نامه دانشجویان دانشگاه تهران به سران ۳ قوه

به گزارش افکارنیوز، بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با صدور نامه‌ای خطاب به سران سه قوه درباره مسائل محیط زیست کشور نکاتی را مطرح کردند.

متن این نامه به شرح ذیل است:

محیط زیست ثروتی است از خداوند متعال، به بندگانش در گیتی، نعمتی است برای بهربرداری تمامی موجودات به ویژه انسان ها، اما به خاطر استفاده حداکثری و متکبرانه انسان از طبیعت و نگاه نادرست به سه منبع مهم آب و خاک و هوا، حق زندگی سالم از برخی سلب شده و موجبات برهم خوردن نظم طبیعی کره زمین، فراهم شده است.

کشور ایران از فرهنگی کهن در زمینه محیط زیست برخوردار است و بر اساس شواهد تاریخی اولین سرزمینی که از آن در برابر آسیب های محیط زیستی محافظت می‌شده، ایران بوده است. دین مبین اسلام نیز برای حفظ محیط زیست و استفاده درست از منابع پایه در آیات و روایات، توجه ویژه ای قائل شده است و همه این موارد نشان از اهمیت بسیار زیاد محیط زیست برای ما انسان ها از جمله مردم و مسئولین کشور می باشد.

نحوه تعامل ما و محیط زیست متأسفانه به گونه ای سبب تخریب محیط زیست شده که با گذشت زمان منابعی برای آیندگان ما برجا نخواهد ماند. بر همین اساس لزوم توجه شما مسئولین به بحثتوسعه پایدار اهمیت می‌یابد؛ ولی در کمال تأسف افق نگاه مدیران جامعه، آینده را در بر نمی‌گیرد، آینده ای که از آن فرزندان کشور ماست.

بسیاری از معضلات امروز محیط زیست کشور مربوط به عدم برنامه ریزی مناسب و دور نگه داشتن متخصصان امر در رده تصمیم گیری است. یادآور می شویم اجرای امور مهمی چون حفظ محیط زیست، توسعه پایدار، با همایش و کنفرانس های متعدد و پرهزینه، از سوی هر کدام از بخش های مدیریتی تحت نظارت شما، تحقق نمی‌یابد و لذا فقط، عملکرد زیرمجموعه های شماست که می‌تواند دست محیط زیست کشور را بگیرد و از مرداب نابودی، نجات دهد.

نکته بسیار با اهمیتی که اشاره به آن واجب است، این است که توجه به محیط زیست از سوی مسئولین هیچ‌گاه نباید چرخه تولید کشور را از حرکت باز دارد و این بهانه‌ای برای توقف تولید در صنعت و کشاورزی نخواهد بود. قطعاً جلوگیری از تخریب محیط زیست و کوشش در حفظ آن همدلی و همکاری شما مسئولین را می‌طلبد.

همانگونه که رهبر انقلاب در سخنان خود خطاب به مسئولین محیط زیست کشور بیان فرمودند یکی از اساسی ترین مشکلات محیط زیست کشور عدم وجود قوانین صحیح و تأثیرگذار در باب حفظ محیط زیست است. بسیاری از قوانین محیط زیستی کشور قدیمی بوده که همین، سبب شده تا بسیاری از سودجویان از این خلاء قانونی بهره ببرند.

لکن بازنگری قانون در زمینه محیط زیست و توجه حداکثری به اصول ۴۵ و ۵۰ قانون اساسی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که به نظر می‌رسد مجلس محترم شورای اسلامی می‌تواند در آن راهگشا باشد. شایان ذکر است، سازمان محیط زیست صرفاً یک سازمان نظارتی است، لیکن دادن بال اجرایی به متولی محیط زیست کشور در قالب وزارتخانه محیط زیست که یک امر تجربه شده در بسیاری از کشور های موفق در زمینه محیط زیست است، می تواند کارگشا باشد.

البته این وزارتخانه می‌بایست قدرت مدیریت منابع پایه کشور از جمله مدیریت آب و خاک و همچنین مدیریت جنگل‌ها و مراتع، آبخیزداری و همچنین دیگر منابع طبیعی کشور را داشته باشد. در این رویه نه تنها پاسخگویی متولی محیط زیست کشور مهیا می‌شود بلکه نظارت بر این وزارتخانه هم می‌تواند از سوی مجلس و سازمان بازرسی کل کشور صورت گیرد و تمام این مسائل می‌تواند به صورت کارشناسی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مورد بررسی اساسی‌تر قرار گیرد.

با توجه به تأکید مقام معظم رهبری به جدیت دستگاه‌های دولتی به حفظ و رعایت مسائل محیط زیستی، نظارت بر کارهای انجام گرفته در حیطه محیط زیست، همچنین نظارت بر تمامی صنایع و بخش های تخریب‌گر محیط زیست در کشور و پیگیری‌های لازم برای اجرای قوانین در این زمینه از جمله فعالیت های مفید دولت در حوزه محیط زیست می‌تواند باشد.

در حال حاضر از کل پروژه های سازندگی کشور ۵۲ مورد از آنها الزامِ پیوست محیط زیستی دارند. لذا بسط پروژه هایی که باید برای اجرا، گزارش ارزیابی اثرات را ضمیمه داشته باشند می‌تواند از اثرات تخریبی بر محیط زیست کشورمان بکاهد. استفاده از جوامع محلی برای حفظ محیط زیست و سپردن برخی مدیریت ها، به عوامل محلی بسیاری از مشکلات محیط زیستی را کاهش داده و زمینه اشتغال بومیان را نیز فراهم می آورد.

