تاریخی وجود دارد و با توجه به منافع می‌توانیم این روابط را بیشتر تقویت کنیم.

وی با اشاره به مواضع مثبت و درخشان ایران اسلامی در قبال عراق بیان داشت: کشور عراق مواضع بسیار مثبت و درخشان ایران اسلامی را در تمامی شرایط دیده است، به همین جهت باید این روابط محکم‌تر شود، برای مثال، زمانی که اشغالگران آمریکایی در عراق بودند ایران اسلامی با چشم‌پوشی از بسیاری از مسائل به کشور ما کمک شایانی کرد و از نخستین حکومت انتقالی ما نیز استقبال کرد که این مواضع زرین و درخشان جمهوری اسلامی ایران بیش از روابط سیاسی و اقتصادی برای ما ارزشمندتر است.

حجت الاسلام و المسلمین حکیم ادامه داد: در مراحل اخیر نیز با توجه به اقدامات جمهوری اسلامی ایران این روابط بیش از پیش نمایان شده است و نشان از عمق و راهبری بودن روابط بین دو کشور دارد.

*اراده جدی سیاسی بین ایران و عراق وجود دارد


رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با اشاره به این که اراده جدی سیاسی بین دو کشور وجود دارد، گفت: بین دو کشور ایران و عراق اراده جدی برای تحکیم روابط دو کشور وجود دارد که باید در تمامی حوزه‌ها عمیق‌تر شود از همین رو به امید خدا روابط ما می‌تواند الگوی خوبی برای سایر کشورها باشد تا متوجه می‌شوند دو کشور برادر و همسایه چگونه باید با یکدیگر رابطه داشته باشند.

*تأکید مقام معظم رهبری بر این که راهپیمایی اربعین یک معجزه الهی است


وی در رابطه با پیاده‌روی اربعین اظهار داشت: پیاده‌روی زائرین حسینی در اربعین باید از تمامی جهات در کتاب گینس ثبت شود. هم از جهات حضور بیست میلیونی و هم مسافت که بعضاً از بصره تا کربلا حدود ۵۰۰ کیلومتر پیاده‌روی صورت گرفت و هم از لحاظ تاریخی مهم است که باید در کتاب گینس ثبت شود.

حجت الاسلام و المسلمین حکیم افزود: در آن مقطع زمانی درب خانه‌ها برای زوار حسینی باز شد و مهمان‌نوازی گسترده‌ای صورت گرفت که از این نظر در هیچ جای دنیا این موضوع سابقه نداشته است.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق ادامه داد: اصول، آرمان‌ها و شعارهایی که در این راهپیمایی عظیم سرداده شد، نشان از بُعد انسانی، مذهبی و بشری دارد که در این شرایط حساس ما شاهد آن بودیم.

وی تصریح کرد: همان طور که می‌دانید، اکنون در فلوجه که ۴۰ کیلومتر با کربلای معلا فاصله دارد، تروریست‌ها در آن جا حضور دارند که با توجه به این مراسم اربعین حسینی که با حضور بیست میلیونی زوار برگزار شد، با امنیت کاملی که در آن منطقه به وجود آمد، صورت گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین حکیم با اشاره به این که در روز قبل با رهبر معظم انقلاب دیدار کرده است، گفت: بنده دیروز با رهبر معظم انقلاب دیدار کردم که ایشان به نکته مهمی اشاره کردند و فرمودند که اربعین امام حسین(ع) و این راهپیمایی عظیم یک معجزه الهی و امداد غیبی است که رقم خورد.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق ادامه داد: در راهپیمایی اربعین حسینی خدمت‌رسانی خوبی به ۲۰ میلیون جمعیت حاضر صورت گرفت و با توجه به اوضاع اقتصادی و تنگ‌دستی بسیاری از مردم عراق آب شرب و غذای زائران تأمین و از آن‌ها پذیرایی شد که راهپیمایی امسال با موفقیت صورت گرفت و ما کمترین تلفات را در این راهپیمایی داشتیم.

*نقش تأثیرگذار عراق در جهان عرب و جهان اسلام باید دوباره شکل گیرد


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در برخی از موضوعات عراق یکی از اعضای مؤثر در اتحادیه عرب است و با توجه به این که پرونده‌های منطقه ما به هم مرتبط هستند، دولت عراق برای این که تجربیات خود را در تمامی حوزه‌ها منتقل کند، چه راهکارهایی را در پیش گرفته است، بیان داشت: یک نظریه سیاسی است که بیان می‌کند نکات مثبت و منفی بین کشورها انتقال می‌یابد و همه کشورها در هر شرایطی احساس چالش و خطر می‌کنند و باید بدانیم صلح و آرامش تنها به نقطه‌ای اختصاص نمی‌یابد؛ از این همین رو با تعاون و همکاری بین کشورها می‌توان با برقراری یک همکاری چندطرفه بین کشورها صلح و آرامش را گسترش داد و از چالش‌ها جلوگیری به عمل آورد.

