واکنش صریح ظریف به توهین به پیامبر(ص)

به گزارش افکارنیوز، محمد جواد ظریف در حاشیه سفر به افغانستان درباره اقدام موهن هفته نامه فرانسوی، گفت: توهین به ارزش‌ها یک نمود بارز افراط گرایی است و هیچ فرد معتدل و معتقد به آزادی اندیشه و بیان از این مفاهیم برای توهین به مقدسات دیگران سوء استفاده نمی‌کند.

وی تاکید کرد: این گونه اقدامات باعثتنفر و انزجار در آن جوامع و سایر جوامع خواهد شد.

ظریف با بیان اینکه اگر من جای مقامات غربی بودم نگاهی به جوانان کشورم می‌کردم که جذب داعش شده اند، ادامه داد: بسیاری از شهروندان این کشورها در عراق و سوریه به جنبش‌های افراطی پیوسته اند لذا مقامات این کشورها باید تلاش کنند یک آسیب شناسی مهم ارائه دهند که چرا اینقدر گرایش به افراط در کشورهای خودشان شکل گرفته است؟

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: بر اساس آمار بین ۲۰ تا ۵۰ درصد جنگجویانی که در سوریه و عراق قتل و غارت می‌کنند شهروندان کشورهای اروپایی هستند.

وی تاکید کرد: آنها باید از خودشان بپرسند چه سیاست‌هایی باعثشده این افراد که در درون کشورهای اروپایی تربیت شده اند به سمت داعش و دیگر جریان‌های تندرو گرایش پیدا کنند؟

ظریف با بیان اینکه آزادی بیان به معنای آزادی توهین نیست، ادامه داد: ما هر گونه اقدام تروریستی را محکوم می‌کنیم و مقامات مذهبی ما از تریبون نماز جمعه این اقدام را به طور واضح محکوم کردند اما ثمره چنین توهین‌هایی همان است که در پاریس دیدید.

وی اضافه کرد: موضع ما به جای خود استوار است، اما آنها نباید به خود اجازه توهین به مقدسات را بدهند.

حضور نیروهای خارجی در افغانستان باعثافزایش افراط گرایی شده است


وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به سئوال دیگر خبرنگار مهر درباره حضور داعش در افغانستان و تناقض این مطلب با سرمایه گذاری بخش خصوصی در این کشور، گفت: ما همیشه حضور فعالی در بازسازی افغانستان داشته ایم، قصد ما نیز این است که این حضور را احیا و تقویت کنیم.

وی تاکید کرد: در این سفر، استاندار خراسان رضوی نیز همراه ما بود و اقدامات مشترک در بسیاری از حوزه ها را دنبال کردیم.

ظریف اضافه کرد: مبارزه با افراط و تندروی در افغانستان بسیار جدی است و داعش بخشی از افراط است.

وی تاکید کرد: افراط در هر شکل از طالبان و القاعده گرفته تا داعش، تهدید است و حضور نیروهای خارجی نه تنها باعثکاهش افراط گری نشده، بلکه زمینه های افزایش آنرا نیز در پی داشته است.

وزیر امور خارجه با اشاره به دو محوری که می‌تواند حضور افراط گرایی را در افغانستان کاهش دهد، گفت: بحثاول دولت وحدت ملی است که همه مردم فکر می‌کنند در دولت حضور دارند و همین مسئله می‌تواند در ایجاد فضایی مردمی تر مثمرثمر باشد.

وی با اشاره به محور دوم، گفت: خروج یا کاهش نیروهای خارجی نیز بسیار اثرگذار است زیرا با حضور آنها، مردم فکر می‌کنند هنوز در اشغال هستند و همین مسئله ای می‌شود برای افراط و تندروی.

تاکید بر تعامل با همه همسایگان حتی عربستان


ظریف با اشاره به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، گفت: سیاست دولت یازدهم و نظر ما این است که بتوانیم روابطی جدی با همه همسایگان خود داشته باشیم.

وی افزود: آنچه در این رابطه نیاز است اینکه دو طرف احساس کنند این رابطه بر اساس احترام متقابل و منافع دوسویه شکل گرفته است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: اجازه نمی دهیم هیچکس منافع ما را نادیده بگیرد، زیر سئوال ببرد یا خدشه دار کند و بر همین اساس با همسایگان و دیگر کشورها ارتباط برقرار کرده ایم؛ این اصل سیاست خارجی ماست.

وی با بیان اینکه نگاه ما مبتنی بر خویشتنداری، تعامل و احترام به طرف مقابل است، ادامه داد: در همین راستا ما از کنار برخی اظهارنظرها و گفته ها با کرامت عبور می‌کنیم که شاهدیم گاه این نوع برخورد باعثسوء برداشت در منطقه شده است.

ظریف افزود: اعتقاد داریم همکاری کشورهای بزرگ منطقه به نفع همه مردم منطقه و به نفع جهان اسلام و به نفع صلح و امنیت بین المللی است و اقداماتی که برخی کشورها در حمایت از افراط انجام می‌دهند در نهایت آسیبش به خودشان بازمی گردد.

