سازمان ملل اعلام کرده است که در سيل ويرانگر پاکستان، بيش از ۱۰ هزار مدرسه و مرکز آموزشي در مناطق سيلزده اين کشور ويران شدهاند.


به گزارش خبرنگار بین الملل " افکار به نقل از پرس تی وی؛ عمر عمل، یکی از مقام‎های سازمان یونسکو(UNESCO) روز چهارشنبه(۳۱ شهریور) در یک کنفرانس مطبوعاتی که در شهر اسلام‌آباد برگزار شد، گفت که میلیون‌ها دانش‌آموز بدون مدرسه مانده‌اند.

عمل همچنین افزود: " پنج تا شش درصد کل مدارس(پاکستان) آسیب دیده‌اند. این بدان معناست که بین ۱.۵(یک و نیم) تا ۲.۵(دو و نیم) میلیون دانش‌آموز دچار کمبود امکانات آموزشی شده‌اند و این آمار همچنان در حال افزایش است. "

این در حالی است که پاکستان به عنوان یکی از بحرانی‌ترین کشورها از نظر مشکل بی‌سوادی مطرح است و بیش از ۵۷ درصد بزرگسالان این کشور بی‌سواد هستند.

شبه‌نظامیان نیز در سه سال گذشته صدها مدرسه را در دره سوات و دیگر مناطق شمال غربی پاکستان ویران کرده‌اند.

سازمان ملل همچنین برای کمک به مردم سیل‌زده پاکستان دو میلیارد دلار دیگر درخواست کرده است.

گفتنی است بر پایه گزارش نهادهای بین‌المللی سیل بی‌سابقه پاکستان زندگی بیش از ۲۰ میلیون نفر از مردم این کشور را از حالت عادی خارج کرده است.

این درحالی است که بیش از ۱۲ میلیون نفر از مردم این کشور نیاز به کمک‌های فوری بشردوستانه دارند.

بیماری‌های عفونی و ویروسی نیز در بین مردم سیل‌زده به سرعت شایع شده است.

براساس گزارش‌های پزشکی درحال حاضر بیش از ۷۰۹ هزار مورد اسهال و یک میلیون بیماری پوستی و بیش از ۸۰۰ هزار عفونت شدید ریوی و صدها هزار مورد مالاریا و تب ویروسی در این منطقه شیوع یافته است.

مسئولان پاکستان اعلام کردهاند که فقط امکان تامين ۲۰ درصد مواد غذايي و آب آشاميدني مورد نياز سيلزدگان را در اختيار دارند.