حجت الاسلام و المسلمین حکیم با تأکید بر این که عراق در جهان عرب و جهان اسلام و مناطق پیرامون خود نقشی تأثیرگذار و تاریخی دارد، اظهار داشت: متأسفانه عراق در سایه نظام صدام و حزب بعثدچار زخم‌های عمیقی شد و پس از نخستین حکومت دموکراسی خود در این ۱۰ سال خطرات تروریست‌ها و افراطی‌گری را حس کرد، از همین رو مستکبران و مستعمران اجازه ندادند آن طور که باید معادلات سیاسی و وحدت و همدلی در عراق به درستی شکل گیرد.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق افزود: به همین دلیل عراق نقش خود را در منطقه تاکنون باز نیافته است و پس از این تحولات در عراق و باز شدن سیاست‌های منطقه‌ای در بین مسئولان عراقی اراده جدی وجود دارد که نقش عراق در صحنه‌های جهانی دوباره پیدا شود.

وی تصریح کرد: با توجه به تجربه ده ساله‌ای که کشور عراق در مقابله و مبارزه با تروریست و افراطی‌گری ایفا کرده است، باید این تجربه را به کشورهای دیگر انتقال دهد، زیرا همه متوجه شده‌اند که اکنون عراق یک گاوصندوقی از تجربه‌های مهم برای مبارزه با تروریسم است که باید از آن استفاده شود و برای تأسیس نظام‌های سیاسی و دموکراسی بیشتر کشورهای عربی و منطقه می‌توانند از آن استفاده کنند.

*دشمن به دنبال آن است که با شعله‌ور کردن فتنه‌ها مسئله فلسطین را به حاشیه ببرد


حجت الاسلام و المسلمین حکیم در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در جهان امروز بحثفتنه طایفی به صورت گسترده‌ای مطرح است و در پی آن دشمن اصلی ما رژیم صهیونیستی است، چگونه می‌توان با غلبه بر این موضوع مسئله فلسطین را مجدداً در صدر اخبار قرار داد و توجه و قطب‌نمای امت اسلامی را به سمت بیت المقدس نشانه گرفت، گفت: واضح است که سیاست استعمار پیر، تفرقه‌اندازی و حکومت کردن است که همیشه در پی تفرقه‌افکنی در بین ممالک اسلامی و جهان بوده است و می‌خواهند همیشه جهان در آشوب و چالش باشد تا خود به منافع راهبردی‌شان برسند که دیدیم در این ده سال اخیر این فتنه‌ها و جنگ‌های مذهبی در منطقه بیش از پیش شعله گرفته است.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق ادامه داد: این‌ها به دنبال بُعد سیاسی و بهره‌برداری از آن در پی اختلافات مذهبی هستند و می‌خواهند از آب گل‌آلود نهنگ صید کنند و متأسفانه برخی از افراد ساده‌لوح نیز فریب آنان را می‌خورند و به دنبال افراطی‌گری و خشونت می‌روند.

وی افزود: هیچ چیزی مثل این خشونت‌ها و افراطی‌گری‌ها به اسلام خیانت نکرده و ضربه نزده است و این‌ها با گسترش خشونت‌ها به اسلام عزیز توهین می‌کنند به همین ترتیب با اتفاق افتادن این مسائل و شعله‌ور کردن فتنه‌ها در پی آن هستند که فلسطین را به حاشیه ببرند که تمامی این‌ها نشان از اهداف استکباری و استعماری دارد.

*سوریه یک دولت راهبردی برای محور مقاومت است

حجت الاسلام و المسلمین حکیم با بیان این که سوریه یک دولت راهبردی برای محور مقاومت است، گفت: درگیری‌های پیش آمده در سوریه باعثیک جنگ فرسایشی شده است و عراق نیز اکنون به واسطه این فتنه‌ها نقش تاریخی خود را از دست داده است و دیگر نمی‌تواند به عنوان بازیگر اصلی در منطقه ایفای نقش کند به همین منظور است که رژیم منحوس صهیونیستی، استعمار پیر و استکبار جنایت‌کار از این موضوع استفاده می‌کنند که ما باید برای جلوگیری از آن وحدت خود را حفظ کنیم.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق افزود: در سایه همین اوضاع است که امام خمینی(ره) هفته وحدت را بنیان کردند که تأکیدی برای هوشیاری و بیداری ملت اسلامی است.

