گفت‌وگوی ظریف و موگرینی در مونیخ

به گزارش افکارنیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز(شنبه) در ادامه دیدارهایش با مقامات شرکت کننده در پنجاه و یکمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ با فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دیدار وزیر خارجه ایران بر اراده قوی سیاسی ۱ + ۵ برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای با ایران تأکید و آثار مثبت آن را برای تحولات منطقه مهم توصیف کرد.

در این ملاقات دو طرف تحولات مهم منطقه به ویژه سوریه، یمن و چگونگی مبارزه با افراط گرایی و تروریسم را مورد گفت‌وگو قرار دادند.

دیدار و گفت‌وگو با یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اولین برنامه کاری امروز ظریف در مونیخ بود. دو طرف در این دیدار در خصوص همکاری‌های ایران و آژانس و همچنین مذاکرات هسته‌ای ایران و شش کشور به گفت‌وگو نشستند. پس از آن رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با سرگئی لاوروف همتای روس خود دیدار و گفت‌وگو کرد که دو طرف در این دیدار با اشاره به مناسبات خوب دو کشور و تبادل هیأت‌های عالیرتبه اخیر بر ضرورت یافتن راه‌حل‌های سیاسی برای پایان دادن به بحران‌های منطقه‌ای از طریق گفت‌وگو تاکید کردند.

ظریف همچنین با فیلپیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس در حاشیه این اجلاس دیدار کرد و روند مذاکرات هسته‌ای و تحولات روابط دوجانبه تهران و لندن محور این گفت‌وگوها بود.

هاموند پس از این دیدار مذاکراتش با ظریف سازنده خواند.

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در ادامه رایزنی‌هایش با مقامات شرکت کننده در کنفرانس امنیتی مونیخ، با الیاسون قائم مقام دبیرکل سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کرد و پس از آن قرار است با حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق دیدار و به رایزنی بپردازد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که عصر دیروز(جمعه) به همراه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونانش به منظور شرکت در پنجاه و یکمین نشست کنفرانس امنیتی مونیخ وارد این شهر شد، در بدو ورود به مونیخ با جان کری همتای آمریکایی خود به مدت ۲ ساعت دیدار و پس از آن با فرانک والتر اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان به گفت‌وگو پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان پس از دیدارهای دیروزش در مونیخ طی اظهاراتی با تاکید بر اینکه به نظر من نه فقط یک راه‌حل بلکه چندین راه‌حل برای حل موضوع هسته‌ای ایران وجود دارد، تصریح کرد: فقط به یک اراده سیاسی قوی برای حصول نتیجه نیاز است.

ظریف همچنین با کوفی عنان دبیرکل سابق سازمان ملل و ریش سفیدان این سازمان دیدار و پس از آن هم با یوسف بن علوی همتای عمانی در خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقهای بحث و تبادل نظر کرد.