روحانی: به دنیا بگوییم اسلام دین افراط نیست

به گزارش افکارنیوز، سخنرانی حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی در بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی آغاز شد.

رئیس جمهور کشورمان گفت: اگر کسی به دنبال از بین بردن مقدسات باشد با صدای واحد او را محکوم می‌کنیم.

وی افزود: اگر ما دنبال وحدت هستیم باید جهان اسلام همکاری عملی را آغاز کند، در یک جامعه اسلامی و کشور اسلامی که همگی دنبال وحدت هستند آیا امکان دارد گروهی ایثار کند و گروهی دیگر همواره مطالبه کند؟! هر دو باید ایثار و فداکاری کنند.

روحانی ادامه داد: همه مسلمان‌ها و همه مذاهب سهیم و شریک در حکومت باشند نمی‌توان با گفتن و شعار دادن و تکرار جمع‌ها و کنفرانس‌ها به وحدت و اتحاد و یگانگی دست یافت، ما باید همکاری‌های اسلامی را آغاز کنیم، اگر مذاهب مختلف همکاری را شروع کردند حتی در نوشتن یک تفسیر مشترک حتی در نوشتن یک تاریخ مشترک حتی در نوشتن فقه مشترک اگر همکاری‌ها در زمینه مسائل اجتماعی مسائل فرهنگی آغاز شد ما می‌توانیم به سمت وحدت حرکت کنیم.

رئیس جمهور گفت: اگر بناست همه ما متحد باشیم از دوران دبستان در کتاب‌های دبستانی همدیگر را به رسمیت بشناسیم، مذاهب اسلامی را به عنوان شعبه‌ها و شاحه‌های یک دین به رسمیت بشناسیم، اگر بناست ما به وحدت و اتحاد برسیم در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه و مدارس دینی همدیگر را به رسمیت بشناسیم.

وی افزود: معنای وحدت و اتحاد این نیست که کسی از مسیر خود دست بردارد معنایش سعه صدر است معنایش مداراست معنایش جوانمردی است همه همدیگر را به عنوان مسلمان بشناسیم و قبول کنیم که لا اله الا الله ادامه‌اش فلاح است ضلالت نیست اگر گفتار پیامبر ما این گونه است که قولو لا اله الا الله تفلحوا امروز هم بدانیم گویندگان لا اله الا الله و آن‌ها که جز الله را معبودی نمی‌دانند و نمی‌پذیرند و فرمان هیچ کس جز خدا را اطاعت نمی‌کنند در مسیر فلاح و رستگاری هستند.

روحانی تصریح کرد: مگر امکان پذیر است که جهان اسلام به سمت وحدت حرکت کند اما سیاسیون و سران کشورهای اسلامی این واقعیت را در زبان و عمل نپذیرند و مگر ممکن است دو جمع مسلمانان با هم متحد شوند در حالی که در منافع ملی رودروی یکدیگر بایستند.

وی افزود: اگر ما وحدت دنیای اسلام را می‌خواهیم باید تضاد منافع را از بین ببریم اگر وحدت دنیای اسلام را می‌خواهیم باید تهدیدات مشترک جهان اسلام را برای همدیگر تبیین کنیم و آن تهدیدات را تهدیدات همه بدانیم.

روحانی بیان کرد: اگر بناست ما به وحدت دنیای اسلام برسیم باید منافع مشترک دنیای اسلام را تبیین کنیم و قبول کنیم که وحدت و اتحاد به نفعمان فرزندانمان کشورمان و امتمان خواهد بود.

رئیس جمهوری اظهار داشت: همه ما مسئولیم، به تعبیر امیرالمومنین علی(ع) ما تنها در برابر یکدیگر مسئولیم، در برابر سرزمین و آب خاکمان و ساختمان‌هایمان و حتی حیواناتی که در کشورهای اسلامی زندگی می‌کنند ما مسئولیم، اگر احساس مسئولیت عمومی کردیم اگر ویرانی حلب را ویرانی ریاض دانستیم اگر ویرانی موصل را ویرانی اردن دانستیم اگر ویرانی شهرهای لبنان را ویرانی شهرهای پاکستان دانستیم حتی ما در برابر تک تک ساختمان‌ها و آثار تمدنی دنیای اسلام مسئولیم.

وی افزود: خانه‌ها و شهرها و اماکن به نام دین و جهاد و خلافت و امارت، ویران می‌شود و برخی در برابر آن سکوت می‌کنند بگذریم از آن که برخی از کشور‌ها به نحوی به این قاتلان پست‌تر از بهائم کمک می‌کنند و یاری می‌رسانند و پول و اسلحه به آن‌ها می‌دهند.

رئیس جمهوری گفت: آیا برای ما قابل قبول است که سال‌ها و سال‌هاست فلسطین زیر بمباران وحشیان صهیونیست‌ها قرار داشته باشد؟ آیا برای دنیای اسلام قابل قبول است که ملتی ۶۶ سال از سرزمین و دیار و وطن خود آواره باشد؟ آیا برای ما قابل قبول است که سال‌ها لبنان و سوریه در جنگ و کشتار و ویرانی باشد؟.

