کارایی ۱۷۰ RQ ایرانی کمتر از مدل آمریکایی آن نیست

به گزارش افکارنیوز، نشست علمی " هوا فضا، دیروز، امروز، فردا " با حضور سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه، سرتیپ پاسدار سیدمهدی فرحی معاون صنعتی و امور تحقیقاتی وزارت دفاع، دکتر تجریشی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از اساتید، مدیران گروهها و دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در سالن همایشهای جابربن حیان این دانشگاه برگزار شد.
فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پس از برگزاری جلسه با دکتر فتوحی ریاست دانشگاه صنعتی شریف و جمعی از اساتید این دانشگاه در نشستی چهار ساعته در فضایی صمیمی به پرسش های دانشجویان پاسخ گفت.

سردار حاجی زاده تغییر نام نیروی هوایی سپاه به نیروی هوا فضا را مبنای توسعه فعالیتها در حوزه هوا فضا دانست و اظهار داشت: انجام این تغییر که با تدبیر فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت، گرایش نیرو را از فعالیتهای صرفاً هوایی به بخش هوا فضا سوق داد.

وی فعالیتهای حوزه هوا فضا را پیچیده و هزینه بر توصیف و تصریح کرد: هر چند بیش از ۵ سال از ورود سپاه به عرصه فضایی نمی گذرد اما در بخشهایی مانند ساخت و بکارگیری ماهواره برها توانسته ایم توفیقات ارزنده ای را کسب کنیم و امیدواریم با همکاری جامعه دانشگاهی بتوانیم این روند را توسعه و گسترش دهیم.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه با اشاره به پرواز ۱۷۰ RQ ایرانی و مقایسه آن با نمونه آمریکایی گفت:
ما برخلاف آمریکایی ها بابت ساخت پهپاد ۳۰ میلیون دلار هزینه نمی کنیم، بلکه با تکیه بر توانمندی و دانش بومی خودمان پهپادهایی به پرواز در آوردیم که در عرصه میدانی کارایی آنها کمتر از ۱۷۰ RQ آمریکایی نیست.

وی تاکید کرد: سپاه در زمینه ساخت و بکارگیری تجهیزات هیچگاه مطابق با الگوی غربیها عمل نکرده و متناسب با تهدیدات، نیازها و ماموریتهای ابلاغی به طراحی و ساخت این تجهیزات می پردازد.

سردار حاجی زاده با بیان اینکه ۱۷۰ RQ ایرانی در ابعاد مختلف و متناسب با ماموریتهای نیروی هوافضای سپاه ساخته شده است اظهار داشت: فناوری پنهان کاری هواپیماهای بدون سرنشین را قبل از شکار RQ۱۷۰ امریکایی نیز در اختیار داشتیم.

وی درخصوص تعامل سپاه با جامعه دانشگاهی در انجام پروژه ها نیز گفت: نیروی هوا فضای سپاه از طریق ایجاد پژوهشکده هایی همچون پژوهشکده شهید کاظمی همواره با نخبگان دانشگاهی در ارتباط بوده و از دانش بومی جوانان ایرانی برای ارتقای توان دفاعی و بازدارنده نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران استفاده می کند.

سردار حاجی زاده از جنگهای امروز به عنوان جنگ علم، فن آوری و بومی سازی یاد کرد و افزود: به طور مثال راه اندازی سیستم عامل‌کاربردی و بومی " سپند " با تنوع عملکرد در حوزه های مختلف می تواند برطرف کننده بسیاری از خلاها و مشکلات باشد.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه خط مقدم امروز را " خودکفایی " دانست و تصریح کرد: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران با گذشت ۳۶ سال در مقطع کنونی با در نوردیدن مرزها به چشم امید آزادیخواهان عالم تبدیل شده است و در این شرایط نخبگان و جامعه دانشگاهی می توانند نقش تعیین کننده ای را در عرصه تولید علم ایفا کنند.

وی با بیان اینکه حزب ا… لبنان و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به مثابه " ظروف مرتبطه " هستند به توانمندی های حزب ا… اشاره و خاطرنشان کرد: عملیات شبعا در واکنش به ترور رزمندگان حزب ا… و سردار الله دادی توسط رژیم غاصب صهیونیستی در شرایطی که این رژیم جعلی در آماده باش کامل به سر می برد انجام شد، عملیاتی بی نظیر بود که نشان از اقتدار و توان اطلاعاتی و عملیاتی حزب ا… دارد.

سردار حاجی زاده درخصوص تعامل حوزه صنعت و عرصه دفاعی کشور تصریح کرد: امروز بخش قابل توجهی از ظرفیتهای عرصه دفاعی به کمک صنعت آمده و کارهای نشدنی سابق را میسر کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه سامانه های پدافندی و راداری بحمدا… امروز از شرایط مطلوبی برخورداریم و این سامانه ها متناسب با ماموریت و عملکردهای مختلف با بهره مندی از قابلیتهای رصد، شناسایی و رهگیری دقیق به همت جوانان این مرز و بوم ساخته شده و در شبکه گسترده پدافندی کشور مورد استفاده قرار می گیرند.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه در پایان سخنانش با اشاره به اینکه برغم وجود برخی موارد که دانشجویان برای ارتقای توانمندی های تخصصی خود به مهاجرت و ادامه تحصیل در خارج از کشور می اندیشند، در داخل کشور فرصتها و بسترهای مطلوبی برای ارتقای تحصیلی و حرفه ای و خدمت رسانی به میهن اسلامی فراهم شده است خطاب به دانشجویان گفت: در مقطع حساس کنونی شما جوانان نخبه رسالت خطیری را بر دوش دارید همانطورکه در سالهای دفاع مقدس، رزمندگان با چشم بستن بر روی مادیات و لذتهای دنیوی از جان خود گذشتند تا شما امروز در آرامش و امنیت به سر ببرید شما نیز باید با ایستادگی، همت و عزم بالای خود سختیها را تحمل کرده و آینده درخشان ایران اسلامی را بسازید.