جلسات «کمیته هسته‌ای» از سر گرفته شد

به گزارش افکارنیوز، علاء‌الدین بروجردی در جریان چهارمین مصاحبه تفصیلی خود با باشگاه خبرنگاران گفته بود: تصمیم‌گیری‌های هسته‌ای در چند حلقه در جمهوری اسلامی انجام می‌شود، از حلقه‌های کار‌شناسی گرفته تا مدیریت‌های ارشد نظام که همیشه در ادوار گذشته و فعلی انجام می‌شده است و در حال حاضر نیز وجود دارد.

وی گفته بود: در دوره قبل کمیته هسته‌ای در دبیرخانه شورای امنیت ملی وجود داشت که دبیر شورا هم این جلسات را مدیریت می‌کرد و وزرای ذیربط نیز حضور داشتند و از مجلس نیز بنده حضور داشتم.

نماینده بروجرد در مجلس پس از آن در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا این کمیته در دولت یازدهم نیز تشکیل شده است؟ تصریح کرده بود: در دولت جدید تاکنون(تا ۲۳ دی ۹۲) چنین جلسه‌ای برگزار نشده و معتقدم که این یک نقصی است که در روند تصمیم‌گیری‌های هسته‌ای وجود دارد.

اما در پی سومین نشست مشترک دولت و مجلس که شامگاه چهارشنبه ۹ بهمن‌ماه ۹۲ به میزبانی بهارستان در صحن مجلس شورای اسلامی برگزار شد اخباری از این نشست توسط برخی نمایندگان غیر مرتبط - که ظاهرا اطلاعاتی از این موضوع نداشته و صرفا به دنبال مصاحبه به هر قیمت هستند - به بیرون درز کرد که سریعا یک منبع آگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران آن را تکذیب و سپس اصلاح کرد.

بر این اساس، نماینده مذکور در مصاحبه خود گفته بود «با پیشنهاد رئیس مجلس و پذیرش رئیس جمهور، رئیس کمیسیون امنیت ملی به ترکیب تیم مذاکرات هسته‌ای اضافه شد»!

جدا از اینکه آیا چنین اقدامی شدنی است یا خیر این منبع آگاه در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: یک کمیته هسته‌ای از قبل در شورای امنیت ملی وجود داشت که آقای بروجردی از طرف مجلس عضو آن بود.

وی افزود: متاسفانه در دولت یازدهم از آقای بروجردی برای شرکت در این کمیته دعوت نشده بود، بنابراین آقای بروجردی در جریان سخنرانی روسای کمیسیون‌های تخصصی در نشست مشترک دولت و مجلس از این موضوع گلایه کرد و آقای لاریجانی گفتند من با آقای رئیس جمهور صحبت کردم و موافقت کردند که آقای بروجردی در این کمیته حضور داشته باشد.

بنابراین گفته می‌شود؛ بین «تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای» و «کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی» زمین تا آسمان تفاوت است، اینکه این نماینده چرا و چگونه چنین مسئله‌ای را مطرح کرده‌ است جای تامل دارد!

پس از آن بود که علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تایید خبر مبنی بر بازگشت مجددش به کمیته هسته‌ای شورای امنیت ملی گفت: به این کمیته مجددا باز خواهم گشت.

این پایان ماجرا نبود، ۱۶ بهمن ماه ۹۳ یکی از نمایندگان مجلس در حاشیه جلس علنی مجلس در یک گفتگوی غیر رسمی از «تعطیلی مجدد کمیته هسته‌ای» شورای عالی امنیت ملی خبر داد.

بروجردی نیز با تایید تلویحی این خبر گفت: «با عدم تشکیل آن جلسات، طبیعتا یک حلقه در این زنجیره حذف شده لذا بهتر آن است که برگزاری جلسات کمیته هسته‌ای به منظور فعالیت آن واسط کار‌شناسی تداوم داشته باشد».

انتشار این خبر موجی از واکنش‌ها را در پی داشت، و ظاهرا فشار رسانه‌ها جواب داده و برگزاری جلسات «کمیته هسته‌ای» از سر گرفته شده است.

