نبايد اتفاقاتي كه در كوچه و بازار لرستان رخ ميدهد، در روزنامهي سراسري منعكس شود. معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد همچنين با ذكر مثالي از داستانهاي قرآني و اشاره به قوم لوط داستان حضرت يوسف گفت: قرآن بدترين بزهكاري را به صورتي بيان كرده كه درس عبرتي براي آيندگان شود، اما ما حوادث را بدون توجه به اثرگذاري آنها ذكر ميكنيم.
دانستن حق مردم است، ولی گاهی مواقع ندانستن حق مردم است. نباید اتفاقاتی که در کوچه و بازار رخ می‌دهد، در روزنامه‌ی سراسری منعکس شود.

به گزارش ایسنا محمد جعفر محمدزاده - معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در فرهنگسرای نیاوران که با حضور جمعی از فعالان مطبوعاتی استان لرستان در هفته‌ فرهنگی استان لرستان همراه بود، در ابتدا با اشاره به آیاتی از قرآن کریم و این‌که خداوند هر کسی را برای انجام کاری خلق کرده و انسان‌ها را بیهوده نیافریده است، گفت: خداوند ما را خلق کرد، برای این‌که به تکامل برسیم و دوباره به سمت او بازگردیم.

وی افزود: انسان از نقطه‌ای حرکت تکاملی‌اش را شروع می‌کند و با یک قوس نزولی از بالا حرکت می‌کند و در طول حیات با یک سیر صعودی به جای اولیه بر می‌گردد و دایره‌ای تشکیل می‌دهد که به تکامل می‌رسد.

وی اشاره کرد که این تکامل عین صفت خداوند است. همان‌طور که او اول و آخر همه کارهاست و باید توجه داشت که شیطان در همه مسیر ما را دچار آسیب می‌کند و باید مواظب آسیب‌هایش باشیم.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد هم‌چنین بیان کرد: همیشه افراد و مجموعه‌هایی هستند که مسوولیت دارند با فعالیت‌های خود آسیب‌های شیطان را کم کنند و دراین مسیر با چالش‌های کمتر، زودتر به مقصد برسند و این مسوولیت به عهده‌ی فرهنگ است.

او تاکید کرد: ما و شما که به نوعی، چه بخواهیم و چه نخواهیم از بسترسازان فرهنگ جامعه هستیم و قرار نیست کمی در این راه توقف کند، بلکه همه‌ی انسان‌ها برای هموار‌کردن مسیر حرکت مسوولیتی بر عهده دارند.

محمدزاده اشاره کرد که پیامبران نیز که در اعلای درجه بودند، مسوولیت دست گرفتن انسان‌ها از گردنه‌های سخت را برعهده داشتند و به ترتیب بعد از آنان ائمه و معصومین، دیگر راهنمایان انسان‌ها بودند.

او افزود: اما امروز ما برای این مسیر سخت دست به قلم شده‌ایم و برای هدایت مسیر دو نکته‌ی اساسی داریم که یکی باید کسی که قلم در دستش است، خود نیز مهذب شده باشد؛ یعنی در مسیر تهذیب حرکت کند تا حرمتش بر دل نشیند.

وی با اشاره به مسائل اخیر و انتشار عکس دختری که صورتش به دلیل آزار طالبان آسیب دیده بود، گفت: ما به آن نشریه ادبی که در جلد اول خود این عکس را منتشر کرده بود نیز تذکر دادیم.

محمدزاده بیان کرد: این که گفته می‌شود دانستن حق مردم است، ولی گاهی مواقع ندانستن حق مردم است. نباید اتفاقاتی که در کوچه و بازار لرستان رخ می‌دهد، در روزنامه‌ی سراسری منعکس شود.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد هم‌چنین با ذکر مثالی از داستان‌های قرآنی و اشاره به قوم لوط داستان حضرت یوسف گفت: قرآن بدترین بزهکاری را به صورتی بیان کرده که درس عبرتی برای آیندگان شود، اما ما حوادثرا بدون توجه به اثر‌گذاری آنها ذکر می‌کنیم.

او همچنین با اشاره به سوره حضرت یوسف(ع) که از عاشقانه‌ترین داستان‌هاست، گفت: کتاب‌های زیادی در این زمینه چاپ می‌شود، اما آیا آنها به تهذیب و پاکدامنی جوانان ما کمک می‌کنند؟ در صورتی که قرآن این داستان را با ریز‌ترین مسائل بیان کرده و پیامبر اسلام نیز خواندن چندین باره آن را برای جوانان توصیه کردند.

