امیدواری آمریکا برای از بین بردن تهدید ایران برای اسرائیل

به گزارش افکارنیوز، «یوال اشتاینیتز» وزیر اطلاعات و امور راهبردی رژیم‌صهیونیستی که در کابینه بنیامین نتانیاهو پرونده ایران را نیز در اختیار دارد، می‌گوید واشنگتن امیدوار است پس از دوره‌ای ۱۰ تا ۱۵ ساله، ایران دیگر تهدیدی برای آمریکا و اسرائیل به شمار نیاید. اشتاینیتز در مصاحبه‌ای که روز چهارشنبه در تل‌آویو با روزنامه واشنگتن‌پست انجام داده، بار دیگر با توافق هسته‌ای با ایران مخالفت کرده و مدعی شده است که توافق مد نظر کاخ سفید، ایران را در آستانه تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای قرار می‌دهد. وی در این رابطه گفت: «از همان ابتدا، ما به صراحت اعلام کردیم که ملاحظاتی در مورد هدف مذاکرات داریم. تصور می‌کردیم که هدف باید این باشد که از شر تهدید هسته‌ای ایرانی‌ها خلاص شویم، نه اینکه به بازرسی و راستی‌آزمایی آن بسنده کنیم.»

اشتاینیتز با بیان اینکه واشنگتن تلاش می‌کند طول دوره اجرایی توافق دستکم بین ۱۰ تا ۱۵ سال باشد، در تشریح طرز فکر «خطرناک» آمریکا، می‌گوید: «شما می‌گوئید که ۱۰ یا ۱۲ سال دیگر، ممکن است ایران کشوری متفاوت باشد.»

وی همچنین در مورد توافق هسته‌ای موقت ایران و گروه موسوم به ۱ + ۵ و پذیرش غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران، می‌گوید: «ما این تصور را داشتیم که این(غنی‌سازی) نمادین خواهد بود. ارقام اولیه(که ایالات متحده با شرکایش در میان گذاشت) چند صد سانتریفیوژ بود.» به نوشته واشنگتن‌پست، اشتاینیتز حالا می‌گوید که شمار سانتریفیوژهای مورد بحث، «چند هزار» است. رسانه‌های اسرائیلی پیش از این مدعی شده بودند که آمریکا حاضر است تا ۶۵۰۰ سانتریفیوژ ایران را تحت شرایطی، بپذیرد. اشتاینیتز همچنین مدعی است که احتمال دارد ایران سه یا چهار سال دیگر، زمانی که غرب مشغول مسائل دیگر بود، «مخفیانه پیش‌روی» کند.

وی با بیان اینکه واشنگتن امیدوار است طی دهه آینده فضای ایران تغییر کند، میگوید: من این منطق را درک میکنم، اما با آن مخالف هستم. (آنچه آمریکا میگوید این است که)، اگر شما (ایران) با ۱۰ سال توقف موافقت کنید، همین برای ما کفایت میکند. اشتاینیتز میگوید تکیه بر این منطق که فضای ایران تا پایان دوره اجرایی توافق هستهای تغییر میکند و ایران دیگر تهدیدی برای ایالات متحده یا اسرائیل نخواهد بود، بیش از حد مبتنی بر حدسیات است. وی در پایان میگوید: ایران بخشی از مسئله است و نه بخشی از راهحل، مگر آنکه تصور کنید چیره شدن ایران بر خاورمیانه، راهحل است.