وی با بیان اینکه بهترین سرمایه ما مردم هستند، گفت: مردم همواره در سختی‌ها و فشارها با نظام همراهی کرده اند و اینکه برخی کشورها می‌اندیشند با پاره ای اقدامات می‌توانند بر ایران فشار بیاورند، باوری نادرست است و در واقع به منافع خودشان ضربه می‌زنند و تصویری در ذهن مردم ایران ایجاد می‌کنند که اصلاح آن دشوار است.

بازگشایی سفارت انگلیس روندی فنی است نه سیاسی


وزیر امور خارجه کشورمان همچنین درباره بازگشایی سفارت ایران و انگلیس گفت: بازگشایی سفارت دو کشور بیش از آنکه روندی سیاسی باشد، فنی است.

وی تاکید کرد: برای بازگشایی این سفارت نیاز به توافق‌هایی است که در حال رایزنی درباره آنها هستیم.

ظریف تصریح کرد: ما آماده هستیم با سفارت انگلیس مانند دیگر سفارت‌ها رفتار کنیم و توقع داریم دولت انگلیس هم با سفارت ایران مانند دیگر سفارت‌ها برخورد و تعامل کند.

در چند روز آینده تاریخ سفر اشرف غنی به ایران مشخص می‌شود


وی با تاکید بر اینکه تعامل با همسایگان اولویت ماست، گفت: قطعا ناامنی در کشور عربستان آثار مستقیمی بر امنیت ملی ما دارد ضمن اینکه توسعه روابط مشترک می‌تواند بر استان‌های شرقی ما نیز تاثیرگذار باشد. این دو مسئله از موضوعاتی است که بر اهمیت تعامل ایران و افغانستان می‌افزاید.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تعامل سازنده و امنیت منطقه به صورت کلی در محیطی آرام و به دور از چالش ایجاد می‌شود، گفت: به همین دلیل از ابتدای کار دولت، هم بنده و هم رئیس جمهور سفرها را به کشورهای همسایه آغاز کردیم و بیشترین توجه ما به کشورهای همسایه بود و در آینده نیز این سیاست را ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه ما یک دهه قبل در افغانستان با چالش مهم امنیت ملی و حضور طالبان روبرو بودیم، گفت: این مسئله باعثشد ما بخش قابل توجهی از توان ملی‌مان را برای مقابله با این مسئله صرف کنیم و همین چالش باعثشهادت دیپلمات‌های ما و یک خبرنگار ایرانی شد.

ظریف با اشاره به معضل مواد مخدر در افغانستان، گفت: می توان گفت بیشترین میزان تولید مواد مخدر در دنیا مختص افغانستان است و هزینه اجتماعی، امنیتی و اقتصادی آن به جمهوری اسلامی ایران وارد می شود.

وی ادامه داد: اعتیادی که در ایران ایجاد می کند از یک سو و خطر آن در ایجاد باندهای جنایتکاری و معضل امنیتی برای ایران از مسائلی است که در سایه افغانستان آباد و توسعه یافته می توان با آن مقابله کرد.

وزیر امور خارجه اضافه کرد: البته موضوعات دیگری مانند حضور گروه های افراطی در افغانستان نظیر طالبان و ورود داعش به شرق این کشور نیز وجود دارد که به عنوان تهدیدی در منطقه محسوب می‌شود.

وی با اشاره به حضور نیروهای خارجی در این کشور، گفت: نیروهای خارجی باعثناامنی و افراط گرایی شده‌اند و بهانه به دست افراطیون می دهند.

ظریف با اشاره به ظرفیت ایران برای افغانستان و تعامل دو طرف نیز گفت: ایران از بسیاری جهات می تواند برای افغانستان مفید باشد از جمله اینکه می‌تواند بهترین و امن‌ترین مسیر برای ترانزیت مواد معدنی افغانستان باشد. افغانستان از لحاظ مواد معدنی کشوری بسیار غنی است و این می تواند فرصت بسیار خوبی برای هر دو کشور باشد.

وی تاکید کرد: دولت یازدهم در نظر دارد از همه فرصت‌ها بهره بگیرد و با همه چالش ها برخورد کند. از همه فرصت‌ها به درستی بهره بگیریم می توانیم شرق کشورمان را به شدت آباد کنیم.

وزیر امور خارجه با اشاره به توافق جامع بین المللی بین ایران و افغانستان، گفت: برای ما افغانستان بسیار مهم است و در دولت کرزای، روحانی و ایشان تعهد کردند که به توافقی جامع بین ایران و افغانستان دست یابند. تا حدود بسیاری نیز این توافق پیش رفت و گفتگوهای خوبی نیز داشتیم.

وی با اشاره به سفر اخیر خود، گفت: در این سفر نیز درباره حوزه های جدید همکاری در مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، منابع آب، محیط زیست، مبارزه با مواد مخدر و افراط گرایی بحثو تبادل نظر شد که می‌توان دورنمای بسیار مثبتی را برای روابط دو کشور در آینده ترسیم کرد.

ظریف با اشاره به سفر اشرف غنی به ایران، گفت: درباره تاریخ این سفر گفتگوهایی داشتیم و زمانهایی مطرح شد و فکر میکنم در چند روز آینده تاریخ قطعی آن مشخص خواهد شد.