لغو تحریم ها بیش از دو سال طول می کشد

به گزارشافکارنیوز،در حالی که مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق هسته ای بین ایران و کشورهای ۱ + ۵ به پایان خود نزدیک می شود، دو طرف در مورد لغو سریع تحریم ها علیه ایران اختلاف نظر دارند. روزنامه وال استریت ژورنال با اعلام این مطلب نوشت آمریکا و اروپایی ها مخالف لغو سریع تحریم ها هستند.

بر این اساس اگر اختلاف بر سر این موضوع حل شود، یکی از بزرگترین موانع دستیابی دو طرف به توافق جامع از سر راه برداشته می شود. این در حالی است که روز سی و یکم مارس به عنوان مهلت پایانی برای دستیابی به چنین توافقی در نظر گرفته شده است.

به گفته منابع آگاه دیپلمات های ایرانی حاضر در مذاکرات لوزان همچنان بر لزوم لغو تحریم ها تاکید کرده و این مسئله را پیش شرط هر گونه توافق می دانند در حالی که آمریکا و اروپایی ها چنین چیزی را ناممکن می خوانند. بر این اساس لغو تحریم های ضدایرانی دست کم یک تا دو سال به طول می انجامد.

در مقابل طرف های مذاکره با ایران خواستار تعلیق تحریم ها و یا لغو آنها در یک بازه زمانی چند ساله هستند. آنها مدعی اند این اقدام تنها پس از رفع تمام نگرانی ها در مورد اهداف برنامه هسته ای ایران و گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر ایمن بودن این برنامه ممکن است.