وی تصریح کرد: آیا برای ما قابل قبول است که صلاح‌الدین و نینوا و موصل و شمال و قلب عراق در هجوم وحشیان باشد؟ آیا برای دنیای اسلام قابل قبول است که پاکستان و افغانستان و یمن در مسیر تنازع و کشتار توسط گروه‌هایی به نام‌های مختلف باشند؟ اگر ما دنبال وحدت در دنیای اسلامیم باید برای ما سنی در غزه، علوی در دمشق، زیدی در یمن، کرد در شمال عراق، سنی در عراق، شیعه در عراق، شیعه و سنی در افغانستان و پاکستان و سراسر دنیای اسلام همه و همه را واحد و امت واحده بدانیم. اگر ما غم همه مسلمان‌ها را غم خود دانستیم آن‌گاه وحدت در دنیای اسلام امکان پذیر است.

روحانی افزود: شما ببینید گروهی غارت گر با نام دین و با نام جهاد با آبروی اسلام چه کرده‌اند نه تنها با مردم موصل چه کردند، با مردم رقه و حسکه چه کردند با مردم حلب چه کردند با لبنان و اففغانستان و پاکستان چه کردند با آبروی پیامبر اکرم چه کردند به نام دین سر بریدند به نام دین بقاع و مساجد و کنیسه و کلیسا را همه و همه را ویران کردند و نابودند و خراب کردند.

رئیس جمهوری گفت: در برابر اهل کتابی که در یک کشور اسلامی متعهد بود بدون جرم آن‌ها را کشتند و افتخار کردند، دنیایی که قدم به قدم احساس می‌کرد فردا راه نجاتی جز قرآن و اسلام پیش روی او نیست دنیایی که احساس می‌کرد تمدن غرب نمی‌تواند همه نیازمندی‌های مادی و معنوی جهان امروز و فردا را تامین کند و آرام آرام نگاه به آیات نورانی قرآن مجید می‌کرد و در برابر سیره پیامبر عظیم‌الشان اسلام سر فرود می‌آورد ببینید گروهی مزدور با چهره پیامبر چعه کردند و با آیات نورانی قرآنچه کردند از کشته شدن بیگناهان بد‌تر، کشته شدن و سربریدن آبروی اسلام و پیامبر عظیم الشان اسلام است.

وی تاکید کرد: امروز همه باید دست به دست هم دهیم، باید همه علمای اسلام برای وحدت امت اسلامی تلاش کنند بیاییم سید جمال و شیخ شلتوت و بروجردی را از نو زنده کنیم، بیاییم امام خمینی را زنده کنیم، بیاییم در شرایطی که امروز ما قرار داریم مسیر وحدت و اتحاد و یکپارچگی و یگانگی را برگزینیم و افتخار کنیم، امروز جوانان مسلمان در دنیای غرب و شرق از کار یک گروه هتاک به اسلام و آدم کش احساس شرم می‌کنند.

روحانی ادامه داد: مگر اسلام دین سهل نیست و مگر اسلام دین بشارت نیست و مگر پیامبر به امیرالمومنین و سعد معاذ فرمود به یمن بروید، آن جا به گونه‌ای اسلام را ترویج و تبلیغ کنید که مردم مژده راه سعادت را بیابند و از اسلام فاصله نگیرند.

وی افزود: اسلام را سهل به مردم معرفی کنید و سخت و پیچیده برای مردم تعریف نکنید؛ حتی به امیرالمومنین فرمود نماز را آنچنان کوتاه بخوان تا پیرمرد‌ها و مریض‌ها بتوانند در نماز جماعت شرکت کنند.

رئیس جمهوری کشورمان اظهار داشت: ما باید اسلام رحمانی، اسلام معتدل، اسلام اعتدالی را به جهان معرفی کنیم، ما باید در برابر افراط و خشونت ایستادگی کنیم. به دنیا بگوییم اسلام دین افراط نیست اسلام دین خشونت نیست اسلام دین مماشات است، دین مدارست دین سمهه سهله است، پس در کنار هم قرار بگیریم.

وی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان قدرت بزرگ منطقه‌ای جهان اسلام با راهبری رهبر عظیم الشان انقلاب اسلامی در برابر هر گروه مسلمانی، در برابر هر ملت مسلمانی که در برابر خشونت، افراط و تروریسم می‌ایستد و مبارزه می‌کند، آن‌ها را حمایت می‌کند چه غزه باشد و چه دمشق، چه موصل باشد و چه کردستان عراق، چه افغانستان باشد و چه پاکستان و چه هر جای دیگر، جمهوری اسلامی ایران در برابر مسلمان‌هایی که برای آزادی سرزمینشان در برابر غاصبین می‌جنگند و مبارزه می‌کنند در کنار آن‌هاست و از آن‌ها دفاع خواهد کرد.

روحانی تصریح کرد: دنیای استعمار امروز می‌خواهد با تخفیف اسلام با اهانت به اسلام با تفرقه در دنیای اسلام بر سرزمین‌های اسلامی که از جایگاه‌های استراژیک در دنیای امروز برخوردار هستند به راحتی سلطه یابد. منابع دنیای اسلام را غارت کنند با تفرقه و اختلاف بین ما بر ما صیادت کنند، ما امروز برای منافعمان برای منافع دنیایمان حتی برای منافع آینده فرزندانمان باید متحد شویم، دست به دست هم دهیم از اختلاف و تفرقه دست برداریم، از مسائل کوچک بگذریم به مسائل مهم و اهداف مهم نگاه کنیم به یاری دین خدا به پا خیزیم.

رئیس جمهوری کشورمان خاطرنشان کرد: امروز روزی است که خداوند و دین خدا از ما میخواهد که به صحنه بیاییم و در برابر ظالمان و مشرکان، منحرفان و مزدوران ایستادگی کنیم که اگر این چنین راه را برگزیدیم خدا هم ما را یاری خواهد کرد.