گفتگو باوکیل رحیمی درباره نحوه انتقالش به اوین

به گزارش افکارنیوز، بالاخره‌ درهای گشوده شده برای معاون اول دولت احمدی‌نژاد بسته شد چون محمدرضا رحیمی به داخل زندان رفت تا پنج سال را در آن سپری کند. این خبر را عصر دیروز پایگاه اطلاع‌رسانی دادسرای عمومی و انقلاب تهران منتشر کرد و نوشت: «حکم حبس محمدرضا رحیمی اجرا و نامبرده روز جاری به زندان اوین معرفی شد. با توجه به قطعیت حکم محکومیت محمدرضا رحیمی، معاون اول سابق رئیس‌جمهور دایر بر تحمل پنج سال حبس، سرپرست اجرای احکام دادسرای کارکنان دولت دستور اجرای حکم حبس را از طریق نیروی انتظامی صادر کرد.

بر این اساس مأموران پلیس در تاریخ ۲۶/۱۱ / ۹۳ با حضور در محل سکونت محکوم علیه، وی را فراخوانده و پس از تفهیم موضوع اجرای حکم، نامبرده جهت تحمل حبس به زندان اوین معرفی شد.» معاون اول احمدی‌نژاد تصور این را هم نداشت که روزی به زندان اوین برود اما سال‌ها قبل که جوانفکر برای گذراندن حکم قضایی به زندان رفته بود، شاید او این فرصت را داشت که در صورت صدور مجوز برای بازدید احمدی‌نژاد از زندان اوین، او هم رئیس‌جمهور وقت را همراهی کند. اگر آن روز رفته بود شاید دیروز غریبانه به زندان نمی‌رفت!

وکیلش چه گفت؟

دیروز پس از انتشار خبر حضور رحیمی در زندان اوین با وکیل او یعنی محمدرضا نادری تماس گرفتیم که از جزئیات انتقال موکلش به زندان خبردار شویم. او هم اطلاعات زیادی نداشت و گفت که از طریق سایت‌ها از حضور رحیمی در زندان مطلع شده اما می‌دانست رحیمی برای روز یکشنبه احضار شده که از این حضور امتناع کرده و بنابراین از در منزلش او را به اوین منتقل کرده‌اند.

متن گفت‌وگوی وکیل رحیمی با روزنامه آرمان را می‌خوانید:

در خبرها خواندیم که محمدرضا رحیمی یعنی موکل شما را به زندان منتقل کرده‌اند.

من هم از همین سایت‌ها و پیامک‌هایی که می‌آید، متوجه ماجرا شدم.

مگر وکیلش در جریان نبود؟

خیر قرار این نیست.

مثل اینکه آقای رحیمی را جلب کرده‌اند و از در منزل برده‌اند؟

من هم همینطور شنیدم، بله. بعدا که تماس گرفتم دیدم همینطوری بوده است.

به آقای رحیمی اطلاع داده بودند که خودشان مراجعه کنند؟

بله.

یعنی آقای رحیمی از اینکه خودش مراجعه کند، تمرد کرده بود؟

نه قرار بود که برود و این کار را بکند؛ آن‌طور که من خبر داشتم.

یعنی هنوز فرصت داشته است؟

نه؛ فرصتی هم نداشته است. یعنی برای روز یکشنبه(دیروز) احضار شده بود.

یعنی با اینکه ایشان احضار شده و چون نرفته بود به منزل وی مراجعه کرده‌اند؟

بله.

درخواست اعاده دادرسی شما به کجا انجامید؟

من درخواست را داده‌ام و در حال بررسی است.

جرم رحیمی

محکومیت معاون اول دولت احمدی‌نژاد از نظر دیوان‌عالی کشور ناشی از ارتکاب دو جرم «ارتشا» و «تحصیل مال از طریق نامشروع» است. ایسنا نوشت؛ شعبه‌ ۱۱ دیوان‌عالی کشور در رابطه با تجدیدنظرخواهی محمدرضا رحیمی - معاون اول دولت احمدی‌نژاد - نسبت به حکم صادره از شعبه‌ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران اعلام کرده که هرچند از حیثرعایت اصول، تشریفات دادرسی و احراز بزهکاری متهم، رأی تجدیدنظر خواسته صحیحا صادر شده، ولی تطبیق عمل ارتکابی نامبرده با ماده‌ ۴ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری مبنی بر اشتباه است، زیرا نامبرده در گزینش اعضای شبکه‌ اختلاس، هیچ‌گونه اقدام عملی انجام نداده است.

شعبه ۱۱ دیوانعالی کشور ادامه داده که اتهامات محمدرضا رحیمی اخذ رشوه (قبول مال بهطور غیرمستقیم) و تحصیل مال از طریق نامشروع است که با مواد ۲ و ۳ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری مطابقت دارد. لذا ضمن رد دفاعیات وکلای متهم و با اجازه حاصله از ماده ۲۵۰ قانون آیین دادرسی کیفری و با رعایت ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۰ که قانون حاکم در زمان ارتکاب جرم بوده و مساعدتر به حال متهم است و با اصلاح محکومیت ۱۵ سال حبس وی به ۵ سال حبس در رابطه با ارتشا و ۳ ماه و یک روز حبس از جهت تحصیل مال از طریق نامشروع و تائید سایر محکومیتهای وی از جمله انفصال دائم از خدمات دولتی و دو فقره رد مال جمعا به مبلغ ۲۸میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حق دولت و جزای نقدی معادل ۱۰میلیارد ریال، دادنامه صادره را با اصلاح مذکور، تائید و ابرام میکند.