فرهنگ مقابله با تخریب محیط زیست و توسعه پایدار باید در سنین کودکی و با گنجاندن برخی مفاهیم محیط زیستی در کتب درسی در حوزه آموزش و پرورش کشور و مهندسی فرهنگی در جهت نیل به محیط زیستی پایا، بایستی ایجاد شود. قابل ذکر است یکی از ارزآور ترین راه ها در داخل کشور، با توجه غنی بودن کشور از بکرترین مناطق و مناظر طبیعی، سرمایه گذاری در طبیعت و جذب توریسم و ایجاد اکوتوریسم است.

امروزه کشورهای کثیری، بیشتر از درآمد نفت کشور ما، از اکوسیستم طبیعی خود با استفاده از اکوتوریسم ارزآوری دارند درحالی که در کشور ما به این مسئله توجهی جدی وجود ندارد. امید است دولت تدبیر و امید در این زمینه تدابیری بیندیشد.

بنا به اعلام منابع رسمی تحقیقاتی همچون گزارش پروژه محیط زیست سازمان ملل در سال ۲۰۰۸ میلادی، ایران در تغییر اقلیم‌ها، دچار تنش خشکی خواهد شد و ما در محدودیت منابع آبی قرار خواهیم گرفت. از طرفی هم اکنون نحوه مصرف آب در کشور ما کاملاً نادرست است. کشور ما از لحاظ فرسایش خاک رتبه نخست جهان را به خود اختصاص داده است و از طرفی، عدم مدیریت صحیح آب، در ایران بعد از لیبی و برخی کشورهای توسعه نیافته‌تر در دنیا حرف اول را می‌زند چرا که عموماً در کشور ما محیط زیست پایدار هیچ تقدم و ارزشی نسبت به امور جاری کشور ندارد. ۶/۱ برابر نیاز، سد تأسیس کرده‌ایم ولی یک درصد بودجه این سدها را صرف آبخیزداری نکرده ایم.

امروز ما با فجایع تکان دهنده‌ای همچون خشک شدن هامون و نابودی کامل دارالولایه سیستان، خشک شدن دریاچه ارومیه، ریزگرد های خوزستان، سدهای نامتعارف مانند گتوند، دعواهای بین منطقه‌ای همچون جنجال بر سر رود زاینده رود بین ۵ استان مرکزی و غرب کشور رو به رو هستیم.

به همین دلیل حمایت کشاورزان در این حوزه برای صرفه جویی در مصرف آب، و اصلاح روش های آبیاری و همچنین استفاده از الگوهای کشت مناسب برای حفاظت و جلوگیری از فرسایش خاک می‌تواند کمک شایانی به حفظ منابع طبیعی کشور و خروج از بحران خشکسالی را در برداشته باشد که البته این مهم با توجه ویژه دولت به مبحثآبخیزداری مردمی امکان پذیر است.

البته باید گفت که سپردن برخی مسائل تخصصی این حوزه به دیگر حوزه‌ها که تخصص کافی را در این مسئله ندارند خود معضلی، بس اساسی است که امید می‌رود هر چه سریعتر پیگیری و حل شود. تمامی موارد ذکر شده، لزوم تخصص مداری و نزدیک شدن به جامعه دانشگاهی را از سوی دولت را می‌طلبد که با همتی مضاعف و به دور مسائل سیاسی و جناح بندی ها، به راحتی امکان پذیر است.

با توجه به دغدغه مقام معظم رهبری نسبت به برخورد قاطع با جرائم محیط زیستی، انتظار می‌رود مجموعه دستگاه قضا نسبت به پیگیری و دستگیری متخلفین در حوزه محیط زیست و همچنین معرفی آنها به ملت ایران و اندیشیدن تدابیری برای جلوگیری از وقوع جرائم محیط زیستی مثل تجاوز برخی زمین خواران به منابع طبیعی، کوه‌ها، دریاها، رودخانه‌ها و تبدیل اراضی جنگلی به زمین های کشاورزی و مناطق مسکونی، برداشت چوب به صورت غیر مجاز، رشوه‌گیری برخی مسئولین سست عنصر و واگذاری زمین‌های منابع طبیعی برای تغییر کاربری‌های غیر مجاز همچون صنعتی، ویلا سازی و شکار حیوانات نادر و فروش آنها را در دستور کار داشته باشد.

بسیاری از مشکلات و معضلات محیط زیستی کشور به دلیل عدم برخورد و روند طولانی بررسی پرونده‌ها در قوه‌قضایه و از طرفی نگاه دسته چندم این نهاد به محیط زیست مانند تغییر کاربری­‌ها و تخریب اراضی بکر در کشور است که با وجود قانون جامع در رابطه با تغییر کاربری اراضی، اما شاهد هستیم که در ارتفاعات ممنوعه، کنار سواحل، مناطق حفاظت شده، ارتفاعات جنگل های شمال کشور و… سازمان های حکومتی و بخش های خصوصی به ساخت و ساز می‌پردازند و این نشان دهنده عدم برخورد سلبی با خاطیان است و همه این امور با عزم جدی و ارتباط با دیگر دستگاه های کشور امکان پذیر است.

انجام هر گونه کار در حیطه محیط زیست نیاز به وحدت رویه میان شما مسئولین دارد لکن خواهشمندیم با حداکثر توان و با مدیریتی جهادی دغدغه ملت ایران و رهبر عظیم الشأن انقلاب را برطرف کنید. در انتها یادآور می شویم که مجموعه بسیج دانشجویی آمادگی خود را نسبت به هر گونه فعالیت در زمینه پیشرفت حوزه محیط زیست کشور اعلام می‌دارد و خود نیز با تیز بینی کامل تمامی فعالیت های این حوزه را رصد خواهد کرد. امید است با همکاری شما مسئولین و مردم شاهد بهبود وضعیت محیط زیست کشور عزیزمان، ایران باشیم.