ایگناتیوس: نباید در امتیازدهی به ایران عجله کرد

به گزارش افکارنیوز، «دیوید ایگناتیوس» ستون‌نویس برجسته روزنامه واشنگتن‌پست که یادداشت‌ها متعددی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران نوشته، این بار مدعی است که ایرانی‌ها در موضع ضعف‌اند و اوباما نباید برای امضای توافق هسته‌ای عجله کند. در ابتدای این گزارش که در نشریه «لیف کرونیکل» به چاپ رسیده، نویسنده ابتدا به شرایط مناسب اقتصاد آمریکا و لزوم بهره‌برداری سیاسی از این وضعیت پرداخته و گفته: «با این شرایط آمریکا عقبه مالی تفکر در جایگاه یک ابرقدرت را دارد. نباید عجله کرد و در این شرایط، به ملت‌های ضعیف‌تر امتیاز داد و یا با آنها از سر خامی، توافق‌نامه‌ای امضاء کرد؛ یک نمونه از این شرایط، مذاکرات هسته‌ای با ایرانیان است.» ایران و ۱ + ۵ تا ۱۰ فروردین وقت دارند که بر سر چهارچوب سیاسی توافق هسته‌ای، به نتیجه مشترکی برسند. با نزدیک شدن به این ضرب‌الاجل اولیه، مراودات دیپلماتیک شدت گرفته و طرفین نسبت به حصول توافق ابراز خوش‌بینی کرده‌اند.

از سوی دیگر اما، در داخل آمریکا، برخی اصرار دارند که اوباما می‌خواهد توافق هسته‌ای را به عنوان دستاورد سیاست خارجی ۸ سال کلیدداری کاخ سفید مطرح کند که مقاله‌نویس واشنگتن‌پست با همین پیش‌فرض نوشته: «امیدوارم دولت اوباما هم در اشتیاق رسیدن به توافق هسته‌ای با ایرانیان، بیش از حد به آنها امتیاز ندهد.» ایگناتوس گذشت زمان را هم به نفع آمریکا و به ضرر ایران دانسته و بر همین اساس گفته: «اگر ایرانیان واقعاً آماده دست برداشتن از رویارویی با آمریکا و از برق کشیدن برنامه هسته‌ای خود هستند، چه خوب ولی اگر چنین نبود، باید صبر کرد. نفت ارزان و نیاز مبرم مردم این کشور به بیرون آمدن از انزوا، دو عاملی است که بازی زمان را به ضرر تندورهای این کشور پیش می‌برد.»

وی در انتهای در این مقاله به تقابل جاری با میراثدار شوروی یعنی فدراسیون روسیه هم نیم نگاهی داشته و نوشته: آمریکا باید با سری بالا به دوستانش به دوستانش کمک کند و کشورهای متخاصم را مجبور کند که بهای کلهشقیهای خود را بپردازند، همانطور که با روسیه به خاطر حمله به اوکراین رفتار شد. روسیه و غرب بر سر یکی از مهمترین کشورهای جدا شده از شوروی سابق یعنی اوکراین اختلاف دارند که پس از بالا گرفتن تنشها در شرق این کشور و الحاق شبهجزیره کریمه به خاک روسیه، اختلافات سیاسی وارد فاز اقتصادی شد و طرفین یکدیگر را تحریم کردند.