کاهش تحریم‌های ایران باید به صورت مرحله‌ای باشد

به گزارشافکارنیوز،در حالیکه دور جدید از مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱ + ۵(آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) از روز ۱۵ مارس در شهر «لوزان» سوئیس آغاز شده است و «جان کری» و «محمد جواد ظریف» وزرای خارجه آمریکا و ایران چندین دور گفت‌وگو با یکدیگر برگزار کرده‌اند، یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا اعلام کرد: ما معتقدیم که کاهش تحریم‌ها می‌بایست به صورت مرحله‌ای باشد و در حالیکه ایران به تعهدات خود عمل می‌کند،(کاهش تحریم‌ها) طبق یک فرایند گام به گام پیش رود.

طبق گزارش روزنامه گاردین، طرف ایرانی آشکارا در لوزان ابراز خوشبینی کرده است و «علی اکبر صالحی» رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است که ۹۰ درصد از موضوعات فنی رفع شده است و تنها یک اختلاف عمده باقی مانده است.

گاردین در پایان گزارش خود نوشت، حتی اگر یک تفاهم سیاسی بین ایران و ۱ + ۵ صورت گیرد، انتقادات شدیدی از جانب «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و کنگره آمریکا درباره توافق با ایران مطرح خواهد شد.

بر اساس توافقی که سال گذشته تحت عنوان «برنامه اقدام مشترک» میان ایران و گروه موسوم به ۱ + ۵(آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) در شهر ژنو سوئیس به دست آمد، طرفین باید نهایتا تا سوم آذر امسال(۲۴ نوامبر ۲۰۱۴) به توافق نهایی می‌رسیدند.

با این حال، با سر رسید این تاریخ و پابرجا بودن اختلافات، مذاکرات برای هفت ماه دیگر تمدید شد. بر اساس تمدید توافق، طرفین تا ۱۰ اسفند (۱ مارس) برای رسیدن به تفاهم سیاسی و تا ۹ تیر ماه ۹۴ (۳۰ ژوئن ۲۰۱۵) برای نهایی کردن جزئیات توافق جامع، زمان دارند. تازهترین دور از مذاکرات هستهای، روز ۱۵ مارس در شهر لوزان سوئیس آغاز شد و همچنان ادامه دارد.