*پیشتازی جمهوری اسلامی ایران برای ایجاد وحدت در جهان اسلام


وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه برای وحدت جامعه اسلامی تلاش کرده و پیشتاز این امر بوده است و برگزاری چنین کنفرانس‌هایی همچون وحدت اسلامی کمک شایانی به این موضوعات می‌کند از همین رو است که باید از این فرصت‌سوزی‌ها، فرصت‌سازی کنیم و باید برای احیای حق فلسطین تمام تلاش خود را به کار گیریم.

حجت الاسلام و المسلمین حکیم گفت: امروز صهیونیست‌ها روز به روز گستاخ‌تر می‌شوند و در پی آن هستند وقیحانه قدس شریف را یهودی‌سازی کنند و فلسفه افراط گرایانه خود و افکار صهیونیستی‌شان را وارد این موضوعات کنند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق با بیان این که فلسطین هویت اسلامی است، گفت: نباید به علت درست شدن مسائل دیگر کمتر به موضوع فلسطین پرداخته شود از همین رو امت واحده اسلامی از ملت مظلوم فلسطین دفاع کند. همان طور که امام خمینی و امام خامنه‌ای فرموده‌اند، محوریت باید کمک به فلسطین باشد و باید موضوع اساسی جهان اسلام قرار گیرد.

وی با اشاره به این که ایران اسلامی هزینه‌های زیادی را در قبال کمک به فلسطین پرداخت کرده است، اظهار داشت: ایران اسلامی در قبال فلسطین هزینه‌های زیادی را متحمل شده است، اما هیچ عقب‌نشینی از آرمان‌های اسلامی و فلسطین نداشته است.

حجت الاسلام و المسلمین حکیم در پاسخ به سوالی مبنی بر این که با توجه به هفته وحدت برای این که در بین امت اسلامی، وحدت اسلامی، ‌ جهاد و مقاومت در صدر قرار بگیرد و جلوی تکفیر و ترور گرفته شود وظیفه علمای اسلامی چیست، گفت: در حقیقت اگر عالِم درست شد، عالَم هم درست می‌شود و اگر عالِم فاسد شود، عالَم هم فاسد می‌شود، از همین رو علمای اسلام در هر مذهبی تأثیر بسزایی بر پیروان و مسلمانان دارند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق ادامه داد: مسئولیت سنگینی که علما بر دوش خود دارند این است که بتوانند مردم را آگاه کنند و فرهنگ‌سازی درستی را در تمامی موضوعات راهبردی جهان اسلام در جامعه پیاده کنند.

*لزوم دشمن‌شناسی درست مسلمین جهان برای پیروزی


وی بیان داشت: اکنون جمعیت مسلمین جهان بیش از ۱.۵ میلیارد نفر می‌شود که اگر همه آن‌ها متحد شوند و دشمن و دوست واقعی را بشناسند مطمئن باشند با توجه به ظرفیت‌های خدادادی می‌توانند به پیروزی‌های گسترده‌ای برسند، زیرا پتانسیل‌های زیادی دارند.

حجت الاسلام و المسلمین حکیم ادامه داد: این علما هستند که باید به واسطه جایگاه خود مردم را متحد کنند و گام بردارند از همین رو، همه باید به مسلمانان و اقتصاد مسلمانان خدمت کنند و در برابر حل چالش‌های فرهنگی قدم بردارند.

رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در رابطه با کنفرانس وحدت اسلامی که در جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، گفت: کنفرانس وحدت اسلامی که در جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود باید مثمر به ثمر بماند و روح وحدت در کالبد جهانی اسلام دمیده شود.

*خشونت و افراطی‌گری نمی‌تواند یک هدف سیاسی گذرا باشد بلکه موضوعی کارشناسی‌ شده است


وی ادامه داد: خشونت و افراطی‌گری نمی‌تواند یک هدف سیاسی گذرا باشد بلکه موضوعی کارشناسی‌ شده است و حکومت‌هایی پشت سر آن‌ها هستند و هدف‌شان آن است که خشونت و افراطی‌گری در جهان فرهنگ‌سازی کنند.

حجت الاسلام و المسلمین حکیم در پایان خاطرنشان کرد: اکنون ما آتش را رها کردیم و به زخمیها میرسیم که این اشتباه است و باید ببینیم چه کسی این آتش را برافروخته است از همین رو باید فرهنگ خشونت و افراطیگری را از بین ببریم، زیرا تا این موضوع باشد، مشکلات نیز وجود دارد.