مذاکره‌ کردن امتیازی نیست که آمریکا به ایران بدهد

به گزارش افکارنیوز، علی‌اکبر ولایتی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار خود با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان در پاسخی درباره اظهارات اخیر وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه مذاکرات مبنی بر اینکه اگر اوباما تا ماه مارس احساس کند که ایران تصمیمات سازنده‌ای برای اثبات صلح‌آمیز بودن برنامه خود اتخاذ نمی‌کند، مذاکرات را متوقف می‌کنیم گفت: بدون تردید جمهوری اسلامی ایران اهل مذاکره است و از ابتدای طرح موضوع هسته‌ای آمادگی خود را اعلام کرده است و هیچ گاه تا امروز از این موضوع امتناع نکرده است.

وی ادامه داد: اما این گونه نیست که آمریکایی‌ها به گونه‌ای تصور و تبلیغ کنند که مذاکره کردن امتیازی است که به ایران داده باشد بلکه آنها به این موضوع احتیاج دارند که موضوع هسته‌ای ایران را در مذاکرات به جایی برسانند که مورد نظر آنان است.

ولایتی با بیان اینکه بدون تردید جمهوری اسلامی ایران از حقوق خود در موضوع هسته‌ای عقب‌نشینی نمی‌کند، تصریح کرد: اگر هدف از مذاکرات این است که آمریکایی‌ها خواسته‌هایی را خارج از حق و منافع ایران تحمیل کنند ایران قبول نمی‌کند.

وی ادامه داد: اگر هدف آنان تحت فشار قرار دادن و جنگ روانی است باید بدانند ایران از انقلاب تا کنون به این تهدیدهای بدون پشتوانه عادت کرده است و ایران به برکت نظام مستقل، حمایت مردم، هدایت و ایستادگی دولت راه خود را به پیش خواهد برد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه هیات مذاکره‌کننده در چارچوب تعیین‌شده از سوی مقام معظم رهبری به فعالیت می‌پردازند، خاطرنشان کرد: هیأت مذاکره‌کننده زیر بار تحمیل تحریم‌ها نخواهند رفت و خط قرمزها را رعایت می‌کنند.

ولایتی خاطرنشان کرد: ما منتظر نیستیم آمریکایی‌ها هر قضاوتی می‌کنند رفتارمان را متناسب با قضاوت آنان تنظیم کنیم بلکه ما تابع مقررات بین‌المللی در چارچوب منافع و قوانین کشورمان هستیم و اگر آنان نخواستند مذاکره کنند خودشان می‌خواستند اما آنان هستند که به دنبال مذاکره بودند و ما به درخواست آنان براساس قوانین و مقررات بین‌الملل پاسخ دادیم.

وی همچنین در تشریح دیدار خود با نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور افغانستان گفت: این نماینده که جدیدا منصوب شده در تلاش است اقداماتی انجام دهد تا امنیت در افغانستان برقرار شود و دولت افغانستان مستقر و پابرجا شود.

ولایتی با بیان اینکه دولت‌های همسایه باید در جهت استقرار پایداری و استحکام پایه‌های حکومت افغانستان به این دولت نوپا کمک کنند تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای زمان بحران افغانستان به این دولت کمک کرده و اکنون بار سنگینی را پذیرفته است. اول آنکه پذیرش آوارگان افغانی را پذیرفته و از سویی در جهت مبارزه با مواد مخدر گام برداشته است.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص ادامه داد: دولت افغانستان به دنبال مواد مخدر نیست اما برخی از افراد در این کشور برخلاف قانون ترتیباتی را برای قاچاق مواد مخدر به سایر نقاط دنیا انجام می‌دهند که جمهوری اسلامی ایران جدی‌ترین مقابله را در این زمینه انجام داده است.

ولایتی همکاری با سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی را در کاهش آسیب‌های مواد مخدر موثر خواند و تصریح کرد: منتظر هستیم تا رئیس‌جمهور افغانستان به دعوت رئیس‌جمهور ایران به کشورمان سفر کنند تا بتوانند موضوعات مختلفی را از جمله قراردادی را در زمینه آب‌های دو کشور مانند هیرمند و هریر رود انجام دهند و افغانستان، ترکمنستان و ایران بتوانند طبق قوانین بین‌المللی از این امر استفاده کنند.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد. این تلاشها در جهت اتحاد مردم افغانستان نقش مهمی را ایفا کند.