تحریم‌های جدید، مذاکرات را به شکست می‌کشاند

به گزارش افکارنیوز، روزنامه جروزالم پست، خانم «مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا امروز چهارشنبه که وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، به معنای زیرپاگذاشتن توافق ژنو است و می‌تواند به راحتی مذاکرات به شکست بکشاند.

سخنگوی وزارت خارجه دیروز هم موضعی مشابه گرفته بود و برای اولین بار تصریح کرده بود که حتی اگر تحریم‌های کنگره علیه ایران، در قالب «اجرای مشروط» تصویب شود، باز هم نقض توافق موقت هسته‌ای با ایران به شمار می‌آید.

خانم هارف گفته بود: «حتی اگر(برای اجرایی شدن مصوبه) شرط تعریف شده باشد و این مصوبه امضا شده و به صورت قانون درآید، جزو قوانین ایالات متحده به شمار می‌آید که این از نظر ما نقض برنامه اقدام مشترک به حساب می‌آید. این امر، همانطور که پیشتر هم گفته‌ایم، ایران را به نقض توافق، تشویق می‌کند.»

دور تازه مذاکرات هستهای ایران و گروه موسوم به ۱+۵ در حالی از روز ۲۸ دی (۱۸ ژانویه) در شهر ژنو سوئیس برگزار میشود که بر اساس توافق موقتی که سال گذشته در همین شهر به دست آمد، قرار بود طرفین نهایتا ظرف یکسال، یعنی تا سوم آذر ۹۳ (۲۴ نوامبر ۲۰۱۴)، به توافق نهایی دست یابند. با این حال، پابرجا بودن اختلافات موجب شد تا مهلت این مذاکرات، دو بار تمدید شود. ضربالاجل جدید مذاکرات هستهای، ۹ تیر ماه ۹۴ (۳۰ ژوئن ۲۰۱۵) اعلام شده است.