عارف: چاره‌ای جز حرکت به سمت ائتلاف نداریم

به گزارش افکارنیوز، محمدرضا عارف، رئیس بنیاد امید ایرانیان در کنگره حزب اراده ملت با تاکید بر اینکه نماد مردمی بودن انقلاب تحزب به فعالیت‌های سازمان‌ها و تشکل‌های شناسنامه دار است، اظهار کرد: تلاش همگان، چه دولتمردان و چه دیگر فعالین سیاسی باید اجرایی شدن آرمان‌ها، تقویت و توسعه تحزب باشد.

وی افزود: برگزاری انتخابات و پیشامدهای سیاسی بهترین فرصت برای حضور و فعالیت احزاب است تا احزاب فعالیت های خود را سازماندهی کنند و برای آسیب‌شناسی آن جهت بررسی و رفع آنها اقدام کنند.

عارف با بیان اینکه شرایط فعلی کشور ضرورت حرکت جبهه ای و ائتلافی را به عنوان یک اصل بدیهی ایجاب می کند، تصریح کرد: هیچ حزبی نمی‌تواند بدون همکاری به موقعیت چشمگیر سیاسی برسد، به همین دلیل ناگزیر از فعالیت جبهه‌ای است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان افزود: اصالت فعالیت‌های سیاسی در تقویت احزاب و تشکل ها است و حرکت جبهه‌ای زمینه را برای فعالیت احزاب همسو فراهم می کند.

وی ادامه داد: ما نیاز به داشتن احزابی با انگیزه و توانا هستیم و باید دقت کنیم از حرکت جبهه‌ای غافل نشویم و هر حرکت جمهوری اسلامی باید با نقش احزاب صورت گیرد.

عارف با تاکید بر اینکه لازمه حضور احزاب در جایگاه کسب قدرت رعایت جهت‌گیری و ماندگاری است، گفت: باید اقداماتی که به این اصل خدشه وارد می کند را کنار بگذاریم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان اظهار کرد: هدف احزاب کسب قدرت برای تحقق آرمان ها است که این جهت‌گیری در همه احزاب باید وجود داشته باشد تا بتوان مردم‌سالاری و مشارکت مردمی را توسعه داد.

وی خاطر نشان کرد: احزاب برای ماندگاری و رسیدن به هدف ناگزیر از داشتن برنامه های راهبردی میان‌مدت و بلندمدت هستند، به نظر می رسد احزاب موجود برای جامعیت‌بخشی و فراگیر شدن باید اقداماتی را انجام دهند.

عارف با برشمردن اقدامات احزاب جهت فراگیر بودن در فعالیت های سیاسی داخل کشور توضیح داد: توسعه تشکیلات، کادرسازی و جذب افرادی که می توانند در چارچوب اساسنامه حرکت کنند، یکی از این اقدامات است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان اضافه کرد: توانمندسازی و جوان‌گرایی که احزاب امروز کمتر به آن توجه می‌کنند، از جمله مسائلی است که احزاب جهت جامعیت‌بخشی به خود باید به آن توجه کنند.

وی ادامه داد: همکاری با جریانات همسو برای ارتقاء کارآمدی، تعامل با جریانات رقیب، استفاده از تجارب و تشکیلات حزبی، توجه به اسناد بالادستی، آسیب‌شناسی فعالیت ها، نظارت مستمر به اهداف احزاب جهت کاهش خطاها و شفاف‌سازی فعالیت‌ها از دیگر اقداماتی است که به فراگیری احزاب در عرصه فعالیت های سیاسی کمک می کند.

عارف با اشاره به ضرورت توجه به مسئله اخلاق که نسل سوم و چهارم باید به آن توجه کنند، گفت: امروز اگر گرفتاری‌هایی داریم، از نبود اخلاق است. انقلاب ما، یک انقلاب فرهنگی بوده است و الگوی ما، سخنان امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر است که باید بتوانیم در رفتارهای حکومتی و مدیریتی خود اعمال کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه باید به دنبال سیاست مبتنی بر اخلاق باشیم، اظهار کرد: اگر می‌خواهیم پیروز شویم و منافع فردی ما پاس داشته شود، باید تصمیم‌گیری‌های ما پیروی از اخلاق باشد.

وی افزود: بازگشت به اخلاق و محور شدن آن در عرصه فعالیت های سیاسی به پیشرفت کشور و تحقق آرمان های انقلاب کمک می کند. من به اخلاق تنها به عنوان یک ویژگی فضیلت‌بخشی نگاه نمی کنم بلکه به عنوان یک امر الزامی به آن توجه می کنم.

عارف ادامه داد: حتی درون یک جبهه، اخلاق باید مبنای حرکت و همکاری ما باشد و باید زیربنای سیاست ها قرار گیرد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان اضافه کرد: نباید برخی مسائل ما را به اهداف کوتاه مدت متوجه کند و از اهداف بلندمدت دور نگه دارد.

وی با تاکید بر اینکه برای حذف رقیب به هر قیمتی نباید اقدام کنیم، خاطر نشان کرد: پایبندی به اخلاق در درون جبهه ایجاب می کند، منیت را کنار بگذاریم و خود را نسبت به گروه دیگر برتر ندانیم و به خرد جمعی اهمیت دهیم.

عارف با بیان اینکه پروژه کوتاه مدت ما حضور در انتخابات سال آینده است، گفت: ممکن است در این هدف کوتاه مدت اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما ما باید به ماندگاری در عرصه سیاسی در درازمدت فکر کنیم و همچنین یک الگوی اخلاقی در سیاست داشته باشیم.