محمدزاده با ابراز تاسف از این‌که عادت بدی در جامعه آمده که حتی دروغ سیزده به‌در را هم از دروغ شب ژانویه غربی‌ها گرفتیم، گفت: این در صورتی است که ما در این روز جز شادی و صله‌رحم چیزی نداریم و پرهیز از این مسائل به معنی توجه به روزنامه‌نگاری اسلامی است.

معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد به عنوان یک همشهری از لرستانی‌ها خواست تا دیگر در مطبوعات خود از واژه‌ی مردم محروم لرستان استفاده نکنند، بلکه از مردم سرافراز و دلیر یاد کنند.

وی افزود: من در یافته‌های خود از جهت وضعیت کیفی در مطبوعات لرستان از فرهنگ شما کوتاهی ندیده‌ام، ولی این فعالیت‌ها کفایت نمی‌کند و باید ظرفیت‌ها را بالا ببریم. جشنواره‌های فصلی راه‌اندازی کنیم و مطمئن باشید که مسائل زیرساختی با سرمایه‌گذاری‌ها حل می‌شود و دقت کنید که ما مفاخر زیادی هم‌چون آیت‌الله بروجردی و … در لرستان زیاد داشتیم.

در ابتدای این نشست، هوشنگ بیرومند - یکی از پیشکسوتان این حوزه در استان لرستان، یکی از مشکلات اساسی استان لرستان را بحثاقتصاد آن است که به دلیل نداشتن کارخانه و مراکز اقتصادی و چاپخانه‌های مجهز با تبریز و اصفهان و دیگر شهرهای بزرگ فرق می‌کند.

وی رمز پیروزی مطبوعات شهر خود را عشق به کار و انقلاب و فرهنگ ایران دانست و ادامه داد: ما عاشق استانی هستیم که هزار سال پیش نشریه‌ی سنگی داشته و یک قرن پیش نیز شاهد روزنامه بوده است.

او همچنین از معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست تا توجه بیشتری به مطبوعات این استان شود.

در ادامه نیز سید فرید قاسمی - پژوهشگر مطبوعات، گفت: مدتهاست از دنیای روزنامه‌نگاری به دنیای پژوهش کوچ کرده‌ام.

وی افزود: براین باورم که پیش زمینه‌ی صنعت روزنامه‌نگاری فرهنگ روزنامه‌نگاری است و تا به علم و فن نرسیم، البته به صنعت آن هم دست نمی‌یابیم.

این پژوهشگر افزود: علم و فن تنها با آموزش و دوره‌های دانش‌افزایی مسیر خواهد بود و البته آموزش روزنامه‌نگاری در کل دچار مشکل است. باید سرفصل‌ها با واقعیت‌ها نزدیک شوند؛ بنابراین باید در سطح کلان این امر دگرگون شود و در سطح خردتر دوره‌هایی طراحی شود.

وی بیان کرد: ‌ شوراها و افراد مطبوعاتی باید با تشکیل تشکل‌هایی به عنوان بازوی مشورتی و متولیان این امر در زمینه‌ی حقوق مطبوعات فعال شوند. باید به محتوا در روزنامه‌نگاری توجه ویژه‌ای شود.

قاسمی گفت: در روزهای مختلف این هفته فرهنگی که گشتی می‌زدم افسوس خوردم که چرا برای این روزها، روزنامه‌ای منتشر نشد تا مردم شهرمان نیز از فعالیت این چند روز باخبر شوند. همین نشریه‌ها یکی از منابع تاریخ‌نگاری سال‌های آتی خواهند شد.

در ادامه‌ی مراسم نیز امید علی مسعودی - رییس دانشکده‌ی ارتباطات سوره، با بیان وضعیت کلی از مطبوعات و مقایسه‌ی آن با شهرهای دیگر گفت: مراحل گشایش یک نشریه و گرفتن مجوز و امتیاز در ایران با دیگر کشور‌ها متفاوت است.

وی گفت: در مدیریت نشریات محلی افرادی هستند که مدیریت بحران را تجربه می‌کنند و مشکل دیگر نشریات در ایران، چگونگی توزیع این نشریات است.

او با ابراز تاسف گفت: گاهی بهترین خبرنگاران و دبیرها به دلیل کمبود بودجه و یا هر دلیلی صفحات خود را به آگهی‌ها اختصاص می‌دهند،

اما در دنیای مجازی امروز دیگر شرایط سخت‌تر شده است. رسانه‌های جدید هر روز افزایش می‌یابند.

رييس دانشكدهي ارتباطات سوره اظهار كرد: بايد تلاش كنيم روزنامهها از حالت روابط عمومي به شبكههاي اجتماعي و ارتباطي تبديل شوند.