باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در گفت و گو با تلویزیون بی بی سی فارسی به رئیس جمهوری کشورمان حمله کرد.


وی گفت که اظهارات احمدی نژاد در باره واقعه ۱۱ سپتامبر، موهن و غیر قابل توجیه بوده است.

او افزود: " به ویژه به این دلیل که او(آقای احمدی نژاد) چنین اظهاری کند، آنهم اینجا در منهتن، تنها در فاصله ای کوتاه از جایی که حادثه اتفاق افتاد، جایی که خانواده ها عزیزانشان را از دست دادند، مردمی از تمام مذاهب و قومیت ها، که این را بزرگترین تراژدی نسلشان قلمداد می کنند، اینکه او چنین چیزی بگوید، قابل توجیه نیست و با واکنشی که ملت ایران در زمان حادثه نشان دادند، در تعارض است. "

اوباما بی آنکه به محدود و ناچیز بودن واکنش ایرانیان به حادثه ۱۱ سپتامبر اشاره کندیادآور شد: " آن زمان عده ای[در ایران] شمع به دست شب زنده داری کردند. احساسات انساندوستی که در ایران ابراز شد شدت اختلاف بین عملکرد دولت ایران از یک سو و اکثریت(!) مردم ایران را از سوی دیگر نشان می دهد.

گفتنی است احمدی نژاد روز پنجشنبه در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، از احتمال دست داشتن بخش هایی از دولت آمریکا در حادثه ۱۱ سپتامبر سخن گفته بود.

او گفته بود که سه نظریه درباره چگونگی وقوع این حملات وجود دارد که بر اساس یکی از آنها، حملات " توسط بخش هایی از دولت آمریکا و برای ایجاد تغییر در روند نزول اقتصاد آمریکا و سیطره او بر خاورمیانه و همچنین نجات رژیم صهیونیستی " انجام شده است و " اکثریت مردم آمریکا و ملت ها و سیاستمداران بر این باورند. "

بی بی سی گفت: دیپلمات های آمریکا و شمار دیگری از دیپلمات های کشورهای غربی به نشانه اعتراض به این اتهام، سالن محل سخنرانی را ترک کرده بودند.

خبرنگار تلویزیون فارسی بی بی سی در نیویورک، از اوباما پرسید: " در اولین پیام ویدیویی خودتان که در ماه مه سال ۲۰۰۹ به مناسبت سال نوی ایرانی منتشر کردید، دولت و مردم ایران را خطاب قرار دادید و گفتید که به دیپلماسی متعهد هستید، همچنین گفتید که گفتگو در مورد همه مسائل موجود، تنها زمانی امکان موفقیت دارد که هیچ تهدیدی در کار نباشد. گفتید که با تهدید کارها جلو نمی رود. با وجود این، دولت شما در بیشترین بخش امسال، نه تنها ایران را به تحریم تهدید می کرد، بلکه نهایتا تحریم هایی را اعمال کرد که به گفته دولت شما فلج کننده است. برای کسانی که این رفتار را دور شدن از وعده " تهدید نکردن و توسل به دیپلماسی صرف " قلمداد می کنند، چه پاسخی دارید؟ "

اوباما در پاسخ گفت: " به اعتقاد من باید به آنچه امسال انجام داده ایم نگاه کنیم. در آنچه اتفاق افتاده تناقضی نیست. آنچه که من همواره گفته ام این است که ما می خواهیم با دستانی باز با دولت و مردم ایران گفتگو کنیم. چرا که معتقدیم هیچ چیز اجتناب ناپذیری وجود ندارد که ایران و آمریکا را دشمن یکدیگر کند. بخشی از تاریخ روابط هست که تلخ است. اما می توان با تکیه بر تفاهم دوجانبه و احترام دو طرفه از آن عبور کرد. و ما مایلیم مردم ایران در نهایت موفق شوند. "

رئیس جمهوری آمریکا افزود: " اما دولت ایران این کشور را در مسیری قرار داده که باعثشده تمام دنیا آن را محکوم کنند. به اعتقاد من بسیار مهم است که درک کنیم تحریم هایی که امسال وضع شد، به این دلیل بود که در بین امضاءکنندگان پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای، ایران تنها کشوری است که نتوانسته جامعه بین المللی را متقاعد کند که برنامه هسته ای اش صلح آمیز است. این تنها قضاوت من نیست، این قضاوت کشورهای جهان است، از جمله کشورهایی مانند روسیه و چین که معمولا در وضع تحریم علیه بقیه کشورها با احتیاط زیاد عمل می‌کنند. "

خبرنگار بی بی سی از رئیس جمهوری آمریکا پرسید که با توجه به تحریم های سی ساله علیه ایران، چه چیزی باعثشده که دولت آمریکا گمان کند این بار تحریم ها اثری متفاوت بر رفتار حکومت ایران خواهد داشت.

اوباما گفت: "تضمینی وجود ندارد.