یک منبع آگاه با اعلام این خبر می‌گوید: «امروز – شنبه ۹ اسفند – اولین جلسه کمیته هسته‌ای پس از مدتی برگزار شد».

وی اظهار داشت: «آقای بروجردی نیز از طرف مجلس در این کمیته حضور داشت».

رییس کمیسیون امنت ملی و سیاست خارجی مجلس مجلس پیش‌تر در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، درباره ماهیت جلسات «کمیته هسته ای» شورای عالی امنیت ملی توضیحات بیتشری به شرح زیر داده است:

عضو کمیته هسته‌ای شورای عالی امنیت ملی هستید، آیا در جلسات این کمیته حضور پیدا می‌کنید؟


بروجردی: بله، حضور دارم.


جلسات این کمیته هرچند وقت یکبار برگزار می‌شود؟


بروجردی: بستگی به داغ بودن مذاکرات هسته‌ای دارد.

آخرین جلسه‌ای که برگزار کردید چه زمانی بود؟


بروجردی: حدود ۱۰ روز پیش.(۵ شهریور ۹۳)


برنامه‌ای برای جلسه بعدی وجود دارد؟


بروجردی: اگر برنامه‌ای باشد اطلاع می‌دهند، قبل از سفر‌ها براساس ضرورت برگزاری جلسات را اطلاع می‌دهند.


چه مباحثی در این جلسه مطرح شد؟


بروجردی: بحث‌های کار‌شناسی صورت گرفت.


فقط بحث‌های کار‌شناسی؟

بروجردی: نتایج مباحثی که در مذاکرات مطرح می‌شود در این کمیته اعلام می‌شود و گام‌های بعدی که باید برداشته شود، مورد بحثقرار می‌گیرد.


مهم‌ترین محور این جلسات چیست؟

بروجردی: محور اصلی این جلسات ضرورت حفظ حقوق هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران است، مثلا در مورد پروژه اراک حفظ آب سنگین، در مورد فردو فعال بودن سایت و سطح متناسب با نیازهای غنی‌سازی است، تصمیم تیم مذاکره کننده دفاع جدی از مسئله هسته‌ای است.


اعضای این کمیته چه کسانی هستند؟


بروجردی: بعضی وزارتخانه‌ها و ارگان‌های ذیربط هستند که حضور پیدا می‌کنند.


آیا در جلسات این کمیته روسای قوای مقننه ومجریه هم حضور دارند؟


بروجردی: خیر، یک جلسه دیگری خود رئیس جمهور برگزار می‌کند که جدا از این جلسه کمیته است.

پس یک کمیته‌ای دیگری در سطح عالی وجود دارد، یعنی ۲ کمیته وجود دارد یک کمیته کار‌شناسی که اشاره شد و دیگری کمیته عالی؟

بروجردی: بله، جلسات دیگری هم در سطوح بالا‌تر وجود دارد، جلسه‌ای که با حضور رئیس جمهور و بعضا مقام معظم رهبری است.


پس تصمیم نهایی آنجا صورت می‌گیرد؟


بروجردی: بله تصمیمات نهایی آنجا صورت می‌گیرد و بحثاین کمیته که خدمتتتون عرض کردم{کمیته سطح ۲} کار‌شناسی است.


شما هم در این جلسات این کمیته عالی حضور دارید؟


بروجردی: خیر، آقای لاریجانی هستند.

پس جلسات در ۲ سطح برگزار می‌شود، یکی سطح عالی با حضور رئیس جمهور و احیانا مقام معظم رهبری و سطح دوم هم کمیته‌ای که شما عضو آن هستید.


بله، این جلسه صرفا بحثکار‌شناسی است.


تیم هسته‌ای تصمیمات کمیته عالی را اجرا می‌کند؟


بروجردی: بله، تصمیمات در این حلقه نهایی می‌شود.

پس شما در مورد موضوعاتی مثل بازطراحی نیروگاه اتمی اراک، میزان و سطح غنی‌سازی کار کار‌شناسی انجام می‌دهید ولی تصمیم نهایی در سطح عالی گرفته می‌شود؟


بروجردی: بله، این کمیته تصمیم نهایی نمیگیرد.